Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaville kysymyksiä!

Vierailija
11.06.2009 |

oletko lihava/normaalipainoinen? onko läkitys auttanut sinua laihtumaan?

millaisia muita oireita sinulla on?

minulla o tilanne että nyt pitäisi alkaa syödä thyroksiinia, jonka sain reseptillä jo kk sitten. lääkärin suosituksesta nyt vasta siis aloitan tuon.

noh, mietinpä vaan että olen kuin vahingossa laihtunut tänä aikana 5 kiloa (lähtöpainossa yli 30 kiloa liikaa..) ja pelkään että tyssääkö mun laihtuminen nyt kun aloitan tuon lääkkeen?

muutenkin outoa miten nyt yhtäkkiä laihdun kun aiemmin se on ollut miltei mahdotonta. muut oireet kyllä edelleen ovat joten tuskin ihmeparantumista on tapahtunut...

kertokaas vähän miten teillä tää sairaus ja lääkkeet o vaikuttaneet painoon ja muuhunkin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitusannoksen kanssa, todellakaan ei aloiteta kokonaisella 0,1 mg tabletilla!

Itselläni aloitettiin 0,1 mg tabletilla enkä ole saanut muita sivuoireta kun paremman olon! Yöunen tarve vähentynyt aiemmasta 10 tunnista ja muutenkin jaksan hoitaa kotia huomattavasti paremmin kun mitä ennen lääkitystä.

Olen lukenut paljon myös englanninkielisiä sivuja tästä sairausesta ja niiden mukaan vanhuksilla ja muista sairauksista (mm. sydänsairauksista) kärsivillä aloitetaan pienemmällä annoksella.

Vierailija
2/21 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tuo lääkitys ole vaikuttanut painoon, olen aina ollut tosi hoikka. Kilpirauhasen vajaatoiminta olen sairastanut 18-vuotiaasta saakka. Väsymys on ollut suuirn oire siinä, ehkä myös se että hiuksia lähtee välillä runsaammin päästä. Vajaatoiminnan oikeet on hyvin moninaisia ja vaikeasti havaittavia - se saattaa aiheuttaa mm. muistin huononemista. Onneksi labrakokeilla selviää nopeasti onko kyseessä kilpiaruahassairaus vai joku muu. synnytyksen jälkeen kaikki arvot meni ihan sekaisin ja kesti vuoden saada kilpirauhaslääkitys takaisin kohdilleen. Mulle sanottiin että kontrolli voidaan tehdä 8vkon välein, koska se aika menee että uusi lääkitys alkaa vaikuttaa ja näkyy labrakokeissa. Kuulosti siis tosi oudolta kun joku tuossa kertoi että 2vkon välein on nostettu lääkitystä.

Joillakin vli jäädä esim. menkat pois kilpirauhasen vajaatoiminnan takia ja siksi on vaikeuksia tulla raskaaksi. Kannattaa ilman muuta syödä noita lääkkeita säännöllisesti jos lääkäri niin on määrännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli arvot todettaessa TSH 128, T4V 4. Painoa ei ollut keräätynyt, mutta varsinkin juuri ennen toteamista oli lähestulkoon "syömishäiriö", eli ruokahalua ei ollut, ja oli niin väsynyt että ei jaksanut syödäkään, tai ainakaan tehdä ruokaa. Pari kuukauden päästä lääkityksestä aineenvaihdunta paranu, mutta ruokahalu ei vieläkään, joten paino tippu silloin. Palautui myöhemmin kyllä normaaliksi, ja on siinä pysynytkin. Mullakin on ollu muutama paniikkikohtaus, myöhemminkin siis. Muitakin oireita on vuosin varrella ollut, mutta ei mitään ylitsepääsemättömän hankalaa. Ja lääkitys minulla aloitettiin yhdellä ns. lasten tabletilla, ja on pikkuhiljaa nostettu yhteen isoon tablettiin päivässä..

Vierailija
4/21 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhkesi synnytyksen jälkeen. saattoi olla, että kilot hiukan jumiutuivat. Sitten sain lääkityksen ja paino alkoi laskea. Nyt olen 175/68. Muutama kilo tullut keväällä lisää masennuslääkkeistä johtuen. Tautia en muuten huomaa, mutta väsymystä on ajoittain.

Vierailija
5/21 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä nyt kyse milligramoista vai mikrogrammoista?

Joo, vanha juttu, mutta googlettamalla minä tänne tulin.

Vierailija
6/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pysyin tosi hoikkana, päin vastoin kuin yleensä aineenvaihdunta oli todella nopeata. Tuntuu että lääkityksen aloittamisen myötä olen saanut lisää painoa. Toisaalta taas olin todella väsynyt, ja siihen lääkitys kyllä on auttanut. Kyllä sun nyt kannattaa se lääkitys aloittaa, jos kerran on todettu vajaatoiminta. Jossain vaiheessa kroppasi lopettaa kokonaan oman kilpirauhashormonin tuotannon, eli tulet sitä lääkettä tarvitsemaan kyllä.

Vierailija
7/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireita?

mua jännitää sekin kun sairastan muutenkin paniikkihäiriötä ja olen lukenut että tyroksiinin aloitusoireina voi olla paniikkikohtauksiakin.. ei kiva..

onko siis millasia oireita muille tullut?

ap

Vierailija
8/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroxin-lääkityksen aikana olen laihtunut itsestään 20 kg kahden vuoden aikana (vielä siis 10 kg pudotettavaa jotta olisin entinen hoikka itseni). Thyroxin siis pikemminkin laihduttaa kuin lihottaa.

Ikävä kyllä Thyroxinin aloittamisen aikaan kärsin paniikkihäiriön tyyppisistä oireista. Jälkiviisaana voin sanoa, että tyroksiiniannosta nostettiin liian nopeasti tyyliin 1/4 tabl .....> 2/4 tabl ......> 3/4 tabl kahden viikon välein. Järkevä annoksen nostoväli olisi ollut kuukausi. Kutenkin olo tasaantui pikkuhiljaa ja nyt kun sopiva annos on löytynyt olen oireeton.

Vierailija
9/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paino nousi itestään ennen diagnoosia 4-5 kg lyhyessä ajassa, se oli yksi syy väsymyksen ohella, mistä tajusin mennä lääkäriin. Nyt paino on laskenut muutaman kilon vuodessa, ainakin pöhötys kasvoista on hävinnyt.

Lääkityksen aloituksesta n. viikon kuluttua tuli sydämen tykyttelyä ja hengenahdistusta (aloitusannos 50 mikrogrammaa eli puolikas iso tabl.) mutta nuo meni ohi parissa päivässä.

Vierailija
10/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän Thyroxin aloitetaan aikuiselle annoksella 0,1 mg 1 tabletti kerran päivässä. Sitten kuukauden päästä labrat joiden mukaan annosta säädetään. Johan siinä nyt menee hermot puolelta maailmalta, jos ruvetaan jotain tabletin murusia jyrsimään kuukauden välein!

Vierailija
11/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitusannoksen kanssa, todellakaan ei aloiteta kokonaisella 0,1 mg tabletilla!

Vierailija
12/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän Thyroxin aloitetaan aikuiselle annoksella 0,1 mg 1 tabletti kerran päivässä. Sitten kuukauden päästä labrat joiden mukaan annosta säädetään. Johan siinä nyt menee hermot puolelta maailmalta, jos ruvetaan jotain tabletin murusia jyrsimään kuukauden välein!

väärää tietoa kuutosella!

Vierailija
13/21 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taisin aloittaa neljäsosalla tuosta annoksesta ja sitten sitä lisättiin neljäsosalla n. kuukauden välein. Yleisin lopullinen taso on kait tuossa 0,1 ja 0,15 välillä.

No nyt meneekin jo päivittäin 3* 0,1 mg.

Vierailija
14/21 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on määrätty lääitys ?

Vierailija
15/21 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhkesi synnytyksen jälkeen. saattoi olla, että kilot hiukan jumiutuivat. Sitten sain lääkityksen ja paino alkoi laskea. Nyt olen 175/68. Muutama kilo tullut keväällä lisää masennuslääkkeistä johtuen. Tautia en muuten huomaa, mutta väsymystä on ajoittain.

Vierailija
16/21 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paino on kyläkin siinä ylärajoilla bmi 24,9 mutta tuskinpa se vajaatoiminnasta johtuu. Lääkitys on ok ja ei minulla ole mitään erityisiä oireita. Minulla oli parikymppisenä kyhmystruuma ja siitä johtuva liikatoiminta jolloin laihduin useamman kilon. Struumaleikkauksen jälkeen minulle tuli pysyvä vajaatoiminta joihin syön thyroxiinia. Uskon että tuo vajaatoiminta ja lääkitys ei vaikuta painooni mitenkään.

Samanpainoinen olisin varmaan ilman sairautta ja lääkitystä.

Vierailija
17/21 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aloitettiin Thyroxin 1 tabl/aanuisin ja viikon kuluttua nosto 2 tabl/aamuisin. tsh oli 26,87.

Vierailija
18/21 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aloitettiin Thyroxin 1 tabl/aanuisin ja viikon kuluttua nosto 2 tabl/aamuisin. tsh oli 26,87.

On eri asia että sinulle tehtiin niin, kuin että YLEENSÄ tehdään niin :)

Vierailija
19/21 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkitys aloitettiin, että en edes muista miten se aloitettiin.

Vierailija
20/21 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduin lääkäriin palelun ja väsymyksen vuoksi. Aloitin lääkityksen puolikkaalla tabulla ja 6 viikon päästä kokonaisella.

Kun aloitin kokonaisen tabun tuli n. viikon totaalinen voimattomuus ja väsymys.

Muita oireita ei ole ollut. Lääkitykset myötä väsymys helpottanut, mutta palelen edelleen. Lääkitystä tosin fiksataan vielä.

Olen aina ollut laiha ja semmoisena pysynyt.