Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotikysymyksiä

Vierailija
16.06.2009 |

Auttakaahan äitiä mäessä kun tiedot päiväkodin käytännön asioista on aika huterat. Edellinen kokemus omalta esikouluvuodelta :)

Eli mitenkäs jos laittaa alle vuoden ikäisen päiväkotiin (tiovotaan kuitenkin nyt että saataisiin puolentoista vuoden ikään vetkuteltua), miten on maitoasiat? Saako/Voiko/Pitääkö vauvalle viedä omat pumpatut maidot/korvikkeet vai juotetaanko talon puolesta korviketta? Entä onko mahdollista käydä kesken päivää imettämässä? Olen siis opiskelija ja keskellä päivää saattaa olla esim 11.45-14.15 tai 13.45-16.15 vapaata ja luennot jatkuu sen jälkeen 17.45 asti.

Entä onko päiväkotien siis pakko "hyväksyä" kestovaippojen käyttö? Tulee ihan älyttömän kalliiks jos pitäisi ostaa sinne kertakäyttöisiä ja kotona on ihan käyttökelpoiset vaipat tyhjän panttina... Entä jos en vie vaippoja ja sanon että puoltoistavuotias on ihan kuiva vaikkei kokonaan oliskaan? Veisin vaan hirmu pinon housuja joita sit pyykkäisin vaippojen tilalta...

Entä miten monena päivänä viikossa päiväkodissa "saa" olla? Jos mies joutuu armeijaan eli ei voi hoitaa lasta, voinko viedä lapsen vuoropäiväkotiin kun teen viikonloppuöisin töitä ja olen arkisin koulussa väh 3-5 päivänä? Päivät saattaa olla ihan vaan muutaman tunnin mittaisia toisinaan, jos on esim vain yksi luento.

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii selvittää tätä mystistä päiväkotimaailmaa :)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYY:llä on tosiaan lapsiparkki, aivan ihana paikka meidän perheen kokemuksen mukaan! Suosittelen! On vieläpä ilmainen HYY:n jäsenille (eli kaikille perustutkinto-opiskelijoille).

Maks. 2 x 3 h vkossa voi varata vakioajan, ja sitten yksittäisiä tarpeen mukaan.

Kerro Marikalle ja muille tädeille terveisiä Ainolta, nyt 3,5 v.

T: jatko-opiskelijaäiti

linkki: http://www.hyy.helsinki.fi/suomi/97/

Vierailija
22/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Vuoropk on yleensä tarkoitettu vuoroTYÖSSÄ olevien lapsille, ei opiskelijoille

TYÖSSÄhän minä yöllä olenkin. palkka osa-aikatyöstä on pääasiallinen tuonlähteeni. Maksan veroja kuten muutkin työssäkäyvät. Sen lisäksi opiskelen, mitä teen kyllä päätoimisesti. Missähän välissä niitä kirjatenttejä varten sitten luen, illalla yhdentoista jälkeen lapsen nukahdettua? päiväunia tuo ei vielä ole oppinut nukkumaan. Päätoiminen opiskelu ei kirjatenteillä onnistu, ainakaan pitkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä kannata sellaista, että menet kesken päivän imettämään ja "hylkäät" sen jälkeen lapsen toisen kerran samana päivänä. En tarkoita nyt hylkäystä mitenkään paheksuvasti, vaan olen itse huomannut, että omat lapseni, 5 v ja 2 v, ovat hyvin kiinnostuneita iltaisin, hoitopäivän jälkeen siitä, minne olen menossa ja miksi en ota lapsia mukaan. Siksi yritänkin järjestää tällaisia iltamenoja mahdollisimman harvoin. Erityisesti 2 vuotias muistaa hyvin usein mainita: Minun OMA äiti, äiti on aivan lähellä :)

Ja vaikka täällä mitä sanottaisiin, meille on sopinut hyvin, että lapset ovat menneet hoitoon alle 2 -vuotiaina (kuitenkin ovat olleet yli 1½). Olen ihan varma, että ainakin meillä kuopuksen kohdalla olisi tullut isoja ongelmia, jos hoito olisi aloitettu esim. 3 -vuotiaana. Mutta tämähän onkin vain mun kokemus.

Vierailija
24/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltahoitoa (klo 18-21) tarjotaan ainakin Espoossa töiden tai opiskelun takia ns. vuoropäiväkodissa, jossa ei kuitenkaan ole viikonloppu tai yöhoitoa.

Päivälapset lopettavat hoidon klo 18.00 mennessä.

Yleensä nämä ovat ryhmäperhepäiväkoteja.

Sopisiko teille hoitorinki? Eli muodostaisitte parin/kolmen perheen kanssa hoitoringin ja palkkaisitte kimpassa lapsillene hoitajan, joka tulisi hoitamaan kaikkia lapsia jonkun kotiin ja vaihtaisitte kotia vuoroviikoin. Löytyisikö esim. opiskelukavereista sopiva porukka?

Vierailija
25/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

, koska ihan kauheeta laittaa alle vuoden ikäinen sinne!! 2 v on hyvä ikä aloittaa pk. Pidä opinnoissasi taukoa sinne asti ja venyttäkää penniä.

Vierailija
26/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoinkin pulloja ei päiväkodissa käytetä vain nokkamukia. Höpönlöpön, totta kai voidaan juottaa myös pullosta, jos vanhemmat niin haluaa. Pitää vaan viedä oma pullo.

Ei meillä ainakaan pulloja saa tuoda. Muutoin niistä tulee kuulemma kauhea hulabaloo, kun yhdelllä pullo, ja muut opettelee olemaan ilman. Ehkä seimessä sitten? Oma lapseni siis ollut 1-3 vuotiaiden ryhmässä ja siellä ei pulloja eikä tutteja saanut olla (hygieniasyistäkin).

Päiväunitutti hyväksyttiin päiväkotitotuttelun ajaksi, sen jälkeen alettiin opetella pois.

Ja pissallakäynnistä, ei tosiaan onnistu jos yksi hoitaja (esim. klo 1630 on enää yksi hoitaja) pihalla 5 lapsen kanssa, ja yhdelle tulee hätä... Siis päiväkodin pihalta matkaa vessaan noin 60 m).

Että näin meillä! Kuten sanoin on päiväkotikohtaista.

Vierailija
27/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että teet sitä niin kauan kuin miehesi on armeijassa.

Käytä lapsi ulkona kahdesti päivässä niin kyllä päiväunet maistuu. Ja muuten opiskelupäivän saa jatkumaan aamusta tai illasta.

Ihmettelen kyllä, että miksi lapsi on pitänyt hankkia nyt, kun ei sille ole kummallakaan aikaa.

Vierailija
28/28 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotikohtaista tosiaan ovat monet käytännön asiat. Meidän päiväkodissa pullot saa tuoda, tutit myös. Oikein erityisesti mainittiin että ei kannata tutista vieroittaa päiväkotia varten vaan se on hyvä lohtu lapselle ja lomakkeessakin kysellään onko unipullo käytössä. Alle 2-vuotiaan täyskuivuutta kiiteltiin, eikä vaippojen käyttöä edes ehdotettu. Tyttö tosin oikeasti oli kuiva, eli vahinkoja ei sattunut sen todennäköisemmin kuin jollekin 5-vuotiaallekaan. Kestovaipatkin olisivat olleet ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän