3 viikkoisen äiti vei lapsen hoitoon yön yli
eihän sitä nyt juhannusta voi selvinpäin olla :(
ei vaan jaksa ymmärtää. mä oon raskaana mutta ite en joisi muutenkaan vaan olen lapsen kanssa juhannuksen ja meillä kuitenkin lapsi jo 2 vuotias.
Kommentit (39)
mutta... meidän lapsi oli äidistä erossa kaikki yönsä elämänsä kolme ekaa viikkoa. Tyttö syntyi keskosena, oli keskoskaapissa ja silloin ei kyseissä sairaalassa vanhemmat voineet yöpyä. Ja usko tai älä, ihan ilman traumoja tyttö tuntui selvinneen tuostakin.
Kaikki on niin suhteellista.
Höpöhöpö. Sanoiko kukaan, että se on normaalia. Riippuu tietenkin TILANTEESTA, mikä oli perheelle paras ratkaisu. JA JOS perheessä otetaan alkoholia, totta ihmeessä on parempi, että vauva on selväpäisten hoidossa. Ja siinäkin tapauksessa on parempi ettei vauva ole kotona, jos muut ovat humalassa, vaikka äiti olisikin selvinpäin.
Kukin taaplaa tyylillään. Minusta pienen lapsen ei kuulu olla humalaisten seurassa. Ei vauvojen eikä leikki-ikäisten. Ja humalahakuista on juominen siinä vaiheessa, kun otetaan enemmän kuin yksi lasillinen (okei 2 lasia pitkän ajan kuluessa...). Vauvaa pitää olla valmiina hoitamaan koko ajan. Leikki-ikäinenkin voi herätä kesken yön (toki tuossa alkoholimäärässä 1-2 lasista voi olla PIENIÄ joustoja, kun lapsi kasvaa).
Hyvä että vauva viedään hoitoon, jos syynä on alkoholin käyttö. Äidiksi ei tulla synnytyksen myötä. Äidiksi kasvetaan. Ja ehkä tämäkin nainen kasvaa äitiyteensä vähitellen.
odotat niin et ole vielä kokenut sitä äidinrakkauden tunnetta joak lapsen saannin myötä herää tai sitä suojelun halua pientä lasta kohtaan. saatat sinäkin sitten ihmetellä, miten joku pystyy tuohon ja ihan vaan ryyppäämisen takia :)
onnea raskauden johdosta :)
-ap
Ja vituttaa kohta astua tähän mammojen maailmaan. Tämän tuomitsevampaa yhteisöä ei ole eikä tule. Nyt jo on tullut pikku puukkoa, ihan sivulauseissa, muilta mammoilta. "Hyvällä" sanottuja. Elä ja anna muiden elää.
itse en juo enää ollenkaan äidiksi tultuani. mies juo joskus, mutta koskaan ei kännissä kotiin tule. musta on tullut niin tosi suojelevainen ja nään viinan vaan yhtenä suurena hirviönä joka voi koska tahansa tuhota kaiken. vaikka en mäkään ennen ensimmäistä raskautta kuppiin sylkenyt :)
-ap
on parempi että lapsi o hoidossa jos juoda on pakko juhannuksen kunniaksi.
-ap
itse en juo enää ollenkaan äidiksi tultuani. mies juo joskus, mutta koskaan ei kännissä kotiin tule. musta on tullut niin tosi suojelevainen ja nään viinan vaan yhtenä suurena hirviönä joka voi koska tahansa tuhota kaiken. vaikka en mäkään ennen ensimmäistä raskautta kuppiin sylkenyt :) -ap
Onko sulla syy pelätä alkoholin ottoa?
Joka tapauksessa onneksi tämä pieni vauva on turvassa juhannuksen, tehköön äiti mitä tykkää sitten.
että äidin juominen+ hoitoon vieminen olisi hyvä. Mutta jos ko äiti juo kumminkin niin tottakai lapsi mielummin hoitoon kuin humalaisen äidin huomaan!
Paras olisi jos äiti malttaisi tämän juhannuksen selvinpäin lapsen kanssa, mutta kaikille sitä parasta ei ole siunattu. hoidossa lapsi pysyy hengissä ja saa tarpeensa huomioiduiksi. Taitaa olla parasta mitä ko lapsi voi saada.
mitään ei ole tapahtunut tms.. ihan vaan äidiksi tulin ja koin jotain sellaista mitä en olis uskonut. ihan uskomaton äidinrakkaus ja suojeluvaisto joka sanoo että viinan kans läträäminen on vaarallista ja minä en nyt saa kuolla kun pieni lapsi on minusta riippuvainen. monessa muussakin asiassa minusta on tullut varovaisempi, paljon tarkemmin katson ennen kuin ylitän tien jne..
kyllä mäkin juon jouluna ja syntymäpäivänäni viiniä, mutta en humalahakuisesti.
[-ap
Onko sulla syy pelätä alkoholin ottoa? Joka tapauksessa onneksi tämä pieni vauva on turvassa juhannuksen, tehköön äiti mitä tykkää sitten.
