Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko fetajuustoa syödä kun on raskaana?

Vierailija
18.06.2009 |

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin arlan on pastöroitua. just söin sitä kanasalaatissa. oli hyvvää! :)

Vierailija
2/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo arlan apetinaa onneks olin ostanut niin se on käy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on pastöroimattomasta maidosta, mutta on pehmeä juusto. Tai siis itse en ole syönyt, olen ehkä vähän neuroottinen :D Toisaalta neuvolantäti sanoi että tuorejuustoa saa syödä, jos päiväystä on vielä eikä ole ollut pitkään auki. Eli ehkä sama pätee fetaan.

Ehkä terve järki on parasta tässä. Jos saa hirveät stressit siitä, että syö jotain "väärää", kannattaa sitä välttää. Jos taas saa sen stressin siitä, että mitään ei muka saisi syödä ja pitää kaikki tarkistaa ja kulkea listan kanssa, niin ehkä sitten kannatta elää vapaammin. Listerian riski on kuitenkin aika pieni.

Vierailija
4/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jopa homejuustoa saa syödä jos se on ison meijerin, taitaa se jossain (ehkä kaksplussan listalla) olla kirjallisenakin. Isoissa meijereissä on niin tarkka laadunvalvonta ettei juustoon pääse tauteja. Olen syönyt aura-juustoa, ja ei ole tullut ongelmia.

Vierailija
5/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jopa homejuustoa saa syödä jos se on ison meijerin, taitaa se jossain (ehkä kaksplussan listalla) olla kirjallisenakin. Isoissa meijereissä on niin tarkka laadunvalvonta ettei juustoon pääse tauteja. Olen syönyt aura-juustoa, ja ei ole tullut ongelmia.

Tosiaan listeriavaara on pieni, mutta sen voi saada ihan yhtä hyvin isojen meijereiden tuotteistakin - vaikka laadunvalvonta olisi miten hyvä, voi aina tapahtua jotakin. Mutta ei sitä raskaanakaan voi elää kaikkea peläten, kaikkea voi tapahtua vaikka olisi miten tarkka eikä kaikkeen voi itse vaikuttaa.

Ehkä eniten tässä asiassa luottaisin tähän tietoon: http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/…

Vierailija
6/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin neuroottisempi, nyt kun laskettuus aikaan on alle kuukausi, olen ollut lepsumpi... Siis nyt loppuraskaudessa vasta olen sitä auraakin syönyt. -#6

Vierailija
7/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin neuroottisempi, nyt kun laskettuus aikaan on alle kuukausi, olen ollut lepsumpi... Siis nyt loppuraskaudessa vasta olen sitä auraakin syönyt. -#6

Odotan jo neuroottisen alkuraskauden päättymistä, saan stressiä suunnilleen kaikesta :D #7

Vierailija
8/29 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä raskautta. Olis munkki saada muutenkin ruokamyrkytys, näin kesällä kun noita kärpäsiä pyörii ruuissa muutenkin! Tai jos juo vettä niin sen voi saada siitä, tai syö jotai marjoja -kakkakärpänen lentää marjaan tai hedelmään ja se listeeria tuli tuliaisena.

Mää en pidä yhtään hyvänä että ruokafirmoja pidetään jonain tartuntalaitoksina.. :(

Vierailija
9/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä on pian häät ja tarjolla on fetasalaattia. Vieraiden joukossa on kolme raskaana olevaa. Pitäisiköhän tarjota vihersalaatti erikseen ja fetat erikseen, jos nämä raskaana olevat sattuvat olemaan näitä, jotka välttelevät ihan kaikkea?

Vierailija
10/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä on pian häät ja tarjolla on fetasalaattia. Vieraiden joukossa on kolme raskaana olevaa. Pitäisiköhän tarjota vihersalaatti erikseen ja fetat erikseen, jos nämä raskaana olevat sattuvat olemaan näitä, jotka välttelevät ihan kaikkea?

