Voiko kiinteiden aloittelu olla näin vaikeaa??
Kuukausi on harjoiteltu peruna-porkkana-maissi, luumu linjalla, mutta yökkäilee ja oksentaa.
Ehkä hyvässä lykyssä puol teelusikallista menee.
Olen ihan epätoivoinen.
Vai kuuluuko se olla näin vaikeaa..?
Hoksaako vauva jossain vaiheessa syömisen, tai mitä pitäis tehdä?
help!
Kommentit (17)
syötän sitterissä, eli puoli-istuvassa asennossa.
Päärynää myös kokeilin,mutta ei mene.
Tuntuu että periaatteesta laittaa suun tiukasti kiinni, yritti sitten mitä tahansa.
ap
Pidä parin viikon paussi ja yritä uudelleen.
pieni ja hentoinen, että neuvolassa suositeltiin painon lisäämiseksi kiinteiden aloittelua.
ap
että lisääkö tuollainen syöminen kasvua? Jos imetät niin tehosta sitä.
eihän tästä tule mitään pakottamalla, mutta tuntuu niin masentavalta kun ei onnistu.
Imetän kyllä, mutta kun stressaan , niin tuntuu ettei maitoakaan tule tarpeeksi..
ap
huono äiti :(
Oletko kokeillut vellejä? (hmm. en nyt muista suosittaako neuvola niitä tänä vuonna vai ei, vaihtelee aika ajoin:) Toiset vauvat rakastavat niitä, erityisesti maissivelliä. Sillä voisi ainakin saada lisää painoa aikaiseksi.
Olen kokeillut maissivelliä pullosta-nokkamukista-hörpytysmukista-lusikalla..tuloksetta.
On myös isä kokeillut, ettei haistaisi äidistä maitoa..tuloksetta.
ja on kokeiltu useamman kerran ja kokeillaan edelleen..tuloksetta.
ei huoli edes vettä pullosta.
:(
Kannattaa varmaan pitää jonkin verran taukoa. Kokeile jossain vaiheessa antaa mango sosetta. Meillä se oli ainut hedelmäsose mikä maistui alkuvaiheessa. Alotin itse kans perunalla, sit porkkanalla ja maissilla. Pitkään meni vain lusikka tai kaksi. Kyllä se sit pikkuhiljaa alkaa maistumaan..
Annatko muuten sosetta ennen vai jälkeen imetyksen?
Tässä sinulle tarina meidän tytöstä:
Aloitin kiinteiden maistattamisen tytön ollessa 6kk, eli valmius kiinteiden vastaanottamiseen oli olemassa.
Neljään kuukauteen ei avannut suutaan. Ei kertaakaan. Ei omatekemille soseille, ei kaupan soseille, ei ruualle, ei hedelmäsoseille, ei millekkään milloinkaan.
Koitin kaikki reseptit ja konstit ja eri makuyhdistelmät. Ostin kaikkia mahdollisia markkinoilla olevia valmissoseita. Lopetin imettämisen ja siirryin pulloon. Pullon huoli. Tosin ei suostunut juomaan tuttelia kun ehkä 50ml kerrallaan. Muksun vellejä joi 2dl kerralla.
Tyttö ei syönyt edes maissinaksuja. Eikä tietenkään mitään sormiruokaa.
Arvaa itkinkö? Onneksi ei ollut ensimmäinen lapsi. Ensimmäisen lapsen kohdalla olisin ollut hysteerinen vastaavassa tilanteessa. Neuvoja sateli ja mun äiti sekä anoppi yrittivät myös tehdä kaikkensa, jotta tyttö olisi syönyt. Samoin kummitäti.
Oli äärimmäisen rasittavaa ja raskasta kuunnella neuvoja kuinka muiden lapset olivat syöneet mielellään sitä ja tätä. Siis mä koitin kaikkia mahdollisia sallittuja ruokia maan ja taivaan välillä.
Tyttö oli 10 kk, kun alkoi syömään. Olimme lauantaina lounaalla pöydässä koko perhe. Laitoin tytön lautaselle perunanja porkkanaa kattilasta ja muusasin. Tyttö osoitteli jauhelihakastiketta ja halusi sitä. Mä ajattelin, että no antaa mennä vaan jos tuota syöt. Ja tyttöhän söi! Ensimmäistä kertaa elämässään! Kun sai samaa kuin isoveli. Siinä meni kerta rysäyksellä alas raguletto kastike, ruokakerma ja paistettu jauheliha sekä sipuli&mausteet. Ei mitään mahakipuja tullut ja siitä päivästä tyttö söi samaa ruokaa kuin me. Liian aikaisin monen mielestä (neuvolan ohjeita ei siis noudatettu) mutta aivan sama mulle, kunhan tyttö söi.
Nyt on kaikkiruokainen 3v.
Älä lannistu! Lapset ovat erilaisia. Älä myöskään pahastu muiden neuvoista ja kommenteista, sillä suurin osa kommentoijista tarkoittaa hyvää. He eivät vaan helposti kiinteisiin tottuneiden lasten vanhempina tajua kuinka kamalaa se on kun oma lapsi ei syö.
Tsemppiä, kyllä se siitä.
Esikoinen oli lähemmäs 1v kun alkoi vasta toi syöminen onnistua, ainakaan siinä määrin että siitä olisi ollut iloa painon nousuun. Anna tissiä paljon ja usein, älä stressaa. Ota rennosti, anna sormiruokaa tai jotenkin muuten kuin lusikasta (vaikka sormilla). Ehkä tauko tossa opettelussa olisi paikallaan.
Pidetään siis taukoa ja aloitellaan viikon-kahden päästä uudestaan.
Eipä kai muu auta.
Ja olen kokeillut noita kiinteitä sekä ennen että jälkeen imetyksen, sama lopputulos.
Tuntuu että kun sitteriin laitan niin pelko iskee lapsen kasvoille heti, että ei kai taas tota mössöä, joten ehkä hän ei ole vielä valmis.
Odotellaan hetki, sano neuvola mitä hyvänsä ja menköön käyrät mihin suuntaan tahansa.
ap
maistamis kertaa ennen kuin tottuu makuun. Nyt olet tainnut vaihtaa heti sorttia kun ei ole ekalla kerralla maistunut? Meillä syötiin eka kuukausi perunaa ja porkkanaa ei mitään muita makuja.
Mutta joo, taukoa pidetään ja sitten uusin mielin makujen maahan.
Nyt ap poistuu unten maille,
kiitos vielä kaikille kannustuksista, öitä!
kumpi oikeasti on energiapitoisempaa, rasvainen ja makea äidinmaito vai joku jauhettu peruna, jota lapsi ei edes syö...
Täysimetyssuositus kuitenkin 6kk... sori mutta ihmetyttää aina vaan tuo neuvolan into tohon kiinteiden aloittamiseen.
on taas muuttunut sinne 4kk ikään takaisin...
Yökkäilystä ja oksentamisesta tulee mieleen myös huono syöttöasento. Jos noi maut ei miellytä vauvaa, niin kokeilehan seuraavaksi esim. bataattia tai päärynää - joskus se lähtee luistamaan sillä, että vauva saa jotain mielestään hyvänmakuista ja innostuu siitä kokeilemaan myös muita makuja. Luumu ainakin on turhan vahva ensimauksi, ja harva perunastakaan alkuun pitää. Äidinmaito on makeaa, joten sitä makeutta on turha kauheasti alkuvaiheessa pelätä kiinteiden syönnissä - en ole vielä tavannut lasta, joka vielä vuoden iässä olisi pelkällä hedelmäsoselinjalla!