Heinähatut vko 25
28.6. tanni84_______84/84_1.__________LUS
28.6. Misti_________74/71_6.__________Tays
29.6. Aatuliina______25/33_2.(06)_______Porvoon sairaala
1.7. Emmi 75____________2.(04)
1.7. Frankie________32/42_3.(2xt05)____ Saksa
1.7. Nanni79_______79/79_2.(07)_______Kätilöopisto
1.7. Kamom1lla____ 28/26_1.__________SATKS
1.7. Lenni75_______ 75/78_2.__________Vaasan KS
1.7. 69emmi69 _____38/39_2.(07)
1.7. Taateliz________81/79_1.
1.7. Mirella_73___________2.
2.7. miina1980_____ 80/75_3.(t06,t07)___ TYKS
2.7. Miksuliinu______32/34_4__________ K-S KS
2.7. Äiti-76_________32/33_2.(1.yht)_____ SAS/TYKS
2.7. Palle72________72/65_3.__________Tays
3.7. amelia_82_____ 25/26_2.(05)
3.7. Helga7607_____ 32/32_2.(07)_______SAS
3.7. liinu75________ 75/75_3.(p04,t05)___ PKKS
3.7. Amanda81 _____27/30_2.(t06)______ P-KKS
3.7. Pilvi-85 _____________1.__________K-S KS
4.7. anskur________ 84/82_3.(06, 08)____VAS
4.7. Puunukke______81/79_1.__________PHKS
4.7. tiituli08________ 26/28_3.__________SatKs
4.7. Milli76_________76/76_3.(98,03)____ tyks
4.7. Vatsansisäinen_ 79/78_1.__________ TYKS
4.7. tikru85________ 85/84_1.__________ LPKS
4.7. Jeevi _________ 77/74_2.__________Sas tai Tyks
5.7. Katja _________ 27/34_3.__________SatKs
5.7. Angie83_______ 25/25_1.__________Kätilöopisto
5.7. Suffeliisa____________4.(1.yht)
6.7. mp73_________73/72_3.(91,94) ____ K-PKS
7.7. La80ku _______ 80/83_1.__________ K-HKS
7.7. Mirable________79/75_1.__________ KYS
7-8.7. Jenniliini_____80/76_1.__________ KOKS
8.7. Linnea71______38/38_3.__________ TAYS
8.7. Emppu 74 __________ 3.
8.7. näppis84______84/82_4.(02,03,06)__ TAYS
8.7. NapNap_______27/26_2.(t06)_______Kos
8.7. Tatar_________ 29/28_1.__________ TAYS
8-9.7. Miiza76 ___________4.
9.7. Tai___________79/79_3.(01,02)_____Jorvi
9.7. empunmami ___26/32_2.(03)_______ HYKS
9.7. Yksinäinen 83__ 26/32_1._______SATKS
10.7. AW_83_______83/79_1.__________ NKL/kättäri
10.7. Ritu79 _______29/28_1.__________ TAYS
11.7. Lokamamma _______4.(p97,p99,p02)_Nkl
11.7. satu_________85/82_1.___________K-HKS
12.7. Munmuru_____78/78_3.__________ Kätilöopisto
12.7. Vivi81________83/84_2.__________ Ekks
12.7. vapsula ___________ 3.__________ NKL
13.7. merimus _____80/84_2.(t06)_______Pkks
13.7. Ellura _______ 39/42_3.__________Tays
14.7. Suzan73 _____ 73/75_1.__________ K-S KS
14.7. Hepeliini _____ 79/78_2.(07)_______KOS
15.7. Isosmurffi_____83/81_1.__________Nkl
15.7. Agnetha ______27/26_2.(p07)______Lohjan sairaala
15.7. Niina ________74/71_3.(03,06)_____K-S KS
15.7. Athina _______ 81/80_3.(01, 03) ____NKL
16.7. Nennuski_____79/84_2.__________ LKS
16.7. Keiju07 ______76/72_2.__________ NKL
16.7. upuna _______33/32_3.__________ TAYS
16.7. Miinnu _______82/79_3.(t00,p02)___ TAYS
16.7. annukka-72 ___72/61_4.(p90,p95,p07)_TAYS
16.7. Evinia________27/28_1.__________ Kätilöopisto
17.7. Ansqu_______ 27/29_2.__________ Kätilöopisto
17.7. Anita_________33/35_2.(1.yht)_____ Raahe
18.7. Rosina_______36/31_3.(1.yht)_____ TYKS
18.7. Pulputtaja__________1.__________ PHKS
18.7. Weera85______24/24.1.__________ Oulaskankaan sairaala
19.7. armasäiti __________ 2.
19.7. Suska74 _____ 34/42_2.(07)_______ Tyks
19.7. mamu77_____ 31/31_2.(07)_______ Irlanti/Suomi
19.7. Jonsku85_____23/25_2.(t07) ______ Oys
19.7. -mila-____ 2.(07)_______ NKL
19.7. murmelska
19.7. RituRanska___ 28/28_1.
19.7. Jurior09______ 26/26_1.__________ KOKS
20.7. Jempula______29/31_3.__________ Kätilöopisto
20.7. -Veruska83-___ 25/26_2.(07)_______ OYS
20.7. Piitu-Miina ____ 29/33_5.__________ Nkl tai Lohja
20.7. Emiliia 27/29 1. Kätilöopisto
21.7. Bejpi ________ 86/85_2.__________ K-HKS
21.7. Mardu_____________ 2.
22.7. nimba_____________ 3.(t04,t05)
23.7. aurinko02
25.7. Elomasu _____ 76/63_3.(1.yht)
25.7. skriikka_______75/86_5.(1.yht)_____ Salon sairaala
25.7. Pixelina ______ 31/32_6.__________ Hyvinkää
25.7. vee-lan_______30/32_1.__________ Ruotsi
26.7. Pötkö ________81/78_2.(t05 _______Kätilöopisto
27.7. Rachella______35/34_2.(05)
27.7. riitu78________78/71_1.__________ OYS
27.7. Misti74_______ 74/74_2.(05)_______ NKL
28.7. Indifani_______ 77/77_2.
29.7. Ikonka________77/71_3.__________KYS
29.7. Mariia_09_____ 77/77_1.__________NKL/Kättäri
30.7. astaliini_______87/82_1.__________Seinäjoki
31.7. miranna/cheryll_89/86_1
Kommentit (127)
Tänään oli neuvolakäynti joka piti olla nopea, mutta yhteensä sairaalassa tuli vietettyä 1.5h. Painoa viikossa tullut 1kg lisää, yhteensä nyt 19kg! Sf mitta ei ollut viikossa kasvanut yhtään ja vauvan sydänäänet oli liian tasaiset, koko ajan 120 paikkeilla joten terveydenhoitaja soitteli äippäpolille että pääsisin samantien siellä käymään.
Ensin ultrattiin ja vauvan painoarvio oli n.2800g joten kasvua oli tapahtunut kahden viikon takaisesta ultrasta, että kasvun puolesta kaikki ok. Lapsivettä saisi vielä tällä viikolla 37 olla enemmän mitä nyt oli. Kuitenkin kuulemma lapsivettä ihan riittävästi, mutta koska näillä viikoilla sitä pitäisi olla enemmän niin sain uuden ultra ajan viikon päähän jolloin tilanne katotaan uudelleen.
Sitten otettiin vielä käyrää 20min ja siinä kaikki oli kunnossa.
Paikat oli pehmenny ja kanavaa ei ollut enää paljolti jäljellä ja muutenkin vauva oli siellä ihan lähtökuopissaan. Siinä ultrakuulumiset. Tiedä sitten tuleeko poju sittenkin maailmaan vielä kesäkuun puolella, saas nähdä.
Sitten kotiin tultua tuli lähdettyä kauppaan jossa iski ihan hirveä olo, liekö närästystä. Kotona yritin levätä ja koko maha ihan kipeenä ja pahaolo. Oksensin kerran jonka jälkeen sain nukuttua hetken ja herätessä olo on ollut ihan hyvä ja syötäväkin on maistunut, tosin ei oikein mikään raskas ruoka, mut kaikkee muuta kyllä.
Onhan se hienoa että mies jää kotiin vanhempainvapaaksi. Sehän on jokaisen perheen oma valinta ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Ja kyllä ne miehetkin niitä vauvoja osaa hoitaa :)
Irtisanoin pojan hoitopaikan huhtikuun lopulla ja tarkoitus oli hakea sitä uudestaan syyskuuksi alkavaksi niin että olisi kotona touko - elokuun. Ja hoitopäiviä piti olla kaksi viikossa ja niin että menee aamupalaksi (8.00) ja hakisin kun päiväunet olisi nukuttu ja sen jälkeen välipala syöty eli kahden jälkeen. Eli suht lyhyitä päiviä olisi näin tullut ja ilta saataisiin kuitenkin viettää yhdessä ja loput kokonaiset viisi päivää viikossa. Eli lapsi olis kuitenkin suurimman osan ajasta silti kotona. Mutta mutta, enpä ole edes aikaiseksi saanut uudestaan hoitopaikkaa hakea joten jää vielä nähtäväksi jääkö poika kokonaan kotiin. Lapsi täyttää syksyllä kolme joten ihan välttämätöntä tuo päiväkoti ei vielä ole vaikka huomaan kuinka paljon viihtyy muiden lasten seurassa ja kaipaa myöskin tuota lapsiseuraa jo. Mutta kotiin näillä näkymin jää loppuvuodeksi ainakin. Oliko se helga07 joka tätä pohti? minkä ikäinen sinun lapsesi on joka hoidon aloittaa?
Mut nyt tuli sepustusta kerrakseen mahtaako kukaan edes jaksaa luke....
Jeevi 37+2
Kaikki oli ok. Viikkoja nyt 35+5. Paino tippunut koko raskauden ajan nyt yhteensä 13,2kg. Verenpaine 109/71 ja pissa puhdas. Sf-mitta 34 ja vauva raivotarjonnassa ja kuulemma jo aika alhaalla. Täällä ei ole uudelleen synnyttäjille enään kolmatta lääkärineuvolaa, joten kohdunsuun tilanteesta ei mitään tietoa.
Oma olo on ihan hyvä. Vauva kyllä painaa tuolla alhaalla välillä pahasti ja supistelee jonkin verran, mutta ei mitenkään kipeästi.
Joku kyseli, että miten saa paastosokerit laskemaan. Mä en voi syödä iltaisin, kun yhden näkkärin + päälliset ja lasin maitoa, jos syön enemmän, sokerit korkealla.
Oli puhetta, että meneekö isommat lapset hoitoon, kun vauva syntyy. Meillä esikoinen aloittaa eskarin 11.8 ja on siellä sen 4 tuntia/päivässä ja kakkonen (2v. 9kk) menee kerran viikossa seurakunnan kerhoon. Minä en missään nimessä halua viedä lapsia hoitoon, kun itse olen kotona.
Niina rv 35+5
täällä sitä hikoillaan vaikka ilmojen puolesta, ei todellakaan tarvitsisi hikoilla. ihan kuin olisin 100- asteisessa saunassa.se on tuo patteri tuolla masussa kuka lämmittäää ...
tänään oli nla-täälläkin. kaikki oli hyvin, mitä nyt painoa tullut kaksi kiloa lisää(huoh) eli nyt vaaka sitten älähti yli 85kg, joten kaiken kaikkiaan n. 18kg, joten jeevi perässä tullaan. turvotusta ei hirmusti ole, mutta vähän sormet tönköttää .. söin eilen illalla rasvaista ja suolaista ruokaa+ lakupussin päälle, joten saattaa johtua noiden kilojen karttuminen siitäkin, ..
vauvalla oli kaikki hyvin, mutta sf-mitta VAIN 33cm, kun esikosta samoilla vkoilla oli 37cm. mutta vatsan malli on aivan erilainen kuin silloin. ja vauva oli pudonnut alas, joten sekin kait vaikuttanee(?) mullehan luvattiin isoa vauvaa sellaista 4kg ehkä vähän yli, viime vkolla kättärillä, kun ultraten tehtiin arvio, mutta nlassa edelleen veikataan vauvan olevan pieni, tiedä nyt sitten häntä :-)) sykkeet olivat hyvät 140-150 välimaastossa. pissa puhdas jnejne..
tänään on supistellut iltapäivästä lähtien n. supistus per tunti, ja täytyykin seurata mihin suuntaan tilanne kehityy. on ollut lähes kivuttomia, vain alaselässä tuntuneet + sitä kuukautisjomottelua, ja hiukan ylävatsa tuntemuksiakin ja pahaa oloa. ihan mielenkiintoista, koska esikosta nämä oireet alkoivat vasta viikko ennen syntymää eli rv-41. limatulppaa ei ole tullut tai mitään siihen viittaavaa. osaatteko sanoa, että irtoaako limatulppa aina ennen synnytystä vai irtoaako se jollakin vasta synnytyksen käynnistyttyä ???
töihin menosta oli puhetta. minä palasin tekemään freelancerin töitä, kun vauva oli n. 4kk, mutta tein vain viikonloppuja, ja mies pärjäsi hyvin vauvan kanssa. ja ehkä sekin helpotti tilannetta, että maidontulo loppui kuin seinään vauvan ollessa 3.5kk. nyt edessä sama juttu, eli töihin lähden lokakuun aikoihin, mutta vain viikonloppuja taasen, täytyy vähän käydä tienaamassa, jotta saa asunto-lainat sun muut maksettua.. vaikka mieluiten olisin kotona lasten kanssa. oli muuten henkisesti kova paikka lähteä töihin ja jättää vauva, muistan kun itkin lähtiessäni kotoa...
esikkoa en laita vieläpäiväkotiin vaan vasta 2011 tammikuussa, silloin tyttö on lähelle 4v. ja samalla kertaa taidan laittaa tämänkin vauvan tai sitten pidän kotona syksylle 2011. saas nähdä. ei mun mielestä ole yhtään hullua tai erikoista, jos lapsi menee päiväkotiin, vaikka äiti olisikin kotona vauvan kanssa. siinä isompi lapsi saa virikkeitä ja seuraa, ja vauva saa tarvitsemaansa huomiota.
jos lähtisi istumaan sohvalle ja laittaisi miehen hieronta puuhiin :-)) t. emmi rv-38+&esikko 2v2kk
Helga kyseli isompien lasten päiväkotikuvioista vauvan synnyttyä. Meillä oli tarkoitus pitää tyttö 3 v. osa-aikahoidossa vauvan synnyttyä, mutta hain kuitenkin paikkaa kaupungin kerhosta. Kerhopaikka saatiin, joten irtisanoin päivähoitopaikan. Päiväkodin johtaja kyllä lupaili sitten taas heiltä hoitopaikan sekä tytölle että pikkuveljelleen kun sitä tarvitaan :)
Meillä mies pitää nyt kesällä kaikki lomat yhteen putkeen. Eli 3 vk isyyslomaa + 1 vk viimevuotista talvilomaa + 4 vko kesälomaa, 8 viikkoa on siis kotona. Aloittaa kesälomansa vähän ennen la:ta, toiveissa se, että saisi ihan oikeastikin hetken lomailla. Mutta mikäli vauva päättää syntyä etuajassa (jota suureasti epäilen!), niin aloittaa lomansa sitten siitä. Myöhemmin syksyllä ja talvella hänellä on mahdollisuus pitää saldovapaita milloin haluaa ja onkin saldoja jo pikkuhiljaa kerännyt "varastoon" useita kymmeniä tunteja. Äitiysloman jälkeen en palaa töihin , vaan pidän myös vanhempainvapaan ja näillä näkymin olen ajatellut pitää siihen perään hoitovapaata n. puolisen vuotta. Vanha työpaikka on kyllä odottamassa (tai ainakin pitäisi olla..) mutten haluaisi sinne palata, joten hoitovapaalla ollessa täytyy alkaa katselemaan uutta työtä.
Hetki sitten vauva puski tuolla masussa oikein kunnolla, jalkapohjaansa yritti työntää vatsanahan läpi :) Sen verran kauan siihen sitä jalkaansa työnsi,e ttä sain mitattua jalkapohjan pituuden, n. 7 cm! Neuvolasta saadun odotus-vihkosen (Vau-kirjan) taulukoiden mukaan juuri sen verran kun näillä viikoilla pitääkin :)
Nyt jo tosissaan jännää kuka meistä saa nyyttinsä ekana, itse voisin viimeisimpien viestien perusteella veikata, että mp73!
Ansqu ja poju rv 35+3 (edelleen) ja tyttö 06/06
että Pulputtajallakin ollut kyllä jonkinmoisia tuntemuksia, tosiaan jännää kuka pääsee ekana tositoimiin! Mutta hienoa, että kaikki alkaa olla jo suht turvallisilla viikoilla!