Paitsi jos teillä on monta muutakin salaattia joissa ei ole mitään epäilyttävää. Kai silloin nämä odottavat voivat yhden fetasalaatin jättää syömättä.

Fetasalaatti kun kuitenkin on tavallaan parempaa jos fetat on siellä seassa.

Vierailija
11/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökööt tai olkoot syömättä, missään "kiellettyjen listalla" fetajuusto ei kuitenkaan ole, sitä tässä tutkiskelin jo. Tosiaan salaatti on parempaa, kun fetat ovat siinä joukossa. Toki varmistan vielä pitopalvelulta, mitä fetaa (tai siis mitä salaattijuustoa, oikeaa fetaa se tuskin on) salaattiin laitetaan.

Vierailija
12/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain toisen lapseni Ateenassa, kun mieheni oli siellä töissä. Söin fetaa koko raskauden ajan kuten lähes kaikki kreikkalaismammat ja ihana poika tuli. Ja feta on hyvää!

Vierailija
13/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... niin pehmeät juusto, joihin feta siis kuuluu, ovat kyllä kiellettyjen listoilla.

Syökööt tai olkoot syömättä, missään "kiellettyjen listalla" fetajuusto ei kuitenkaan ole, sitä tässä tutkiskelin jo. Tosiaan salaatti on parempaa, kun fetat ovat siinä joukossa.

Vierailija
14/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1057581#fi

Listeria

Tyhjiöpakattujen graavisuolattujen ja kylmäsavustettujen kalavalmisteiden sekä mädin, pateiden, pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen (esim. home- ja tuorejuustot) käyttöä kuumentamattomana ei suositella listeriavaaran vuoksi. Raakana syötävät vihannekset kannattaa pestä ja kuoria huolella ennen käyttöä. Pakastevihannekset ja valmisruoat kuumennetaan ennen syömistä. Liha kypsennetään huolellisesti ennen syöntiä (kauttaaltaan >70 astetta).

Vierailija
15/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esim. Espoon kaupungin sivulla todetaan, että Valion ja Arlan juustot on valmistettu pastöroidusta maidosta Valion tuontijuustoja lukuunottamatta.

Eli varmistan pitopalvelulta, mitä se juusto on, ja jos se on Valion tai Arlan, se on myös raskaana oleville turvallista.

Vierailija
16/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana listeriariskin minimoimiseksi olisi vältettävä pastöroimattomia sekä pehmeitä juustoja.

Jo hyvin pieni määrä listeria-bakteeria voi tartuttaa äidin ja täten myös sikiön. (Raskaanaolevat, vauvat sekä vanhukset eivät siis kestä listeria-bakteeria yhtä hyvin kuin terveet aikuiset.)

Tokihan jokainen saa omalla kohdallaan päättää mitä tekee, jokainen kantaa vastuunsa itse ja hoitaa (mahdollisesti sairaan?) lapsen.

Vierailija
17/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä syönyt Suomessa valmistettua ja pastöroidusta maidosta tehtyä. Toiset ovat kovin tarkkoja, itse luotan maalaisjärkeen. Ulkomailla en söisi.

Vierailija
18/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOku kirjoitti että vaikka on pastöroidusta maidosta niin silti on pehmeä juusto!

HOH HOH HOOOOO :D :D

Vierailija
19/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOku kirjoitti että vaikka on pastöroidusta maidosta niin silti on pehmeä juusto! HOH HOH HOOOOO :D :D

Joo, ei se juuston pehmeys sitä sikiötä tapa, mutta pehmeässä juustossa listeriabakteri viihtyy paremmin. Johtuen siitä juuston rakenteeesta ja vetisyydestä.

Vierailija
20/29 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se juuston PEHMEYS sitä sikiötä tapa:)

JOku kirjoitti että vaikka on pastöroidusta maidosta niin silti on pehmeä juusto! HOH HOH HOOOOO :D :D

Kovat juustot on kypsytettyjä--> ei listeriaa