On monta tapaa olla äiti ja vanhempi. Jos tuolla kolmiviikkoisella vauvalla onkin todella turvallinen hoitaja, josta tulee hänelle elämänmittainen turvahahmo? Sehän on hienoa. Lapsella on hyvä olla muitakin läheisiä turvallisia ihmisiä kuin omat vanhemmat. Elä kuten parhaaksi näet, mutta älä tuomitse muita, elleivät he tee jotain oikeasti rikollista ja pahaa.
itse en juo enää ollenkaan äidiksi tultuani. mies juo joskus, mutta koskaan ei kännissä kotiin tule. musta on tullut niin tosi suojelevainen ja nään viinan vaan yhtenä suurena hirviönä joka voi koska tahansa tuhota kaiken. vaikka en mäkään ennen ensimmäistä raskautta kuppiin sylkenyt :) -ap
Kyse taitaakin olla ap sinun omasta hysteerisyydestäsi?
Koska meille oli annettu 3koliikkivauvaa ja jos emme olisi heitä koskaan hoitoon vieneet,olisimme olleet tosi tiukilla.
Minäkin imetin,mutta vauvat joivat myös pullosta maitoani,joten pikkuisen voisi pipoa löysentää,eikä heti olla arvostelemassa muiden tapoja. Miksi pitää "kytätä" miten toiset hoitavat lapsiaan,jos tosiaan mitään vakavaa ei ole tapahtunut.
Ja en tunne kyseistä pariskuntaa, mutta teidättekö,että juhlia voi ilman alkoholiakin ja silti vauvan voi viedä hoitoon :D
Onko sulla syy pelätä alkoholin ottoa?
Joka tapauksessa onneksi tämä pieni vauva on turvassa juhannuksen, tehköön äiti mitä tykkää sitten.
Olimme mieheni ja poikani kanssa laivalla kun lapsi 6 kk. Isä oli juonut jo turhankin paljon ja otti lapsen kannella syliinsä (lapsi heräsi vaunuista enkä ehtinyt ensin, oltiin paistattelemassa päivää laivan perässä olleilla penkeillä). Mies meni poika sylissään nojaamaan peräkaiteeseen niin että lapsi oli meren päällä. Pyysin rauhallisesti miestä antamaan lapsen minulle mutta nousuhumalassa hän alkoi vain ilkkua että luulenko ettei hän kykene pitämään kiinni lapsestaan. No niin luulin todellakin, mutta en sitä tietenkään uskaltanut sanoa ettei mies ärsyyntyisi.
Kyllä iski paniikki! Huomasin että muutama pariskunta lähellä selvästi seurasi tilannetta ja melkein pyysinkin yhtä miestä ottamaan miehestä kiinni että saisin pojan itselleni ja pois meren päältä. En uskaltanut pyytää, ettei poika vain tippuisi hässäkässä jos mies ei antaisi häntä suosiolla pois. Onneksi mies suostui tulemaan hyttiin ja siellä antoi pojan taas minulle kun kaivoi olutta laukusta.
Puoli tuntia myöhemmin menin hytin vessaan sanoen miehelle että antaa pojan kölliä lattialla, miehen ei tarviste (saa) tehdä mitään. Kävin äkkiä mutta mies oli silti ehtinyt ottaa pojan käsiinsä. Makasi sängyllä selällään ja piti poikaa yläpuolellaan ojennetuilla käsivarsilla. Silmissä ei ollut ketään kotona ja kun sanoin pelästyneenä mieheni nimen silmät aukesivat nopeasti, menivät kiinni ja poika tippui isänsä päälle.
Onneksi ei tippunut siellä kannella... miehelläni on ongelmia pitää alkoholin juominen hallinnassa ja hänellä humala nousee niin nopeasti etten aina osaa ennakoida riittävän ajoissa. Ratkaisuna meillä se, että jos mies juo enemmän kuin kaksi olutta, minä hoidan pojan täysin. Mies ei tuosta laivareisuusta muista mitään mutta kun aisasta kerroin hänelle niin on jälkikäteen hyväksynyt täysin sen ettei esim ota poikaa syliin edes pienessä humalassa. Hän myös nukkuu sohvalla aina juotuaan koska poika nukkuu aamuyöt välissämme enkä anna humalaisen nukkua lapseni vieressä. Tottakai mies saa tulla kotiin humalassa mutta lapset pysyvät minulla. En ota uudelleen riskiä etten osaa arvioida mieheni tilaa oikein.
Ps. Haluan ehdottomasti miehen tulevan kotiin aina kun on juonut. Olen riittävästi juossut hänen itsemurhaviestiensä perässä ja pelännyt aina kun kaappiin ilmestyy alkoholia (mies masentuu voimakkaasti aina laskuhumalassa). Itsemurha uhkailut loppuivat kun kerran sanoin etten jaksa enää, seuraavalla kerralla soitan poliisit etsimään miestäni. Mies tunnusti että oli vain keino saada minut luopumaan mahdollisista riidan aiheista ja pyrkimään vain miellyttään koko ajan ettei mies tekisi mitään itselleen. Asia on periaatteessa selvä eikä mies ole uhannut itsemurhalla kahteen vuoteen (paisti näin että kerran humalassa kirjoitteli naispuoliselle työkaverilleen ettei elä enää kauaa, kerjäsiköhän säälipillua...) mutta edelleen pelkään aina kun mies juo kodin ulkopuolella. Hyvät kännikaverit eivät välttämättä ole hyviä enää kun mieheni masentuu ja alkaa itsesääliseksi...
