Sinunkin kakkavaippasi ovat vielä kaatopaikalla tuhomassa ympäristöä.
Kommentit (37)
Ylí tuhannen asteen kuumuudessa päästöt palavat kirkkaasti, se pieni määrää mikä jää jäljelle suodattimet ottavat talteen.
Yksi tehokkaimpia ilmaston lämpenemisen estäjiä (pohjoisella pallonpuoliskolla) on tehokas jätteen poltto ja lämmön taltiointi hyötykäyttöön.
kuin poltella vaippojanne. Suomessa laitoksia on tosi vähän, eli tälläkin hetkellä käytetyistä vaipoista suurin osa päätyy kaatopaikoille. Paras jäte on syntymätön jäte. Onkin ekologisuuden huipentuma, että Ruotsiin kuljetetaan jätettä muista maista... Sellaisesta jätteestä, jonka synnyn ehkäisy on mahdotonta/vaikeaa, kannattaa tehdä bisnes, mutta jokainen jäte on kyllä myös tuotettu, joten se on kuluttanut energiaa runsaasti jo ennen jätteeksi tuloaan.
Näin myös vaipat: jokaisen kertakäyttövaipan kuluttamiseen menee energiaa enemmäin kuin keston. On eri asia, hankkiiko 40 kestoa vai vai 5500 kertistä. Vaippojen pesun on tutkittu muodostavan murto-osan niiden energiankulutuksesta.
mä olen käyttänyt harsoja, kuten varmaan kaikki ikäiseni. olen syntynyt -82.
mitenköhän monta vaippaa niiltä laitosvanhuksila tulee päivässä? ainakin media antaa sellasen kuvan ettei niitä kauheesti vaihdella...
mutta kestot meilläkin käytössä, tietty!
kyllä tässä maailmassa saa huonoa omatuntoa kantaa just niin paljon kuin jaksaa..
-> Syö lähiruokaa
-> Käytä kestovaippoja
-> Älä käytä autoa
-> Älä osta uusia vaatteita
-> Kierrätä
-> ....
Kyllä se niin on, että jos et tätä kaikkea tee, saatkin potea huonoa omaatuntoa! Miksi ihmiset eivät ajattele ympäristöä eivätkä kanna vastuuta siitä? Miettikää edes lapsianne.
että kertiksistä tulee paljon enemmän kuljetuskustannuksia kun niitä roudataan Suomeen ties mistä. Kestoista tulee se vähintään sata kertaa vähemmän noita kuluja kun yksi vaippa kuskataan vain kertaalleen.
Olen niin vanhaa tekoa että silloin ei vielä kertakäyttövaippoja ollut keksittykään. Harsoja mulla on käytetty.
Ja täyskestoillaan kuopuksen kanssa.
VAIPPALIINOJA ei kuoria.
reps kops ja hups
Ja nyt omalla vauvallani on kertakäyttövaipat. Mutta en silti pode tästä huonoa omatuntoa, lähinnä vaan kaupassa kirpaisee kun ne maksaa. Mutta niin kirpaisee sosehyllylläkin, kun ostan kaikki soseet ainakin 1-vuotiaaksi saakka kaupasta. Mutta ne ovat minun valintojani, joita minä itse itsekkäästi teen, koska minulla on siihen oikeus.
Heitä tulee koko ajan lisää. He käyttävät vaippoja vuosia. kummastakohan niitä vaippoja enemmän tulee: Edellämainituilta vai vauvoilta, jotka käyttävät vaippoja noin kaksi vuotta. Lisäksi ne aikuisten käyttämät vaipat ovat kooltaan isoja.
harsot käytössä ja siinä päällä se muovinen vaippaliina:)
Jotka sidottiin sivuilta kiinni.
käytettiin harsovaippoja ja muovisia kuoria. Ähäkutti!
Omien lasteni vaipat suureksi osaksi kompostoin.