Pulputtaja kertoi itse kokeilleensa kohdun suun tilannetta, kuin myös minä. En ehkä oikein sitä hommaa osannut :D mutta mikäli tuntemani oikein tajusin, niin kohdunsuu olisi n. 1 cm auki ja kaulaa ehkä pari senttiä...! No, ylihuomenna se neuvolassa selviää, mutta luulenpa etten osannut oikein kokeilla xD
Ansqu edelleen
Onpahan ollat tänään ilma! Sisseinä kärvisteltiin aamupäivällä tuolla pihamaalla tuiskussa ja tuulessa. Oikeen kesäsää, lumisade vaan puuttu ;) Mut en valita, helle ei tee tässä olomuodossa mulle hyvää. Sellanen +20, pieni tuulenvire ja poutapilviä tänne meille kiitos =)
Taas huonosti nukuttu yö takana, tokkopa nää tästä enää paraneekaan. Täytyy vaan asennoituu, et tätä tää varmaan on seuraavat 6kk;tta. Sit sitä voi iloisesti yllättyä, jos vauva onkin hyvä nukkuja.
Cherylille onnittelut rt:stä =)
Tatarin baby shower-kutsut kuulosti tosi ihanilta. Munkin kaveri tuossa kyseli, josko sellaset haluaisin. Esikoisesta ei moisia juhlittu. Olishan se kiva, niinku sanoit, onhan miehilläkin ne varpajaiset. Saa nyt nähdä, kaverilla on just muutto menossa ja haluais ne heillä järjestää. Ihana ylläri on jos järjestää, mut oon kyl varautunut, ettei välttämättä ehdi/jaksa tähän väliin.
Miinnulla oli sydän jättäny muutaman lyönnin välistä! Ois varman itelläkin, kaikkee ne lapset saakin päähänsä! Vaikka täytyy myöntää, ite olin lapsena varmaan aika samanlainen. Kipsi jalassa hypin kaverin kanssa niiden pöydältä sellaselle futon patjalle, hauskaa oli =) Kunnes, kaverin äiti usutti meidät siitä puuhasta ja tais siitäkin arestia rapsahtaa =D
Mp73:lla myös jännät paikat suppareiden kanssa. Kyl ne varmaan siel jo jotain saa aikaseks. Nyt vaan jännätään, kuka ehtii ensin ;)
Miehen lomista/isyyslomista oli puhetta. Meil mies jää vauvan synnyttyä isyyslomalle viikoks ja heti perään kesälomaa 2viikkoo. Sitten menee töihin n3viikoks ja pitää toisen samanlaisen satsin. Säästetään yks isyyslomaviikko talveen/joulun tienoolle.
Esikon hoitojärjestelyistä vielä. Tyttö menee kaikkein todennäköisemmin anopille ja apelle, ne on eläkkeellä ja siis saatavilla 24/7. Jos nyt sattuvat olemaan mökillä, jonne ei kyl pitkä matka, niin varalla on mun äiti tai tytön kummitäti. Mun äiti vaan päivät töissä, joten yöaikaan pääsee, samoin kummitäti, mut sit jää mummulle ja papalle aikaa tulla mökiltä kotiin, ettei tartte yöllä ajaa...
Varpajaisista pitikin kysyä? Miten muilla juhliiko isäntä ja onko ollu ajankohdasta puhetta? Meillä juhli esikoisesta, mut vasta ku oltiin kotiuduttu ja tyttö oli n 1kk ikäinen. Tää järjestely sopi meille. Ne meni viel muualla juhlimaan, niin me saatiin tytön kans olla rauhassa kotosalla ja tais mulla olla tyttökaveriseuraakin sillä illalla. Aateltiin, et nyt varmaan saman kaavan mukaan, jos siis haluaa viel juhlistaa.
Omassa navassa ei uutta, napa kasvaa ja hetkenä minä hyvänsä kääntyy kokonaan nurinpäin. Eilen kutitti ja raavin mahaa ja tänään huomasin, et ah niin ihana uus raskausarpihan se sinne oli tupsahtanut. Tarttis varmaan taas tehostaa tuota rasvausta. Mulle tuli esikosta ehkä n 5 arpee just navan molemmin puolin ja sit tuonne alavatsalle, mut ei sen enempää kuitenkaan. Nopeestihan nuo sit vaalenevat, et ei nyt niin haittaa. Mites teille muille, onko raskausarpia ilmaantunu ja jos on niin kuin paljon?
Tänään sain vihdoin ja viimein ostettua vauvalle kotiintulovaatteista viimeisen eli silkkimyssyn. Nyt on vaatesetti siis kasassa. Olipahan metsästys. Halusin nimenomaan sen ruskovillan silkkimyssyn, mihin voi sit sitoo vaaleanpunaisen tai -sinisen silkkinauhan tupsuksi =) Jesper ja Juniorilta sit löysin, näin säästy postituskulut 4e =)
Oiskohan tässä nyt tarinaa tälle illalle. Koitetaanhan jaksella mahakkaat ystäväni!
Hepe ja möttönen rv 35+6
Olit silläaaíkaa kirjuutellu, kun mä väsäsin tuota mun romaania ;)
Limatulpasta, voi tulla jo useita viikkoja ennen syntymää tai sit just ennen. Tai vasta synnytyksen yhteydessä. Voi myös tulla useassa erässä ns runsaanpana valkkarina, jolloin se jää kokonaan huomaamatta..
Hepe edelleen..
Tuohon aamuarvoon en kyllä keksi minäkään keinoa jos kerran muuten arvot ovat hyviä. Ota vaan yhteyttä hoitajaan, vauva saattaa kasvaa masussa vielä niin monta viikkoa, että kannattaa asiaa hoitaa..ei sitten tule synnytyksessä ja sen jälkeen yllätyksiä ja jos tuleekin niin niihin on varauduttu.
Murmelska.
