Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäsi kauneimmat raamatulliset nimet?

Vierailija
29.06.2009 |

sekä tytön että pojan nimi?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin Isak on nätti.

Vierailija
42/56 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas ja Markus, sekä Eeva ja Maria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin vain, mitkä nimet ja muodot löytyvät raamatusta ja mitkä eivät. Nimen antajat voivat sitten ihan itse päättää onko joku nimi, väännös tai suomennos heidän mielestään riittävän raamatullinen tai ei.

Jos kysytään raamatullisia nimiä, niin minä käsitän sen niin, että nimen tulisi löytyä raamatusta. Kristillinen nimi sitten taas on sellainen nimi, jolla on kristillinen tausta, mutta joka ei välttämättä löydy raamatusta, siis esim. nämä väännökset, käännökset, pyhimysten nimet jne...

Pointtini oli se, että minusta on reilua kertoa raamattunimien kysyjälle 1) missä muodossa nimi on raamatussa 2) mitä muotoa, käännöstä tms. ehdottaja ehdottaa. Näin siksi, että mitään varsinaista raamattunimiluetteloa ei ole olemassakaan ja nimien omatoiminen etsiminen raamatusta on aika työlästä. Anna-nimen antanut voi tuntea tulleensa huijatuksi, jos hänelle selviääkin vasta myöhemmin, että nimi ei löydykään raamatusta...

t. 40

Nimi Anne tulee nimestä Anna, joka tulee nimestä Hanna (hebreaksi Channa) joka tarkoittaa armoa, ja tämä nimi esiintyy Raamatussa.

Vierailija
44/56 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viitsit lukea sen viestini, niin siinähän se sanotaan: "Nimen antajat voivat sitten ihan itse päättää onko joku nimi, väännös tai suomennos heidän mielestään riittävän raamatullinen tai ei."

Valtaosa länsimaisista etunimistä "tulee raamatusta" jos laajasti lähdetään tulkitsemaan. Lähestulkoon kaikille nimille löytyy joku raamatusta tuleva esikuva ja alkuperä. Kysymys on siitä, mihin se raamattunimen raja vedetään ja se on MIELIPIDEKYSYMYS. Tuolla sinun logiikallasi myös ne Jorma ja Taavi ovat raamattunimiä, tuleehan Jorma Jeremiasta ja Taavi Daavidista. Raamattunimien kysyjä kuitenkaan tuskin tarkoittaa tällaisia raamattunimiä.

Nimenomaan sen vuoksi minusta on oleellista kertoa raamattunimien kysyjille, missä muodossa nimi on raamatussa (ja missä ja minkä kielisessä käännöksessä). Jokainen voi sitten ihan itse päätellä onko aiottu nimi riittävän raamatullinen.

t. 40

Vierailija
45/56 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Raamattunimet, siis nimet, jotka ovat sellaisenaan raamatussa. Näistä nimistä voidaan sitten tietysti vielä kiistellä kirjoitusasusta, koska ne ovat käännöksiä ja esiintyvät eri kielisissä ja eri aikoina käännetyissä raamatuissa eri muodossa. Suomenkielinen voisi vielä jakaa nekin kahteen tai kolmeen ryhmään:

a) nykyisessä suomennoksessa esiintyvät nimet

b) vanhoissa suomennoksissa esiintyvät nimet

c) muunkielisissä raamatuissa esiintyvät nimet

2) Raamattunimiin pohjautuvat nimet, eli nimet, jotka ovat aikojen saatossa muovautuneet raamatussa olevista nimistä. Näitä nimiä onkin sitten jo valtavan paljon ja monille nimillehän voidaan nähdä tai keksiä montakin taustaa, jolloin melkein mistä tahansa nimestä saa halutessaan raamattupohjaisen nimen.

3) Kristilliset nimet, jotka sisältävät raamattutaustaisten nimien lisäksi mm. erilaisten pyhimysten ja kirkollisten merkkihenkilöiden nimiä ja niiden johdoksia.

Nimistä puhuttaessa kannattaisi aina määritellä ja kertoa, mitä tarkoittaa. Harva muistaa tarkalleen missä muodossa mikäkin nimi raamatussa on ja monilla ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että kaikki kristillistaustaiset nimet olisivat raamattunimiä. Lopulta sitten ajaudutaan sättimään toisia, kun ei ymmärretä määritelmiä ja nimien eroja.

Vierailija
46/56 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joel Samuel on käytössä :)

Vierailija
47/56 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jemina, Eeva, Maria, Abigail (tämähän ei tietty ole Suomessa käytössä/sopiva Suomeen), Martta.

-Aamos, Ariel (ja kyllä, tämä ON pojan nimi!), Lukas, Johannes, Joonatan, Natanael, Samuel, Gabriel, Aaron, Joona, Joel, Noa, Daniel, Emmanuel, Isak, Iisakki, Taavi (tai lasketaanko tätä? Tämähän on Daavidin suomennos), Isaiah (tämähän ei tietty sovi Suomeen), Jakob, Joosua.

Vierailija
48/56 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benjamin, Avraham, Abraham, Jakob, Saara ja Ester.

Vierailija
49/56 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lestadiolainen ja meidän piirissä ihmiset antavat raamatullisia nimiä ja kun on niin paljon tuttuja että niitä nimiäkin tietää paljon.Eniten pidän:Elia,Eeli,Ruut,Rakel. Mutta näidenkin nimien kantajia on tutuillani, eikä oikein viitsi samaa nimeä laittaa. Asiasta poiketen tietääkö kukaan ULRIK nimen taustaa,luin Anni Swanin kirjaa ja sieltä vaan esiin pomppas. Raamattu on täyttä kauniita nimiä, mutta itse vieruksun noita pitempiä ja vaikeasti lausuttavia nimiä. Ja teille ketkä niitä nimiä valitsette niin ottakaa sitten sellainen nimi mikä sopii sitten aikuisenakin,etlarista luin että joku SMURFFIINA täytti 18,(ehkä vähän lapsellinen). Eikä niissä nimien vääntelyissä tarvitse ihan mahdottomuuksiin mennä. (välillä kastetuissa löytyy jos jonkin moista,ihan mielenkiinnolla seuraan)!!!

Vierailija
50/56 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan näitä enempikin =)

Vierailija
51/56 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Saara tai Milka.

Kuitenkin jos saisin lapsen, hänestä saattaisi tulla Ruben.

Vierailija
52/56 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattomat ja tyylikkäät nimet.

Vierailija
53/56 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeita nimiä.

Vierailija
54/56 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikien nimi vaikeampi valita, ehkä Ruuben

Vierailija
55/56 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suosikit on

-Maria, Elisa, Saara ja Johanna (Johanneksesta kai tulee)

- Samuel, Johannes, Nooa, Luukas ja Pietari

Vierailija
56/56 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ester

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi