Tyhmä kysymys, mutta voiko mennä tk-päivystykseen hammassäryn takia?
Olen tämän viikonlopun kärsinyt järkyttävästä hammassärystä, yöllä ei ole saanut nukuttua kun särkee ja vaikka ottaa 800mg buranan ja panacodin ja näiden tehoa voimistamaan kofeiinitabletin niin silti särkee ihan julmetusti. En enää jaksaisi tai en tiedä pystynkö edes tän kivun kanssa odottaa huomiseen, jotta pääsisin hammaslääkärille ja yksityiseen ei ole varaa, siis mennä niiden päivystykseen. Onko jollain tietoa voiko hammassäryn takia tk-päivystykseen, vaikkei tämä varsinaisesti heille kuulukaan...
Kommentit (17)
Kyllähän suuremmissa kaupungeissa on hammaslääkäripäivystys, siis kaupungin/kunnan.Soita sinnne tk:een ja kysy,
vaikka ne kyllä varmaan kehottaa odottaa
huomiseen... Jos kivut tosi suuret, niin kävele vaan päivystykseen ja vaadi apua!
asun siis Turussa. Tuon ajan olen varannut jo 1,5kk sitten kun huomasin hampaassa reiän (tämä reikä on paikan alla), tuolloin ei kuitenkaan ollut särkyä ja siksi en akuuttiaikaa saanutkaan ja oireettomana tuo hammas on pysynytkin, jos ei lasketa pientä vihlontaa siis ihan yks tai kaks kun on syönyt liian kuumaa tai kylmää.
Aiemmin oon ollut vastaavassa tilanteessa, silloin tosin olin eri paikkakunnalla kun oli joulunpyhät. Soitin kuitenkin omaan tk-päivystykseen ja ainakin sillon sanoivat, että minun täytyy odottaa sinne kun on se aika varattu, joka oli siis pyhien jälkeen ekana arkipäivänä. En tiedä onko systeemit muuttuneet, tuosta on aikaa kolmisen vuotta.
Katson nyt, josko vähän helpottais niin selvinnen huomiseen, muuten on kyllä pakko soittaa päivystykseen.
Akuuttipotilaille on Turussa päivystys hammaspuolella, mutta sun on soitettava sinne klo 9-10.30 välisenä aikana, muutoin joudut huomiseen ootteleen. Arvioivat puhelimessa ottavatko tänään vai odotuttavatko huomiselle. Terveyskeskuksesta voi saada reseptin vahvempiin särkylääkkeeisiin, et muuta...
Turussa ei hammaslääkäriin pääse millään. Päivystys on avoinna ma-pe klo 8-16, ainakin siltä tuntuu. En päässyt Turussa viikonloppuna hammaslääkäriin, vaikka olin kuolla hampaasta lähteneeseen tulehdukseen.
Turun hammaslääkäripäivystys on pelkkkä vitsi.
Itsestäni ainakin tk-päivystykseen tulevat hammasongelmaiset olivat aika vittumaista hoidettavaa. Eihän me lääkärit niistä hampaista ymmärretä yhtään sen enempää kuin se potilaskaan siinä. Kyseessä on ihan eri ala, eihän päivystävää putkimiestäkään tarvitsevat meille soita.
Ei siinä voi sitten muuta kuin kirjoittaa särkylääkettä ja antibioottia jos näyttää siltä että on kunnon tulehdus. Ja käskeä hakeutumaan oikeaan hoitoon heti kun pääsee.
En päässyt tk:n päivystykseen, ja hammaslääkäripäivystyksessä ei osaattu tehdä mitään, koska kyseessä oli suukirurgia vaativa homma. Yksityiselle ei ollut varaa. Sitkuttelin viikonlopun yli ja pääsin (onneksi olin viel yliopistolla kirjoilla) hammaslääkärille, jonka mies sattui olemaan hammaskirurgi ja mä pääsin ylimääräiseksi potilaaksi, ja ien avattiin ensiapuna. Suun sairaus ei näkynyt kuluvan kenellekään. Myöhemmin pääsin sitten ienleikkaukseen, kun tulehdus oli ohi.
laskulla ja osamaksulla. jos voi niin menet sinne tänään. minulla ainakin onnistui kun kävin yksityisellä. mutta soita etukäteen ja kysy.
jos eivät osaa hoitaa, on velvollisuus laittaa lähete ostopalveluun, eli sovittuun yksityiseen hammaslääkäripäivystykseen, jossa hoidetaan ja lasku kunnalle. sinä maksat vain sen osuuden, mikä olisi kunnan hammaslääkärikin laskuttanut. Näin pitää lain mukaan toimia joka kunnassa. t. Hammaslääkäri
Voit sä päivystyksestä käydä hakemassa vahvempiä särkylääkkeitä, mutta ei ne määrää kuin jotain morfiinijohdannaisia joista ei ole mitään apua.
