Onko totta? (brutto/netto)
että jos tienaa bruttona 3500e/kk niin saa käteen vaan 2200e/kk???
Täällä jossain noin sanottiin ja olin ihan ihmeissäni, kun oma mieheni tienaa bruttona 2200e/kk ja saa käteen 1800e/kk niin noin paljon tienaava saa käteen vain 400e enemmän! Aika reilua...
Mikä on teidän brutto ja netto? Katsotaan missä se menee se raja, milloin alkaa olla epäreilua.
Mitä järkeä sitä onkaan opiskella itselleen ammattia josta saisi esim. tuon 3500e/kk bruttona jos kerran verokarhu vie siitä noin suuren osan!! Aika jännä juttu. :)
Kommentit (95)
olisimme paljon onnellisempia jos sitä ei tarvitsisi olla! Mies vaan tarvitsee autoa työssään. Olemme ottaneet halvimman tilavan leasing auton hänelle juuri tästä syystä (hieman rajoittaa miehen 2m pituus autonvalintaa).
Minulla on privaattileasingilla auto josta maksan itse suoraan 300€/kk (huoltol.), täsmälleen saman summan olisin joutunut maksamaan jos olisin ottanut välirahaa vanhan auton vaihdossa uudempaan. Bensoihin menee 100€/kk mikä on vähemmän kuin bussilippu kuukaudeksi.
Minä: brutto: 960e Netto: 630e Mies: brutto: 1800e netto: 1400e Ihan tarpeeksi meiltäkin menee veroja mielestäni.. Joo onhan se kurjaa että joltakulta menee kymppitonnista melkeen 50% veroa mutta käteen jää silti enemmän kuin tarpeeksi elämiseen. Ja mihin viisi tonnia tienaava oikeasti tarvitsee sitä lapsilisää? En usko että hyvätuloisten lapset syövät yhtään sen enempää kuin huonotuloistenkaan.. Noi asiat on kiinni siitä että jokainen ajattelee että pitäisi saada lisää ja lisää.. Mitä enemmän tienaa, sitä enemmän kuluttaa. Aina naristaan ettei rahaa jää.. Olkaa nyt hyvät ihmiset onnellisia tienesteistänne ja elintasostanne älkääkä jatkuvasti narisko epäoikeudenmukaisuudesta koska kukaan teistä ei tiedä mitä on todellinen köyhyys kun ei ole antaa ruokaa tai suojaa lapsilleen.
MINÄ en narissut ettei rahaa jää, mutta 10 vuoden työuran jälkeen opiskelen 4 vuotta opintotuella (300€/kk) ja jos tämän jälkeen ensi vuonna saan hiukan parempaa palkkaa, kun ennen opintoja, ja maksan enemmän veroja -niin eikös ne lapsilisät kuuluis meillekin? SINÄ tienaat 4 vuoden aikana yli 20 000€ enemmän kuin minä, niin että oletko valmis luopumaan omista lapsilisistä sun muista tuista?
kannata ottaa kun saahan niitä ihan hyviä autoja melko halvallakin!
asioiden pitää mennäkin. Olen itse isotuloinen, ja maksan ne veroni ilolla. Olen nimittäin asunut esimerkiksi Etelä-Afrikassa, ja tervemenoa katsomaan minkälaisen yhtyeiskunnan tuloeroja kasvattamalla saa.
mäkin maksan veroni ilolla, koska se takaa keskimäärin paremman elämän kaikille. Tosin joskus täällä av:lla pyöriessä olen alkanut vähän epäröidä.
Ja kyllä se on niin, että tuloeroja kasvatetaan Suomessa lsakemalla pääomatulojen verotusta. Kun on maksanut sen 48 % veroa palkkatuloista, niin kyllä on oikeutettu lapsilisiin, kun kerran koko lystin maksaakin.
käteen ei jää näistä ammateista yhtään enempää, mutta aikaa töissä kuluu kolminkertanen määrä, eli haluunko antaa koko elämäni siitä paristasadasta mitä verojen jälkeen jää jäljelle...
Siellä esim kahviloissa ja ravintoloissa (muutamaa ihan huippua lukuunottamatta) hinnat on halvemmat kuin Suomessa!! Esim kahvin ja leivoksen/patongin saa 5€ kun Suomessa hintaa tulee tupla.... ja liksat on vähän eri luokassa.
Mä olen itse myöskin kohtuullisen tyytyväinen veronmaksaja. Maksan vuodessa veroja pelkistä ansiotulosta suomalaisen keskipalkan verran. Toki sen päälle sitten arvonlisävero jne. Pääomatuloja minulla ei ole.
