Onko totta? (brutto/netto)
että jos tienaa bruttona 3500e/kk niin saa käteen vaan 2200e/kk???
Täällä jossain noin sanottiin ja olin ihan ihmeissäni, kun oma mieheni tienaa bruttona 2200e/kk ja saa käteen 1800e/kk niin noin paljon tienaava saa käteen vain 400e enemmän! Aika reilua...
Mikä on teidän brutto ja netto? Katsotaan missä se menee se raja, milloin alkaa olla epäreilua.
Mitä järkeä sitä onkaan opiskella itselleen ammattia josta saisi esim. tuon 3500e/kk bruttona jos kerran verokarhu vie siitä noin suuren osan!! Aika jännä juttu. :)
Kommentit (95)
esim. yh:lla voi olla 5 % ja hyvöätuloisella 30 %
t. 28% veroja maksava
ja jolla on iso laina, on todella pieni korkoprosentti. esim. mulla on veroprossa 11. ja tulot 2000e. jos kuuluisin kirkkoon eikä olis lainaa niin veroprossa olis noin 22. et siitähän se riippuu.
ehdottikin jo tasaverotusta, ÄÄNI SILLE! Tästä hyötyisi kaikki samassa mittasuhteessa. Niin suuri palkkaiset kuin ne vähän tienaavat, ei tarvitsisi kenenkään itkeä lapsilisien suuruutta.
käteen ei jää näistä ammateista yhtään enempää, mutta aikaa töissä kuluu kolminkertanen määrä, eli haluunko antaa koko elämäni siitä paristasadasta mitä verojen jälkeen jää jäljelle...
Mieheni on TKK:n kasvateja, lisensiaatiksi opiskellut. On nykyisin vaativissa asiantuntijatehtävissä ja brutto n. 9000 e/kk. Työaika normaalina "toimistopäivänä" ihan 8-16. Lisäksi matkakorvauksia kuukaudessa n. 500-2000 e verottomana, koska joutuu matkustamaan paljon. Lisätienestejä esim. julkaisuista (on kapean sektorinsa johtavia asiantuntijoita Suomessa ja harvojen osaajien joukossa maailmassa). Kyllä musta silti älliä vastaava koulutus kannattaa, ei ehkä oo järkevää ajatella jotain vuosi valmistumisen jälkeen saatavaa palkaa, vaan koko elämänkaarta. Parempi koulutus takaa paremman urapolun - jos se on tavoitteena. Itselläni ei ole ollut.
T: Maisteri ihan keskiluokkaisissa hommissa ja hyvä niin.
on Suomessa tosi vähän.
Toki verotussysteemi ohjaa jokaisen, jolla vähänkin on mahdollisuus, ottamaan tulonsa pääomatuloina palkkatulon sijasta.
paikkeilla tuo 30% ei tod. ole mikään yläraja vielä.
miehellä 4300/2500€. Autoetu vie miehen palkasta ainakin 500€. Ei ole todellakaan reilua, ilman max asuntolainan korkoja tulot olisi huomattavasti pienemmät. Progressiivinen verotus tekee sen että muutaman kympin palkankorotus voi pahimmillaan jopa pienentää nettoa jos menee juuri jonkun rajan yli.
"vauraissa" osavaltioissa maksavat tuloveroa osavaltiolle ja liittovaltiolle ja lisäksi isoja kiinteistöveroja kunnalle, niin että veroprossa ei kokonaisuutena jää juurikaan Suomen tason alapuolelle. Silti koulut maksetaan itse. Yksityinen koulu maksaa helposti kymmeniä tuhansia per perhe per lukuvuosi, jos on usesampi lapsi. Toki stipendejä collegeihin saa helposti.
Ihmiset evivät Suomessa tai muissa vastaavissa progressiivisen veron maissa näytä ymmärtävän, mitä se oikeasti tarkoittaa, että koulutus ja terveydenhuolto on maksettava omasta pussista.
Kaikki todellakin pyörii rahan ympärillä, ja ihmisten on vain käytävä töissä, töissä, töissä, sillä lapsetkin olisi joskus kiva kouluttaa yliopistossa asti. Maksan mielelläni veroja, koska silloin kaikilla on samat mahdollisuudet, mikä on suoraan verrannollista turvalliseen ja rauhalliseen kasvuympäristöön.
brutto noin 1600 euroa (osittainen hoitovapaa) ja käteen jäi n. 1200 euroa. Duunipaikan vaihto takana, joten en osaa sanoa tulevasta. Mutta mies tienaa n. tonnin enemmän kuin minä eikä silti saa kuin n. 400 enemmän käteen.
Mutta toisaalta minä ennemmin maksaisin sen 60% veroa kymppitonnin tuloistani kuin eläisin näin pienillä tuloilla. Mä en edes tiedä minne saisin niin isot tulot tuhlattua...edes verojen jälkeen.
..kun työssäkäyvien pitää elättää isoa joukkoa ja on vielä näitä nykymammojankin, jotka löhöävät kotona ja maksattavat MULLA lastenhoitonsa. Mun bruttopalkka on 3700 € ja nettopalkka jonkin verran yli 2000 ekeä. Tätä tää pohjoismainen hyvinvointimalli on. Ei pitkä opiskeluaika tuo juurikaan levempää leipää.
Tuohon tietysti vaikuttaa oma vero%, joka taas määräytyy tulojen ja vähennettävien menojen perusteella. Itsellä esim. korkokulut asuntolainasta vähentää mukavasti veroa.
Tällä työkalulla voipi laskea oman brutto ja netto suhteen:
-T
että jos tienaa bruttona 3500e/kk niin saa käteen vaan 2200e/kk???
Täällä jossain noin sanottiin ja olin ihan ihmeissäni, kun oma mieheni tienaa bruttona 2200e/kk ja saa käteen 1800e/kk niin noin paljon tienaava saa käteen vain 400e enemmän! Aika reilua...
Mikä on teidän brutto ja netto? Katsotaan missä se menee se raja, milloin alkaa olla epäreilua.
Mitä järkeä sitä onkaan opiskella itselleen ammattia josta saisi esim. tuon 3500e/kk bruttona jos kerran verokarhu vie siitä noin suuren osan!! Aika jännä juttu. :)
Ei tule mätkyjä, muttei palautuksia ja tuosta ay-maksu menee myös suoraan pois.
Oma mieheni tienaa bruttona n. 2200€ enemmän kuin minä, nettona erotus on vain 1200€.
mä tienaan bruttona 3100€ ja nettona 2300€ ja mies tienaa bruttona 8100€ ja nettona 4800€. Kun miehen palkka oli 2000€ pienempi, käteen jäi muutama satanen vähemmän, joten ilmeisesti jossain tuossa 6000 ja 8000 välissä menee joku verotuksen progressiokynnys.
nettoon vaikuttaa vähennykset. Työmatkakulut & lainan korot toisin sanoen.
Mä itse teen aina ennen uuden työn hakemista pienen laskelman siitä mitä kannattaa pyytää. Veroprosenttilaskurilla teen vertailuja siitä kannattaako pyytää palkaksi: 3000€, 3300€, 3500€, 3700€ vai 4000€
Mulla on nyt palkkana 3000€ ja käteen saan siitä 2200€.
Epäreilua?!? Jaa-a, enpä tiedä. Tästä on turha valittaa, kun tälle ei mitään voi.
400€ enemmän on kuitenkin 400€ enemmän ;)
Brutto 2720, netto 1600. Mulla on käyttöetuauto, joka vaikuttaa verotukseen..
Brutto 2720, netto 1600. Mulla on käyttöetuauto, joka vaikuttaa verotukseen..
kannattaisko kuitenki joku vanha romu...
nettoon vaikuttaa vähennykset. Työmatkakulut & lainan korot toisin sanoen.
Mä itse teen aina ennen uuden työn hakemista pienen laskelman siitä mitä kannattaa pyytää. Veroprosenttilaskurilla teen vertailuja siitä kannattaako pyytää palkaksi: 3000€, 3300€, 3500€, 3700€ vai 4000€
Mulla on nyt palkkana 3000€ ja käteen saan siitä 2200€.
oon miettiny että ei varmaan kannattais...sulla varmaan täys työaika, 40h vkossa?
mulla 25h ja käteen 1900 että en taida sittenkään haikailla palkan perään kun pitempi päivä ei kiinnosta......
Ihmiset evivät Suomessa tai muissa vastaavissa progressiivisen veron maissa näytä ymmärtävän, mitä se oikeasti tarkoittaa, että koulutus ja terveydenhuolto on maksettava omasta pussista.
Kaikki todellakin pyörii rahan ympärillä, ja ihmisten on vain käytävä töissä, töissä, töissä, sillä lapsetkin olisi joskus kiva kouluttaa yliopistossa asti. Maksan mielelläni veroja, koska silloin kaikilla on samat mahdollisuudet, mikä on suoraan verrannollista turvalliseen ja rauhalliseen kasvuympäristöön.