Uuden asuntolainan korkomarginaali?
Mulla on entinen laina, jossa ihan mitätön korkomarginaali (taitaa olla 0,3 %). Nyt ollaan muuttamassa kalliimpaan ja minä säilyttäisin entisen lainani (siitä ei paljoa jää myyntivoiton jälkeen, pankki vaatii että myyntivoitolla lyhennetään minun lainaani) ja miehelle tarjottiin uusi laina 1,1 % korkomarginaalilla. Millaisia marginaaleja muut ovat ihan viime aikoina saaneet? Niin, uuden lainan määrä n. 120 000 €.
Kommentit (4)
laina maksetaan pois. Normaalisti asunto on lainan vakuutena ja jos ei ole enää vakuutta, miksi pankki antaisi lainaa.
0,85 ja lainaa 90 000.
Otin lainan joskus huhtikuun tienoilla
Meillä oli vanha lainanripe, jota ei oltu nostettu ja herätettiin sitä 2 viikkoa neuvotteluissa henkiin tuossa toukokuussa. Lopputulos oli, että saatiin ulos se ja marginaali 0,45.
Uudet lainat olisi lähteneet meille 0,9-1,5 riippuen siitä, mitä oltaisiin laitettu vakuudeksi ja mitä sillä olisi ostettu. Ilmeisesti 0,9 olisi ollut asuntolaina ja asunto vakuutena. Jälkimmäinen taas mökki ja kiinteistö vakuutena.
1.4:sta tippui 1.0:llaan tinkimällä uudelle 65000 lainalle 25. takuuna asunto+perikunnan osake