Miten juokseminen voi olla näin tehokasta?!
Siis kunnonkohottajana, painonpudottajana ja hoikistajana. Olen ihan huipputyytyväinen ja tosi yllättynyt.
Aloitin 2kk sitten jouksuohjelman ihan nollasta (tyyliin 1 min. juoksua, 3 min. kävelyä jne..) ja nyt pystyn juoksemaan jo 8km lenkkejä ihan helposti.
Juoksua on vain 3 x viikossa, välillä pitempää, välillä lyhyttä, rankkaa, löysää vuorotellen. Lisäksi pari kertaa viikossa kävelylenkki - tosin kävelen joka tapauksessa päivittäin paljon lasten kanssa.
Ihmettelen miten nopeasti kunto on noussut ja juokseminen on oikeasti jo tosi kivaa ja rentoa. Lisäksi paino on pudonnut 5 kg ihan vaan tämän harrastuksen ansiosta. Pituus 170cm, paino oli raskauden jäljiltä 70kg, nyt 65kg.
Mutta suurin muutos on ulkomuodossa: raskauden jälkeinen pömppövatsa on kadonnut (no toki reppu on jäljellä), peppu ja reidet ovat kaventuneet HURJASTI. Siis vähintään numerolla vaatekoko pienentynyt. Ennen housuista piti ostaa 42, nyt menee jopa 38. Näytän mielestäni tosi hyvältä nyt, mutta varmaan vielä paremmaksi muuttuu kun harrastusta jatkan.
Suosittelen kaikille!!
Kommentit (98)
Se on vieläkin tehokkaampaa!
vaikka en varmaan pysty juoksemaan muuta kuin tontin ympäri kun vastsyntynyt nukkuu vaunuissa ja 3v ja 4v leikkii pihalla :) Mutta yrittänyttähän ei laiteta.....Ihan sama mihin asti mun G-kupit alkaa roikkumaan... Mä leikkautan ne sit joskus ku uskallan...
mutta pelkään että aikanaan sijoiltaan mennyt polvilumpioni, joka silloin tällöin yhä kiukkuaa (vaikka tapahtumasta on jo 10 vuotta) ei juoksusta tykkää. Varsinkaan kun ylipainoa on reilummin.
miten sattuu?
Mulla on tissit koko 75D enkä vois kuvitellakaan tekeväni mitään tissejä pompottavaa ilman kunnon liivejä. Auts.
sen verta karkealla soralla ja juurakoilla yms. päällystetty, että vauvaparka pomppeis varmaan vaunuista pihalle :D
mutta pelkään että aikanaan sijoiltaan mennyt polvilumpioni, joka silloin tällöin yhä kiukkuaa (vaikka tapahtumasta on jo 10 vuotta) ei juoksusta tykkää. Varsinkaan kun ylipainoa on reilummin.
ja treenaa etureisiä; ne pitää polvilumpion paikoillaan.
Jos ei mitään kipuja tuu niin aloita sillä Porin sivujen treeniohjelmalla.
Kannattaa myös käydä urheiluliikkeessä missä on juoksuklinikka tms. ja ostaa hyvät lenkkarit.
mulal on ne kunnon liivit ihan joka paivä 365vrk...
Ei vain urheillessa... Ei näillä 70F-G tisseillä tehdä yhtään mitään ilman,e ttä arkiliivit on niin tukevat, että niillä tanssii jenkkaa ilman,e ttä juuri yhtään pomppii ;)
Mutta juoksu on kieltämättä ehkä vielä vaativampaa... Joudun varmaan laittamaan kahdet liivit päällekkäin koska eläissäni en ole vielä kunnollisia urheiluliivejä tälle koolle löytänyt....
Olen jo pitkään miettinyt juoksun aloittamista, tästä sain lisää kannustusta!
Tarviiko heti aluksi olla kunnon juoksulenkkarit? Multa ei löydy kuin jotain tennareita ja urheilusandaalit...
Olen jo pitkään miettinyt juoksun aloittamista, tästä sain lisää kannustusta!
Tarviiko heti aluksi olla kunnon juoksulenkkarit? Multa ei löydy kuin jotain tennareita ja urheilusandaalit...
siitä että haluat juosta tai on ylimääräistä rahaa niin osta ehdottomasti kunnon lenkkarit! Edellisten mallistojen kenkiä saa jopa puoleen hintaan ('parhaimpien' kenkien hinnat saattaa liikkua lähellä 200€:a,) ja kengät on yleensä ihan samoja väriä lukuunottamatta.
60-100€ menee yleensä kenkiin ellei oo jotain vakavaa virheaskellusta (ja se askellus kannattaa tarkistaa juoksuklinikalla, niin ei tuu ostettua vääränlaisia kenkiä).
Tennareilla tai sandaaleilla en kyllä juoksemaan lähtisi.
