Kyykäärme!
Tänään meidän pihapiirissä nähtiin kyy. Kuukausi sitten oli sama juttu.
Nyt kysyisin semmosta että, voiko olla mahdollista että kyseessä on yksi ja sama käärme? vai onko aina niin että käärmeitä ei ole vain yksi tai kaksi, niitä on aina enemmän?
Ennen ei olla nähty pihalla käärmeitä. Kokemusta niistä ei ole, asutaan Vantaalla.
Kommentit (65)
Miksi ihmeessä tuo paikkakunta piti erikseen kertoa? On täällä torniossaki, mutta ne on paljon säyseämpiä, kuin siellä vantaalla.
Mä en uskalla ruveta sitä pyydystämään mihinkään ämpäriin, joten jos yksin olen kotona on ainoa mahdollisuus tappaa se. Meillä on 2 koiraa ja 2 pientä lasta, joten ei todellakaan ole tarkoitus ruveta elelemään käärmeiden kanssa samassa pihapiirissä.
Miksi ihmeessä tuo paikkakunta piti erikseen kertoa? On täällä torniossaki, mutta ne on paljon säyseämpiä, kuin siellä vantaalla.
Paikkakunnan kerroin siksi että esim. sinä ymmärtäisit että olen kaupunkilainen, en maalta. Joten mulla ei ole pahemmin käärmeistä mitään kokemuksia, toisin kuin voisi olla maalla asuvalla.
Ja kyy muuten on rauhotettu eläin, sen tappaminen on rikos.
vaikea sanoa onko sama vai eri. Voi olla erikin. Kyyt usein vaeltavat kylläkin pitkiäkin matkoja ja etsivät vettä! Onko lähistöllä sitten metsikköä? Pitävät myös kiveiköistä ja risukasoista. Sellaiset nyt raivatkaa pois heti!
Meidän poikaa puri kyy 4 vuotta sitten kun hän oli 3,5v. Ei ollut mikään pikkujuttu. Sairaalassa olimme 5 vuorokautta valvonnassa, koko jalka paisui jalkapalloksi.
Keppejä vaan pihaan ja sillä tapat jos näet!
Mutta olen kuullut kun ihmiset puhuu et ne vantaalaiset kyyt on tooooosi pahoja, verrattuna just torniolaisiin.
Ja kyy muuten on rauhotettu eläin, sen tappaminen on rikos.
Siili ei voi saada syytettä rauhoitetun eläimen tappamisesta.
Kyykäärme ei ole rauhoitettu toisin kuin väitetään.
Ja ihan sama oli rikos tai ei, meillä lähtee nirri pois.
vaikea sanoa onko sama vai eri. Voi olla erikin. Kyyt usein vaeltavat kylläkin pitkiäkin matkoja ja etsivät vettä! Onko lähistöllä sitten metsikköä? Pitävät myös kiveiköistä ja risukasoista. Sellaiset nyt raivatkaa pois heti! Meidän poikaa puri kyy 4 vuotta sitten kun hän oli 3,5v. Ei ollut mikään pikkujuttu. Sairaalassa olimme 5 vuorokautta valvonnassa, koko jalka paisui jalkapalloksi. Keppejä vaan pihaan ja sillä tapat jos näet!
Kivikkoa ei meidän pihalla ole, mutta joitain kukkaistutuksia on. Ruoho ollaan pidetty lyhyenä.
Mä myös pelkään kovasti että lapset tai lemmikit joutuvat kyyn puremaksi, enkä itsekään mieluusti myrkkyä halua.
Rautalapio on käden lähettyvillä nyt kokoajan.
Mä olen niin käärmekammoinen että en varmaan uskaltaisi edes tappaa? Pyörtyisin kauhusta tai saisin sydärin ja kuolisin pelosta.
Nehän sitä paitsi pelkää ihmisiä, pitäkää meteliä ja johan kaikkoavat!
Länsi-Euroopan maa, missä kyy ei ole rauhoitettu.
Mutta en kyllä ymmärrä, miksi se kyy pitää tappaa. Jalkojen töminä on hyvä keino karkottaa kyy, se kyllä väistää mielellään ihmisiä ja vain äärikeinona puree.
Yksi konsti on laittaa tontin/pihan reunoille (tai sinne metsän reunaan) tuhkavana, kyy ei mielellään kulje tuhkan yli.
Nehän sitä paitsi pelkää ihmisiä, pitäkää meteliä ja johan kaikkoavat!
Meidän mökillä käärmeitä on tavattu jopa terassilla ja jossain vaiheessa ne majaili sen alla. Terassi on kovassa käytössä ja mökillä saattaa usein olla kerralla monta ihmistä. Ei ne luikerot silti minnekään häviä.
Tosin nekin voi joutua lapsen tai koiran käsittelyyn.
Kyyt eivät kuulemma tykkää virtsan hajusta. Erittäin tehokas karkoituskeino on kerätä virtsaa talteen (omaa tai vaikka teidän koiran jos saat purkkiin - saa laimentaa) ja lorottaa sitten pihamaan ympäri hajujälki, eivät kuulemani ja tuttujen testin mukaan tule siitä yli.
Toinen, krouvimpi konsti: Kyyt rakastavat hapanta maitoa. Liraus limsapullon pohjalle ja pullo aurinkoon tontin reunalle. Jos käärmeitä on liikkeellä, pitäisi pullon täyttyä kiemurtelevista käärmeistä muutaman tunnin / n. vuorokauden sisällä. Samalla tulee testattua sekin, että onko alueella oikeasti enemmänkin käärmeitä... Erään tutun pihalla täällä maalla oli hirveästi käärmeitä. Iso limsapullo terästettynä hapantuneella maidolla kuhisi seuraavana päivänä käärmeitä. Hän nosti pullon pystyyn, kaatoi bensaa pulloon ja raapaisi tulitikun....
Jos on yksi niin on muitakin.