Oikeus valita synnytysasentonsa?
WHO on antanut 15 suositusta synnyttämiseen liittyen. Siinä mainitaan seitsemäntenä jokaisen naisen oikeus valita itse asento, jossa lapsensa synnyttää.
Puhumme siis toki suosituksista, emme mistään säännöistä tai lakipykälistä. Muistettakoon tämä.
Mutta onko naisilla Suomessa tällainen oikeus? Jos ei ole, pitäisikö olla?
Kommentit (31)
varustettuna synnytin jakkaralla, mutta en tuntenutkaan olevani solmussa xD
ilmeisesti todella passiivinen synnyttäjä, mutta minulle ei tullut mieleenkään, että olisin siinä vielä alkanut pyöriskelemään eri asennoissa. Miten se oikeasti on edes mahdollista niiden kaikkien piuhojen ja letkujen kanssa? Esikoisen kanssa oli oksitosiinitippa, epiduraalikanyyli(?), ilokaasumaski letkuineen ja ne anturit mahan päällä ja sitten alakautta. Kyllä olisin ollut aika solmussa, jos olisin siinä alkanut vääntämään kontalleni.
Mä aloin esikoista ponnistamaan KÄTILÖN kehoituksesta jakkaralta. Siitä siirryttiin sängylle KONTALLEEN. Ja kun vauvan sydänäänet laski yllättäen, huomasinkin olevani gynekologin tuolissa jalat telineellä ja lääkäri imukupin kanssa jalkovälissä. Huomattavan nopeaa toimintaa, sanoisin, sillä en itse kunnolla muista miten siirryin sängyltä kontaltani tuohon tuoliin.
Joten mistään turvallisuudesta yllättävien tilanteiden varalta on aivan turha puhua. Puoli-istuvaan asentoon meneminen vie ehkä 5-10 sekuntia, ja jos vauva on kuollakseen niin se kyllä kuolee sitten vaikka äiti olisikin jo valmiiksi sängyssä häntäluunsa päällä istumassa.
Ja sori vaan kätilöt, te olette aivan kuten monet muutkin palveluammatissa. Turha vaatia puoli-istuvaa asentoa oman ergonomian kannalta, jos sille ei muuten ole mitään perusteita. Mitäs jos me päiväkodissa alamme vaatia lapsia nousemaan jollekin korokkeelle pukemaan tai hei, entäs jos pienten vessan pönttöjä nostettaisiin ettei meidän tarttisi kyykkiä pyllyjä pyyhkiessä tai lapsia pukiessa?????? Jotain kohtuullisuutta.
T: Lto
Ja sori vaan kätilöt, te olette aivan kuten monet muutkin palveluammatissa. Turha vaatia puoli-istuvaa asentoa oman ergonomian kannalta, jos sille ei muuten ole mitään perusteita. Mitäs jos me päiväkodissa alamme vaatia lapsia nousemaan jollekin korokkeelle pukemaan tai hei, entäs jos pienten vessan pönttöjä nostettaisiin ettei meidän tarttisi kyykkiä pyllyjä pyyhkiessä tai lapsia pukiessa?????? Jotain kohtuullisuutta. T: Lto
Minulle tuli aivan sama mieleeni! Kyllä on kumma, jos kätilö valittaa työergonomiasta, kun joutuu joskus muussakin asennossa olemaan kuin seisten suorana. Pitänee alkaa tosiaan vanhusten kanssa vaatimaan, että Päivi-mummo on hyvä ja makaa nyt siinä niin vain, kun ergonomisesti on huono homma, jos taas joudun sinut istumaan nostamaan.
Ei tulisi pieneen mielenkään! Kyllä minä tähän hommaan kouluttautuessani tiesin, että se on kyyristelyä, nostelua ja voiman käyttöä. Jos sen vuoksi aletaan potilaita huonosti kohtelemaan niin olkaa ystävällisiä ja vaihtakaa alaa.
Ja ne synnyttäjän tukemiset, siirtelyt ja muut voidaan myös tehdä ergonomisesti oikein, jos vain vähän viitsitään harjoitella ja nähdä vaivaa. Tämän ymmärrän jopa alhaisella lähihoitajan koulutuksella - eikö kätilöiden tarvitse lainkaan opiskella moista?
minun mielestä naisella on oikeus valita synnytysasentonsa vapaasti niin kauan kun komplikaatioita tai niihin viittaavia asioita ei ilmene.
Jokaisen kätilön on riskitilanteissa perusteltava miksi jotain asentoa ei voi käyttää (esmes verinen/vihreä lapsivesi tai sä-laskut)
Pystyasentojen on todettu nopeuttavan ponnistusvaihetta. Joissain asennoissa välilihan tukeminen on hankalaa, silloinkin klö voi asian kertoa synnyttäjälle.
sh-klö
No kai tossa pitää ottaa huomioon, että vaikka periaatteessa saisi valita ja pitäisi saada valita, aina se ei ole mahdollista (lapsen terveys ja äidin terveys huomioitava). Kai tuo lähinnä tarkoittaa, että heimojutut ja muut epäinhimilliset tavat (sidotaan äiti pystyyn parruun kiinni) jne. kitkettäisiin pois. Aika hassua ajatella, että suomessa olisi isokaan ongelma.
Aivan älytöntä kermapyllyjen hössötystä taas tämäkin! Mielestäni kellään EI TARVITSISI olla oikeutta valita synnytysasentoa!! Ne muutamat lapset, joita keskiverto-av-mamma punnertaa, voi ihan mainiosti tehdä puoli-istuvassa asennossa.
