Voiko jollai olla vaikeenpaa enää?
Rahallisesti meinaan. Vittu.
Kertokaa niin ettei potuttas enempää!!
Kommentit (27)
Sympatiat sun puolella 2 :(
t. ap
On mullaki vaikeaa, mutta että noin vaikeaa..
asutko yksin? onko jääkaapissa mitää ruokaa?
en viitsi enää edes murehtia. Tässä tilanteessa mennään velkojien ehdoilla, eli kaiken voitavan olen tehnyt.
Joka saamarin kuukaus teen laskelmat, paljon viikossa saa käyttää rahaa. Siihen ei tarvita ku yks ylimääräinen meno (linja-autolla lääkäriin / kaverin synttärit tms.), niin budjetti perseellään loppukuun, kun "lainaa" seuraavalta viikolta.
Yksin kun maksaa kaiken... Ei paljoa lohduta elarit, kun menee suoraan päivähoitomaksuun.
palkka n.2500e, yksi lapsi.
Siitä kun maksaa KAIKEN yksin, ei paljoa naurata enää.. auto, asunto, päivähoito. Loppukuu kitkutetaan....
palkka n.2500e, yksi lapsi.
Siitä kun maksaa KAIKEN yksin, ei paljoa naurata enää.. auto, asunto, päivähoito. Loppukuu kitkutetaan....
Itse työttömänä nyt vielä reilu 1kk, sitten alkaa äitiysloma.
Mies kans työttömänä, siviilipalvelus alkaa 2kk päästä.
Nyt rahaa n.30€, joilla pärjättävä loppukuu, sossusta luultavasti saadaan sähkön tasauslaskuun avustusta, joka oli reilut 400€ :(
Mutta eihän tästä voi kun ylöspäin nousta! Velkoja on, mutta olkoot, kyllä ne vielä saa maksettua :)
Itse työttömänä nyt vielä reilu 1kk, sitten alkaa äitiysloma.
Mies kans työttömänä, siviilipalvelus alkaa 2kk päästä.
Nyt rahaa n.30€, joilla pärjättävä loppukuu, sossusta luultavasti saadaan sähkön tasauslaskuun avustusta, joka oli reilut 400€ :(
Mutta eihän tästä voi kun ylöspäin nousta! Velkoja on, mutta olkoot, kyllä ne vielä saa maksettua :)
Siis 2500 on HYVÄ palkka. Tai siis hyvä ja hyvä, mutta ei nyt pitäisi yhden lapsen vanhemmalla rahat kesken loppua tuolla summalla!
Jos olet ihan tosissasi, voisitko vähän valottaa, mihin kaikkeen ja kuinka paljon teillä sitä rahaa sitten menee...Et varmasti ainakaan ole siinä mielessä köyhä, kuin tämän ketjun muut vastaajat.
Itse olin opiskeluaikana yhden lapsen yh ja kuukausituloni olivat pitkään 1200-1300 euroa netto. Sillä asuimme ETELÄ-HELSINGISSÄ lapsen kanssa ja vaikka toki piti tiukkaa budjettia noudattaa, ihan hyvin pärjättiin...Pakkohan sulla on 2500 euron bruttopalkasta jäädä enemmän rahaa käteen: miten voi olla, ettei se muka riitä? Ja onko siihen muuten edes laskettu elatusmaksu ja lapsilisät mukaan? (Tuohon mun 1200-1300 euroon on laskettu ne mukaan.)
Pakkohan se sivarikin on käydä joskus, parempi nyt kuin myöhemmin. Kyllä me näillä tuloilla pärjätään ihan hyvin, ollaan pärjätty tähänkin asti. Tässä kuussa vaan oli hieman enemmän laskuja mitä muulloin niin siks raha tilanne vähän heikko nyt. Onneks vanhemmat avustaa tarvittaessa :)
Siis 2500 on HYVÄ palkka. Tai siis hyvä ja hyvä, mutta ei nyt pitäisi yhden lapsen vanhemmalla rahat kesken loppua tuolla summalla! Jos olet ihan tosissasi, voisitko vähän valottaa, mihin kaikkeen ja kuinka paljon teillä sitä rahaa sitten menee...Et varmasti ainakaan ole siinä mielessä köyhä, kuin tämän ketjun muut vastaajat. Itse olin opiskeluaikana yhden lapsen yh ja kuukausituloni olivat pitkään 1200-1300 euroa netto. Sillä asuimme ETELÄ-HELSINGISSÄ lapsen kanssa ja vaikka toki piti tiukkaa budjettia noudattaa, ihan hyvin pärjättiin...Pakkohan sulla on 2500 euron bruttopalkasta jäädä enemmän rahaa käteen: miten voi olla, ettei se muka riitä? Ja onko siihen muuten edes laskettu elatusmaksu ja lapsilisät mukaan? (Tuohon mun 1200-1300 euroon on laskettu ne mukaan.)
ja onhan se palkka hyvä. En mä sitä valita. Mutta kun ei siitä jää mitään käteen!! Ehkä (tai siis totta kai..) syy on rahankäytössä.
Asumiskulut 550e
auto 250e
ruuat yms. 500e
hoitomaksu 170e
opintolaina 100e
laskut (känny,netti,tv-lupa,sähkö)
luotto 100e
Että ei siitä OIKEASTI mahdottomia jää ekstraa. Niin suurelta kuin se kuulostaakin.
Siihen lisäksi elarit ja lapsilisä, eli se n.300e/kk on extraa. Ja joka kk kuitenkin jotain vaatetta pitää ostaa jne. AINA on kengät / talvipuku / kevätpuku tms. pientä.. Ja niihin menee. Enkä osta aina jotain ihme tecciä. Kengätkin vaan maksaa monta kymppiä.
Ja omat "humputukset", esim. kerran kuussa kampaaja; melkein 100e.
Eli kyllä toi summa menee peruselämiseen, ei etelänmatkoihin, ei ulkonasyömisiin tms.
Siis 2500 on HYVÄ palkka. Tai siis hyvä ja hyvä, mutta ei nyt pitäisi yhden lapsen vanhemmalla rahat kesken loppua tuolla summalla! Jos olet ihan tosissasi, voisitko vähän valottaa, mihin kaikkeen ja kuinka paljon teillä sitä rahaa sitten menee...Et varmasti ainakaan ole siinä mielessä köyhä, kuin tämän ketjun muut vastaajat. Itse olin opiskeluaikana yhden lapsen yh ja kuukausituloni olivat pitkään 1200-1300 euroa netto. Sillä asuimme ETELÄ-HELSINGISSÄ lapsen kanssa ja vaikka toki piti tiukkaa budjettia noudattaa, ihan hyvin pärjättiin...Pakkohan sulla on 2500 euron bruttopalkasta jäädä enemmän rahaa käteen: miten voi olla, ettei se muka riitä? Ja onko siihen muuten edes laskettu elatusmaksu ja lapsilisät mukaan? (Tuohon mun 1200-1300 euroon on laskettu ne mukaan.)
ja onhan se palkka hyvä. En mä sitä valita. Mutta kun ei siitä jää mitään käteen!! Ehkä (tai siis totta kai..) syy on rahankäytössä.
Asumiskulut 550e
auto 250e
ruuat yms. 500e
hoitomaksu 170e
opintolaina 100e
laskut (känny,netti,tv-lupa,sähkö)
luotto 100eEttä ei siitä OIKEASTI mahdottomia jää ekstraa. Niin suurelta kuin se kuulostaakin.
Siihen lisäksi elarit ja lapsilisä, eli se n.300e/kk on extraa. Ja joka kk kuitenkin jotain vaatetta pitää ostaa jne. AINA on kengät / talvipuku / kevätpuku tms. pientä.. Ja niihin menee. Enkä osta aina jotain ihme tecciä. Kengätkin vaan maksaa monta kymppiä.Ja omat "humputukset", esim. kerran kuussa kampaaja; melkein 100e.
Eli kyllä toi summa menee peruselämiseen, ei etelänmatkoihin, ei ulkonasyömisiin tms.
Häpeä! Eikö ahneudella ole enää mitään rajaa?
Tositosiköyhät syö kamalaa paskaa ja käy leipäjonossa. Kulkevat kirppariryysyissä ja työntävät muksujaan kamalissa kuppasissa vaunuissa.
Eivät käy kampaajalla. Ei ole nettiä. Ei autoa tai joku 25 v. vanha romu.
Minun äitini (korkeasti koulutettu) joutui viime laman aikaan työttömäksi ja lopulta ei ollut kuin Kelan rahat! En ole koskaan käynyt ulkomailla, äiti söi karmeaa ruokaa, että minä saisin proteiineja. Ei tullut lehtiä, puhelin suljettiin..asuttiin pienessä vuokra-asunnossa ja äidillä kamalat opintovelat niskassa.
Isäni on rikas kuin mikä, mutta onnistui luikertelemaan niin lahjakkaasti (rikkaiden vanhempiensa ja taitavien lakimiehien avulla), että elatusapu oli tosi surkea, kunnan maksaman luokkaa.Jätti meidät kylmästi kun olin 4.
Että jos menisit ja katsoisit peiliin! Olet pinnallinen valittaja, ei mitään tietoa tosielämästä!
kyllä siinä lainassa ja omakotitalon kuluissa on kuule aika tavalla maksamista. lisäksi tollaset murkkuikäiset syö aika tavalla. ei oo varaa autoon lainkaan, onneks ei sitä edes tarvita. kesällä käydään yhdessä huvittelupaikassa. jaa niin lisäks 4:llä lapsella on lääkitys, jokaisen lääke noin 36€/kk, mitään tukia ei niihin tule.
ymmärrät, että rahojen riittämättömyys on ihan omien kulutustottumusten syytä, miten oikein kehtaat valittaa asiasta?
Siis jos tuntuu siltä, ettei rahaa ole riittävästi, MIKSI IHMEESSÄ laitat satasen kuussa kampaajaan?!?
Ja miten yhden aikuisen ja yhden lapsen ruokiin saa palamaan 500 euroa kuussa (tai siis tietysti saa palamaan, mutta miksi laittaa niin paljon, jos tuntuu, ettei rahaa ole tarpeeksi)?
Ja kun lapselle ostaa käytettyjä vaatteita (esim. huutonet) saa sillä mainitsemallasi kenkiin tuhlautuvalla usealla kympillä jo useamman vaatteen kenkien lisäksi.
Itse tosiaan olen se ex opiskeleva yh. Nykyään oma kk bruttopalkkani 2300-2400 euroa ja miehen melkein neljä tonnia, joten enää ei meidän - yhden lapsen uusperheenä - tarvitse niin kituutella ja SILTI ostan usein lapselle vaatteita huutonetistä tai muilta kirppareilta. Kun todella trendikkäitä, hyväkuntoisia ja jopa käyttämättömiä vaatteita saa näinkin, miksi maksaisin uutena perus käyttövaatteista maltaita. Satasen lenkkaritkin on kuitenkin parin pihakerran jälkeen kuluneet päälisin puolin...
Elämä on valintoja, ja jos on pakko laittaa 500 euroa kahden ihmisen ruokiin, 100 kampaajaan ja joka kerta kun lapsi tarvii jotain uutta vaatetta useampi kymppi jokaiseen vaatekappaleeseen, on vähän ylimielistä valittaa julkisesti rahojen riittämättömyyttä!
-12
kyllä siinä lainassa ja omakotitalon kuluissa on kuule aika tavalla maksamista. lisäksi tollaset murkkuikäiset syö aika tavalla. ei oo varaa autoon lainkaan, onneks ei sitä edes tarvita. kesällä käydään yhdessä huvittelupaikassa. jaa niin lisäks 4:llä lapsella on lääkitys, jokaisen lääke noin 36€/kk, mitään tukia ei niihin tule.
jotka tulevat tänne kehuskelemaan jotta kaikki köyhät tuntisivat itsensä paskaksi. kiitos taas tästä illan piristyksestä, toivottavasti tukehdut sisäfileeseesi!
sillä elettävä loppu kuu