koliikkivauva ja mun äiti ja sisarukset hoiti paljon kyllä vauvaa ihan alussa, koska olin niin uskoamttoman väsynyt kun en saanut nukkua koskaan. mutta yöt vauva oli kotona. enkä minä imettänyt etten minä kuvittele täydellinen olevani.
senkin takia ehkä vähän ihmettelen kuinka vanhemmat voi olla niin väsyneitä ns helpon vauvan kanssa että tarvitsevat jo nyt vapaan yön. vauva kun kuulemma vaan syö ja nukkuu ja vanhemmat on menossa juomaan sen tiedän varmasti. mutta tosiaan kukin tyylillään.
siirryn nyt muihin juttuihin ja annan tämän aiheen olla. huomasin että oli liian ankara, myönnän sen.
-ap
-ap
eikä voi käsittää kolmeviikkoisen viemistä hoitoon. Enkä voi käsittää joitakin kommenttejakaan. Kolmeviikkoisella ei voi olla "tuttuja ja turvallisia muita aikuisia" hoitajiksi, niinkuin näissä ketjuissa aina väitetään. Vauvahan on hädin tuskin syntynyt, miten siinä voisi tutustua kunnolla kaikenlaisiin vieraisiin aikuisiin, vai onko hän ollut koko ajan jonkun toisen hoidettavana? Tai että äiti haluaa "juhlia ja rentoutua aikuisten kesken". Jos kyseessä on esikoinen, niin äidillä on aikuisseuran juhlinnasta kolmen viikon tauko; mitä oikein onkaan tulossa vauvan elämässä, jos ei edes kolmea viikkoa jaksa ilman juhlintaa. Mistä muuten aina löytyy joku, joka ottaa näitä vastasyntyneitä viikonlopuiksikin hoitoonsa? Itselläni on suuri perhe, enkä uskaltaisi ottaa siitä huolimatta noin pientä, kuin hätätapauksessa.
Siis oikeesti?? Mitä kauheaa on jos vie 3vko vanhan vauvan hoitoon yöksi :D
Mä voin sanoa että mua suorastaan vituttaa kun en nyt juhannuksena pääse viettämään "sitä perinteistä" juhannusta. Eli mulla siihen kuuluu kalajoki + siellä nyt meno on mitä on :) Ja tän mahan kans ei todellakaan viiti sinne mennä, vaikka selvinpäin oliskin. Ja eihän se nyt niin kamalaa ole kun ei pääse, mutta tää on yks ainut kerta vuodessa kun jossakin käydään.
Kyllähän tän nyt siis kestää ja aion viettää rauhallisen juhannuksen grillailen yms :)
huh, kamala tarina :(
toivottavasti teillä on helpottanut, etkä joudu enää jatkossa tuollaisiin tilanteisiin. voimia sinulle
aikamoisia kirjoituksia... siis eihän tuo nyt maailman loppu ole. Ok ite en raskis viedä, mutta meillä kellään on tuskin varaa alkaa mollata ketään toista, tietämättä tuon enempää faktoja, se lapsihan nyt ei siitä kärsi, nukkuu luultavasti suurimman osan ajasta. Mikähän siinä on että aina pitää haukkua muita äitejä, kun ei hän tässä kukaan nyt ole ainakaan lapselle vaaraa aiheuttanut. Jokainen taaplaa tylillään, tietyssä rajoissa tietty. RASITTAVAA!
Tää on niin naurettava keskustelu, ettei ole todellista.
Luuletteko te hysteeriset äidit, että se vauva tietää MIKSI se on laitettu hoitoon? Ei se vauva tiedä onko se hoidossa siksi, että äiti on juomassa tai äiti on sairaalassa leikkauksessa. Vauvan kannalta se on yksi ja sama miksi se on hoidossa.
Aikuiset vaan moralisoi. Meidän yhteiskunnassa äiti on toisen äidin pahin vihollinen. Antakaa ihmisten olla sellaisia äitejä kuin haluavat niin kauan aikaa, kun lapsi voi hyvin.
Se, että on yön hoidossa äidin oman vapaa-ajan tähden kolmen viikon ikäisenä ei ole merkki siitä, että lapsi voi huonosti tai että sitä hoidettaisiin huonosti.
Joku raja.
Onneksi maailmasta löytyy täysijärkisiäkin äitejä eikä tarvi yksin äitiyden kanssa olla. En nimittäin jaksa hysteeristen superäitien seuraa. Kauhea kilpailu päällä koko ajan, kyräillään muiden tekemisiä ja juorutaan.
Ja vituttaa kohta astua tähän mammojen maailmaan. Tämän tuomitsevampaa yhteisöä ei ole eikä tule. Nyt jo on tullut pikku puukkoa, ihan sivulauseissa, muilta mammoilta. "Hyvällä" sanottuja.
Elä ja anna muiden elää.