Muutama perustelu:
1) Lapsen turvallisuus etusijalle! Esim. YLLÄTTÄVÄT napanuorakomplikaatiot, YLLÄTTÄVÄ vihreä puuro-vesi jne. Kätilön on ylivoimaisesti helpoin toimia nopeasti ja turvallisesti kun synnyttäjä puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Miksi haluaisit ottaa tietoisen riskin?2) Oma turvallisuus lapsellisen elämyshakuisuuden edelle! Synnytyksen (ponnistusvaiheen) etenemistä on helpointa seurata ja mahdolliset komplikaatiot havaita ja estää kun synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Esimerkiksi välilihan tukeminen -> repeämät -> runsaat vuodot.
3) Aikuiselle ihmiselle on järjenkäyttö sallittu! Kätilön kannalta synnytys, jossa synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä on ylivoimaisesti ergonimisin hoitaa. Ei siinä mitään, jos SINUN ponnistusvaiheesi kestää vain puoli tuntia, mutta kätilö joka on synnytyssalissa töissä 40 vuotta saa vääntää selkänsä aika monta kertaa aika hankalaan asentoon. Kun se ei aina voi olla minäminäminä minulle ensin ja eniten ja vielä uudestaan ja minun synnytys on v*ttu koko maailman tärkein asia!
Ja haluan vielä lisätä tähän sen, että kun EI SILLÄ OIKEASTI OLE NIIN PALJON VÄLIÄ. Ihan sama mitä Vauva-lehdessä luki tai miten naapurin Sirpa tai naiset Afrikassa synnyttävät. Kun pääset noista raskaus- ja imetyshuuruista ja hiekkalaatikolta joskus vielä ihan oikeisiin aikuisten töihin, niin sitten sinä kyllä ymmärrät.
Sitten mietit jo toisenlaisia asioita ja nämä nykyiset hymyilyttävät.Olen puhunut. Kaikki maailman hipit, kokoontukaa yhteen ja provosoitukaa vapaasti! Perkele!
Kai kaikki ymmärtävät, että toive on eri asia kuin todellisuus ja AINA otetaan lapsen turvallisuus tietysti huomioon ja se on etusijalla. Mutta normisynnytyksissä minusta ihan ok valita itse, koska kai se nopeampi ja hyvin mennyt synnytys on sekin kätilönkin kannalta paras vaihtoehto! Itse synnytin esikoista alle tunnin pystyasennossa, eikä kätilön tarvinnut kykkiä kuin 2 minuuttia ja ottaa kopin vauvasta. Selälläni olisin sitten varmaan saanut punnertaa viisi tuntia. Mutta mitäpä en olisi kätilön työn ergonomian kannalta tehnyt! Voi harmi, kun et kertonut etukäteen! Jessus.
Minulla kävi niin että kyljellä maaten avautumisvaihe. Kätilö totesi, että nyt ollaan 10cm auki, ja saa ponnistaa. Olin NIIN kipeä ettei tullut mieleenkään vaihtaa asentoa, ja niin vain kyljeltään. 14min, ja vauva sylissä.
Tän vuoden alussa Kätilöopiston Haikaranpesän synnytysvalmennuksessa kätilö jorisi tunnin omasta työergonomiastaan... Ja ihan vakavissaan oli sitä mieltä, että puoli-istuva asento olis paras, koska se säästäisi kätilön selkää. Keroti myös vuolaasti, miten paha työasento hänellä on, jos äiti haluaa synnyttää ammeessa, oikein havainnollisti työasentoaan vääntelehtimällä meidän kuulijoiden/valmennettavien edessä.
Olin aika pöyristynyt, kun Haikaranpesän piti olla pehmeämpi/luomumpi tmv. osasto!
mä olisin jakkaralla ollut nelosen syntyessä, olis pojan pää kolahtanut lattiaan ennen kuin kätilö oli edes valmiina. Sängyllä makasin, kun eivät ehtineet edes päätyä nostaa puoli-istuvaksi. Alle 1 min ja poika oli jo syntynyt. Kätilö sai toisen hanskankin lastenhoitajan avulla kun ei itse ehtinyt kuin toisen ja senkin väärinpäin. =D Kaikki 5 oon puoli-istuvassa synnyttänyt ja esikoista lukuunottamatta 1 min ponnistuksella. Kyllä multa kysyttiin asentoa 4 viimeisessä, mutta itse näin halusin. Nelosen onneksi.
Tän vuoden alussa Kätilöopiston Haikaranpesän synnytysvalmennuksessa kätilö jorisi tunnin omasta työergonomiastaan... Ja ihan vakavissaan oli sitä mieltä, että puoli-istuva asento olis paras, koska se säästäisi kätilön selkää. Keroti myös vuolaasti, miten paha työasento hänellä on, jos äiti haluaa synnyttää ammeessa, oikein havainnollisti työasentoaan vääntelehtimällä meidän kuulijoiden/valmennettavien edessä. Olin aika pöyristynyt, kun Haikaranpesän piti olla pehmeämpi/luomumpi tmv. osasto!
No eipä olisi minullekaan ensimmäiseksi tullut mieleeni moinen Haikaranpesän osalta. Se on aina mielenkiintoista huomata, kuinka paljon on kiinni siitä, millainen kätilö sattuu vuorossa olemaan.
mutta itse aloin voida erittäin pahoin jos olin muutamaa sekuntia kauempaa puoli-istuvassa asennossa. Esim. yöllä jouduin loppuraskaudesta nousemaan aina ensin seisomaan kääntääkseni kylkeä, koska en pystynyt kierähtämään. Tuntui kuin tukehtuisin jos yritin, ja alkoi välittömästi oksettaa.
Ponnistin kuitenkin puoli-istuvassa asennossa, kun oli pakko. On kyllä sanottava että siinä tilanteessa kipuja oli muutenkin niin paljon ettei siinä ollut paljon enää energiaa eritellä että mistä kaikista eri syistä voi niin hirveän huonosti.