Mielenkiintoinen yö edessä... Jostain kahdeksasta lähtien on tupsautellu muutamia suppareita, oikein kivuliaitakin välillä, mut tosi harvoin. Toivottavasti nyt loppuisivat niin ei yöunet mene vuorostaan niitten vuoksi.
Ja mitään, en sitten yhtään mitään, ole tehnyt että paikoillaan makoilu ja jääkaapin-sohvan välinen lenkkeily sitten riittivät laukaisemaan ne.
Jeevi, meiän tyttö täyttää 2 ihan kohta. Ja on tuommonen sosiaalinen pakkaus kaikinpuolin.
Tällä seudulla on muuten mielenkiintoinen tilanne kaikenpuolin päivähoidon puolesta. Nyt on hyvät saumat päästä perhepäivähoitajalle, mikäli nimenomaan sellaiseen haluaa lapsensa.( ja mä hain nimenomaaan pph paikkaa, isoon päiväkotiin en olisi suostunut tyttöä vielä viemään)
En oo muuten ikuna hoksannu,miten sykkeet voi olla liian tasaiset neuvolakäynnillä? Eikös se voi olla niin, että vauva vaan nukkuu ja siinä syy?
Tuosta hoitojutusta vielä sen verran, et me ei käydä missään perhekahviloissa, ilmaiskerhoissa/maksullisissa "taapero harrastuksissa" yms paikoissa missä olis mahdollisuus nähdä samanikäisiä lapsia.
Ihan sen takia, että siihen puuhaan tarvittaisiin autoa. ja meillä siihen tyssää sitten kaikki. Mies on 2-vuorotyössä jossa vuoroja vaihdetaan lennossa, eli ikinä ei pysty luottaman edes siihen, että joka toinen viikko pääsis johonkin. Aiemmin sillä ei ollut väliä, kun oli se oma tuttava rinki, jossa lapset näki toisiaan ja pääsivät leikkimään, mutta kun töitä on tehtävä niin kaikki tutut pikku hiljaa meni takas töihin ja me jäätiin ilman seuraa. =/
Miks ihmeessä mulle tuli nyt sellanen olo, et pitäis puolustaa tätä ratkaisua jotenkin?
Höps ja läps, hölömö minä.. Tiiänhän minä sen itekkii et tää ratkaisu on paras meille, joten syyllisyydentunto: mars mars takas sinne mistä tulitkin! =D
Huoh, jos ihmismieli on ihmeellinen niin raskaana ollessa se on kyllä jotain tosi extremeä!
Saakohan tästä kirjoituksesta mitään tolkkua, tuntuu jotenkin et silmät luppasee...
T Helga rv37+1
sanoa sen verran, että esikoisesta mies juhli niitä 2pv....
Nyt sanoinkin, et tällä kertaa varmaan riittää ihan normaalit yksipäiväiset juhlat ja mielellään järjestää ne jossain muualla kuin kotona.
meillä miehen kanssa kun on "hieman" erikäsitykset puhtaudesta ja siivoamisesta niin lopputulosta voi vain arvailla jos kymmenkunta äijää täällä alkaa juhlimaan..
Nyt sänkyyn.. edelleen Helga
Tai johan tässä ollaan hereillä oltukin... Nyt on sitten nukkuessa alkanut nuo lonkat vaivata, vähän välilä pitää herätä vaihtamaan kylkeä. Kummallista on myös se, että usein herään siten, että nukun selälläni. Onkohan se enää edes ihan sallittua näillä viikoilla...? Esikoista odottaessa en kyllä pystynyt selälläni nukkumaan enää varmaan rv 28+ jälkeen...
Nyt vaivaa toispuoleinen alaselkäkipu, oikea puoli alaselästä juilii... Vauva on ollut tänä aamuna tosi aktiivinen, myllää minkä ehtii.
Esikoisen hoitojärjestelyt synnytyksen alkaessa/ sen aikana menee niin, että mun äiti tulee meille hoitamaan. Myös tytön kummisetä on valmis tulemaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, jos äitini ei jostain syystä pääsisi tulemaan. Synnytyksen jälkeen mies tulee sitten esikoisen kanssa kotiin, perhehuonetta ei nyt pyydetä. Esikoisesta se oli ja oli kyllä hyvä juttu, mutta nyt tuntuu, ettei voi esikoista "hylätä" hoitoon vauvan synnyttyä ja tuon tytön kanssa tuntuu ajatuskin mahdottomalta, että tulisi perhehuoneeseen meidän kanssa. Eri asia tietenkin se, jos esikoinen haluaa mennä mummille yöksi, välillä ollut niinkin. Nyt on vaan viime ajat ollut niin kiinni mussa, etten usko että haluaa vapaaehtoisesti hoitoon mennä. Ja siis tuolla esikoisen hoitoon "hylkäämisellä" vauvan synnyttyä en tarkoita, että olisi väärin ottaa perhehuonetta niin että esikoinen menee muualle hoitoon, meillä vaan tiedän, että tyttö kokisi sen varmasti hylkäämisenä, on nyt sellainen vaihe menossa hänellä...
Mies ei viettänyt esikoisesta varpajaisia ollenkaan, oli vauvatsa niin hurmioissaan, ettei halunnut lähteä minnekään ja sanoin,e ttei meillä kotina kyllä aleta mitään bileitä järjestämään vauvan ollessa pieni. Nyt miettii, että juhlisi sitten samalla molempien varpajaiset, mutta vasta joskus syksymmällä.
Ja Helga, mun mielestä ihan turhaan tunnet syyllisyyttä lapsen päiväkotiin viemisestä! Jos me ei oltaisi kerhopaikkaa saatu, olisi meilläkin tyttö jatkanut päiväkodissa ja ihan hyvällä omalla tunnolla olisi hänet sinne vienyt. Tyttö selkeästi kaipaa kavereita ja tekemistä.
