Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis eikö aikuiset ihmiset tiedä mikä ero on laktoosi-intoleranssilla ja maitoallergialla?

Vierailija
04.07.2009 |

Ja aihe vapaanhan piti olla oikea tohtoreiden ja maistereiden kokoontumispaikka! :D

En tiedä olisiko pitänyt itkeä, vai nauraa, kun luin tuota "mummo kilahti"-ketjua ja siellä ihmiset väittää ihan 100% faktana, että "sulla on maitoallergia, jos et pysty Hylaa syömään, kaikille laktoosi-intolerantikoille käy Hyla"

WHAAT?! :D :D

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle itselleni ei käy hylat, eli vähälaktoosiset. Täytyy olla täysin laktoositonta. Suoli mennyt vuosien varrella jo niin huonoon kuntoon. Ja maitoproteiinia kyllä siedän.

Vierailija
2/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallerginen ei pysty käyttämään mitään, mikä sisältää maitoa.

Ja on oikeasti ongelma myös ravintoala-alalla, koska sielläkään ei kaikki tajua noiden kahden eroa!!

Itselläni on täydellinen laktoosi-intoleranssi eikä minulle sovi vähälaktoosisetkaan tuotteet. Kaiken pitää olla laktoositonta.

Btw, hyla on Valion tuotemerkki...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan vihkiytymättömätkin asian silloin tajuaa. Olkoonkin tuotemerkki

2

Vierailija
4/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes esim. osastolla työskenteleville sairaanhoitajille tämä asia ei usein ole selvä. Eikä suurkeittiöissä työskenteleville. Vaikka siis pitäisi!

Vierailija
5/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös vähän ärsyttää kun ihimiset sanoo ,että kun käy vaan se hyla.

Teksi mieli sanoa,että voi kun meillä on vain tätä intoa tai pirkan vähälaktoosista.

Vierailija
6/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei todellakaan ymmärtänyt, että vilja-allergia ja keliakia ovat eri asioita. Tämä on minusta huippu.

Vierailija
7/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa, miten vaikeaa on esim. tilata maidottomia tuotteita ravintolassa, kun aina tarjotaan laktoositonta. Ihmiset eivät myöskään usein tajua, että maitoproteiinia on "tavallisessa" kermassa, jäätelössä ja voissa. Uskomatonta mutta totta. Ja vielä kun on oman maitoallergisen lapsen henki kyseessä, niin kyllä masentaa välillä tuo ihmisten tietämättömyys.

Vierailija
8/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilja-allergiat ja keliakia, mutta tuo nyt on hieman ymmärrettävämpää, onhan keliakia paljon harvinaisempi kuin laktoosi-intoleranssi, ainakin olettaisin näin?

Juuri selitin ystävälleni moniallergisesta pojastamme, että "riisi sopi hyvin, kokeilemme pian kauraa ja jos sen kanssa tulee ongelmia (=ihottumaa), niin lääkäri sanoi, että vehnä pitää kokeilla sairaalassa", niin ystäväni totesi siihen, että "voi kauheaa, jos sillä on sitten vielä keliakiakin! Toivottavasti se venhä sitten sopii!"

Yritin hieman korjata niiden eroa, mutta ei näyttänyt menevän perille. :)

Vierailija
9/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyla kun on vakiintunut puhekielessä vähälaktoosisen synonyymiksi.

Minua myös vähän ärsyttää kun ihimiset sanoo ,että kun käy vaan se hyla.

Teksi mieli sanoa,että voi kun meillä on vain tätä intoa tai pirkan vähälaktoosista.

Vierailija
10/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyla kun on vakiintunut puhekielessä vähälaktoosisen synonyymiksi.

Minua tuossa ketjussa jäi vaivaamaan, miksi lapselle ei voi antaa laktaasipillereitä, jos kerran hylatuotteet;) sopivat luulisi pillereiden pilkkovan samanverran laktoosia kuin hylassa on pilkottuna.

Vai onko niiden annostelu siis pillereiden pienelle lapselle vaikeaa?

Vierailija
11/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ap:n esimerkissä ihminen kyllä tietää eron maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin välillä, mutta ei tiedä, että hyla-tuotteissakin on laktoosia vielä jäljellä, ja monet laktoosi-intolerantikot käyttävät vain ihan laktoosittomia tuotteita.

Vierailija
12/38 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliherkkyyskin. Itselläni viljayliherkkyys. Yleensä menee liian vaikeaksi, jos ei ole keliakiaa tai allergiaa. Kerron vain, että luontaisesti gluteeniton, eikä kauraa ja muita viljoja joita en saa käyttää. Kun tähän soppaan lisätään sekä maitoproteiiniallergia sekä laktoosi-intoleranssi saan ihmiset todella pyörälle päästään. Kertovat minulle tohkeissaan, että olen väärässä: maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat ERI asioita. Eivät usko kun sanon että minulla on molemmat, puhumattakaan että olen saanut ruveta syömään erikoisdieettini mukaista ravintoa vasta aikuisiällä. Kyllähän minun ikääni mennessä olisi ainakin nyt maitoallergian pitänyt parantua; sehän on vauvojen sairaus! Ja huom! Tarjottu keksejä, joissa maitosokeria, laktoosinimeä kun ei mainittu!

Vierailija
13/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan useimmat ihmiset eivät täysin ymmärrä maitoallergian ja laktoosi-intolerantin eroa. Näitä asioita saan selvittää aina uudelleen ja uudelleen (lapseni on maito-allerginen). Sekä päiväkodin henkilökunta että koulukeittiö ovat olleet yhtä "tyhmiä" tässä asiassa ja sitten vielä sukulaiset ja ystäväperheet. pakko vaan olla tarkkana ja varmistella moneen kertaan, että ruoka todella on maidoton eikä laktoositon...

Vierailija
14/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isolle osalle ihmisiä, ne ei oo joka päiväisiä asioita ja kun niistä monessa tilanteessa puhutaan ristiin, ni se sotkee vielä lisää. Eli toisaalta ihan ymmärrettävää, joskin raivostuttavaa. Mutta ei kaikkien ihmisten ole tarvinnu kohdata allergiaa.. Se on vähän sama juttu, ku siskon mies sai lähteä ambulanssilla meiltä, ku kävivät grillillä, eikä hoksannu, että se käsitteli siellä grillillä kaikki tuotteet samoilla välineillä, eli siis on moniallerginen ja vehnä on banaanin kanssa yksi pahimpia.. Ite yleensä annan aina tuoteselosteen ja käsken itse katsoa, voiko syödä... ja ihan rehellisesti en varmasti voi sanoa, onko keliakia vai vilja-allergia, ei oo ollu koskaan puhetta... ku tiedän, ettei voi syödä ihan kaikkea, ni osaan kysyä, käykö joku vai ei..

Vierailija
15/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli kuukauden sairaalassa. Joka aamu tuli maitoon keitetty puuro, vaikka hänellä on maidoton dietti. Ruokajuomana vain maito. Tähän asiaan ei kertakaikkiaan saatu hyvällä, eikä pahalla sanomisella korjausta. Kuukauden aikana mummo oli meidän tuominen ruokien varassa. Kun asia viimein meni perille, hän ei saanut mitään ruokajuomaa. Ei edes vettä. Koska kyseessä oli onnettomuuden ja leikkauksen takia liikuntakyvytön potilas, oli hän todellakin omaisten ruokinnan varassa :(

Terkut vaan Kainuun keskussairaalan ruokahuoltoon!

Vierailija
16/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedän kyllä että pahassa maitoallergiassa ei voi ees maitopisara koskettaa ihoa

Vierailija
17/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olenpa törmännyt jopa keittäjiin jotka ei tiedä mitä eroa on niillä intolerantikoilla jotka voi nauttia vähälaktoositonta ja niillä jotka tarvitsee laktoositonta. Ja että maitoallergia on vielä asia erikseen.

Yhdellekin sijaiselle kävin viikon verran joka päivä selittämässä, että kärryyn ei voi laittaa Hyla-maitoa kun lapsi tarvitsee laktoositonta...

Vierailija
18/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainankaan oleta, että kaikki olisivat tarkalleen tietoisia esim. keliakiasta. Miksi pitäisi? Itseäni ärsyttää erityisesti juuri ne allergikot jotka jauhavat allergioistaan ja olettavat kaikkien olevan asiasta täysin tietoisia ja valistuneita.

Eikä se ole tyhmyyttä, sillä kaikenlaisia allergioita ja sairauksia on niin monenlaisia ja tasoisia ettei niistä tarvitse mielestäni olla tarkalleen tietoinen ennen kuin asia sattuu omalle kohdalle. Vai tiedättekö tarkalleen miten tulee toimia epilepsiakohtauksen sattuessa? Entä silloin kun sokerit menevät alas? Tai mitä tarjota kun kylään tulee moniallergikko?

Itse ainakin kerron ihmisille tarkalleen mitä keliakiaa sekä laktoosi-intoleranssia sairastava lapseni voi ja ei voi syödä. MIelestäni se on tyhmyyttä jos oletan automaattisesti ihmisten tuntevan täydellisesti keliaakikon ruokavalion.

Alan ammattilaiset, kuten kokit, keittäjät, lääkärit ja sairaanhoitajat ovat tietysti eri asia. Heidän toki täytyy tietää mistä on kyse.

Vierailija
19/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduin keuhkokuumeen vuoksi sairaalaan. Enkös saanut ripuliakin ja ummetusta ja vatsakipuja. Olin pyytänyt luontaisesti gluteenitonta, maitoproteenitonta, ilman paprikaa. Viiden päivän aamiaiset:Sain ruispuuron, seuraavaksi maitoon keitetyn kaurapuuron, soijamaitoon keitetyn vehnäpuuron, maitoon keitetyn kaurapuuron ja maitoon keitetyn ohrapuuron. Lounailla ja päivällisillä sama asia. Aamiaiseksi tuli tietenkin vielä maito juomaksi ja joka ikinen aamu ruisleipää maitoproteiinia sisältävällä margariinilla. Kuulin myös, miten hoitajat puhuivat minusta taukohuoneessaan tyhjän valittajana ja hankalana nirsoilijana. Aiheutinhan heille työtä, kun heidän piti hankkia minulle korvaavia ruokia. Tämä Turussa. Synnytyksen jälkeen jouduin viettämäänlaitoksella yli viikon, ja vasta viimeinen lounas oli minulle täysin sopiva!

Vierailija
20/38 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenpa huolimaton.

Edellinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän