Työnhaku ennen OTM-valmistumista
Heippa akateemiset mammat ja muutkin asiasta tietävät!
Valmistun oikiksesta syyskuussa -09 ja nyt kesällä pitäisi hakea oman alan mie vakituista työtä tai sijaisuutta. Minulla on runsaasti työkokemusta ennen valmistumistani, joten vakivirkaankin semmoisen sattuessa kohdalle voisi olla hyvät mahdollisuudet.
Miten pitää nyt toimia jos nyt olisi hyviä virkoja tarjolla heinä-syyskuussa ennen tuota tiedekuntaneuvostoa kun olen OTM. Virkoihin hakukelpoisuutena vaaditaan OTM, joten tarkoittaako tämä sitä, että voin aloittaa vasta kunnollisen työnhaun papereiden saamisen jälkeen? Vai voidaanko minut nimittää/ huomioida haussa tasavertaisena jos valmistun tyyliin 1-2 kk sisällä?
Kiitoksia avustanne! Tärkeä juttu nuorelle =)
Kommentit (28)
tuo edellisen kirjoittajan mainitsema erityisosaajien ongelma koskee montaa muutakin ammattikuntaa.
Tämä humanisti ei ainakaan kokenut ylemmyydentunnetta tai onnellisuutta, jos ensimmäistä viestiäni lukee niin mainitsin, että tuntuu hassulta - assosiaatiot sanalle hassu lienevät kaikkea muuta kuin esim. ylemmyydentunto tai nokittaminen :)
Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, mitä mielikuvia juristin ammatti ihmisissä herättää - lähipiirissä ja perheessä kun on useita juristeja :) Siksi tuolla aiemmin mainitsinkin, ettei minulla ole mitään juristeja vastaan, päinvastoin :)
Edelleenkin tosin pidän viranhakuun ja kelpoisuuteen liittyvää faktaa melko perustietona ja siihen liittyvät seikat ovat olleet ainakin kaikille tuntemilleni itsestäänselvyyksiä - siksi ihmettelen, että miltei valmis maisteri (oli ala mikä tahansa) ei ole tietoinen viranhakuun liittyvistä perusjutuista. Siinä olen samaa mieltä, ettei vauvapalsta ole paras paikka hakea asianmukaista ja oikeaa tietoa.
Koulutusta vastaavista suurimpaan osaan tarvitaan luokkaa 5 v määräaikaisuuksia ennen kuin on toivoakaan virasta. Ja opiskeluaikainen työkokemus ei välttämättä auta, koska osaa kokemusta kerryttävistä töistä voi tehdä vasta valmiina, kuten luultavasti suurin osa kanssasi samoista viroista kilpailevista henkilöistä on jo ehtinyt tehdä.
T: vakivirassa olevan OTM:n vaimo, OTM, VT
että ap:lla on vähän teoreettisenpuoleinen ongelma. Hakea toki voi ja kannattaakin, mutta kyllä minäkin luulen että tässä taloudellisessa tilanteessa on paljon muitakin hakijoita, niitäkin jotka ovat jo OTM/OTK/VT ja omaavat työkokemusta. Ja itse kunnan ja valtion viroissa olleena sanoisin että jos kelpoisuusehtona on tutkinto, niin kyllä sen pitää hakuhetkellä olla jo täyttyneenä.
Vakiviran saaminen vastavalmistuneena taitaa tosiaan olla varsin epätodennäköistä ja valmistunut siis todella pitäisi olla, kun hakuaika päättyy. Yksityisellä sen sijaan ei moisia muodollisuuksia yleensä edellytytetä ja palkkakin yleensä on parempi...
t. OTK, vuodesta 1997 onnellisesti ykstyissektorin palveluksessa
mahikset kovalla työkokemuksellani, hyvillä yhteistyösuhteilla ja hyvilla ansioillani opiskeluissa, työssä sekä olen julkaissut kirjallisuutta :)
ap
mahikset kovalla työkokemuksellani, hyvillä yhteistyösuhteilla ja hyvilla ansioillani opiskeluissa, työssä sekä olen julkaissut kirjallisuutta :)
ap
Virkaa et kuitenkaan voi saada, vaikka olisi minkälaiset suhteet, jos et täytä kelpoisuusehtoja ja kelpoisuusehdot täyttäviä hakijoita on. Ja taatusti on, lakimiesten paikkoihin riittää hakijoita..
Oikeasti, jos olet valmistumassa OTM, myös tiedät, että kannattaa etsiä faktatiedot jostain muualta kuin av:ltä.
ap on varmaan ajatellut saavansa vastauksen nopeiten tätä kautta kuin selvittämällä asiaa lakikirjan kanssa. Pragmaattinen lähestymistapa. Tosin netissä toki täytynee ottaa huomioon se, ettei vastauksen oikeellisuudesta ole takeita.
Olen itse valmistunut kohta 20 vuotta sitten OTK:ksi. Jaksan vieläkin hämmästellä sitä asennetta, joka useimmilla ihmisillä on juristeja kohtaan. Juristin pitää kyllä tietää joka hel***tin nippelitieto, johon joku naapurin isäntä keksii jossain juhlissa kysyä vastausta. Lääkäreillä varmaan sama juttu... Itse olen kyllä tässä iässä aika nöyrä tiedolle. Mitä enemmän tiedän omasta erikoisalastani, sen enemmän ymmärrän, että opittavaa vielä on. Muista oikeudenaloista en tiedä kuin perusteet enkä edes halua tietää enempää. Ei vaan kiinnosta. Minusta on ihan järkevää kysellä rohkeasti muilta apuja, jos ei halua tai ehdi jostain syystä selvittää asiaa itse. Saipahan ap kysymyksellään yhden humanistin onnelliseksi ylemmyydentunnossaan... Voi hellanlettas - kiva, että edes täältä löytyy paikka, jossa voi nokittaa muita. :D Ap:lle tsemppiä työn/viranhakuun!