Nasqu ja poju rv 35+4 ja tyttö 06/06
Varpajaisista oli mm. puhetta ja meillä ei ole miehellä vielä suunnitelmia. Vähän ollut puhetta, ettei nyt ainakaan ihan heti niitä pitäis, ehkä sitten syksymmällä jos ja kun vauva-arki on alkanut rullaamaan. Tai sitten voi olla, että jää mokomat kemut pitämättä kokonaan, sen verran innoissaan tuleva isä on vauvasta, että tuskin malttaa kavereiden kanssa lähtee kaljalle! : )
Isän lomista: meillä isukki jää viikkoa ennen LA:ta kolmen viikon kesälomalle ja sen jälkeen putkeen kolmen viikon isyysloma, joten mahtavat 6 viikkoa saa olla kotona! Lomia jää vielä syksylle/joululle, joten hyvä, jos silloinkin voi välillä olla pidempään kotona.
Neuvolakuulumisia: tänään kävin tsekkauttamassa verenpaineen. Kotona lukemat vielä siedettävät, 118/86, mut neuvolassa aina jotain 140/105 luokkaa.. Nyt ei neuvolatäti edes mitannut kun tietää, että siellä aina korkealla. Pissa kuitenkin puhdas eikä muita oireita, joten ei edellytä erityistä seurantaa. Kotona jatkan mittailua entiseen malliin. Sf-mitta oli 30,5 ja painoa tullut 820 g/vko. Nyt sitä painoa sit näyttää tulevan, kun tähän asti oli jotain 300-400 g/vko. Kyselin jo kokoarvioitakin ja äkkiseltään täti veikkaili, että nyt ois jo vähän päälle 3 kg kun näillä viikoilla keskiarvo 2,9 kg. Eli kuulemma nelikiloinen vois olla tulossa.. tarkemmat arvioit ehkä ensi viikolla neuvolalääkärissä tai sit tädin toimesta seuraavalla. Näillä mennään... Vauvalla oli syke korkeammalla kuin aiemmin, 158, mut tais siellä just silloin jotain touhuta.. : ) Rt-tilassa oli tyyppi onneksi vielä!
Vointi muutenkin ihan hyvä vielä, eilen vähän vihloi nivusia istuminen, mut ainuttakaan supistusta en ole vielä tuntenut. Raskausarpiakaan en ole havainnut, rasvaillut olen kyllä masua ahkerasti. Tasan 4 viikkoa ois sit LA:han.. HUI! ; )
t. Suzan 36+0
Supistukset loppui eilen illalla sit kokonaan... plääh! Asennoiduin jo hieman että josko lähtö tulis, mutta ei niin ei. Nukuin onneksi yön tosi hyvin! Ihanan pirteä olo pitkästä aikaa.
Neuvolassa kävin, kaikki ok. Painoa oli tullut 750g/vkossa, vähän liikaa. Turvotusta on kamalasti, mutta onneksi paineet ja pissa ok. Nyt oli vauva laskeutunut tosi alas, lähes kiinnittynytkin =) Neuvolassa tuumasivat noista suppareista, että ennakoivia jo voivat olla. Synnytys voi alkaa milloin vain.
Viikon päästä on aika äitipolille, siellä nyt sit ainakin kuulee kohdunsuun tilanteen ja ultrataankin että nähdään vauvan koko. Josko sinne saakka porskutan yhtenä kappaleena =)
Meillä isäntä viettänee varpajaiset vauvan synnyttyä, kun olen vielä sairaalassa. Hyvä niin.
mp73 ja sissi 37+2
Osallistun minäkin suureen isä-keskusteluun :D
Meillä miehen kesäloma alkaa viikko juhannuksesta, ja sen viikon lauantaina pitäisi olla meillä Se Suuri Päivä. Hän on lomalla 3vkoa ja sitten yksi kesälomavko syyskuussa. Isyyslomaa pitää tilanteen mukaan, mutta tarkoitus olisi niitä säästellä sitten talveen pidettäväksi.
Varpajaiset on aivan must meillä, mies jo pariin kertaan maininnut että odottaa niitä innolla :D Ne kuitenkin pidetään Helsingissä, joten siitä ei minulle ole mitään päänvaivaa.
Oma olo on kuten ennenkin, eli ei mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan o.O Ihan kummallista, kun täällä on monella jo vaikka ja mitä, ja minulla vaan välillä maha kovettuu, no toisinaan vaapun hieman, mutta ei muuta. Toisaalta en nyt haluaisikaan kärsiä montaa viikkoa jostain menkkakivuista, että tulee sitten mieluummin kertarytinällä :D Vaavi myös melskaa vielä niin paljon että tuskin on ihan heti ulos tulossa, huoh. Jotenkin tuntuu että mahakin olisi pienentynyt tässä, liekö kaveri sitten laskeutunut hieman, hope so!
Viime vloppu oltiin siellä kylpylässä, ja kyllä oli mahtavaa! Unohtui kyllä kaikki ja sai vain lillua altaissa ja poreissa :)
Huomenna tämä mamma suuntaakin sitten AC/DC:n konserttiin Olympiastadionille ja juuri ennen juhannusta torstaina on neuvola.
Täältä tällä erää tähän!
Puunukke ja skloddi 37+3
Kyllä on ollut aktiivinen pino, ihan jo ajanvietteestä käy ihmisten kuulumisten lukeminen :) Tosi kiva lueskella kuulumisia!
Ansqulle jaksuja lonkkien kanssa... mulla ei onneksi joka yö vaivaa, mutta välillä lonkat juilii tosi kipeesti yöllä ja aiheuttaa lisälevottomuutta jo ennestään levottomiin uniin. Viimeyönäkin oli niin kuuma, että hiki oli koko ajan, vaikka ulkona oli alle 10 astetta lämmintä. No mutenkin vimeyönä oli kaikenlaista mietittäävää...
