Johtuuko anopin hössötys karjalaisuudesta?
Miehen äiti on Karjalasta kotoisin ja ihan järkyttävä hössöttäjä. Esim. tänään oltiin hänen luonaan syömässä (meitä oli kuus syöjää) ja ruokaa oli varattu reilusti yli kymmenelle, siis ihan oikeasti. Kuulemma ettei ruoka lopu kesken... Ja sitten kun kieltäydytään viidennestä makkarasta niin loukkaannutaan. Rauhassa ei saanut syödä, vaan koko ajan oli tarjoamassa sitä ja tätä syötävää. Lastenkin kanssa se hössöttää ja olen huomannut, että vauvakin alkaa hermostua siitä säätämisestä...
Onko tälläinen ominaista karjalaisille? Voi kyllä johtua myös anopin huonosta itsetunnosta ja äärettömyyksiin menevästä miellyttämisen halusta...
Kommentit (27)
toiset vaan on ärsyttäviä hössääjiä.
tyrkyttäminen kuuluu karjalaiseen kulttuuriin. siihen muuten myös kuuluu se, ettei koskaan sano että haluaisi lisää, vaan emännän pitää 'arvata' milloin vieras kursailee kohteliaisuuttaan (ja on esim. oikeasti vielä nälissään) ja milloin on tosissaan. Varmuuden vuoksi sitten tyrkytetään, tyrkytetään.
liiasta kahvista pystyy kieltäytymään esim. niin että laittaa käden kupin päällen tai laittaa kupin nurinpäin lautaselle.
Ehkä yrittäisin pikapikaa viedä lautaset keittiöön ja huikata iloisesti että anna minä autan korjaamaan pöydän!
t. molemmat vanhemmat karjalaisia
täytyy tuputtaa lisää ruokaa, se on kohteliaisuutta ainoastaan. Ei tarkoita, että kehotusta tarvitsisi noudattaa. Kehu anoppisi ruokia ja ole kiitollinen. ;) t. karjalainen hössöttäjä
Me iloiset hössääjä-karjalaiset tarjotaan sen seitsemää sorttia ja tyrkytetään, kun se kuuluu meidän tyyliin!
Sanot vaan anopille, että hyvää oli, mutta enempää ei mahdu !
T. Yksi karjalainen höpöttäjä ja hössääjä
Olen jo huomaamattani alkanut tiuskia sille noista hössötyksistä, ärsyttää...