Miksi fiksu ja kiva ihminen haluaa lähihoitajaksi?
Mun kaveri, kaikinpuolin mukava ja fiksu ihminen, kouluttautui lähihoitajaksi. En tajua, miksi ihmeessä. Miksi joku ylipäätään HALUAA lähihoitajaksi, eikö siinä duunissa joudu tekemään kaikki raskaimmat ja epämiellyttävimmät hommat. Meinaan, että mun kaveri on varmasti hyvä hommassaan ja mielelläni minäkin antaisin mummoni hänen lähihoidettavakseen, mutta sitä minä en vaan oikein pysty ymmärtämään, mikä siinä hommassa voi viehättää. Eikö samalla vaivalla sairaanhoitajaksi tms. vähän mukavampiin ja paremmin palkattuihin hommiin. Ei tässä tapauksessa ole edes koulun arvosanoista kiinni.
Kommentit (59)
Näitä muuntokoulutuksia järjestetään paljon.
Jos lähihoitaja haluaa sh:ksi, niin joutuu käymään koko tutkinnon. Joissain yksittäisissä kouluissa saatetaan yksittäisiä tunteja antaa anteeksi, varsinaiseen muuntokoulutukseen en ole törmännyt ainakaan pk-seudulla.
ainakin täällä Tampereella järjestetään.
että sh:jat ei pidä lh:jista ja toisin päin? olen myös saannut käsityksen että Sairaanhoitajat saavat päättää alkavasta hoidosta kun taas lähihoitajat eivät saa päättää potilaan hoidosta mutta saavat kuitenkin hoitaa potilasta?
Minulla kannustimena oli se, että tahdoin tehdä töitä lasten kanssa ja nykyään kaikki lastenhoitajat ovat lähihoitajia.
Tosin vaihdoin sitten vähän alaa ja kouluttauduin luokanopettajaksi.
mummojen pyllyjä. Vieläkään ei tiedetä tarpeeksi em. koulutuksesta ja töistä, vaikka lähihoitajia on ollut työelämässä 15 vuotta. Itse työskentelen lastenkuntoutuksen parissa. On raskasta, muttei todellakaan likaista. No huono palkka tietysti on, sille ei voi mitään.
Itsekin lastenkuntoutuksen parissa töissä. Ei tietoakaan fyysisesti raskaasta vanhainkotityöstä.
Tämä tulee usein ilmi.
Kuvitellaan, että sh: n työ on täysin samaa jne.Ettekö ymmärrä, että sh: lla on täysin erilainen koulutus kuin teillä?
Ja koulutuksen ja työkokemuksen kautta näkemys hoitotyöhön on todennäköisesti täysin erilainen. Kyllä sh: n koulutuksella hoitotyötä pystyy tekemään paljon laaja-alaisemmin ja potilaiden hoito on kokonaisvaltaisempaa laajemman tiedon ja taidon ansiosta.Olen sh ja valitettavasti voin sanoa, että lähihoitajilla on usein itsestään ja taidoistaan hieman liian suuret luulot... Tämä on ihan työelämässä huomattu.
Olet tainnu lähiakoina valmistua Sh:ksi ja hieman titteli noussut hattuun. Lh:t tekee todella arvokasta työtä, ovat hyvin ammattitaitoista porukkaa (ainakin meillä on).
T. Sairaanhoitaja TK-vuodeosastolta.
että sh:jat ei pidä lh:jista ja toisin päin? olen myös saannut käsityksen että Sairaanhoitajat saavat päättää alkavasta hoidosta kun taas lähihoitajat eivät saa päättää potilaan hoidosta mutta saavat kuitenkin hoitaa potilasta?
Lh ja Sh toteuttavat sitä, koulutuksensa mukaisesti, eli yksinkertaisesti i.v ja ehkä i.m sh:n hommia muut ihan sama kumpi tekee.
Kävin työkkärissä etsiskelemässä uutta koulutusta ja uutta ammattia, ja siellä sanottiin lh:n palkan olevan 1100-1700 € kuukaudessa. Onko se todella noin vähän?
1765,46. Siinä ei siis ole yhtään ikälisää eikä vuorolisää. Yksityisellä suurin piirtein sama, hiukan pienempi. Tämä siis täydellä työajalla.
sekin riippuu niin siitä, missä olet töissä ja mihin aikaan (yksityinen, kunta, kaupunki, päivätyö, vuorotyö, yötyö).
Itse teen yötyötä yksityisellä sektorilla ja palkkaus on 2500-3000€/kk lisineen.
sekin riippuu niin siitä, missä olet töissä ja mihin aikaan (yksityinen, kunta, kaupunki, päivätyö, vuorotyö, yötyö). Itse teen yötyötä yksityisellä sektorilla ja palkkaus on 2500-3000€/kk lisineen.
Lisäksi ole ollut lähihoitajana jo 14 vuotta, on siis kaikki lisät (meillä yksityisellä 3 kpl). Yötyö nostaa vielä palkkaa, vaikka meillä yötyökorvaus onkin vain 30%.
ja muita viestejä lukematta.
Voin kertoa että lähihoitajan ammatissa tarvitsee "sydämen sivistystä" jota ei nykypäivänä oikeen tunnu ihmisiltä löytyvän. Ja mitäs jos kaikki ajattelisivat että "jätämpä tuon raskaan paskaduunin jollekin muulle ja käärin itse jostain paremmat rahat". Ajatteletteko että lähihoitajat ovat jotenkin tyhmiä tai vähäarvoisia? Itse ainakin kunnioitan sitä että joku aidosti välittää toisista ihmisistä ja jaksaa hoitaa heitä (pienellä palkalla).
Aina on niitä jotka eivät mahdu raameihin, jokaisella työpaikalla on se joku joka luulee itsestääm liikoja, tekee työnsä eri tavalla, ei kuuntele tai kunnioita toisia jne. Niin hoitajia kun opettajia, sairaanhoitajia, lääkäreitä, asiantuntijoita.. Toisille työ on kutsumus, toisille intohimo, toisille hupi ja toisille pakkopullaa.
Yleistäminen on typerää.
Aina on niitä jotka eivät mahdu raameihin, jokaisella työpaikalla on se joku joka luulee itsestääm liikoja, tekee työnsä eri tavalla, ei kuuntele tai kunnioita toisia jne. Niin hoitajia kun opettajia, sairaanhoitajia, lääkäreitä, asiantuntijoita.. Toisille työ on kutsumus, toisille intohimo, toisille hupi ja toisille pakkopullaa. Yleistäminen on typerää.
silloin niihin hommiin lähtee myös sellaisia, joille se ei sovi. Taitaa olla tätä nykyä sellainen koulutus, että heti löytyy töitä.
mummojen pyllyjä. Vieläkään ei tiedetä tarpeeksi em. koulutuksesta ja töistä, vaikka lähihoitajia on ollut työelämässä 15 vuotta. Itse työskentelen lastenkuntoutuksen parissa. On raskasta, muttei todellakaan likaista. No huono palkka tietysti on, sille ei voi mitään.
Meillä täällä vanhainkodissa sairaanhoitajat saa 200 euroa enemmän, mikä on helppo "ottaa kiinni" muutamalla yövuorolla:)
Työpaikka on kouluttanut minut, siis lähihoitajan, niin, että ainoa asia, mitä en voi täällä töissä tehdä on huumelääkkeiden antaminen lihakseen pistämällä. Muuten kaikki hommat on yhteisiä noiden sairaanhoitajien kanssa. Ja ihan samalla lailla ne äshootkin tekee perushoitoa ja raskaita hommia, kuin me lähihoitsutkin.
Sairaalamaailmassa eroa varmaankin vielä on, eikä lähihoitajia ihan joka paikkaan edes oteta, ts. perushoitajan toimet/virat on muutettu sairaahoitajien toimiksi/viroiksi. Mutta täällä vanhuspuolella ainakin raja-aidat ja arvojärjestykset ovat kaatuneet!
kuin vähän enemmän koulua käynyt työtoveri. Lähihoitajan ammatti on hieno ja fiksu ammatti! Se on hyvä ammatti sinänsä. Ei mikään välivaihe johonkin muuhun.
Ei siellä itsekeskeiset paskiaiset viihdy. Ja täytyy olla tarpeeksi fiksu näkemään se syvempi puoli työstä sen kaiken vaipanvaihdon läpi.
Minunkaan työpaikalla sh:n ja lh:n työnkuvat ei paljon eroa. Ainoat erot on että jos tarvitsee tippa laittaa (pitkäaikaisosastolla aika harvoin, kun eivät tahdo enää muuta kuin perushoidon) niin sen tekee sh ja lääkärinkierrolla on yleensä sh, joskus kyllä myös lh. Ja iv.pistot tekee kans sh, lihakseen saa meillä pistää myös lh toimipaikkakoulutuksen ansiosta.
Mutta muuten samat hommat, mitään sellaista ei ole mitä lh tekisi mutta sh ei. Ja palkan ero on tosiaan vain pari sataa. Sh:t ei tee yövuoroa, heitä on meillä niin vähän että tarvitaan päivävuoroon juuri lääkärinkiertoja yms varten. Heidän kuukausitulot voi siis yövuorolisien takia olla jopa pienemmät kuin lh:n.
työtä voi tehdä monessa eri toimipisteessä,päiväkodista ambulanssiin.