Helgalle ei kannata kyllä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että toinen lapsi on hoidossa, vaikka itse olet vauvan kanssa kotona. Niinkuin joku jo sanoikin on lapselle vaan hyväksi olla välillä poissa äidin helmoista ja saada leikkiä ikäistensä kanssa.
Tatarilla oli ollut iahnat vauvakutsut... voi kun mullakin olisi tuollaisia ystäviä. Yhden kanssa meni vissiin eilen välit lopullisesti. Ystävä elää narsistimiehen kanssa on/off suhteessa ja nyt vuoden ajan olen ollut hänelle olkapäänä aina eron koittaessa. Sitten kun palaavat yhteen minut haukutaan miehen toimesta, kun olen muka yrittänyt heitä erottaa, vaikka olen vain yrittänyt kuunneella ja tutkea ystävää, joka aina haukkuu ukkonsa n 3 viikon välein ihan pataluhaksi. Eilen sain taas viestin kaverilta, että olen pahanilman lintu, kun satuin mainitsemaan nähneeni miehen terassilla salaa juopottelemassa... no tuumasin sit kaverille, että on parempi, että ei pidetä yhteyttä ollenkaan,kun olen kerran pahanilmanlintu. Mnullakin helpompi olla, kun ei tarvitse kuunnella heidän myrskyjään, jotka eivät minulle kuulu.
Mp73:lla alkaa olla jo ihan tositoimilta kuullostavia supistuksia... oletkohan meistä ensimmäinen, joka saa nyytin syliinsä?
Omassa navassa kaikki on tällä hetkellä ihan ok, mutta sukupiirissä kuohuu ja kovaa. Oma äiti on jollakin tavalla "seonnut" ja se aiheuttaa pänvaivaa todenteolla. Äiti oli hoitamassa veljen lapsia, kun veli on työmatkalla je veljen vaimolla vuorotyö. Eilen sitten veli soitti minulle ja kyseli, että onko äiti soittanut? Oli soittanut, mutta ei ollut maininnut mitään ongelmista... no eipä tietenkään, kun oli ongelmat itse aiheuttanut. Äiti oli haukkunut veljen avovaimon ja tämän suvun täysin paskaksi ollessaan hotamassa lapsia ja sitten vielä kaiken päälle kiukutellut ja huutanut myös lapsille. Kaikki tämä oli alkanut siitä, että veli menee muutaman viikon päästä naimisiin ja koko meidän puolen sukua ei ole kutsuttu häihin, koska muuten häät tulevat super kalliiksi. No meidän äitin mielestä veljen tulevan vaimon suku on sitten niiiin hienoa ja ym... että meidän puolen sukulaisia ei voi häihin kutsua ja olipa siinä sitten viime keskivikosta asti haukkunut veljen tulevaa vaimoa ja sukua ja myös minun miehen perheestä saman tapaisia kommentteja laukonut. No tänä aamuna kävin äidin luona, ja kysyin tilannetta ja sama haukkuminen jatkui sitten minulle. Minä sanoin äidille, että mikä hän on ketään arvostelemaan ja kuulema on aihetta... no siitähän sitten tuli meille ilmi riita ja oma äitini sitten haukkui minut vielä siihen päälle... että tämmöistä meillä. Siinä on kiva odottaa lasta ja miettiä, että tuosta pitäisi tulla omalle lapselle mummi, voi huoh, että tää elämä on välillä kurjaa. Omalla äidillä ollut minusta masenusta, vaikka mitään diagnoosia ei ole tehty ja nyt vaikuttaisi olevan taas asiat jotenkin huonolla tolalla. Mutta miten ihmistä voi auttaa, jos hän ei koe tehneensä mitään väärää? Isä on leikkauksen takia sairaalassa, ja hänelle piti myös kertoa tapaukesta... no isä sanoi ottavansa äisin "tarkkailuun". Äiti on ollut kyllä aina kova arvostelemaan muita, muttanyt kyllä meni liian pitkälle. Saas nähdä millainen soppa tästä vielä kehittyy...
Että mukavaa vauvanodotusta vaan minullekin :)
Tulihan romaani... mutta ei ole pakko lukea... ei vaan ole hirveästi ihmisiä, joille tuntojaan purkaisi, joten kirjoittelimpahan nyt sitten tänne.
Mukavaa juhannusviikkoa kuitenkin kaikille!
Mirable ja masuasukki 37+0
Neuvolassa käyty ja masussa kaikki hyvin syke oli siinä 136, rt, sf-mitta 37, painoa tullu 438 viikossa yhteensä painoa on nyt tullut noin: 13kg Ens viikolla olis sitten taas neuvola!!
Sitä täti sanoi ettei varmaankaan päästetä kauheesti yli aikaiseksi, kun edellinen oli 4kg mut se on kiva tietää että takaraja rupee oleen siinä 4 päivä ei ainaskaan kauheesti yli!! Jee!!
Noista varpajaisista isäntä ei ekasta pitäny tokasta kaveri järkkäs sillä aikaa kun olin laitoksella ja tästä kolmosesta ei varmaan pidä varpajaisia!?
Mut päivän jatkot kaikille masuille!!
Ai niin jotain tuntemuksia mulla siis poiketen aiempaan ehkä kivuttomia suppareita ja sitten sukkapuikkoja tonne alas ja aikas lailla kiristää välillä ja puskee tonne alas että mahtaako olla laskeutumassa ja kiinnittymässä kun ei vielä ollu kiinni neuvolassa!!
anskur rv37+3
Mirable: Ikävä että on tuollaista :( Ja hyvinhän sen ymmärtää että häät kun pitää niin pakko se raja on johonkin vetää ketä kutsutaan ja ketä ei! Meillä tuppaa oleen vähän samanlaista, itse aikani yritin jotenkin keinotella sisarusteni, isäni, äiteni ja muun suvun välissä.Lopulta kyllästyin ja päätin jatkaa omaa elämääni sillain kun haluan.Nykyään en ole isäni ja sukuni kanssa missään tekemisissä (poikkeuksen tekee isän äiti, minun mummu), sisaruksiinikin pidän välimatkaa, toki hoidan siskoni lapsia jotka ovat kummipoikiani, mutta kantaa en ota muiden järjestämiin sotkuihin.
Minä jo luulin viime yönä että lähtö tulee synnyttämään, mutta vielä mitä.Ensin tuli kipeitä supituksia monta tuntia ja puoli viiden aikaan loppu kun seinään.Mun puolesta vois mennä niin, etä supistuksia tulee vasta kun synnytys oikeasti käynnistyy.Edellisissä raskauksissa niin menikin, supistukset alottivat ja lopettivat synnytyksen.Ei mitään tälläisiä ennakoivia.
Varpajaisista..Mies on sanonut että ehkä pitää, ehkä ei.Riippuen täysin siitä kuinka kauan ollaan sairaalassa ja kuinka synnytys menee.
Meillähän noi muksut on jo sen verran isoja, että toinen menee ekalle ja toinen kolmannelle kun syksy koittaa, joten en ota sen kummemmin kantaa tuohon asiaan :) Ja jokainenhan tekee perheelleen sopivimmat ratkasut.
Olikohan mulla muuta?Ei nyt muista.
Miinnu ja Himpula 35+5
yöunet oli malliin tunti kaks unta ja sit muutamat kovettumiset/supistukset ja ähinää.
Aamulla ei tullu mitään tuntemuksia, mut nyt taas pikku hiljaa maha kovettuu välillä.
Alkaa jännittää, et meinaako tästä tulla juhannusvauva... Itse olen syntynyt juhannusaattona silloin vuosia sitten! =D
On muuten vieläkin epätietoinen olotila synnytyksestä.. Jotenkin oon hyväksyny ajatuksen, et jos tää lähtee syntyy niin sit se vaan syntyy normisti, mut pienen pientä ajatuksen poikasta itse tapahtumalle en pysty antamaan!
Oma äitikin mäkätti mulle puhelimessa just aamulla, et kyllä se normisynnytys ois mulle niin paljo parempi ja plaa plaa. Heitti vielä loppuun, et kyl lantiossa ainakin tilaa on, hah!
Niin se muuten on kuvaamatta edelleen.... Jaiks! Se piti kuvata jo esikosta, mut kun leikattiin se jäi tekemättä.
Ja nytten piti taas mennä kuvattavaks, mutta se on jotenkin jääny näitten polilla ravaamisten ohessa tekemättä!
Siis ulkoisesti lantio näyttää oikeesti oikein sopivalta, mut ilmeisesti sekin voi sit huijata? Tuskin ne lääkärit huvikseen sinne kuviin on mua työntämässä?
No mutta tämä tällä kertaa, nyt pitää painella suihkuun likan vetäessä päikkäreitä.
T Helga rv37+2
Siitä onkin jo tosiaan kulunu monen monta kk kun oon viimeks kirjotellu.. Joka päivä tulee toisten jutut luettua ja aina kun on alkamassa ite kirjottaan tulee joku "tärkeempi" homma tehtäväksi..
No mutta, viikkoja on kertyny jo kaikille ja sen mukaiset on tuntemuksetki. Myös itelläni, supisteluja tulee sillon tällön ja olihan nuo jo vähän saaneet aikaseksiki. Kohdunsuu puoli pehmeä, sormelle auki ja kanavaa jälellä 2cm. Ensimmäinen meni tasan 2viikkoo yli ja käynnistykseen jouduin, nyt todella toivon ettei sitä tartte toista kertaa kokea, oli sen verran hurjat supistukset.
Mitäs täällä olikaan juteltu, nii mies jää kesälomalle 13.7 ja on sen 4viikkoa. Isyysloman pitää sitten syksymmällä. Ihan kiva ku on sitte kahessa erässä kotona. Varpajaisia mies saa viettää jos välttämättä tahtoo muttei siitä oo ollu puhetta. Esikoisesta ei muistaakseni juhlinu. Vois tietty ehottaa että pitää samalla sitte polttarinsakki, meillä kun on tarkotus ristiäisten yhteydessä toimittaa vihkiminenkin. Häitä ei siis erikoisemmin juhlita.
Meillä ei tyttö mene hoitoon kun oon kotona, perhekerhossa ja tämmösissä ajattellin että käymme, se saa riittää.
Oivoi, kello jo noin paljon. Pitää lähtä valmistautuun tytön 1,5v neuvolaan. Ei vaan kauheesti innosta lähtä polkeen pyörällä tonne vesi sateeseen :(
Mukavaa viikkoa kaikille heinamasuille,
Jonsku ja Erkki-Petteri (joka osoittautuikin ultrassa tytöksi) 35+2
Olipas unet! Näin et poika käänty toisinpäi mahassa ja sit pystyin pitää sitä oikee sylissä ja näkee sen silmästki mahan läpi, ku mahanahka oli nii ohut!! :D Hohhoh...
Meillä miehellä puolitoista viikkoa kesälomaa heinäkuun viimeiset viikot ja aikoo sitten pitää vielä ainakin viikon lisää isyyslomaa heti perään. Loput pidetää sitte joskus..
Niiltä ei onneks oo lomautettu ketään ja miehen työpaikka vakinaistetaankin tässä elokuussa jipii, harvemmin nyt kuulee tällaista työmaailmasta kun kaikki lomautetaan.. :/
Nyt ruoan laittoon kauhee nälkä tuli nukkuessa :DD