5-vuotiaalla vyöruusu!?
Tyttärellämme huomattiin juhannuskena kainalossa ihottumaa, jonka vuoksi sitten suuntasimme arkena lääkäriin kun alkoi ärhäköitymään. Sibicortia siihen esiksi määrättiin ja parin päivän päästä se vain pahani. Uudestaan lääkäriin ja toinenkin lääkäri tuli katsomaan ja arvelivat sen olevan vyöruusua. Nyt asikloviiria syönyt pari päivää ja ihottuma alkaa selkeästi paranemaan, että ilmeisesti oli sitten sitä.
Onko kellään muulla lapsella ollut vyöruusua? uusiutuuko helposti?
Kommentit (33)
Kyllä se tosiaan sitä vyöruusua varmaan on, koska rakkulat ovat kaikki kuivuneet ja punaiset alueet pienentyneet, samoin kipu hellittänyt.
Mua vaan ärsytti se ettei lääkäri meininnut että vyöruususta voi saada vesirokon. Nimenomaan kysyin että voiko se tarttua! Eihän vyöruusu tartu, mutta että vesirokon voi saada!!! Toivottavasti emme ole kovin montaa lasta tartutettu.
Voiko sitten vyöruusun saada, jos joku sairastaa vesirokkoa!? kuten edeltävä kirjoitti!?
ap
mutta vesirokon voi saada vyöruususta. Jos joku luulee jonkun saaneen vyöruusun tartuntana toisen lapsen vesirokosta, niin väärin luulee. Kyseessä on sattuma.
Vyöruusu voi tulla vain elimistössä jo valmiiksi hermoganglioissa majailevan viruksen aiheuttamana. Ei tartuntana ulkopuolelta.
jäi siitä arvet, joiden kohdalla ihossa ei ole mitään tuntoa.
Meidän 6-vuotiaalla on puhjennut vyöruusu. Onko muiden lapsilla ollut? Lienee enemmän vanhojen ihmisten tauti.
Hei,
Minunkin 5,5 vuotiaalla tyttärellä todettiin eilen todennäköinen vyöruusu, näppyjä oli silloin vielä vähän ja lääkäri oli epävarma mutta aloitti asiklovir kuurin. Nyt näppylöitä on tosi paljon ja olen netistä kuvista pystynyt todentamaan itse että kyllä se vyöruusu on. Joltain sivustolta ilmeni myös että on tosi harminaista lapsilla, mutta esimerkiksi UV-säteily voi laukaista vyöruusun. Olemme olleet tosi paljon auringossa. Se mitä ihmettelen eniten on se että lääkäri sanoi että voidaan mennä tarhaan. Siellä hän on kaksi päivää jo ollut ja nyt luin netistä että hän on kävelevä vesirokkotartuntapesä. Apua, pitää heti huomenna jäädä pois. Toivottavasti emme ole kovinkaan montaa tartuttaneet. Olin ihan ällikällä lyöty, en voinut uskoa että näin pienelle tulee vyöruusu.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Epäilen nyt UV-säteilyä syyksi kun lapselle tuli juhannuksena vyöruusu.
Minunkin pojalla (7v) ilmeni juuri vyöruusu. Aloitettiin lääkitys. Ei ole vielä kamalan kipeä, toivottavasti menee ohi. Kuulemma 3 vuotiaana sairastettu vesirokkoviirus on aktivoitunut elimistössä. Itse myös mietin, että mikä on saanut viruksen heräämään henkiin ja aiheuttamaan vyöruusun.
Rakkulavaiheessa (kun rakkulat puhkeavat) vyöruusu on kuulemma erittäin tartuttava. Tartuttaa siis vesirokkoa.
Kyllä voi uusia vyöruusu, montakin kertaa...riippuu oman elimistön immuunijärjestelmän vahvuudesta...
Vesirokkoa vastaan rokotettu lapsemme 7 v. sai vesirokon. Rokko oli lievä mutta kylkiäisenä vyöruusu. Että kyllä näitä on.
Tärkeää olisi kaikkien rokotettujen sairastuneiden tehdä ilmoitus rokotteesta, neuvolassa voi tehdä. Rokotteen valmistaja ei saa palautetta mitään muuta kautta ja rokotetta pidetään hyvänä jos ei mitään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vesirokkoa vastaan rokotettu lapsemme 7 v. sai vesirokon. Rokko oli lievä mutta kylkiäisenä vyöruusu. Että kyllä näitä on.
Tärkeää olisi kaikkien rokotettujen sairastuneiden tehdä ilmoitus rokotteesta, neuvolassa voi tehdä. Rokotteen valmistaja ei saa palautetta mitään muuta kautta ja rokotetta pidetään hyvänä jos ei mitään kuulu.
Saiko lapsesi yhden vai kaksi rokotetta?
Vanha ketju, mutta vyöruusu ja ruusu ovat eri asioita. Vyöruusua ei voi diagnosoida nielunäytteestä, jossa haetaan streptokokkia.
Siis vesirokossa ja vyöruusussa. Meillä tyttö oli sairastanut vesirokon 2-vuotiaana, vyöruusu "tarttui" kaverin vesirokosta, kun oli 4-vuotias. Ihan kiva kuulla täällä muiden kokemuksia, esim. voiko se uusiutua? (oli todella kipeä)