Vesirokkorokote(Varilrix) - Oletteko rokotuttaneet lapsenne?
Minkälaisia rokotusreaktioita on tullut? Itse mietin tässä, kannattaako taapero rokotuttaa vaiko ei, hyödyt ja haitat vaakakupissa...
Kommentit (32)
On hyvä rokotus, vaikkakin kallis. Mut kallista olis olla pois töistäkin palkatta monta päivää tai palkata kotiin hoitaja. Meillä otettiin nuoremmalle, ei tullut mitään rokotusreaktioita. Esikoinen sairasti aikanaan 2,5-vuotiaana 10 päivää rajusti.
vesirokon kahteen kertaan, joten sairastaminenkaan ei anna välttämättä 100% suojaa. Meillä esikoinen rokotettin n. 2v ilman oireita ja kuopus tulee saamaan myös tämän rokotteen.
isoveljeltään aika rajuna, isompi pääsi helpolla. Mieluummin silti näin, kuin että suoja loppuu kesken ja taudin saa aikuisena. Se on aivan karmea painajainen aiukuisena sairastettavaksi!
ja suoja on pitänyt ainakin muutaman epidemian ajan. Itse sairastin vesirokon 15-vuotiaana, eikä ollut erityisen paha. Kyllä minusta on parempi sairastaa aikuisena, kun osaa hoitaa oikein ja ymmärtää mistä on kysymys. Taapero kärsii varmaan kovemmin, vaikkei sitä aikuisena ehkä muistakaan.
Oletteko aikuisena ottaneet tuota rokotetta? Millaisia oireita teille on tullut?
Aikuisen vesirokkoa sairastamattoman tulisi ehdottomasti harkita rokotteen ottamista. Minä ja mieheni emme olleet lapsuudessa sairastaneet. Aloimme sitten miettiä rokotusta... Mutta tauti ehti ensin. Ikinä koskaan emme ole läpi eläneet sellaisia fyysisiä tuskatiloja. 40 kuume kesti järkyttävän kauan, lihakset olivat kuin hakatut, vailla mitään tukea. Ja bonuksena se kutina ja kirvely. Lapset pääsivät meillä helpolla, heille emme olleet rokotusta edes harkinneet. Kun me lopulta toivuimme jotenkin, oli yleiskunto pitkään hyvin heikko. Iski kaikki influenssasta alkaen päälle siihen perään. Huhhuh. Vuosia onneksi jo tästä episodista.
Meillä on 11 v tyttö joka ei ole koskaan sairastanut vesirokkoa (vaikka on altistunutkin sille muutamia kertoja). Koulun lääkärintarkastuksessa tuota rokotetta suositeltiin, pitäisi laittaa hankintaan.. Se oli uutta, että se olisi maksullinen, siitä ei ollut tarkastuksessa puhetta. Onkohan olemassa ylipäätään ihmisiä, joille se ei tartu koskaan?
Minä en lapsena saanut vesirokkoa, vaikka muilla luokalkamme sitä oli. Sitten sairastuin 16- vuotiaan vesirokkoon. Se oli hirveää. 2 vkoa sängynpohjalla ja loppukea rokonarpisena...
Itse olen harkinnut jos lapselle ottaisi rokotteen ja pistäisi sen jälkeen halimaan jotakuta vesirokkoista, kun tuntuu että se rokote vain lieventää tautia. Sairastaisi sen sitten pois.
Poika sai rokotteen 7 vuotiaana. Kaksi rokotuskertaa Varilrixiä. 80€/kpl. Ei mitään oireita. Itse sairastin vesirokon 14 vuotiaana ja se oli helvettiä. Jopa silmäluomien sisäpuolella oli rakkuloita.
Mistä tuo "tieto" että 10 vuoden välein pitäisi vesirokkorokote uusia..?
Rokottaminen oli selvää. Erityisesti atooppisille lapsille vesirokko on hirveä ja meidän molemmat ovat atoopikkoja. Heti 1v. on annettu rokotteet, kummallakaan ei mitään reaktioita pistoskohdan lievää punotusta lukuunottamatta. Kumpikaan ei ole saanut vesirokkoa, vaikka ympärillä on ollut vesirokkoisia.