Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kaipaan vähähampaisen 1-vuotiaan (14kk) syömiseen. ov

Vierailija
25.06.2009 |

lapsella vasta 6 hammasta joten en uskalla kovin kovaa ruokaa tai isoja paloja hänelle antaa. Tuntuu kuitenkin, että haluaisi syödä juuri samaa ruokaa kuin kaikki muutkin. Millaista ruokaa uskaltaa vähähampaiselle antaa? Miten hyvin ikenillä puree?

usein ruokailun alussa syö ok muutaman lusikallisen, mutta sitten alkaa itku ja kiukuttelu. Olen kokeillut antaa samalla käteen jotain lusikkaa, lelua tai syötävää, mutta menee "riehumiseksi" ja sotkemiseksi. Esim tunkee kaiken suuhun ja sitten levittää pitkin pöytää, käsiä, syöttötuolia, lattiaa...

Päivällä syö siis aika vähän loppujen lopuksi, kun joka aterialla menee vain pari lusikkallista ruokaa. Yöllä sitten herää itkemään ja usein ainoa mikä rauhoittaa on maidon antaminen. (juo tuttipullosta maitoa).

On jotenkin kädetön olo. Mikään erityisen nirso ei mielestäni ole (tuntuu ettei oikein tykkää perunasta missään muodossa :)), vaikka tuntuu, että aika yksipuolista ruokaa tarjoan, kun yritän pelata varman päälle siis antaa sellaista mitä syö. Välillä syötän hänet eri aikaan ja annan vauvan purkkiruokaa, joista paria riisi/pasta ruokaa syö aika hyvin. Haluaisin hänet kuitenkin jo syömään samaan aikaa muun perheen kanssa samaa ruokaa.

Onko tämä vain vaihe ja parin kuukauden päästä tilanne ihan toinen?

Muut lapset olleet super hyviä syömään ja nukkumaan öisin, niin olen tämäm kuopuksen kanssa ihan kädetön.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tossa vaiheessa oli vähän hampaita ja syöminen vähä sitä sun tätä, aloin nokkamukista juottaan velliä välipalaks ja iltapalaks, tietysti tarjosin muutakin syömistä. Alkoi tyttöki kasvaa ihan erilailla ja pikku hiljaa sit muutakin syömään. Vellit on minusta ihan hyviä ja ok esim jos puurot ei mene alas.

Vierailija
2/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaita on vasta 5+2 juuri puhjennutta mutta menee aikaa ennenkuin niitä pilkottavia kärkiä voi hampaaksi sanoa.. Ei ole selvästikään oppinut käyttämään niitä vielä kuten ikätoverinsa.

Mä pienentelen ruuan aina sellaiksi ettei tukehdu vaikka nielisi kokonaisena. Kahdesti on meinannut tukehtua kun en ole näin tehnyt. Tää on oikeestaan ihan kamalaa kun se ei osaa syödä normaalisti, mitenhän sitten oppiikaan jos aina kaiken pilkon. Muttakun en uskalla riskejäkään ottaa, olen nähnyt vierestä kun yksi ihminen kuolee tukehtumalla ruokaan. Ja pelottaa antaa se hoitoon esim mummolaan kun ne kuitenkin tyrkkää jonkun kokonaisen grillimakkaran sille käteen sitten. (juuri makkaraan oli tukehtua kerran, viiden sentin muhjuinen makkaranpätkä vain lensi kurkusta kun selkää hakkasin..)

Mutta en mä nyt sentään tuon takia ruokalajien suhteen mitään ongelmaa näe - samaa se syö kuin mekin. Ei se vaadi kuin pilkkomista ennen tarjoilua (sakset on kätevät esim pihvin kanssa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

, tyytö säi jo kokonaan itse ja kaikkea samaa mitä mekin. anna lapsen sotke, sillä se oppii.

Vierailija
4/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttua vaikka parissa viikossa. :)

Kokeile antaa itse syödä, ja niin kauan kun ruoka menee suht koht suuhun, älä puutu sotkemiseen (toki voit välissä antaa lusikallisia itsekin).

Ja kun alkaa näyttää siltä ettei enää syö, lautanen pois ja leikkimään, seuraavan aterian myötä taas uudelleen syömään. :) Ei varsinkaan kannata pakottaa syömään!

Ikenillä saa pureskeltua ruokaa melko hyvin, joten voit syöttää samaa ruokaa mitä muutkin syövät.

Yöllä voisit antaa vettä maidon tilalle, on sitten aamulla nälkäinen ja syö päivälläkin mahdollisesti enemmän.

Vierailija
5/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään sitkeää lihaa olet hänelle antamassakaan. Mutta tosiaan peruna, pasta, riisi, kypsät vihannekset, murea liha/jauheliha menee ikenillä aivan yhtä hyvin mössöksi kuin hampaillakin.

Kyllä 1-vuotiaalle jo kuuluu koko perheen ateriat, ihan vain esimerkin ja oppimisenkin takia. Ja sen perheyhteyden!

Vierailija
6/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hampaita oli 2 tai 4.

Vierailija
7/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annan lautasen lapsen eteen, niin lautanen ja ruoka on jossain vaiheessa lattialla...

Uskallatteko antaa hampaattomalle esim. omenaa? tomaattia kuorineen?

Vellivinkki oli hyvä. Voisi aina joskus maidon sijaan antaa velliä. Sitä tein kun oli pienempi.

ap

Vierailija
8/8 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voit ihan hyvin antaa samaa ruokaa kun tekin syötte, pilkot vaan lautaselle valmiiksi.

"riehuminen ja sotkeminen" on lapsen tapa tutustua ruokaansa- anna hänen tehdä se (no, tietyissä rajoissa tietenkin- seinään ei tartte antaa heittää) Lapselle voi antaa vain pieniä annoksia kerrallaan (pari lusikallista), jotta sulle ei tule niin paljon siivottavaa sitten, jos sattuukin kumoamaan koko lautasellisen.

Kannattaa tutustua myös lapsentahtiseen sormiruokintaan- se on lapselle helpompaa kun lusikan käytön opettelu. Eli annat reilusti vaan puolikkaan keitetyn perunan, tai keitetyn porkkanan jne. lapselle käteen. Siitä ei edes paljon sotkua tule, vaikka sen pöydälle paiskaiskin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi