Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kroonista sairautta sairastat? Oletko sinut asian kanssa?

Vierailija
23.06.2009 |

Itse olen atoopikko, jolla on astma sekä pysyvä verisuonten tulehdus.

Ei isompia ongelmia, toivon että näillä eletään pitkään ja ettei lisäsairauksia ilmene!

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tota karppaamista oon kokeillut, pidempääkin aikaa...mutta ei ainakaan mulla ollut vaikutusta allergioihin tai astmaan! Tottahan se, että ei oo hyväks lisäaineet ja huonot hiilarit.

Vierailija
2/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhasen vajaatoiminta, en ole sinut koska se on vaikuttanut oppimiskykyyn, ajatteluun jne enkä koe olevani sama ihminen kuin ennen tätä. Minusta on tullut tyhmä ja hidas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla, karkki, limpparit, leipä ja puuro eivät ole satoihin tuhansiin vuosiin kuuluneet meidän ruokavalioomme: ne tulivat vasta pari tuhatta vuotta sitten.

Ne eivät suinkaan ole parin tuhannen vuoden takaisia keksintöjä, vaan niistä on löytyjä asumuksista jokseenkin siltä ajalta kuin ihminen ylipäänsä on ollut olemassa.

Vierailija
4/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä endometrioosi. Oireet hallinnassa, mutta aiheuttaa lapsettomuutta, joten en ole asian kanssa sinut. Ehkä sitten ok, jos vielä onnistumme lapsen saamaan...

Vierailija
5/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, kuten muutakin ruokaa on esin keräilty sitä on. Vai meinaatko, ettei ihminen syönyt mitään ensimmäisiin pariin sataan tuhanteen vuoteen ennen viljelystä ja karjanhoitoa?

Sitä paitsi jopa Suomesta on tietoja viljanviljelystä jo pian jääkauden jälkeen (eli melkein 10 000 vuotta sitten, kaskiviljan siitepölyä löytyy kivikauden lopulta noin 4500-4000 vuotta sitten ), puhumattakaan kaksoisvirtain ja egpytin viljelyskulttuureista...

Vierailija
6/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm arkeologisten löydösten leivontaruukut ja ja leivontakivet (joiden sisäpintaan taputeltiin taikinaa paistumaan samanlaisia systeemejä on edelleen käytössä afrikassa ja Intiassa). Niissä on viljanjäämiä vieläkin, joten tiedetään, että leipää on paistettu.

Puuroja ei kyllä tuohon aikaan juuri keitetty, ne vaan liotettiin ja survottiin tai sitten käytettiin (kuten olut tai kilju).

Vierailija
7/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm arkeologisten löydösten leivontaruukut ja ja leivontakivet (joiden sisäpintaan taputeltiin taikinaa paistumaan samanlaisia systeemejä on edelleen käytössä afrikassa ja Intiassa). Niissä on viljanjäämiä vieläkin, joten tiedetään, että leipää on paistettu.

Puuroja ei kyllä tuohon aikaan juuri keitetty, ne vaan liotettiin ja survottiin tai sitten käytettiin (kuten olut tai kilju).

Asiasta selvästi jotain tietävänä tiedät kyllä senkin, että viljakasvien siemenien käyttö on kuitenkin ollut melko vähäistä nykyiseen verrattuna, ja pääasia ravinnosta on saatu muualta. Ja mistä ajanjaksosta oikein nyt puhut??

Vierailija
8/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en todellakaan ole sinut sen kanssa. Masentaa kun ei pysty tekemään enää asioita joita haluais. Olen alkanut tunteen itseni rumaksi, vanhaksi, jäykäksi ja lihavaksi.

Samoja tuntemuksia minullakin. Ärsyttää kaikki ne artikkelit jne selkärankareumaatikoista, joilla liikunta auttaa ("eihän se ole mikään paha sairaus, täytyy vain huolehtia kunnostaan...", se kun ei todellakaan ole kaikille mahdollista!

Itselläni kun sairauteen kuuluu myös lonkkien ja polvien krooninen tulehdus, lisäksi nivelrikkoa on jalkaterissä (kävely on yhtä tuskaa) ja käsissä.

Kortisoni paisuttaa kun mikä mutta ilman ei voi olla, sairastamani maksasairauden takia normaalit tämän sairauden lääkkeet eivät sovi.

Vaikea masennus ei tietysti helpota asiaa yhtään ja kun työtäkään ei ole (eikä kaiketi tulekaan, ei tosin eläkettäkään), odottelen tässä että kuolema korjaa (Murphyn laki kyllä varmaan pitää siitä huolen että elän ainakin 85-vuotiaaksi, että saa v****aa tarpeeksi kauan;-))

Vierailija
9/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka siis kestää jokseenkin siitä kun ihmiset ovat syntyneet (400 000 vuotta sitten) viljelykulttuurien syntyy (joka joillain paikoilla tapahtui noin 30 000 vuotta sitten ja joillain paikoilla ei ole tapahtunut vieläkään eikä ehkä koskaan tapahdukaan)

Keräilykulttuurien ajalle on tyypillistä että ruoka otetaan just sieltä mistä sen kulloinkin saa. Niinpä ruokavalio keväällä koostuu rasvattomasta riistalihasta (ja esim Suomessa hylkeenlihasta), kesällä kasviksista ja juurista ja syksyllä viljoista, pähkinöistä ja hedelmistä. Niin ja rasvaisemmasta lihasta.

