Voiko 5-vuotias pyöräillä itsekseen leikkipuistoon?
Matkaa n. 500m, mutta tien yli pitää mennä kahdesti.
Kommentit (21)
Vielä en ole siis laskenut vaikka fiksu tyttö yleensä onkin. Nyt viime aikoina on alkanut pyydellä yksin menemistä milloin mihinkin, yleensä leikkipuistoon. Omalla pihalla on kiltisti leikkinyt ilman valvontaa jo vuoden verran, eikä ole koskaan yrittänyt karata tms.
ap
mutta omaa koheltavaa poikaani en päästäisi. Vaikka kuinka periaatteessa osaa säännöt, ne unohtuu sillä sekunnilla kun ajattelee jotain mielenkiintoisempaa. :/
Kävellen ehkä, jos on järkevä lapsi... Tosin mun lapsi ei saa mennä edes kävellen naapuripihoja kauemmaksi. Pyörällä liikkuminen on vaarallisempaa koska lapsi ei ehdi / muista havainnoida kaikkea.
Puistoon lyhyt matka mutta ei. Tyttö on todella fiksu ja rauhallinen, kyse ei ole siitä, ettenkö luottaisi lapseeni vaan siitä, etten luota toisiin ihmisiin. Alueellamme asuu sekalaista sakkia, kiva alue mutta silti.
Ja on vielä aika pieni leikkimään pihalla ilman valvontaa. Suomessa lapset joutuvat itsenäistymään ihan liian nuorina.
Esim. 1-2luokkalaiset koululaisetkaan eivät saa pyöräillä kouluun, koska havaintokyky ei ole riittävä. Vasta 3luokkalaiset saavat. Tämä siis yleinen käytäntö kouluissa.
Saatikka sitten kulkea matkaa yksin ja kaiken huipuksi vielä pyörällä.
5v ei ole riittävän kypsä huolehtimaan itsestään. Tarvitsee vielä aikuisen valvontaa.
Mietin kun itse tuon ikäisenä rymyttiin kavereiden kanssa pitkin metsiköitä, ilman mitään kännyköitä...
Mutta maailma taitaa olla aika erilainen nykyisin.
ap
nimessä pyöräillä yksin puistoon vaikka asutaan rauhallisella alueella. Ei edes juuri ulkoile ilman valvontaa, vaikka meillä on oma iso omakotitalon piha. Ulkoilee vielä pääasiassa isompien sisarusten tai äidin tai isän ja pienempien kanssa. 7-vuotias isosisko on nyt ekaluokalla saanut pyöräillä yksin lähipuistoon, siis sen jälkeen kun opeteltiin koulumatkat, tien ylitykset ym. Mun mielestä 7-vuotiaskin on vielä aika pieni seuraamaan liikennettä ja viisivuotiaan voisin kuvitella unohtavan täysin liikenteen seuraamisen esim. jos kaverit ajaa edeltä tien yli.
meidän kuusvuotias oppi vasta ajamaan ilman appareita mutta vaikka olis jo miten kauan pyöräillyt itsenäisesti / hienosti niin en antais yksinään pyöräillä mihinkään. Oon samaan mieltä, että vasta joku 3. luokkalainen tajuaa liikennesääntöjä sen verran, et osaa katsoa myös taakseen ennenkuin ylittää tien!
5-6-vuotiaana, mikä ei tänä päivänä olis kenenkään mielestä ok. Siis vanhemmat jätti iltaisin töiden ym. takia yksinkin. Maailma on muuttunut ja itse en vois olla ajattelematta mahdollisia riskejä esim. häiriköitä, narkkareita, liikennettä ym.
Mietin kun itse tuon ikäisenä rymyttiin kavereiden kanssa pitkin metsiköitä, ilman mitään kännyköitä...
Mutta maailma taitaa olla aika erilainen nykyisin.
ap
Meillä 5-vuotias keskimmäinen enkä todellakaan mihinkään piha-aluetta pidemmälle häntä yksin päästä.
enkä päästä kohta 5 täyttävää sinne yksinään. Ainoastaan meidän tiellä saa kulkea kavereitten pihoille kunhan kysyy luvan. Toisaalta yksi syksyllä 6 täyttävä tyttö on jo pari vuotta kulkenut ilman valvontaa pitkin tienoota. Ihmetteli 4-vuotiaana kun en päästänyt 3-vuotiasta kanssaan ulos (oli tullut kauempaa hakemaan, ei asu meidän tiellä)...
Ja vaikkakin alue on rauhallinen niin heti pyörätien (mihin kaikki tonttikadut päättyvät) takana on meluvalli ja sen takana iso tie 80:n nopeusrajoituksineen...
suurin riski on se 5-vuotiaan oleminen yksin puistossa. En todellakaan päästäisi.
Omalla kadulla mennään, "tuohon tolppaan" ja "tuohon tolppaan". Tämä siksi, että näen kertavilkaisulla pysyykö äijä kuosissa. Ja on siis viisivuotias.
jos lapsi noudattaa sääntöjä ja voit luottaa häneen.
Muistan kun tyttöni alkoi tuossa iässä pyytää päästä yksin kioskille ja annoin toimittaa pieniä ostoksia ja kun pärjäsi oli siitä todella ylpeä.
Pyöräilystä olen sitä mieltä että vasta 9-10-vuotias voi jotenkin hahmottaa liikennettä pärjätäkseen pyörällä
Mutta tässä rauhallisella kotikadulla 5-v. pyöräilee kyllä. Tietä on noin 200 m kumpaankin suuntaan talostamme.
Meillä ensi syksynä tokalle luokalle menevä lapsi saa siis edelleen kävellä koulumatkat.
Esim. 1-2luokkalaiset koululaisetkaan eivät saa pyöräillä kouluun, koska havaintokyky ei ole riittävä. Vasta 3luokkalaiset saavat. Tämä siis yleinen käytäntö kouluissa.
En kyllä voisi kuvitella, että mun viisivuotiaani olisi yksin puistossa, ei se matka sinne mikään kynnyskysymys olisi.
Mun lapsi ei ole vielä oikestaan missään yksin. En pidä sitä turvallisena enkä edes tarpeellisena. Liikenteen suhteen häneen ei voi luottaa vielä juuri ollenkaan. Jos on sovittu, että tietä et ylitä, mutta tien toisella puolella olisi vaikka joku tuttu taikka silitettävä koira niin varmasti lähtisi menemään tien yli ja unohtaisi sopimukset jos olisi yksin tuossa pihalla. Jatkuvasti tulee tilanteita, joissa mua tarvitaan, ei hän pärjää vielä pidempää aikaa yksin ulkona.
pyöräilee, tosin tienylityksessä on töyssy autoille.