Mutta kyllä mua risoo se, että joku täällä kehtaa esimerkiksi valittaa kun sossu ei osta hänelle uusia lastenvaunuja (käytetyt siis ei kelpaa), tai mitä tehdä kun perhettä perustetaan eikä työhaluja ole tai mitä tehdä kun kela ei maksakaan äidille kesälomaa (tää viimeinen oli eilen).
Minä ainakin olen kovalla työllä ja opiskelulla ansioni tienannut, joten kyllä jonkun verran risoo elättää sellaisia, jotka eivät takapuoltaan penkistä irti saa.
Miten se sun elämää helpottaisi jos meiltä otettasiin lapsilisät pois (minä olen kotiäiti tällä hetkellä, mies ns. hyvätuloinen)?
Ei kai tässä nyt kukaan narise että haluaa enemmän ja enemmän. Kyse vain on siitä, että ne lapsilisät kuuluu jokaiselle lapsiperheelle!
Minä: brutto: 960e Netto: 630e Mies: brutto: 1800e netto: 1400e Ihan tarpeeksi meiltäkin menee veroja mielestäni.. Joo onhan se kurjaa että joltakulta menee kymppitonnista melkeen 50% veroa mutta käteen jää silti enemmän kuin tarpeeksi elämiseen. Ja mihin viisi tonnia tienaava oikeasti tarvitsee sitä lapsilisää? En usko että hyvätuloisten lapset syövät yhtään sen enempää kuin huonotuloistenkaan.. Noi asiat on kiinni siitä että jokainen ajattelee että pitäisi saada lisää ja lisää.. Mitä enemmän tienaa, sitä enemmän kuluttaa. Aina naristaan ettei rahaa jää.. Olkaa nyt hyvät ihmiset onnellisia tienesteistänne ja elintasostanne älkääkä jatkuvasti narisko epäoikeudenmukaisuudesta koska kukaan teistä ei tiedä mitä on todellinen köyhyys kun ei ole antaa ruokaa tai suojaa lapsilleen.
2800.
En mä itke maksamieni verojen perään, eihän ne mennyttä rahaa ole. Mä saan niillä päivähoitoa lapsilleni, maksuttoman koulutuksen ja terveyspalvelut.
tai mitä tehdä kun kela ei maksakaan äidille kesälomaa (tää viimeinen oli eilen).
Mutta se nyt ei mennyt kuitenkaan ihan noin kun asian esität... :D
ap
brutto 3500 e ja netto noin 2200 e. Veroprosenttini on kuitenkin 29 %, joten kaikki se pidätys, joka brutosta on tehty ei ole pelkästään veroa. Minulla menee 1 % kirkollisveroa, sitten on ay-jäsenmaksu (josta tosin osan saa vähentää verotuksessa tuloista), lisätään myös muut pakolliset kuten sv-vakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksu ja mitä niitä vielä onkaan. Eli brutosta saan kaiken tämän jälkeen noin 63 % käteen.
Isommasta brutosta on se etu, että saan enemmään lomaltapaluurahaa ja jos joudun sairaslomalle, maksetaan minulle korkeampaa päivärahaa. Äitiyspaivärahakin lasketaan brutosta. Totta se on, että aina ei isosta palkasta jää huomattavasti enemmän käteen kuin pienemmästä palkasta. Olen kuitenkin tyytyväisempi tällaiseen yhteiskuntamalliin kuin Venäjän tai Usan kaltaisiin verotus- ja tulonjakomalleihin.
Teille ei kyllä juu TOSIAANKAAN kuulu lapsilisät.
Nimittäin tuleeko kovasti niitä veronpalautuksia?
Mulla ei kovin suuri palkka, ja prosentti on alle 20, miehellä taas parempi palkka, ja prosentti on 45. Että jippii.
Ei ne veroprosentit kauheen pielessä ole, että palautuksiin hukkus... kun on säännölliset tulot, niin osaavat kyllä verokortin laskea...
Netto 1770. Miehellä suurinpiirtein sama. Vähennykset: ay-liiton jäsenmaksu, työmatkakulut ja asuntolainan korot, 2 lasta
niin se vaaan menee, että veroja enempi tienaavat maksaa enemmän ja sitä yhtä ketjua lukiessa, tuli oikein paha mieli, kun niiltä NIIN SUURITULOISILTA oltiin viemässä lapsilisiäkin pois...
ei vissiin riitä, että veroja maksaa enempi.
mikään riitä...
tietyssä tuloluokassa ei kannata esim. ottaa palkankorotusta vastaan, sillä se saattaisi pahimmillaan laskea perheen nettotuloja.
Ainakin yhdellä työkaverilla (ison perheen isä) kävi näin =o
Progressiivinen verotus on tosi kiva o_0