Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä sinä koet häpeää tai syyllisyyttä?

Vierailija
10.06.2009 |

Olen lukenut tätä palstaa paljon äitiyslomallani, ja palaan kohta työhöni sosiaalipsykologian tutkijaksi yliopistolle.Ajattelin, että täältä voisi ehkä saada tutkimusaineistoa. Olen perehtynyt erityisesti syyllisyyden ja häpeän tunteisiin, ja tarkoitukseni on tutkia sukupuolen, kulttuurin ja arvojen yhteyksiä näihin tunteisiin. Toivoisin teidän vastauksianne seuraaviin kysymyksiin:

Millaisissa tilanteissa koet tavallisimmin syyllisyyttä / häpeää?

Kuvaile jokin tilanne.Miten selvisit tunteistasi? Miten muut ihmiset vaikuttivat tunteisiisi?

Liittyikö tilanteeseen jonkin tärkeäksi kokemasi arvon vastainen toiminta? Taustatiedoiksi voisi laittaa iän ja sukupuolen.

Mikäli aihe kiinnostaa, aiempien tutkimusteni viitteitä ohessa. Kiitos avustanne!

T: Mia Silfver-Kuhalampi

Silfver, M. & Helkama, K. (2007). Empathy, guilt, and gender: A comparison of two measures of guilt. Scandinavian Journal of Psychology, 48, 239–246.

Silfver, M. (2007). Coping with guilt and shame: a narrative approach.

Journal of Moral Education, 36, 169 – 183.

Silfver, M. (2007). Gender differences in value priorities, guilt, and shame

among Finnish and Peruvian adolescents. Sex Roles, 56, 601-609.

Silfver, M., Helkama, K., Lönnqvist, J.-E., & Verkasalo, M. (2008). The relation between value priorities and proneness to guilt, shame, and empathy. Motivation and Emotion, 32, 69–80.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäonnistunut ihmisenä. Yleensä kotonakin mietin mitä mahdollisesti olen tehnyt väärin ja miten minusta sitten puhutaan, että sen ja sen se taas tyri. En tiedä ketä haluan miellyttää, ehkä itseäni eniten, haluan kelvata itselleni, mutta se on vaikeaa. Olen 37-vuotias nainen, hoitoalalla ja lapsuudenkodissani oli mielenterveysongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla