* * HELMI 2010 vko 26 * *
Hyvää alkanutta viikkoa, aloitin näin aamutuimaan uuden viikkopinon.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1003805/helmi_2010_v…
Tuolla edellisen viikon pino.
Käsittämätöntä - se aika menee sittenkin eteenpäin ja tällä viikolla tulee jo 8 viikkoa täyteen! :)) "ihan kohta" meillä helmilläkin alkaa olla pahin jännääminen ohi....
Tällä viikolla taisi olla joillakin ultra, uutisia odotellaan! Tsemppiä matkaan!
Mul aon neuvola viikon päästä, mutta enpä sitä odota kovin paljoa, jaaritteluahan se vain on (saa sentään neuvolakortin) mutta sentään askel eteenpäin sekin :)
Tänä aamuna on ollut inhottava tunne alamahalla, mutta kuuluu asiaan ja ilomielellä otan vastaan kaikki tuntemukset, jotka muistuttaa tosiasioista :) Kahvikuppi on tuossa vieressä, ennen join kolme isoa mukia aamulla ja pitkin päivää vielä lisää, nyt on pakko saada aamukahvi, mutta siitä menee ehkä puoli mukia ja jäähtymään jää loput :O
Mielenkiintoisin oire on mun hajuaisti! Olis hommia varmaan huumekoirana. Ihan ärsyttää, miten haistan ihan kaiken! Julkisissa matkustaminen on ihan tuskaa, kun jos ei lähellä haise kamala hajuvesi, niin sitten jonkun aamuhengitys tai kamala hiki :P onneksi ei oo pahoinvointia!!
Nyt pitää keskittyä tuohon esikoiseen, varsinainen Veikka Gustafsson, kiipeää ihan kaikkialle! Ihanaa päästä uloskin, kun näyttää jo kesältä :)
- hyvä vapaapäivän ilma!
Salsatar 7+4
Kommentit (86)
Meillekin on tulossa toinen helmikuinen. Tyttö syntyi kuolleena tän vuoden helmikuussa, syynä oli kätkytkuolema. Mä oon ihan hämmästynyt siitä, että nyt kasvaa uusi ihme mahassa.
1. lähti liikkeelle ekasta kierrosta
2. lähti kasvamaan kolmannesta kierrosta.
Mulla todettiin APC-resistenssi tuossa kuolinsyyn selvittämisen yhteydessä (keskenmenon riski on normaalia suurempi), joten pitäisi alkaa piikittämään verenohennuslääketä. Soitin tänään neuvolaan ja sijainen ei oikein ymmärtänyt asiaa. Antoivat neuvola-ajan heinäkuun loppuun...
Tulipa paljon omaa napaa, tää juttu on vaan nyt niin tuore, että oon vieläkin ihan onnesta sekaisin.
Voi teitä onnellisia, jotka olette saaneet jo ajan ultraankin. :)
Meikä on tällainen aamuvirkku... tosin saattaa jossain vaiheessa vähän myöhentyä. Yleensä kun mulla alkuraskaus tekee mahdottoman väsyn. Vielä ei juuri oireita ole, semmoista yleistä lievää etömista, muutaman kerran on tuntunut että oksettaisi, mutta ei vielä aivan. Iltaisin viluttaa ja viimekesäiseen tapaan joudun taas ottamaan kuumia suihkuja ennen iltasadun lukemista, vähän väsyttää, mutta tuo on normaalia, kun imetänkin vielä öisinkin pari kertaa ja rasvailen heräilevää nelivuotiasta atoopikkoa.
Krisse: Laskin tuon la:n hedelmöittymisestä. Vähän noloa myöntää, mutta kun me ollaan ehditty edellisen synnytyksen jälkeen olla "sillai" peräti kolme kertaa. Joten aika helppo laskea. Ja vielä nolompaa tämä että toiset saa yrittää kuukadesta toiseen, jopa vuosia onnistumatta - meikäläinen vähän hipaisee miestään ja simbsalabim raskaana ollaan. Vähän hirvittää tämä ikäero nyt. Vanhoista merkeistä kun tiedän että aika epätodennäköistä on, että tämäkään ihan laskettuun aikaan pysyy sisällä. Eli nuo edelliset ovat syntyneet 1: rv39+5, 2: rv31+1, 3: rv37+3 ja 4:rv37+0. Miten muilla, onko kellään muulla keskosia ja tätä jännitystä, miten pitkään tällä kertaa malttaa päästä?
Jokohan olisi ensimmäinen oikea helmi, kun nuo kolme edellistä ovat tulleet väärässä kuussa. en olisi uskonut näin nopeasti tänne palaavani - ja olin vannonut etten enää koskaan aio olla raskaana niin, että laskettu aika olisi helmikuussa. Mutta näköjään mulle ei muita kuukausia anneta, eli taas saa jännätä minä vuonna vauva syntyy. Juuri hain keskospojallemme koulunlykkäysluvan...
Mullakin tulee nyt ihan omaa napaa, juttuihin pääsen varmaan sisälle tässä vähitellen.
Juhannus sitten oli ja meni jatkuvasta vesisateesta huolimatta. Lauantaina onnistuin saamaan jonkin ihme ylävatsakivun jonka jälkeen vatsa onkin ollut ihan sekaisin. No, onpahan vaihtelua ummetuksen tilalle. Oireet on tissikipua lukuun ottamatta aikas vähäiset, väsymyskin on vähentynyt ehkä sen takia, kun työttömänä on aikaa nukkua 10 tunnin yöunia.
Vajaan kolmen tunnin päästä olis ultra, jota oon odottanut jännityksellä. Onkohan pikkuinen oikeessa paikassa ja lyökö sydän, noi kysymykset on pyörinyt koko ajan mielessä. Onneksi odotus on kohta ohi. Tuun myöhemmin kertoon miten ultrassa käy.
Meille tosiaan tää lapsi olis ensimmäinen, melkein neljän vuoden yrittämisen tulos. Lapsettomuushoidoilla saanut alkunsa, toisesta loppuun asti viedystä hoidosta, keskeytettyjä hoitokertoja onkin sitten ollut useampia ja välillä on ollut taukoja hoidoista, kun haluttiin rauhassa miettiä jatkojuttuja.
Nyt suuntaan aamupalalle.
Ronnuli rv 7+4
Kävin eilenkin kirjoittamassa vielä illalla, mutta tää kone jotenkin sekosi ja heitti pois netistä ja sinne ne kaikki keskeneräiset jutut hävisi kuin pierut saharaan..
Sunnunntaina siis vietettiin pojan 1v juhlia ja eilen saikin sitten "virallisen" juhlapäivän kunniaksi putket korviin. Nopea toimenpidehän se onneksi oli, vaan kyllä oli sekä äitillä että isillä itku kurkussa kun piti antaa nukuttaa pieni =( Kaikki meni kuitenkin ihan kuin pitikin.
En oo muistanutkaan vastata tuohon "tärppigalluppiin". Poika nappasi 5. kierrosta pillereitten lopetuksesta (olin syönyt niitä putkeen 7-8 vuotta) ja tän toisen yritys aloitettiin "virallisesti" pojan ollessa puolivuotias eli n. 6. kierto tärppäsi. Heti jälkivuodon loputtua ollaan kyllä oltu ihan muutamaa kertaa lukuunottamatta ilman ehkäisyä, mutta lasken kuitenkin yrityksen alkaneen tuosta 6kk:sta.
Vaikka tiedänkin, että meillä on ollut nopeeta kummankin lapsen kohdalla niin kyllä sitä silti on tullut itkettyä suunnilleen verta ja kyyneliä, kun "ei vieläkään", että "kaikki muut vaan saa" jnejnejne.. En edes osaa kuvitella miltä tuntuisi joutua odottamaan vuosikausia =(
Katjalah: meillä poika syntyi rv 37+3 eli ehti nippanappa "täysi-ikäiseksi". Syntymäpaino oli pikkasen alle 3kg ja pituutta 47cm eli ihan hyvänkokoinen pikkurääpäle :) kuitenkin. Tällä kertaa toivonkin pikkuisen saavan kasvaa vielä vähän pidempään masun turvissa, josko se imetyskin sitten onnistuisi paremmin..???
Toivottavasti ronnulilla on ultran jälkeen iloista kerrottavaa, kuten tietty kaikilla muillakin :) Minä odotan edelleen sitä hemmetin kutsua.. miten odottavan aika voikin olla niiiiin pitkä.. =D
btw, mäkin saan juosta noin sataviiskytä kertaa päivässä vessassa, enkä suinkaan oksentamassa vaan ihan sieltä toisesta päästä tulee ulos.. Onneksi siis ei tartte olla töissä kokoaikaisesti, se ois jo aika kamalaa! Jos vaikka paino ei tän "ansiosta" kipuaisi yhtä kamaliin lukemiin kuin edellisellä kerralla.. pitää keksiä aina jotain positiivista negatiivisistakin asioista :)
Enkelin äidille erityisen paljon tsemppiä odotukseen. Oman lapsen kuolema on varmasti kamalinta mitä voi ikinä tapahtua =(
*huh* vettä on kulunut tässä muutenkin ihan mielettömiä määriä, mutta nyt kun se kesä sieltä vihdoin tuli niin menekki senkun kasvaa.. ja tietty vessassa saa rampata sitten kahta kauheammin :D tätä raskauden onnea ja autuutta :)
Ensiksi laitan myös galluppiin vastauksia
eli
1. pillerit kun jäi pois niin raskaus alkoi
2. 4 kierto
3. 1 kierto
4.1 kierto
5.1 kierto
6.1 kierto
7.1 kierto
Helposti olen siis tullut raskaaksi, melkeimpä ajatuksesta "hedelmöittynyt" :)
Kuitenkin 6:des raskaus oli km, ja nyt 7+ jotain ja jännittää kuinka tässä käy? Oli väsymystä ja viluntunnetta, mutta nyt ei niitäkään. Terkkari lupasi kyllä, että voin mennä käymään ultrassa jo kohtakin ennen np-ultraa. Taidan silti odotella.
Kaikki raskaudet olen potenut huonoa vointia, olisiko tämä 7:s erillainen ? Terkkarin mukaan voisi ollakkin.
Nyt lähden kitkemään rikkaruohoja ja nauttimaan kesästä !
Tänään oli kauan odotettu ultra ja kaikki on hyvin. Pikkuinen oli oikeessa paikassa, sydän löi ja oli huikeat 11,9 mm pitkä, vastasi siis viikkoja 7+4. Nyt on iso huoli pudotettu pois sydämeltä ainakin hetkeksi. Seuraavaksi odotellaan sitten neuvolaa, joka on 3.7.
Nyt pitää päästää mies tekeen etätöitä koneelle, kun se ultran takia on joutunut tekeen töitä kotona.
Ronnuli rv7+4
Enkelinäidille tsemppiä, toivottavasti nyt menisi kaikki hyvin. Onko se APC-resistenssi muuten perinnöllinen ominaisuus?
Oli siis tänään ensimmäinen neuvolakäynti: ei ollut vielä paino noussut siitä, mitä se on nyt ollut monenmonta vuotta jo, vaikka maha pullottaa jo. Hb oli 104 =/ Terveydenhoitaja epäili tulosta, mutta niin oli edellisessäkin raskaudessani: alkuraskauden anemiaa ja jouduin rautakuurille jo varhaisessa vaiheessa. Verenpaineeni oli matala 96/60.
Poika syntyi spontaanisti rv 36+3, joten luulenpa, että seuraavakin syntyy ennen la. Laskettu aika neuvolan laskuopin mukaan olisikin jo 28.1., mutta ilmeisesti siinä ei ole otettu huomioon minun hieman normaalia pidempää kiertoa? Joka tapauksessa alkuraskauden uä on jo ensi viikolla.
Oireet ovat siis minimaaliset. Jos en olisi tehnyt testiä eilen uudelleen (kyllä, hullu minä), en uskoisi olevani enää raskaana. Toisaalta, voihan se olla, etten olekaan enää. Torstaina se selviää ultrassa. Kahdessa edellisessä raskaudessa olen voinut pahoin jo tässä vaiheessa, kahvia en ole voinut edes haistaa, vatsani on turvonnut niin, ettei omat vaatteet ole meinannut mennä päälle...nyt tämä kaikki on jokseenkin poissa taas ihan alun jälkeen:/ Paino oli jopa LASKENUT juhannuksena!
Niin, ja väsymystäkään ei juuri ole...En tiedä...vähän epäilyttää tämä raskaus...tai sitten tämä vain on hyvin erilainen kuin edelliset. Jollakin toisellakin taisi olla kirjoitus samasta aiheesta...sorry, kun en muista nyt nikkejä!
Omaa napaa tuli mullakin taas runsaasti...mutta torstaina palaan sitten uutisten kera palstalle...
ihmetys78
rv ?
Hei,
Minulle soitettiin tänään kättäriltä aika ultraan. Kävin siis viime viikolla gynellä ja siellä epäiltiin, että raskaus ehkä olisikin tuulimuna ja laitetiin sit lähete ultraan. Aika on ensi viikolla keskiviikkona. Vapaa aika olisi löytynyt jo huomiselle, mutta ollaan reissussa pohjoisessa ja se ei olisi onnistunut. Raskausoireita on esiintynyt koko ajan, mutta fakta on että se ei välttämättä millään tavalla osoita raskauden jatkuneen. Toki sitä jotenkin toivoo, että kyseessä olisi kuitenkin normaali raskaus. Mitään keskenmenon oireita ei ole ollut ja vatsakivutkin hävinneet, mutta toisaalta olen nyt yrittänyt varautua siihen pahimpaan ilman elättelemättä turhia toiveita.
Onnea paljon teille, jotka olette jo käyneet ultrassa ja olette saaneet positiivisia uutisia!
Voi Marie, Enkelinäiti, aivan ihana kuulla sinusta! Minun vanha nimimerkkini on tuo nykyinen ilman eka kirjainta täällä siis tammimasuja 2009. Ja Katjalah, sinäkin nyt sitten täällä, onnea! Olisi niin kiva jatkaa nyt tässä Helmikuisten odottajissa, mutta pahoin nyt pelkään pahinta, vaikka kuinka tässä toivoisi parasta.
Fanni-09
... tää keskustelupalsta koukuttaa mua.
Heippa FANNI. Oikeesti tuntuu tosi hassulta, että meitä on täällä useampiakin 2009 tammimasuja. Tän huomattuani en enää murehdi lääkärin kommenttia siitä, että nopeasti alkava uusi raskaus saattaa aiheuttaa ennen aikaisen syntymisen ja pienikokoisuutta.
Martta: Kyllä, APC-resistenssi (=Factor V Leiden) on geeneissä eli perinnöllinen. Se geeni on 4% väestöstä, mutta vain harva sitä tietää kantavansa. Yleensä se tutkitaan vasta sitten kun joku lähisukulaisista kuolee ja hänellä tämä geeni tavataan.
Mä oon tulossa luulosairaaksi, kuudes rv aluillaan ja tuntuu jo nyt, että housut kiristää masun kohdalta. Ekassa raskaudessa pääsin viikolle 16 ilman äippähousuja, nyt pitää aloittaa paljon aiemmin.
Nyt aluksi kaikille hirmuiset tsempitykset sen johdosta, että pikkuiset pysyisivät massussa!! Tuntuu että aika monella on jännät paikat..
Sitten omaa napaa.. :) Öttiäinenhän oli kasvanut kovasti, ja pituutta löytyi huimat 1,3 cm.. Viikkoja oli 7+3, ja laskettu aika näin ollen on 8.2.2010. Kyllä oli jännittävä odotella ja aivan ihana katsella pienen sydämmen sykettä siinä ruudulla!!! Ja kuviakin saatiin mukaan. Muutenkin aikaa vierähti reipas tunti neuvolassa, oli todella mukava jutella kaikenlaisista raskauteen liittyvistä asioista. Seuraavan kerran pääsen pientä ihastelemaan kahden viikon päästä, on ihana kun on näin tiheästi käyntejä!! (miten niin ylttiöpositiivinen ja onnellinen olo...)
Mites, oletteko muut miettineet niskapoimu-ultraa ja rakenneultraa sekä seulontoja?? Kun itse olin kuvitellut meneväni ultriin, mutta kuulemma verikokeet otetaan täällä samalla, ja jotenkin se taas ei tunnu niin mukavalta ajatukselta. Jotenkin se stressaaminen ja epävarmuus hirvittävät, varsinkin kun neuvolasta kuulin, että viime vuonnakin oli useita seulontojen mukaan ns. riskiraskauksia ja kaikissa tapauksissa lapset olivat terveitä syntyessään...
No, onneksi voi vielä mietiskellä asiaa..
LA olisi 27.2 eli tosi alussa ollaan. Ensimmäinen raskaus oli kohdun ulkoinen, laparoskopia tehtiin kaksi kuukautta sitten. Nyt peukut pystyyn, ensimmäinen ultra vajaan kolmen viikon päästä ;)
että eiköhän munkin laskettu aika tuonne Helmikuulle sijoitu :) Ihan kiva ku omatkin synttärit on Helmikussa! :) saisimpa ihanan synttärilahjan
Onea ronnuli ja maria kun olette helmen jo nähneet. =) IHANAA!
Raskaus viikko 7 sitten pyörähti käynttin ennään pari pitkää viikkoa neuvola aikaan. Kuukausi kesälomaan eli sinnillä on vielä se jaksettava. Masu turpoaa toden teolla vaikka täälläkin on paino tippunut! En nyt muista kenellä muulla (pahoitteluni)oli sama juttu tapahtunut juhannuksen aikaan. Väsymys on jotain valtavaa 8h yöunet ei millään riitä!! Vessassa saa ravata todella usein jo tai ei mutta vielä enemmän kuin näin kuumina ilmoina tulee juotua ihan kauheasti!
Mielipiteitä kyselen olisiko tuo helmi lista viisasta päivittää tonne omaan osoioon vai päivttäisinkös sen tänne meidän turinoiden sekaan? Olisko tietoja helpompi päivittää tänne vai tuonne toisele sivulle? Kertokaa mielipiteitä mitenkäs teistä olisi hyvä. Minulle passaa molempi mutta näin tämän toisen tavan tuolla tammimasuissa!
Mitenkäs on tietääkö joku näin etukäteen joutuukos synnytystapa arviointtin tai pelkopolille? Minä joudun automaattisesti arviointiin ja pelkopolistakin puhuttiin viime synnytyksen takia vaikkei mulla mikään ainakaan vielä siinä pelota mutta voi olla että toinenkin leikataan sectiolla. Neuvolahoitaja vain tiesi jo näin puhelimessa kertoa.
Onkos teillä ollut entiset synnytykset silleen niinkuin pala kakkua vai onkos ollut jotain joka on hankaloittanut synnytystä. Minulla oli kauheat supistukset yli 24 h tasaseen tahtiin 1min välein mutta kohtu ei auennut, tyttö oli otsa tarjonnassa ja syke laski joten mentiin suunniteltuun kiireiseen sectioon. Sitten leikkuksessa kohtu supistui niin nopeasti että lääkärin käsi meinasi jäädä väliin joten aikas lailla tapahtumarikas synnytys. Sitten lapsivettä oli keuhkoissa ja kun se posisettiin niin hän hengitti liian lujaa ja keuhkoihin tuli tytölle reikä ja hän oli lastenklinikalla tehohoidossa 2vrk. Mutta hengen vaaraa ei ollut joten sinäänsä ei pelota mutta olihan se todella ikävää olla erissä sairaalassa lapsen kanssa kun ite olin kättärillä! Imetys viivästyi sen takia joten jälkijunassa opeteltiin kaikki tämä minkä muut tekee jo synnytys salissa =(
Ihana kesäpäivä on tulossa joten nyt tytön ja masukin kanssa nauttimaan ihanasta ilmasta.
Nemotus rv 7
Maria84: Meillä oli tuo sama ultrapähkäily ekassa raskaudessa, mutta mentiin np ja rakenneultraan. Verikokeet piti ottaa samalla, mutta sanottiin, ettei niitä haluta. Kätilö sanoi heti ymmärtävänsä, aika moni tekee just noin. Ja toi mitä sanoit vääristä hälyytyksistä on ihan totta, tiedän muutamia joiden on käsketty keskeyttää raskaus, mutta lapset on syntyneet täysin terveinä. Toisaalta oon myös miettinyt sitä, että vaikka lapsella olisi joku vamma en keskeyttäisi raskautta, mutta sittenpä olisi aikaa sopeutua ajatukseen lapsen erilaisuudesta.
Nyt takaisin töihin, tämän vauvauutisen jälkeen motivaatio on ihan nolla.
Meillä pojan synnytys oli nopea ja helppo :) vedet meni aamupäivällä n.10.20 ja supistuksia alkoi tulla vasta kahden-kolmen välillä iltapäivällä. Sairaalaan kirjauduttiin vähän ennen viittä ja kolmen tunnin päästä poika olikin jo maailmassa 8 (vai oliko jopa 9;) minuutin ponnistuksen jälkeen =) ..tosin sekin jo tuntui ikuisuudelta..
Loppuvaiheessa paine alkoi kuitenkin olla sellaista luokkaa, että ONNEKSI ehdin saada epiduraalin. Sen jälkeen menikin taas "mukavasti".
Jos ei vauva tälläkään kertaa ehdi kasvaa jättiläiseksi niin luultavastikin edessä on toinenkin helppo synnytys. Kovasti ainakin toivon sen "toinen synnytys on ensimmäistä nopeampi ja helpompi"-sanonnan pitävän paikkansa :) Siinä tapauksessa käydään varmaan vaan kääntymässä sairaalassa =)=)=)
Pojan ollessa alle 3-kiloinen ja keltainen oltiin kyllä sairaalassa 5 päivää, mutta se teki vaan hyvää. Itse olisin voinut jatkaa siellä täysihoidossa pidempäänkin :)
Pomo sitten eilen töissä käydessä arvasi tilanteen. Se kun kysyi, että milloin oot tulossa takaisin vakituisesti niin pakkohan oli sanoa etten ainakaan ihan hetkeen.. En vaan olisi ihan vielä halunnut kertoa, ennen kuin päästään sinne ultraan katsomaan että vauva voi ja kasvaa niin kuin pitääkin.
Ihanaa, kun jotkut ootte jo päässeet kurkkaamaan masuasukkia :)
Meillä on tarjolla 2 ultraa ja enemmän kuin ilolla otetaan molemmat vastaan. Tokihan aina on mahdollisuus, että jotain ikävää löytyy mutta ainakin itse haluan tietää etukäteen jos/kun se kerran on mahdollista.
Itse en usko että pystyisin aborttia tekemään, mutta paha mennä sanomaan ehdotonta eitä kun ei ole sitä vaihtoehtoa joutunut oikeasti koskaan harkitsemaan. Jos lapsi olisi pahasti sairas tai vammainen niin haluaisiko sitä tarjota sellaista elämää omalle lapselleen.. Nää on kyllä vaikeita asioita ja toivottavasti meistä kukaan ei niitä joudukaan pohtimaan.
Tänään alkoi täälläkin uusi viikko :D Niin se aika vaan menee, vaikka välillä tuntuukin matelevan.. Oispa vaan pian nää pahimmat riskiviikot takana niin voisi ottaa rennommin.
Mullakaan ei (onneksi!) ole paino noussut ainakaan tuon kotivaaán mukaan. Tällä kertaa onkin pakko yrittää pitää paino kurissa paremmin ettei taas jää sitten ylimääräisiä kiloja ylimääräisten päälle =( En kuitenkaan aio alkaa pingottaa mistään (ellei jossain vaiheessa ole pakko), mutta en myöskään mussuta koko ajan jotain raskauden varjolla. Onneksi ei ole ollutkaan mitään kokoaikaista pikkunälkää kiusana vaan ihan normiruuat on riittäneet. Niin ja eikös jätski päivässä pidä lääkärin loitolla ;D
Taitaa toi veden lipittäminen laittaa sen verran nesteet liikkumaan ettei kaikki jää jumittamaan vyötärölle, kiitos lämpimien kesäpäivien :)
evian, rv 8+0 :)
..varasin siis yksityiseltä ajan, että nähdään onko asukki oikeassa paikassa, tuon tiputtelun takia. Nyt ei ole pariin pvään tiputellu, mutten vielä nuolase, kaikkea voi vielä sattua.
KOHDUSSA oli yksi pieni kirppu!! vastasi vkoja. Sitten vaan jännätään sykkeen näkymistä ensi vkon torstaihin saakka. Silloin on klinikan tarjoama uä.
Lievä heikotus/kuvotus on alkanut täälläkin, mutta se nyt on vielä lievää. Oikein kauheesti ei tee mieli mtn, muttei oksetakaan.
Ultrista, otan kaikki vastaan, mutta en myöskään halua tietää niskapoimun tulosta, juuri tuon takia, kun sen tulokset eivät pidä paikkaansa LÄHESKÄÄN aina, oikeestaan hyvin harvoin! Mutta muuten voidaan katsoa vauvaa. Jos sinne saakka päästään.
Lapsi on rakastettu ja tervetullut syntymään millaisena hyvänsä.
Näin toimin esikoisen kohallakin.
Hui, Krissekös, oli jo töissä puhunut jäävänsä pois vuoden vaihteessa..
Mää en osaa aatella tätä hetkeä pidemmälle vielä. Johtuen taustastani varmasti.
Esikoisen syntymä oli vissii aika normaali ensi synnyttäjän synnytys. Supistukset alkoi klo 2 yöllä, vedet poksahti klo 04..
avautumis vaihe kesti ja oli kaamee, oksennus lensi yms..
9min ponnistus ja nti syntyi 14.49. Eli klon ympäri mentiin.
Kamalin vaihe oli nirhaumien tikkaus, mullei paikat puutunu ollenkaan..se oli tuskaa!!!
Ntin keuhkoihin oli jäänyt lapsivettä jonka seurauksena tulehdusarvot nousi ja joutui antibiootille, siksi olimme sairaalassa 6 päivää..se oli raastavaa ja hormooni myllerryksen aikaa!
Nyt ollaan sitten pv kerralla suht hyvin mielin raskaana :)
-Stinna rv 5+5
Eka neuvola on nyt takana. La siirtyi päivällä aikaisemmaksi omista laskuistani, eli se nyt sit onkin kuulemma 5.2.2010. Paljon sain papereita mukaan lueskeltavaksi. Paino oli yllättäen laskenut parikiloa. Syynä vissiin viikonloppuna sairastamani raju vatsatauti. Musta laitettiin myös äitipolille lähete, kun olen saanut isänipuolelta APC resistenssin ja sen ansiosta joudun jossain vaiheessa raskaustta ruveta pistämään napapiikkejä. Miehen toiveesta suostuin myös noihin seulontoihin, vaikka ne pelottaakin. Täällä noihin seulontoihin pääsee yli 30 vuotiaat odottajat, mut koskapa mä "sairastan" tuota APC resistenssiä, niin joudun automaattisesti käymään äitipolilla ja siksi mulle tuota seulontaakin sit tarjottiin. Hiukan pännii vain se, et päätös seulontaan menosta piti päättää heti, ja terkkari kehoitti meitä keskustelemaan asiasta, muttei poistunut itse siitä huoneesta! No, tuli mitä tuli, mut lapsi pidetään. Mä en aborttiin kyl suostu.
Mulla on ollut nyt tosi kova päänsärky maanantaista alkaen. Töihinkään en ole voinut mennä. Mä toivon, et tää särky pikkuhiljaa jo loppuisi. Samoin on ollut voimakasta etovaa oloa. Kahvia en ole voinut juoda pariin viikkoon närästyksen vuoksi. Mitään ruokaa ei oikein edes tee mieli.. Niin ja ne irtokarkit yököttää pahasti :(
Tulipas tässä nyt pitkä vuodatus ja kaikki vaan ihan "minä ite", sori :)
Ultraan muuten sain ajan varattua samaan aikaan, kun tuon neuvola-ajankin varasin. Ultra on mulla 7.7. joten sitä odotellessa :)
-Sara rv 7+5
kauhea sokki viime yönä, kun tuli verta :( Raskausoireetkin ovat olleet täysin poissa pari päivää. Ei oksetusta, ei väsymystä.
Tänään kävin sitten ultrassa päivystyksessä ja kaikesta huolimatta sieltä löytyi syke. Vuosi sitten samoilla oireilla oli keskenmeno. Nyt eivät viikot ihan täsmänneet tosin, kuukautisten mukaan pitäisi olla 7+5 mutta mitat vastasivat viikon verran pienempää.
Katsotaan nyt miten menee...
matahari
katjalah: Teillä kivasti noita helmikuun lapsia =)! Meillä kakkosen ja nyt siis kolmosen ikäeroksi tulee aika lailla tasan neljä vuotta! kakkonen on syntynyt viikon "myöhässä" 20.2.06 ja nyt siis la 6.2 eli jos taas menee viikko yli...=). Läheltä siis liippaa!
Esikoisemme on syntynyt 2.8.04.
Huomenna taas töihin parin viikon kesäloman jälkeen, mutta onneksi vaan 1.5 viikoks=)
Maanantaina 29 päivä ois sit eka neuvola! sitä odotellessa =)