Onko totta? (brutto/netto)
että jos tienaa bruttona 3500e/kk niin saa käteen vaan 2200e/kk???
Täällä jossain noin sanottiin ja olin ihan ihmeissäni, kun oma mieheni tienaa bruttona 2200e/kk ja saa käteen 1800e/kk niin noin paljon tienaava saa käteen vain 400e enemmän! Aika reilua...
Mikä on teidän brutto ja netto? Katsotaan missä se menee se raja, milloin alkaa olla epäreilua.
Mitä järkeä sitä onkaan opiskella itselleen ammattia josta saisi esim. tuon 3500e/kk bruttona jos kerran verokarhu vie siitä noin suuren osan!! Aika jännä juttu. :)
Kommentit (95)
ja sen idea on, että on reilumpaa ottaa yhteisii ntarpeisiin enemmän niiltä, joilla alkujaankin on enemmän. Siis myös suhteessa enemmän. Mutta ei Suomi siis mikään palkansaajan taivas ole, vaikka ne toisin väittävätkin, jotka sossun tukien varassa elävät. Pääomatuloilla sen sijaan on kiva porkstuttaa...
Kolmasosa palkasta suunnilleen menee minulla veroihin (3000 e > 2000 e).
niin se vaaan menee, että veroja enempi tienaavat maksaa enemmän ja sitä yhtä ketjua lukiessa, tuli oikein paha mieli, kun niiltä NIIN SUURITULOISILTA oltiin viemässä lapsilisiäkin pois...
ei vissiin riitä, että veroja maksaa enempi.
Komppi, komppi, komppi!!
Jos mun mies maksaa kuussa n. 2 000€ veroja, niin kyllä meille lapsilisät kuuluu!
Miehellä brutto n. 9000e kuussa josta veroa makssaa 56%. Että kyllä juu meillekin kuuluu mm. lapsilisät ja julkinen terveydehuolto...
Että joku maksaa 56% veroja!!!???!!!
Siis yli puolet siitä mitä tienaa???? Herranen aika, kuka nämä säännökset on tehneet??
Siis tiesin kyllä että mitä suuremmat tulot sitä suurempi veroprosentti, mutta jotenkin olen kai ajatellut ettei kellään nyt ole kuitenkaan mitään että puolet tuloista menee veroihin.... Ajattelin että siinäkin täytyy joku raja olla...
Ettekö ole yhtään turhautuneita hyvätuloiset?
ap
7700e > 5390e verojen jälkeen paksusta tilistä. Normaalisti ei kk.palkka ole aivan totoa luokkaa... Aika suolasta.
Olette niiin oikeassa! Meidän perhe maksaa veroja runsaat 4000 eur/kk. Kyllä minäkin katsoisin, että jotain vastinetta rahalle pitäisi saada. Ärsyttää suunnattomasti, kun esim. neuvolassa terkkari lämpimästi suosittelee käymään raskauden lääkäriseurannat, hammaslääkärit yms. yksityisellä, "kun teillä on siihen mahdollisuus". Pitäisi olla mahdollisuus (ja kyllähän se ainakin toistaikseksi onkin, jos terkkaria uhmaten vaadin saada käyttää julkisia palveluja) käyttää jo kertaalleen maksamiamme palveluja.
Kyllä se niin on, että se on joko tai. Joko pidän palkkani itse ja maksan myös kuluni itse tai sitten jaan palkkani verotuksen kautta, mutta saan sitten palvelut (ja mm. tuon lapsilisän) yhteiskunnalta vastineeksi.
Ei voi meitä "hyvätuloisia" (tämäkin on suhteelllista, ei Suomessa palkkatyöllä varsinaisesti rikastu, vaikka kivasti toimeen tuleekin) rangaista tuplasti, sekä kovan verotuksen että korkeiden palvelumaksujen kautta. Miksi ihmeessä kukaan sitten enää tekisi vaativaa ja vastuullista, usein stressaavakin työtä. Jos saan saman rahan kotona lapsen kanssa puuhaamalla tai helpommassa duunissa, niin en viitsi itseäni puhki raataa ihan vaan yhteiseksi hyväksi.
tasoittaa sitä epäoikeudenmukaisuutta hieman. Juuri naisille tuo progressiivinen verotus on reilua sillä naiseten palkat on keskimäärin 600e pienemmät. Moni korkeasti koulutettu, vaativaa työtä tekevä NAINEN saa palkkaa vain 2500e brutto!!!
kk-tulo on 5000€ ja käteen jää n. 2500€. Autoetu haukkaa ison osan! Mä tienaan 3000€ ja käteen 2200€ joten pieni on nettojen ero. Ja meillä on vielä iso asuntolaina joten saamme verohyvitystä muutaman satasen kuussa. Paska verotus!!!
Maksimi on 60 %, mitä voi joutua maksamaan ansituloistaan veroja. Nämä säännökset laaditaan eduskunnassa, eli kaikki te, jotka äänestätte sossuja, niin sallitte tämän käytöksen.
Ja kyllä, vituttaa, varsinkin kun tälläkin palstalla kaikenmaailman sossupummit vinkuu, että mitä vielä pitäis ilmaseksi sossusta saada. Kyllä se vituttaa, kun omasta tilistä niitä joutuu makselemaan.
Käypäs yle:n sivuilla kattomassa ihmisten verotustietoja, niin sieltä löydät vuotuisten ansiotulojen perästä veroprosentin. Yleensä mitä suurempi tulo sitä isompi prosentti.
Tämä tietty pätee sitten vaan ansiotulossa, koska pääomatulosta menee useimmiten vain se 28%...
en yritä sanoa, että ansiotulojen verotus ei olisi kireää, mutta ei autoetua, lounasseteleitä yms. voi rinnastaa valtionverotukseen. Kyllä teidän olisi se auto joka tapauksessa maksettava.
kk-tulo on 5000€ ja käteen jää n. 2500€. Autoetu haukkaa ison osan! Mä tienaan 3000€ ja käteen 2200€ joten pieni on nettojen ero. Ja meillä on vielä iso asuntolaina joten saamme verohyvitystä muutaman satasen kuussa. Paska verotus!!!
maksaa se oma autokin.
Minulla on pieni velaksi ostettu auto, jota tarvitsen työmatkoilla, maksan siitä 210€ lyhennyksiä ja korkoja kk, vakuutus noin 50€/kk, huollot 300€ pari kertaa vuodessa, lisäksi bensaa vähintään 100€/kk pelkästään työmatkoihin.
Kun nämä vähentää 1500€ nettokuukausipalkastani ei siitä paljon jää.
Miehellä 7700 netto, käteen 3700, suurinpiirtein
Mikä on autoetu, en ole kuullutkaan?
ap
vaikuttaa asuinpaikka, kuuluuko kirkkoon vai ei ja vähennykset esim työmatkakulut, asuntolainan korot ja kotitalousvähennys.