Meillä tulee kävelyä kuitenkin vähintän 3x30 min päivässä (ei tosin kaikki mulle välttämättä). Tavoitteena olisi nyt aloittaa kunnon kohotus, mutta toinen koira pitää näiltä lenkeiltä jättää pois, kun on vanhus jo. Eli pahimmillaan tulisi neljä lenkkiä päivässä...
miten sattuu?
Mulla on tissit koko 75D enkä vois kuvitellakaan tekeväni mitään tissejä pompottavaa ilman kunnon liivejä. Auts.
75D on eri juttu kuin 70B, ei satu eikä tunnu pahalta. Tissit ei pahemmin heilu juostessa. Jotain hyötyä näistä pienemmistä.
Todella me ollaan erilaisia, eikä kai tässä asiassa ole yhtä ainoaa totuutta. Aika kärkevää oli haukkua minua typeräksi siitä, jos en urheiluliivejä käytä. Olen tähän ikään selvinnyt ilman mitään ongelmia ratsastettuani 25 vuotta, joten en pelkää, että parin vuoden päästä yhtäkkiä kaikki kauhukuvat toteutuu ja tissit alkaa roikkua.
En todella tarkoita, että toisten pitäisi tehdä (typerästi) kuten minä, jos urheilu tuntuu pahalta ilman urheiluliivejä.
terveisin se, joka ei ollut koskaan omistanut urheiluliivejä
itse aloitin juoksun ihan nollasta 3 kuukautta sitten, ja nyt vedän 40min lenkkejä ihan helposti :) siihen tulee oikein himo, on pakko päästä juoksemaan!! itse käyn joka toinen päivä. tosin pian pitää varmaan tarkistaa ja höllentää, rv 5 menossa..no vielä saan juosta niinkuin ennenkin!
Aloitin noin neljä viikkoa siten Kunto Plussan juoksuohjelmalla. Kun peruskuntoa jo hiukan oli, niin siirryin sen 5km ohjelman puolestavälistä aloittamaan. Mutta alku tosiaan sitä, että kävelyä pari minsaa, juoksua (tai hidasta hölkkää siis) vaikka 5min jne. Nyt juoksen yhteen putkeen noin 30min lenkkejä. Vartalosta en vielä kauheasti osaa sanoa mitään tuloksia, kun tuntuu tuo ruokakin maistuvan paremmin :-( Mutta kunto on kohentunut ja juoksu kivaa!
pieniinkin rintoihin voi tulla vakavia kudosvaurioita jos niitä ei tue liikunnan ajaksi.
Mut joo, eihän siitä tupakastakaan aina keuhkoahtaumaa tai syöpää saa ;)
muuttuiko tämä ketju nyt sitten tissiketjuksi?
Aloitin sen ihan alusta, koska olin nollakuntoinen. Kunto kasvaa kohisten, mutta painokin on noussut! En syö yhtään sen enempää kuin aiemmin, syön terveellisemmin. Paino on noussut pari kiloa :(
Mutta juoksu on kivaa ja lenkille on pakko päästä vähintään joka toinen päivä.
hitusen lihaksia? Nehän painavat läskiä enemmän.
kuntosalitreeneistä. Olotilan virkistymisen ja kropan muodon muuttumisen lisäksi kaupanpäälle on tullut himo treenaamiseen :)
Tsemppiä juoksijoille, siinä myös ihana laji, itselläni vaan jäänyt ohjelmasta pois.
Siihen jää koukkuun. Kohta juokset joka paikkaan ja ihmettelet, että miten ennen tännekin menit autolla ;)
Ei vaan, se on tosi tehokasta ja lopulta erittäin nopea tapa kohottaa kuntoa. Kohta jaksat juosta 10km, sitten haaveilet jo puolimaratonista... Nälkä kasvaa syödessä ja on ihana rikkoa omia rajojaan ja huomata, että hei mä pystyn tähän!
Tsemppiä kaikille juoksijoille.
Nyt jo sellainen olo, että voisin tuonne ja tuonnekin juosta auton sijasta :-) Ja treeniä takana vasta 1kk. Jos nyt yhtä sinnikkäästi jatkan, niin palkitsen itseni ehkä sykemittarilla. Osaako joku suositella jotain merkkiä?
Älä vielä luovuta, mikäli muuten pidät juoksemisesta. Hartiat tosiaan rentoina, eikä käsiä puristeta nyrkkiin. Kuvittele vaikka että sinulla on pari raakaa kananmunaa käsissäsi joita ei saa rikkoa :)Juoksuasento ei saa olla kumara, sekin vaikuttaa hartioihin (ylämäessä eri juttu, silloin asento on väkisin hieman kumara). Juoksussa kaikki liikkeet on eteenpäin, vartaloa ei kierretä mihinkään suuntaan. Venyttely tietysti juoksun jälkeen.