Vierailija
10/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tunnetaan nimellä leiden pistemutaatio.Aiheuttaa tukoksia laskimoihin.

se on mutaatio, ei sairaus

Vierailija
11/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen taas saanut olla kohtausvapaa raskuaden aikana.

Vierailija
12/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä pärjää, odotettavissa kurja vanhuus

Vierailija
14/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka siis kestää jokseenkin siitä kun ihmiset ovat syntyneet (400 000 vuotta sitten) viljelykulttuurien syntyy (joka joillain paikoilla tapahtui noin 30 000 vuotta sitten ja joillain paikoilla ei ole tapahtunut vieläkään eikä ehkä koskaan tapahdukaan)

Keräilykulttuurien ajalle on tyypillistä että ruoka otetaan just sieltä mistä sen kulloinkin saa. Niinpä ruokavalio keväällä koostuu rasvattomasta riistalihasta (ja esim Suomessa hylkeenlihasta), kesällä kasviksista ja juurista ja syksyllä viljoista, pähkinöistä ja hedelmistä. Niin ja rasvaisemmasta lihasta.

Millä perusteella ihmiset ovat "syntyneet" 400 000 vuotta sitten?

Ylikorostat "viljojen" merkitystä. Ja viljojen sijasta pitäisi puhua heinäkasvien siemenistä. Eikä niillä ole voinut olla suuri osuus kivikautisen ihmisen ruokavaliossa. Pääosa ravinnosta edelleenkin on saatu muualta kuin heinäkasvien siemenistä. (Ja nuo Suomen jääkauden jälkaiset siitepölylöydöt eivät kyllä ole todiste laajamittaisesta viljelystä.)

Vierailija
15/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten katsotaan kehittyneen tarpeeksi ihmismäisiksi ollakseen ihmisiä noin 400 000 vuotta sitten. Tässä ketjussa puhuttiin viljoista jotain minäkin puhun nyt viljoista ja huomautan, etteivät ne ole mikään uusi lisä ihmisen ruokavaliossa, vaan niitä on käytetty käytännöllisesti katsoen aina. ja kyllä kiukaistenkulttuuri viljelys oli ihan huomattavaa siihen nähden, ettei täällä siihen aikaan kovin paljon ihmisiäkään asunut. Tietenkään siellä ei viljelty, missä ei sauttukaan!

Millä perusteella ihmiset ovat "syntyneet" 400 000 vuotta sitten?

Ylikorostat "viljojen" merkitystä. Ja viljojen sijasta pitäisi puhua heinäkasvien siemenistä. Eikä niillä ole voinut olla suuri osuus kivikautisen ihmisen ruokavaliossa. Pääosa ravinnosta edelleenkin on saatu muualta kuin heinäkasvien siemenistä. (Ja nuo Suomen jääkauden jälkaiset siitepölylöydöt eivät kyllä ole todiste laajamittaisesta viljelystä.)

Vierailija
16/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ms-tautia.

Lääkityksen ohella olen huomannut ruokavaliolla olevan merkittävä vaikutus vointiini.

Punainen liha ja maitotuotteet saavat ms-taudin riehaantumaan enkä niitä käytä siitä syystä enää ollenkaan.

..ja kylläpä on hauska kuulla muiden ihmisten kommentteja ruokavaliostani o_0

En todellakaan halua kaikille mahdollisille ihmisille selittää tautejani ja ruokavalion syytä.

Ruoka-aineallergiat on toki helppo selittää mutta ms-tautia en halua esim. kollegoille (ja työnantajille) paljastaa.

Muuten olen oppinut pärjäämään tautieni kanssa, ainakin silloin ne eivät oireile isommin =)

Vierailija
17/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkaaisesta nykyihmisestä voidaan puhua ehkä 200 000 vuoden takaa.

Ja kyllä koko Suomi on asutettu heti kun maata on paljastunut, asutuksen painopiste on ollut kampakeraamisella kaudella pohjoisessa. Kiukaisten kulttuuri on Suomessakin viimeisiä kivikautisia kulttuureja.

No, minä olen siinä uskossa kuitenkin, etteivät keräilykulttuurit ole siinä määrin käyttäneet "viljoja", että sill olisi kovinkaan suurta merkitystä ollut.

Vierailija
18/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen aikahyvin sopeutunut sairauteen. Paitsi kun tulee jotain uutta, masentaa tai raivostuttaa riippuen siitä mitä se on. Elän kuitenkin aika normaalia elämää pienten lasten äitinä ja töissä käyden vaikka väsymys haittaa selviytymistä.

Mielenkiintoista tuo punaisen lihan ja maitotuotteiden poisjättäminen. Voisin kokeilla minäkin jos se auttaisi.

Vierailija
19/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla läheinen sairastaa kans MS:ää ja jätti vuodeksi punaisen lihan pois. Ihan hyvin voi, mut hemoglobiini laski huimasti ja palautti takaisin punaisen lihan ruokavalioon.

Vierailija
20/72 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen korvannut sen soijatuotteilla.

Syön myös paljon kalaa ja äyriäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi