lasta kiusataan pihalla, mitä tehdä?
kaksivuotiaani nauttii pihalla leikkimisestä. pihan isommat lapset ovat kuitenkin ottaneet hänet kiusattavakseen ja nykyisin kaikki leikit sisältävät jonkin asteen kiusaamista lastani kohtaan. lapseni ei taida vielä (onneksi!) ymmärtää mistä on kyse.
mitä tekisin? voisin kyllä järjestää muuta tekemistä ettei tarvitsisi olla pihalla muiden kanssa. onko se reilua lapselleni? ratkaiseeko se mitään? mitä ihmettä teen?
Kommentit (26)
2-vuotias on vielä pieni eikä ymmärrä eikä osaa puolustautua. Kurjia lapsia. Minulla samantapainen kokemus lapseni hoitopaikasta; oli pienin siellä ja muuta lällätti ja narrasi ikävästi. Minusta tuntui tosi pahalta, vaikka lapsi ei sitä tainnut vielä itse niin ymmärtää..
Tilanne voi muuttua vuodessa parissa, kun lapset kasvavat ja muuttoliikettäkin tapahtuu. Hyvää jatkoa teille!
luisunut tällaiseksi kesän ja lomien alettua. koululaiset, kerholaiset ja tarhalaiset jäävät nyt pihalle ja tyhmyys tiivistyy joukossa. valitettavasti siinä jää jalkoihin ne ihan pienimmät kuten lapseni.
tänään pidin pihalla silmällä ihan jokaista, pientäkin, epäoikeudenmukaisuutta ja oikaisin heti vääryydet. kaikki. heti. toimi oikein hyvin, mutta vaati tosiaankin huomion kiinnittämisen ihan koko ajan lasten touhuihin ja pari kertaa aika..hmm.. painokkaan äänensävyn. muutkin vanhemmat olivat selvästi enemmän aktiivisia asian suhteen, vaikken suoraan ollut mitään sanonutkaan heille.
toivottavasti asiat lähtevät sujumaan parempaan päin!
Minua kiusattiin ja olin liian kiltti, en pitänyt puoliani. Olisi kannattanut!
niin että ne vanhemmat lapset ehtii niihin keinuihin ensin ja oma tyttömme jää surullisena ilman keinua. No, kun sitten sanon että kohta on sinun vuorosi ja kun komennan jompaa kumpaa isoa pois niin he lähtevätkin molemmat taas juosten jonnekin toiseen paikkaan ja meidän tyttö jää yksin. Onneksi tytölle kelpaa vielä ihan vain äidin seura mutta välillä kyllä haluaisi leikkiä muidenkin kanssa...
porukkaan jotka ovat jo keskenään pihalla. Meiltä löytyy lapsia 2-7v. ja on selvää etteivät isommat samanikäisine kavereineen huoli nuorinta mukaan eikä tämä välitä edes niiden perässä juosta. Itse puutun jatkuvasti kiusaamiseen, aluksi laitan isommat lapset keskenään selvittämään riitaansa ja jos ei onnistu niin menen sanomaan napakasti tarvittaessa naapurin lapsille. Olen heille ystävällinen mutta myös samalla napakka.
Minun mielestä aikusten tehtävänä on puuttua kiusaamiseen, tapahtuu se sitten omille, toisten lapsille, omilta lapsilta tai toiseten lapsilta. Ohjenuorana omiin näkemyksiini pidän "haluaisikko että sulle tehtäis noin" Keskustelun voi aloittaa hyvin varhaisessa vaiheessa ja kertoa aikuisena mitä milläkin tarkoitetaan. Kiusaaminen on ehdottomasti lopetettava, sille ei saa antaa kasvutilaa, sillä kierre jatkuu kiusaajalla sekä kiusatulla, jopa aikusikään asti ja siitä sitten käyttäytymissääntönä (jos ei puututa) omille lapsosille...