Viimeksi kun olin tk hammaspäivystyksessä yhtenä sunnuntaina niin siellä oli joku tyttönen hammaslääkärinä ja joku hoonoo soomee puhuva hoitajana. Se oli kidutusta ja tunarointia alusta loppuun asti. Hammashoitaja hakkasi imulla kipeää hammasta minkä ehti, vaikka se oli kosketusarka. Sitten tämä tyttönen ei osannut puuduttaa. Voi, että se väänsi ja ryski sitä neulaa ikenessä, mutta mitään ei saanut aikaiseksi.
Poraaminen oli sellaista uskallanko vai enkö uskalla porata ja pora lipesi välillä. Ei minkäänlaista varmuutta otteissa. Ei se osannut sanoa oliko reikä ja väitti ensin ientulehdukseksi, aikansa sählättyään tajusi koko hampaan olevan mätä ja tulehduksen levinneen hampaan juuren yli...
Huusin kivusta kun tulehtunutta ja elävää juurta rassattiin juurineulan kanssa ilman mitään puudutusta. Missään vaiheessa ei edes viitsinyt ilmoittaa etukäteen, että olisi voinut valmistautua kipuun, ja ne otteet voi luoja...
Mulla on vielä hammaslääkäripelko ja ekaa kertaa elämässä itkin vielä vastaanottohuoneessakin kun odotin reseptiä ja autossa itkin ja koko matkan kotiin. Olin aivan shokissa. Mua ei ole niin tökerösti satutetu ja kohdeltu ikinä .
Sitten tämä tyttönen kirjoitti 600mg buranaa kipuihin.
Papereissa kyllä luki, että vuorokauden aikana oli mennyt 5 ardinexia, 2 indalginia ja 15kpl 400mg buranaa, että eiköhän siinä jo tullut selväksi, että burana ei tehoa...
Soitin aamulla päivystykseen, mut totesivat, et kannattaa odottaa huomiseen kun minulla on se varattu aika. Kipulääkkeitä suositteli syömään, tosin se on aivan sama syönkö vaiko en kun ei ne auta pätkän vertaa. Myös vanhan kansan konstia eli neilikkaa oon testannu, mut se vie ehkä vartiks tai puoleks tunniks kivun siedettäväl tasol, parempi tuokin kun ei mitään. Alan vaikuttaa jonkinmoista zombieta kun pari vuorokautta valvonu. Enkä jaksa sinne tk-päivystykseenkään mennä, eivät varmasti määräis kun kipulääkkeitä, joita miulla on kotonakin jos minkälaista, mutta ei auta.
ap
Tk:sta sain sen verran apua että sain reseptin KETORIN 100 mg tabletteja särkyyn, ja se helpotti. Siis mitkään buranat, tai panacodit eivät auttaneet.Ja siis sillä selvisin seuraavaan päivään kun sain ajan yksityiselle, hammaslääkärikammoisena en voinut kuvitellakaan että olisin mennyt kunnallisen päivystykseen.
Oulussa päivystää hammalääkäriasema Andante 24h vuorokaudessa.. ja palvelu on todella amattitaitosta ja hyvää..
Oulussa päivystää kaupungin palveluna Aapistien hammashoitola viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 10-15. Sinne vaan aikaa varaamatta jonottamaan. Jonotus on myös hyvä testi; jos et jaksa jonottaa, et ole tarpeeksi kipeä 😊 Nämäkin tiedot löytyy kyllä nopeammin googlesta kuin keskustelupalstoilta...
mummeli kirjoitti:
Oulussa päivystää kaupungin palveluna Aapistien hammashoitola viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 10-15. Sinne vaan aikaa varaamatta jonottamaan. Jonotus on myös hyvä testi; jos et jaksa jonottaa, et ole tarpeeksi kipeä 😊 Nämäkin tiedot löytyy kyllä nopeammin googlesta kuin keskustelupalstoilta...
Tästä olikin apua, kun ap:n hammassärky on ollut vuonna 2009 Turussa. Toivottavasti ei enää särje...
Yksityisellä puolella Turun Aboadentiin saa nopeasti ajan (Puutorin laidalla), mukavaa ja osaavaa palvelua, edullisin mitä itse tiedän. Myös osamaksulla onnistuu.
Perkele se ei vuotta kato ,kun särkee.
Soita sinne tk:n päivystykseen ja kysy missä teidän kunnan hammaspäivystys on (ja monelta!)