Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te laihtuneet! Olkaapa rehellisiä, oletteko onnellisempia laihempina???

Vierailija
29.06.2009 |

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa lähti 15 kg. Yli vuoden kesti.

Uskoisin, että onnellisuus pohjaa siihen, että voi paljon paremmin. Urheiluharrastuksen parista löysin miesystävän, joka vaikuttanee eniten onnellisuuteen.

ja se hyvänolon tunne, kun ei tartte puuskuttaa, kun kävelee mökillä mäkeä...

Vierailija
2/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan paremmin ja vaikken välttämättä muiden silmissä olisikaan mikään silmän ilo, en koe enää ahdistusta vaatteita pukiessani ja mieti koko ajan mitkä peittäisivät tarpeeksi (olen siis normaalipainoinen, mutten missään nimessä laiha).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihdutin vain noin 10- 12 kiloa, mutta olen kuitenkin päivittäin tyytyväinen laihdutuksen onnistumiseen, jos vaikka katson peiliin. Ei se tietenkään ole poistanut muita elämän ongelmia ja murheita, mutta on kivempi ostaa vaatteita, näyttää omasta mielestä kivemmalta, on ulkonäön suhteen parempi itsetunto jne.

Vierailija
4/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-40kg

Vierailija
5/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin paremmin terveellisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan myötä, kestän paremmin työstressiä ja tunnen itseni rauhallisemmaksi. En tunne enää, että työ olisi niin raskasta etten jaksa enää illalla jalkaa sohvalta liikauttaa. Ja kyllä olen myös erittäin onnellinen siitä, että näytän hyvältä ja vaatteet istuvat kauniisti päälläni.

Vierailija
6/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen jälkeen -20kg.

Kyllä on taas mukava olo kun sain ne pois. Imetin vain muutaman kuukauden, kun lopetin imettämisen niin panon putoaminen tyssäsi siihen. Ei tarvi enää miettiä että miltähän tuokin vaate näyttäis päälle ja mahtuuko edes( tarkotan lähinnä että kuinkahan pahasti läskit pursuaa vyötäröltä)

Ihanaa kun voi käyttää lyhyttä polvipituista hametta ja toppia päällä.

Vierailija
7/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vireystaso on ihan eri luokkaa, eikä se esteettinen puolikaan haittaa..

Vierailija
8/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen että olen tehnyt suuren palveluksen tulevaisuudelleni (terveys) ja tunnen itseni energisemmäksi, en tosin niin energiseksi kuin luulin. Ulkonäkö ei kuitenkaan tuonut onnea, vaikka toki tunnen ylpeyttä itsestäni ja uudesta ulkomuodostani.

Vierailija
9/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo - siis olen tuloksesta ollut onnellinen (ts. saavutuksesta), mutta jälkikäteen se laihin vaihe on tuntunut jotenkin neuroottiselta.

Sitten kun olen lihonut takaisin entisiin mittoihin, olen ollut tyytyväisempi ja mukavampi ihminen. Ystävät sanovat, että onnellisempi ja kivempi kaveri, etten pingota niin paljon.

Vierailija
10/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo - siis olen tuloksesta ollut onnellinen (ts. saavutuksesta), mutta jälkikäteen se laihin vaihe on tuntunut jotenkin neuroottiselta. Sitten kun olen lihonut takaisin entisiin mittoihin, olen ollut tyytyväisempi ja mukavampi ihminen. Ystävät sanovat, että onnellisempi ja kivempi kaveri, etten pingota niin paljon.

Vierailija
11/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nythän on uusi tutkimus että ylipainoiset elävät kauemmin (minkä jo tiesinkin).

Vierailija
12/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kyllä, mutta tavallaan olen aika järkyttynyt siitä miten eri tavalla samat ihmiset kohtelivat minua ennen ja jälkeen kymmenen kilon. Tavallaan on todella kiva laihtua, tavallaan asia oikeasti suututtaa.

Vierailija
13/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin juosta, mikä on suurin yksittäinen mielialaani onnellistuttavasti vaikuttanut asia sen jälkeen kun rakastuin mieheeni. En ollut koskaan ennen harrastanut mitään hikiliikuntaa, joten juoksun antamat endorfiinit tulivat ihananan yllätyksenä.

Vierailija
14/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lösö olo, ei kiitos! Harrastan myös liikuntaa, mutta kipeytän ja telon aina itseni josta syystä jään sohvaperunaksi ensin vähäksi aikaa, sitten syöpöttely samaan, ja koht on kierre valmis taas.

Mielialojen mukaan syön ja laihdutan, olen kyllä tosiaankin virkeämpi kun olen hieman laihempi.

Mutta sopiva paino ei ole se 19 bmi vaan jotain 23 bmi, mutta yli sen on ehdottomasti taas jo liikaa minulle.

Vierailija
15/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tutkimuksen tahtoisin nähdä - kaikki minun tuntemani tutkimukset nimittän lähtevät siitä, että kauimmin elävät hiukan alipainoiset.

Vierailija
16/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt elämä on ihanaa. Elämä on elämää joka päivä, eikä pelkkää itseinhoa ja mässäämistä. Aah.

Vierailija
17/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on siihen asti pysynyt hengissä niin kannattaa olla hiukan ylipainoinen. Perustuu ilmeisesti siihen, että vanhuksilla kaatumiset ja niiden seurauksena murtumat ovat yleisiä kuolemaan johtavan kierteen alkukohtia. Jos on pehmusteita, ei tule murtumia niin helposti. Ja jos vanhus joutuu vuodelepoon niin ylipaino ehkäisee painehaavoja, joita ennen sanottiin makuuhaavoiksi. Haavoja tulee nimenomaan terävien luiden kohdille kun pehmuste puuttuu.

Vierailija
18/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli vain 10 kg:sta enkä ole mikään mallimittainen riuku vieläkään. Normaalipainon sisällä.

Mutta kyllä se onnellisuutta lisää, että tietää näyttävänsä solakalta eikä vaatteet pullistele mahasta, peiliin katsominen ei harmita edes alusvaatteet päällä ja mieskin kehuu jenkkakahvojen katoamista.

Ero onnellisuudessa ei ole suuri ja en ollut mitenkään onneton ennenkään. Mutta erittäin tyytyväinen tähän.

Vierailija
19/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut viimeisen kahden vuoden aikana 15 kg (175 cm, ennen 95 kg, nyt 80 kg). Olin onnellinen ennen ja olen onnellinen nyt. Ulkonäkö ei ole koskaan ollut minulle kovin tärkeä asia, esim. muotilehtiä en lue koskaan. Olen toki silti tyytyväinen siihen, että paino on pudonnut.

Fyysisesti voin paremmin, on parempi olo. Kunto ei ole ihmeemmin noussut, kun liikunnan määrä ei ole noussut, teen samat pari kävelylenkkiä / vko kuin ennenkin.

Vierailija
20/34 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennaltaehkäisevä vanhustyö –

näyttöä ja käyttöä

Kaisu Pitkälä

professori

HY – yleislääketieteen osasto

Miten onnistunut

vanheneminen toteutetaan?

Page 20

Tämän hetkinen näyttö perustuu pitkälti

EEVA-hankkeessa käytetyille terveyden

edistämisen keinoille

• Liikunnan edistäminen

• Rokotukset

• Terveellinen ruokavalio

• Kaatumisten, luukadon ja murtumien ehkäisy

• Sydän- ja verisuonitautiriskitekijöiden

vähentäminen

• Sosiaalisen ja yhteisöllisen aktiivisuuden

edistäminen

Page 26

Ikääntyneiden ravitsemuksen

ongelma...

• samanaikainen runsas rasvakudos ja lihaskato

• laihduttaminen hävittää lihakset ja sitä myötä

toimintakykyä mutta hyvin hitaasti rasvakudosta

• heikentyneen ravitsemustilan liitännäisenä usein

myös luukato, kaatumisriski, murtumat

• à Keski-iän terveellinen ruokavalio ei enää

olekaan terveellistä eläkeiässä

Page 27

Millainen on hyvin iäkkäiden

ravitsemus Suomessa?

Page 28

Terveeellinen ruokavalio

ikääntyneillä...

• Laihduttaminen ei todennäköisesti kannata enää

70(-75) ikävuoden jälkeen

• Kiinnitettävä huomiota riittävään energian,

valkuaisen ja D-vitamiinin saantiin (à enemmän

kasvisöljyjä, tulee syödä mitä tekee mieli)

• Lihavuusparadoksi iäkkäillä on totta

– keski-iän lihavat jo kuolleet

– laihuuden takana voi olla syöpää ja muita vakavia

sairauksia

– lievä ylipaino ikääntyneillä on terveyden merkki ja

suojaava tekijä