20-v. nuoret - poika opiskelee lääkäriksi, tyttö lähäriksi
tyttö rupesi raskaaksi ja lapsi syntyy ennen kuin koulu on loppu. Herättääkö mitään ajatuksia?
Kommentit (48)
Sun mielestä siis tyttö voi ruveta lääkärin rouvaksi valmistumatta itse miksikään ja jäädä kotiäidiksi?
Tyttöhän opiskelee, ja jokainen tätä vuosituhatta elävä tietää että opiskeluja voi jatkaa lapsensaannin jälkeenkin. (mitä tulee siihen, että opiskelu vaikeutuu lapsen jälkeen niin höpötilöpöti. Kyllä se elämä vaikeutuu vaikka vakityössä olisi, sitä ne lapset teettää.)
Tulee se käsitys, ettei pysty hoitamaan yhtä asiaa ensin loppuun.
No, eihän sitä kaikilla ole...
Missä sun aivot on? -No, eihän niitä kaikilla ole.
Voi olla aika vaikeaa opiskella lapsen kanssa, toivottavasti on motivaatio kohdallaan.
8kk hoitoon tai kymmenen vuotta kotiäitinä eivät ole ainoat vaihtoehdot. Luonnollisesti oletin että tyttö jatkaa opintonsa loppuun - kun kerta hilkun vaille valmistumista jää. Hyväpalkkainen ammatti isällä mahdollistaa sen ettei vanhemmilla ole taloudellista pakkotilannetta laitta kävely- ja puhetaidotonta avutonta vauvaparkaa tarhaan vaan voi olla kotona vaikkapa siihen asti että lapsi on kaksivuotias ja pärjää jo tarhassakin.
Jos tyttö on raskaana nyt, niin vauva syntyy vuoden sisään. Jos poika on 20v., niin hän on opiskellut vuoden tai kaksi, ja lääkis kestää tosi paljon enemmän. Eli kun isä valmistuu, ja pystyy elättämään perheensä, "vauva" on jo 3-4v. ehkä.
Sun mielestä siis tyttö voi ruveta lääkärin rouvaksi valmistumatta itse miksikään ja jäädä kotiäidiksi?
Tyttöhän opiskelee, ja jokainen tätä vuosituhatta elävä tietää että opiskeluja voi jatkaa lapsensaannin jälkeenkin. (mitä tulee siihen, että opiskelu vaikeutuu lapsen jälkeen niin höpötilöpöti. Kyllä se elämä vaikeutuu vaikka vakityössä olisi, sitä ne lapset teettää.)
Kyllä se vaan on tosiasia että opiskeleminen lasten ohella on työlästä ja monellakaan nuorena lapsia saavalla ei ole siitä sitäkään kokemusta kuin ennen oli!
Mäkin rupeen raskaaksi! Hyvä idea.
se on vaan asenteesta kiinni..
ilman lasta on tietenkin helpompi opiskella kuin lapsen kanssa, mutta myös iulman lasta opiskelevalla voi motivaation viedä muut asiat esim. kaverit ja niiden kanssa hengailu..
ja jos on jo lapsi kun menee opiskelee ni silloin motivaatiota on todella paljon, koska kukaan ei lähe huvikseen opiskelee jos on jo lapsi...
En kyllä ymmärrä miksi lapsen "kanssa" opiskelu on muka niin vaikeaa. Ei minulla ole. Teen läksyt kun lapsi nukkuu tai isä hoitaa. Tai lapsi on een päiväkodissa jos minulla on tunneilta vapaata. Joskus niinkin että lapsi leikkii itsekseen kun teen kouluhommia. Mitä hankalaa tässä nyt on?
Jos vertaan itseäni opiskelijakaverihini, niin oikeastaan minulla menee paremmin kuin heillä. ikinä ei ole krapula-aamuja, ei tarvi miettiä vapun aikaan että missä ihmeen välissä lukee kokeisiin, kun seuraavalla viikolla on koeviikko. Väliinsä vaikuttaa että minulla on enemmän aikaa läksyille kuin heillä.
ihmettelee insinööri-opiskelija 38v.
miten "ruvetaan raskaaksi"?
Mun lapset kun ovat saaneet alkunsa yhdynnässä, ihan perinteisesti miehen kanssa.
tehdä ylipäänsä yhtään mitään juttuja verrattuna sun 18-v. opiskelukavereihin :D Ja taitaa olla pikkasen eri opiskella, jos puoliso on lastenhoidossa apuna, kuin että molemmat opiskelee.
En kyllä ymmärrä miksi lapsen "kanssa" opiskelu on muka niin vaikeaa. Ei minulla ole. Teen läksyt kun lapsi nukkuu tai isä hoitaa. Tai lapsi on een päiväkodissa jos minulla on tunneilta vapaata. Joskus niinkin että lapsi leikkii itsekseen kun teen kouluhommia. Mitä hankalaa tässä nyt on?
Jos vertaan itseäni opiskelijakaverihini, niin oikeastaan minulla menee paremmin kuin heillä. ikinä ei ole krapula-aamuja, ei tarvi miettiä vapun aikaan että missä ihmeen välissä lukee kokeisiin, kun seuraavalla viikolla on koeviikko. Väliinsä vaikuttaa että minulla on enemmän aikaa läksyille kuin heillä.
ihmettelee insinööri-opiskelija 38v.
tyttö rupesi raskaaksi ja lapsi syntyy ennen kuin koulu on loppu. Herättääkö mitään ajatuksia?
että ei tule liitto kestämään. Poika ei osaa olla vastuullinen isä, ja varsinkin opintojen edetessä lääkiksen tytöt bileissä houkuttelevat liikaa. Pojasta tulee epäkypsä ja vastuuton isä, hänellä on "oikea" perhe sitten 30+ ikäisenä ja ensirakkauden kouluikäinen hedelmä käy sitten viettämässä vaivautuneita viikonloppuna isin luona.
Tyttö jää yksin kasvattamaan lastaan, puskee opinnot sisulla ja menee töihin, mutta tulee jo muutaman vuoden päästä av:lle valittamaan miten raskasta yksinhuoltajana on.
Niin meillä toimi hyvin se, että lapset tehtiin nuorena ja opiskeltiin vuoron perään. Ollaanpahan opittu venyttämään penniä ;-). Molemmat suoritimme ylemmän kk-tutkinnon, mies ensin, minä sitten. Vastuu kodista ja lapsista puolitettiin ja välillä ei-opiskeleva osapuoli ehti tehdä töitäkin. Nyt on ammatit & työpaikat & lapset isoja = elämä ihanaa! Ehdimme olla kotona lastemme kanssa paljon enemmän kuin monet muut, jotka tekevät lapset uraputken aikaan. Monesta on luovuttu taloudellisessa mielessä, mutta hyvin opinnoistakin selviää, kun perhe puhaltaa yhteen hiileen.
Kyllä se vaan on tosiasia että opiskeleminen lasten ohella on työlästä ja monellakaan nuorena lapsia saavalla ei ole siitä sitäkään kokemusta kuin ennen oli!
mä olen jaksanut, kun opiskelen itselleni toista ammattia, käyn töissä JA minulla on KAKSI lasta. Kyllä se onnistuu..on vain itsestä kiinni. Huvittaa nämä kommentit kuinka raskasta on opiskella lasten kanssa :)) varsinkin jos sen voi tehdä niin, ettei tarvitse käydä täysipäiväisesti työssä samalla!!
"huonosti" kouluttautuvalla tytöllä on himo saada ihq vauva heti, koska koulu johon pääsi ei kiinnosta ja tuleva työkin on huonosti palkattua.
Kuvittelee saavansa parempaa sisältöä elämäänsä, vaikka oikeasti olisi halunnut päästä lääkikseen ja elää villiä opiskelijaelämää.
Näitä on nähty lähipiirissä niin paljon.
:D
Ensinnäkin olisi hyvä nuorella iällä tehdä kaikkea sellaista, minkä perään ei tarvitse sitten vanhempana enää haikailla.
Toisekseen olen tuntenut pari mukavaa ja sympaattista poikaa, joista tuli täydellisiä torvia lääkiksessä opiskelunsa aikana. Nokka pystyssä mentiin ohi ja ei oltu enää tuntevinaan. Vähäteltiin tavallisia työtätekeviä tyttöjä. Ja ajatella, kotiolot eivät olleet sen kummemmat kuin muillakaan pihapiirin lapsilla. Suoraan sanottuna päähän nousi urea. Lääkefirmojen bileissä sitten jallitettiin jos jonkinnäköistä tyttöä.
Toivon tietysti, että nämä kaksi ovat vastuullisia ja järkeviä nuoria ja jaksavat & osaavat pitää vauvasta huolen.
Eikös siinä mielessä opiskelu enste ja perhe sitten ole helpompi, että 1. tapauksessa riittää kun itse "puhaltelee" niiden oppikirjojen sivuille ja voi lukea vaikka kellon ja kalenterin ympäri, jos on tarvis?
Se on helpompaa siksikin, että kaverit on samassa tilanteessa eli heiltä saa siihen apua ja tukea ja hauskanpitokin sujuu välillä, kun ei tarvii lastenhoitovuoroja fundeerata...
Niin meillä toimi hyvin se, että lapset tehtiin nuorena ja opiskeltiin vuoron perään. Ollaanpahan opittu venyttämään penniä ;-). Molemmat suoritimme ylemmän kk-tutkinnon, mies ensin, minä sitten. Vastuu kodista ja lapsista puolitettiin ja välillä ei-opiskeleva osapuoli ehti tehdä töitäkin. Nyt on ammatit & työpaikat & lapset isoja = elämä ihanaa! Ehdimme olla kotona lastemme kanssa paljon enemmän kuin monet muut, jotka tekevät lapset uraputken aikaan. Monesta on luovuttu taloudellisessa mielessä, mutta hyvin opinnoistakin selviää, kun perhe puhaltaa yhteen hiileen.
siis surkea lähäri tyttö pilasi hyvän perheen lääkäripojan elämän, pojallahan ei tietenkään ollut osuutta asiaan.
oksettava ap..
Eikös siinä mielessä opiskelu enste ja perhe sitten ole helpompi, että 1. tapauksessa riittää kun itse "puhaltelee" niiden oppikirjojen sivuille ja voi lukea vaikka kellon ja kalenterin ympäri, jos on tarvis?
Se on helpompaa siksikin, että kaverit on samassa tilanteessa eli heiltä saa siihen apua ja tukea ja hauskanpitokin sujuu välillä, kun ei tarvii lastenhoitovuoroja fundeerata...
Aborttiko olisi pitänyt tehdä? Ihan vaan sen vuoksi, että olisi opiskelu helpompaa ja pääsisi enemmän bilettämään? Elämässä aina ei kaikki mene niinkuin suunnittelee, mutta lopputulos voi silti olla ihan yhtä hyvä kuin jollain toisella tavalla tehneelle. Suosittelisin hieman avarakatseisempaa asennetta!
Oletko sitä mieltä, että jos yhdessä olisi lähäripoika ja lääkärityttö, se tyttö hankkiutuisi raskaaksi kesken opiskelujen?
tyttö rupesi raskaaksi siis surkea lähäri tyttö pilasi hyvän perheen lääkäripojan elämän, pojallahan ei tietenkään ollut osuutta asiaan.
oksettava ap..