Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyskertomuksessa lukee 1. asteen repeämä:

Vierailija
18.06.2009 |

Onko se siis pienin mahdollinen? Voiko joku selvitä täysin ilman repeämiä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi selvitä ilman mitään

Vierailija
2/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. asteen repeämässä repeävät pinnalliset kudokset, limakalvot, 2. asteen repeämässä alempi lihaskudoskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. asteen repeämä?

Vierailija
4/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toisen asteen repeämiä esikoiselta ja nekin parani tosi nopeasti ja jälkiä jättämättä.

Vierailija
5/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toisen asteen repeämiä esikoiselta ja nekin parani tosi nopeasti ja jälkiä jättämättä.

Kolmannen asteen repeämä on käsittääkseni jo vakava vamma. Tyyliin revennyt peräsuoleen asti.

Vierailija
6/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimimerkillä kokemusta on.. 3. asteen repeämästä. Itselleni tehtiin synnytyksessä välilihan leikkaus, joka sitten repesi peräaukkoon asti ja repi lihassäikeitä irti. Oli revennyt myös emättimeen päin. Mutta ei ollut kuulema "pahin mahdollinen" repeämä, kun oli 3a-asteen eli 3b, 3c jne vielä pahempia. Ja toipuminen kestää...

Vierailija
7/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

repeämäkin. Siinä kai sulkijalihas voi katketa ja vakavat hermovauriot joudutaan käytännössä kursimaan kokoon leikkauksessa. Pidätyskyky menee ainakin tilapäisesti yms. Itse sain 2. asteen repeämät imukuppisynnytyksessä, olin kyllä kipeä pitkään, mutta toivuin täysin.

Vierailija
8/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivuin muuten nopeammin 2. asteen repeämästä kuin 1. asteen repeämästä.

Vierailija
9/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

repeämä luki mun kertomuksessa. mitään ei puhuttu et ois revennyt. nyt synnytyksestä reilu 1½ vuotta ja seksin jälkeen usein vaivaa... eli ei vieläkään täysin parantunut... toinen tulee niin vauhdilla että tarttis osata jarrutella juuri ennen syntymää. kolmas varmaan vielä nopeammin... mut siitä ei ole vielä kokemusta.

Vierailija
10/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

repeämät on pahimpia. Minulla luki synnytyskertomuksessa että 3. ja 4. asteen repeämät,mutta ei onneksi revennyt peräsuoleen mut jäi kuulemma muutama milli väliä. Ja tikkejä tuli niin paljon ettei lääkäri edes suostunut laskemaan. Tunti ja vartti meni tikkaamiseen.

Vierailija
11/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tikkejä "kahdessa kerroksessa" (??),en revennyt peräsuoleen päin kuitenkaan,6kk meni et pystyin istumaan normaalisti

Vierailija
12/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kummastakaan tullu mitään repeämiä eikä tikattavaa. Tuurista kiinni myös mutta ponnistusasento vaikuttaa, vauvan asento ja kudosten joustavuus. Olen rasvannut ja venyttänyt välilihaa ennen synnytystä ja uskon että se auttoi. Lisäksi ponnistin pystyssä ja vauvat olivat vaan vähän päälle kolmikiloisia joten vähän eri juttu kun nelikiloista puskea. Aika monella kaverilla on ekasta tullut eriasteisia repeämiä mutta siitä huolimatta toka on mennyt sitten ihan ilman tikin tikkiä.

Vierailija
13/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No big deal, paranivat viikossa, pystyin heti myös istumaan ihan normaalisti. Mitään "jälkiä" ei ole jäänyt, enkä ole ajatellut koko asiaa sen kummemmin. Nuorimmainen nyt 8 vkoa vanha.

Vierailija
14/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan: viisikiloinen puoli-istuvasta asennosta ponnistettu, tikkejä vain kolme.

Vierailija
15/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esikoisen synnytyksestä saadut 2. asteen repeämät paranivat aika nopeasti, parissa kuukaudessa, tosin seksi sattui vielä vuoden.

Vierailija
16/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimimerkillä kokemusta on.. 3. asteen repeämästä. Itselleni tehtiin synnytyksessä välilihan leikkaus, joka sitten repesi peräaukkoon asti ja repi lihassäikeitä irti. Oli revennyt myös emättimeen päin. Mutta ei ollut kuulema "pahin mahdollinen" repeämä, kun oli 3a-asteen eli 3b, 3c jne vielä pahempia. Ja toipuminen kestää...

Ja minä olen valittanu ja valittanu kuinka kauheaa se synnyttäminen oli ja kuin sattui ja paraneminen kesti. Sehän on ollu lastenleikkiä tän rinnalla. Oikeesti nostan teille hattua jotka näiden kokemusten jälkeen teette vielä lisää lapsia.

T. kahden äiti (sectio ja "helppo" alatie synnytys)

Vierailija
17/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodot kesti kuitenkin viikon

Vierailija
18/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka lapsi 3,5kg ja ei tullut pienintäkään nirhaumaa saati repeämää, toinen lapsi oli syntyessään 4,5kg, eikä silloinkaan tullut mitään pienintäkään naarmua alapäähän.

Ja en ole alapäätä öljyillyt tai rasvaillut tai venytellyt. Varmaankin hyvin paljon siis omasta kudostyypistä kiinni. Mulla on onneksi kimmoisat ja venyvät kudokset;)

Mutta paljonhan siellä synnärillä näki niitä vaikeasti käveleviä ja vielä vaikeaammin renkaan päällä istuvia mammoja. Itse olin heti synnytyksen jälkeen elämäni kunnossa, valmiina vaikka maratonille:)

Vierailija
19/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole asteita kerrottu kummassakaan synnytyksessä ja molemmissa on tikkejä tikkailtu, molemmat Jorvissa.

Ekasta kesti parantua viikkoja ja tikkaus kesti puuduttamisine kauan. Tokasta olin ihmeissäni, kun pystyin istumaan heti seuraavana päivänä vaikka oli joitain tikkejä ommeltu.

Vierailija
20/21 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilihaleikkaus ja imukupisynnytys. Tuloksena 3.asteen repeämä. repesi peräsuolen uloin sulkijalihas, mikä on onneksi se tahdonalainen ja kuntoutettavissa. Lapsi nyt 10kk, mutta sännölliset fysioterapiakäynnit jatkuvat yhä... seuraava tulee kyllä sitten maailmaan sektiolla, sillä en halua kokea tätä enää uudelleen tai jos repee vielä pahemmin...en halua edes ajatella seurauksia!!!