Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette eronneet kirkosta

Vierailija
10.06.2009 |

Tuosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, että mihin haluatte te eronneet tulla haudatuiksi. Tästähän on ollut paljon vääntöä, että kun ette kirkollisveroa maksa niin hautaamisenne pitäisi olla kalliimpaa, mutta niinhän se ei ole. Pääsette/joudutte siis siunatulle hautausmaalle vapaamatkustajina.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtio antaa kirkolle paljon rahaa, yhteisöveroa vai mitä olikaan jolla hautaukset maksetaan, eli tulee olla kaikille samanhintaista. Kirkkoon kuuluvat EIVÄT maksa penniäkään kirkkoonkuulumattomien tai kuuluvienkaan hautauksista.

Eli ei mitään järkeä kuulua kirkkoon hautaamisasioiden takia, kirkko ei osallistu hautaamiseen. Vain papin palkan kirkko maksaa jos sellaisen haluaa.

Vierailija
2/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain loppusijoituspaikka joka kuuluu valtiolle ja jossa vaan on (sattuu olemaan = )kirkko ja uskonnolliset tilat.

Kirkko kun ei maksa hautaamisia, ei kenenkään, vaan valtio.

Ihme käsityksiä ihmisillä, niinkuin ap:llä. voi jeesus!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakustanteisena ja sitten tuhkat mereen.

En halua maksaa yli 40v 200e vuodessa kirkolle, jo sillä hinnalla saa arkun+ruumiin tuhkaksi

Vierailija
4/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen kuollut, niin en todellakaan enää välitä mitä minulle tapahtuu. :)

Olen tehnyt elintestamentin ja kertonut lähipiirille, että luurankoni voi vaikka kuoria ja laittaa lääkkikseen opiskelijoiden päällisteltäväksi. Ihan kaikki saa käyttää, mikä irti lähtee ja vielä jollekulle kelpaa.

Vierailija
5/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjailen.

Vierailija
6/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumattomien hautamaksut ovat samat kuin kirkkoon kuuluvien siksi, että valtio rahoittaa hautaustoimea yhteisöverotuotoin. Tämän vuoksi kirkko ei voi suosia omia jäseniään.

Homma on kieltämättä hölmösti hoidettu. Ei pitäisi olla niin, että jokin yhteiskunnan perustoiminto on yhden uskontokunnan käsissä. Useimmissa Euroopan maissa valtio ja kunnat hoitavat hautaustoimen, mutta täällä kirkko nimenomaan halusi säilyttää hautaustoimen itsellään. Se on kannattavaakin, sillä vain pieni osa yhteisöveron tuotosta menee hautausmaiden ylläpitoon.

Vierailija
7/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt myös elintestamentin, joten tärkeimmät osani saavta jatkaa eloaan jonkun toisen ruumiissa.

Vierailija
8/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jälkeenjäävät saavat viimekädessä päättää minne sieluni tämänkertaisen asuinsijan tuuppaavat. Itse en haluaisi esim. hautakiveä, mutta jos omaiset niin haluavat saavat laittaa. Ei sillä minulle ole juurikaan merkitystä.

Vierailija
9/32 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan on yrittänyt tarjota sitä esim. kunnille. Ei kelpaa.

Vierailija
10/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuhkat voi sirotella vaikkapa yleensä hautausmaiden yhteydessä olevalle 'siunaamattomalle' alueelle tai jos sitten omistaa maata, niin sinne. Ei mitään muistolaattoja tai hautakiviä. Perheeni tietää tämän. Olen kirkkoon kuulumaton, koskapa olen ateisti, joten en halua uskonnollisia seremonioita. Tosin enhän tiedä, mitä sukulaiseni loppujen lopuksi kuoltuani tekevät.

Vierailija
11/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mun ruumiille tehdään. Olen kuolleena vain kasa mätänevää lihaa.

Vierailija
12/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on polttohautaus ja tuhkien sirottelu tiettyyn paikkaan. En halua että omaiset käy jotain kiveä kumartamassa joka kaivetaan muutamien vuosien päästä kuitenkin ylös. Tämä meidän kirkollinen järjestelmä kun on niin mammonan perään että vanhat haudat hävitetään jotta saadaan uusia raatoja tilalle.

Häpeällistä että lähes totaallisesti on vanhat hautausmaat ja haudat hävitetty. Tilanpuute on tekosyy.

Tuosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, että mihin haluatte te eronneet tulla haudatuiksi. Tästähän on ollut paljon vääntöä, että kun ette kirkollisveroa maksa niin hautaamisenne pitäisi olla kalliimpaa, mutta niinhän se ei ole. Pääsette/joudutte siis siunatulle hautausmaalle vapaamatkustajina.

Vierailija
13/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelläni on perhehauta, joka on aikoinaan ostettu, joskus 1920-luvulla,´. Mä olen viralliseti haudanhaltija, vaikken kuulu kirkkoon. Siihen mahtuu uurnia vaikka kuinka:-9

Vierailija
14/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sattuu kuolemaan niin, että on vaikkapa hengityskoneessa ja todetaan aivokuolleeksi. Joltain kotona ties milloin kupsahtaneelta vanhukselta ei ruveta enää mitään irrottelemaan. Sinänsä elintestamentti on hyvä päätös kyllä. Muistakaa vaan tiedottaa siitä kaikille sukulaisille ja pitää asiasta jotain dokumenttia mukananne.

Vierailija
15/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis pitäisi liittyä? En tiedä mitä ruumiilleni tehdään kuoleman jälkeen. En ole siitä enää itse vastuussa. En vaadi päästä siunattuun maahan. Onko hautausmailla olevat ei kirkkoon kuuluville ruumille tarkoitetut alueet muuten siunattua maata? Miksi maa olisi käyty siunaamassa, jos ei ruumitakaan ole? Mitä tämä siunaus oikeastaan tarkoittaa? Ja sekö on jopa maksullista?

Vierailija
16/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokainen kirkkoon kuulumaton ev.lut. antaa sijaa esimerkiksille islaminuskolle? Ne kun ei tule koskaan eroamaan uskostaan ja mitä vähemmän meillä on ev.lut.kirkon jäseniä, sitä enemmän suhteessa muslimeja. Minä en ainakaan haluaisi maastani vihamielistä ja mielivaltaista taistelukenttää, jossa naiset kulkee hunnuissa.

Vierailija
17/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina kun joku eroaa kirkosta tulee oitis tilalle islaminuskoinen? Mielenkiintoinen teoria. Kyllä muuten islamilaisistakin osa uskostaan eroaa. Tunnen yhden tällaisen ihmisen. Tunnen nyt kyllä todellista pistosta omassatunnossa. Sen takia, että en ole koskaan kuulunut kirkkoon eikä äitinikään ole, naiset joutuvat kulkemaan hunnuissa. Näin siis sukupolvien synnit kostetaan uskonnon uhreille.

Vierailija
18/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopas vaikka Hollantia. Muslimeja pullollaan, ei huntuja.

Kristilliset puolueet sen sijaan ei hyväksy esimerkiksi naisten ehdokkuutta.

Ei se raja uskontojen välillä mene, vaan uskovaisten ja tavallisten kansalaisten.

Vierailija
19/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en kuulu enää kirkkoon, niin katson että minulla on oikeus tulla haudatuksi asianmukaisesti kirkon hautausmaahan. Valtio maksaa yhteisöveroa seurakunnille siitä että he hoitavat kaikkien kansalaisten hautaamiset sillä arvokkuudella joka siihen kuuluu. En välttämättä tarvitse papin siunausta enkä muita kirkollisia rituaaleja kun minut haudataan, sen päätän sitten kun tulee ajankohtaiseksi. Voi olla että liityn uudelleen kirkon jäseneksi jos se on edellytys silloin, mutta varaudun siihen että muussa tapauksessa kai siitä soi joutua maksamaan.

Haluan oikean haudan hautakivineen, enkä sitä että tuhkani ripoteltaisiin mereen, koska silloin minusta ei jäisi mitään muistoa lastenlapsille ja sen jälkeen tuleville sukupolville.

Kirkollisveroilla kustannetaan kirkkojen kaikki muu toiminta kuin hautaaminen. En ole mennyt kirkossa naimisiin vaan maistraatissa paljon vaatimattomammin menoin kuin kirkossa. Rippikoulun olen käynyt aikoinaan ja silloin en maksanut kenellekään veroja, mutta vanhempani maksoivat. Lapseni on kastettu, mutta vaimoni kuulu kirkkoon emmekä koko perhe siis olla vapaamatkustajia.

Vierailija
20/32 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut saisi ehkä mieluiten krematoida ja puhaltaa tuhkat mereen. =) Tai jospa vaikka pyytäisin levittämään tuhkani lempipaikkaani Galapagossaarille, perheeni saisi syyn matkustaa sinne minun muistokseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme