Kyykäärme!
Tänään meidän pihapiirissä nähtiin kyy. Kuukausi sitten oli sama juttu.
Nyt kysyisin semmosta että, voiko olla mahdollista että kyseessä on yksi ja sama käärme? vai onko aina niin että käärmeitä ei ole vain yksi tai kaksi, niitä on aina enemmän?
Ennen ei olla nähty pihalla käärmeitä. Kokemusta niistä ei ole, asutaan Vantaalla.
Kommentit (65)
Laji on elänyt Suomessa pitkään ja on ainoa myrkkykäärme täällä. Sehän merkitsee Suomen luonnolle paljon. Ei minkään lajin soisi katoavan. Ei myöskään kyyn.
Ethän oikeasti toivo lapsillesi sellaista tulevaisuutta??
Mun puolesta vois kaikki kuolla sukupuuttoon.
Kyllä toivon. Joku rantakäärme vielä on ihan ok, mutta ei kyy. Hyi helvetti!
Äitini on hysteerikko ja tappaa kaikki "kyyt" vaikka sillä olisi keltaiset "korvat" =rantakäärme. Olen sen verran maalla että en tapa käärmeitä. elämme sopuisasti yhteiseloa.
Asukaapa itse lasten ja lemmikkien kanssa paikassa mikä vilisee kyitä vuodesta toiseen. Ehkä sen jälkeen mietitte kahdesti ennenkuin lähdette kieltämään käärmeiden tappamista.
että käärmeen polttaminen pihalla saattaa pitää lajitoverit kaukana sen jälkeen. Tietääkö kukaan pitääkö tämä paikkaansa?
Niin ärsyttävää tommonen "olen maalta ja eläns sopusoinnussa kyiden kanssa" ja "kyitä EI saa tappaa" - höpisijät. Jos pihalla luikertelee käärmeitä ja tunkevat jopa sisälle, niin ei ekana tule sopusointuinen yhteiselo mieleen. Ennemmin tosiaan teilaus lapiolla.
sitä, ettei saa tappaa, vaan puhui sukupuuttoon kuolemisesta. Aika eri asia.
Asukaapa itse lasten ja lemmikkien kanssa paikassa mikä vilisee kyitä vuodesta toiseen. Ehkä sen jälkeen mietitte kahdesti ennenkuin lähdette kieltämään käärmeiden tappamista.
tartuttako noita fobioitanne lapsiin. Ettehän?!?!
Pelottavaa huomata, että aikuiset ihmiset suhtautuvat tuollaisella fanaattisuudella tappamiseen.
Saldoa viimeisimmän viikon ajalta:
La, su, ma ei käärmeitä näkyvissä, liian kylmä?
ti: rantakäärme paistatteli päivää laiturilla
ke: tapasin kyykäärmeen metsässä kun kävin katsastamassa korvasieniä. Rantakäärme laiturilla.
to: rantakäärme laiturilla.
Kun oli ensimmäiset lämpimät päivät, niin talomme lähellä olevasta kivikasasta heräsi ja lähti liikkeelle 10 kyytä.
Lapset (5 ja 7 vuotiaat) tuntevat käärmeet ja kyyn myrkyllisyydestä on varoitettu. Lapset saavat olla lähimetsissämme vapaasti enkä todellakaan hysteerisesti pelkää niitä. Luemme kirjoista käärmeistä (ja muistakin luontokappaleista). Olen sanonut että käärmeellä on yhtä suuri oikeus olla täällä kuin meillä ja käärme taatusti pelkää enemmän meitä kuin meidän tulisi pelätä niitä. Se haluaa vain olla rauhassa ja lisääntyä ja kasvattaa jälkeläisiä.
Äitini on taas niitä joka lapion kanssa pilkkoo kaikki käärmeet jotka näkee... Tosin olen kieltänyt sitä tekemästä minun tontilla :)
Lapset saavat olla lähimetsissämme vapaasti enkä todellakaan hysteerisesti pelkää käärmeitä. En minä lapsiakaan pelkää...
Minun poikaani on siis myös kyy purrut, 4 vuotta sitten (vastailin ketjuun aikaisemmin). Sen jälkeen suhtaudun kyllä käärmeisiin varoen. Sitä käärmettä joka poikaa puri, en edes nähnyt! Ehti siis vilahtaa paikalta.
Ja jos olisitte puolustajat nähneet pojan jalan niin vastaavassa tilanteessa tuskin olisitte yhtä myötämielisiä käärmeille! Pojan jalka oli arka ja jäykkä koko kesän. Pitkään kanniskelin lasta sylissä kun ei pystynyt kävelemään. Ei siis saanut jalkaa suoraksi alussa.
Olen itse kasvanut "käärmepaikalla" ja opin niitä siellä jo pelkäämään. Isäni on varmaan tappanut satoja käärmeitä ja niitä oli usein pihassa. Ja se on totta että käärmeet eivät aina lähde pakoon ihmistä. Olen itsekin nähnyt sihiseviä käärmeitä jotka ovat tulleet lähes päälle! Tämä eritoten keväällä kun ovat jäykkiä eivätkä ehdi pakoon.
Edes käärmeet.)
Kannattaa asua kaupungissa, eikä missään Vantaalla. Kalliossa ei juurikaan luonnonvaraisia kyitä ole näkynyt.
Mutta Kaivarissa oli viime- tai toissa kesänä kyy sisällä jäätelökioskissa.
Terveiset Ullanlinnasta
oli kyy sisällä siellä mökissä! Eivät pitkiin aikoihin käyneet siellä sitten ollenkaan... ymmärrän hyvin..
Ja kyy muuten on rauhotettu eläin, sen tappaminen on rikos.
merisuolaa. Käärmeet eivät siitä pidä. Sade tosin huuhtoo, mutta keväällä kunnon suolaus(myös kivikot) ja luikerot katoavat. Tällä saatin mökiltämme kyyt pois, mukaanlukien kivikkoaita - niiden suosikki... Lapiota myös suosittelen kepin sijaan, jos haluaa nopeasti ja helposti kyyltä hengen pois.
Nää on varmaan samoja jotka kivittää kaikki kissat paholaisen ilmestymänä.
3 käärmettä ollaan näiden vuosien aikana tapettu pihan laidalta. Mä en edes odota että tulevat pihalle asti, mulle riittää jos se että ovat tossa tontin reunalla ja henkin lähtee niiltä ihan varmasti.
Inhottavaa vaikka niitä ei paljon ole ollutkaan. On aina ihana kun tulee kevät ja kesä, mutta joka kerta mietin että toivottavasti ei tule käärmeet myös.
Meillä on koira joka käy saa kusta tonne tontin reunoille, ehkä sen takia ne käärmeet ei ole ihan pihaan asti tulleet? En ole tiennytkään tätä ketjua ennen että pissa voi olla tollanen "rajoitin".
Mä myös pidän ruohon lyhyenä ja olen hankkinut pihaa sellaset tärisyttimet hiirien ja myyrien karkottamiseksi, toivottavasti karkoittaa myös joka ikisen käärmeen!
Terveisiä Tuusulasta!
Osan päälle on ajettu vahingossa tai tahallaan autolla ja osa on luikerrellut karkuun pusikkoon. meillä kyyt listitään tavattaessa mutta kaikin keinoin yritetään itse suhtautua levollisesti asiaan, ettei lapset mene suotta paniikkiin. Asutaan maalla hakkuuaukeiden ja metsien läheisyydessä joten kyitä täällä on todella paljon, myös naapurit kertovat jatkuvasti kyyhavaintoja.
Poika 5v oli tänään ihan itkusilmässä kun mentiin katsomaan päälleajettua kyytä. Meillä on sanottu että kyyt listitään 1,5v pikkuveljen takia joka ei osaa vielä varoa tiettyjä paikkoja tontillamme mutta muuten jätämme kyyt rauhaan!
Kyyt syövät myyriä ja hiiriä, eli ovat ihan hyödyllisiäkin eläimiä!
missään Vantaalla. Kalliossa ei juurikaan luonnonvaraisia kyitä ole näkynyt.
Joka viime kesänä näki elämänsä ensimmäisen kyyn (39v), miten sillä lapiolla tappo toteutetaan? Miten pääsee niin lähelle?
toivon, että just kyykäärme vois kuolla sukupuuttoon. Ne ovat kamalia. Meilläkin päin luikertelee niitä valtavasti. Tänäkin kesänä jo kaksi nähnyt, toinen onneksi auton päälleajama.