Millaista on asua Seinäjoella?
Ollaan ajateltu sinne muuttoa muutamaksi vuodeksi miehen työprojektin vuoksi. Mitkä omakotitaloalueet ovat kivoja asuinpaikkoja?
Miten helppo sieltä on vuokrata omakotitalo? Tosin pariksi vuodeksi voidaan vaikka ostaa jokin keskihintainen 150-200 m2 omakotitalo. Katselin jo oikotien läpi, ei ollut kovin hyvä valikoima. (Erikoinen tapa paneloida seiniä kauttaaltaan tai jättää koko seinä hirsipinnaksi, tulee ihan lomamökki mieleen, ei sellaista kodiksi kiitos).
En ole koskaan ajanut ajokorttia (mitäpä sillä Helsingissä), niin ruokakaupat ja palvelut pitäisi olla lähellä, että jaksaa kantaa kauppakassit kotiin. Miten siellä toimii julkinen liikenne? Täällä vaan mennään pysäkille odottamaan, 10 minuutissa tulee yleensä joku sopiva bussi, ei edes aikataulua tarvi katsoa, entäs siellä?
Entä lapsen koulu? Poikamme oli suunnitellut vuoden päästä Käpylän luonnontiedelukiota, hieman pettyy muutosta, oisko vastaavaa opetusta saatavissa Seinäjoella?
Yksi vaihtoehto on, että jään asumaan lasten kanssa stadiin ja mies muuttaa yksin. Mutta ollaan yritetty pysyä perheenä kasassa ja mm. ulkomaankomennuksille ollaan muutettu mukana. Isoissa kaupungeissa Euroopassa ollaan pärjätty hyvin, Seinäjoki epäilyttää paljon enemmän.
Kiitokset etukäteen kommenteista.
Kommentit (6)
osaat kai pyörällä ajaa. Osta vaikka oamkotitalo Kyrkösjärven uudelta asuntoalueelta, joka kadulle varmaan rakennetaan myyntiin talo.
Lukioasiaa: Katso tämä: http://www.nurmonlukio.fi/default.aspx?pageid=2
Nurmon lukio ei ole Seinäjoen keskustassa, vaan entisen Nurmon keskustassa, nykyään siis Seinäjokea. Seinäjoen lukio on ihan tavallinen lukio.
Busseista en tiedä paljoakaan kun en niillä kulje. Kuullut olen että surkeaa on. Pk-seutuun ei voi edes verrata.
Hyviä asuntoalueita: Jouppi, Kultavuori (kallis), Pajuluoma, Hyllykallio, Kertunlaakso. Kasperi on oikeastaan ainut joka on aivan nou-nou, kaikki muut on ihan ok.
Jos olisin sinä niin hommaisin ajokortin...
Kesällä täällä on kivaa, paljon tapahtumia talvella kylä jäätyy pystyyn. Seinäjoki ei sitten ole mikään kaunis kaupunki.
Ajokorttia en hanki tai oikeastaan mitäpä tässä kiertelemään, en saa sitä, syynä sairauteni. Selviääkö Seinäjoella ilman ajokorttia?
ap
Jos olisin sinä niin hommaisin ajokortin...
on todella surkeaa verrattuna pääkaupunkiseutuun. Taitaa useimmat linjat mennä puolen tunnin välein. En nykytilannetta tiedä, kun oon asunu niin kauan pois Seinäjoelta.
Jos muutatte esim. Hyllykalliolle, on pari isoa kauppaa ihan lähellä. Jos ei kantaen jaksa ruokatavaroita viedä kotiin, niin pyörällä ei kauaa mene, n. 5-10 min.
viihdyn hyvin. sopivan kokoinen, ei mikään suurkaupunki. vähän sellaista maalaistunnelma:)
Olen itse kotoisin Seinäjoen seudulta, nykyinen kotimme on naapurikunanssa, joka ihan Seinäjoen kupeessa. Tällä hetkellä kuitenkin olemme myös mieheni työkomennuksen vuoksi ulkomailla. Oli hauskasti sanottu kun Seinäjoelle muutto epäilyttää enemmän kuin Eurooppaan, kyllä, niin minäkin ajattelin kun paluumuutimme pääkaupunkiseudulta kotikonnuilleni kokeilumielessä. Mikään kaunis kaupunki Seinäjoki ei siis ole, eli muutama mukava ulkoilureitti, ja siinä se. Mies tuosta vierestä kommentoi, ettei Seinäjoki edes ole kaupunki, ylikasvanut maakuntakeskus vaan :) Mutta ainahan se avartaa nähdä Suomessakin muunalaista elämää, ja Seinäjoella tulet varmasti törmäämään aitoihin pohjalaisiin, jotka väestönä ovat omaa luokkaansa :) ja varmasti tutustumisen arvoisia. Toki sitten läheltä löytyy paljon kiinnostavia ja hienoja paikkoja, joihin on sitten hyvä mahdollisuus tutustua, mm. Vaasa on jo kaupunkina ihan eri luokkaa Seinäjokeen nähden.
Itse miettisin tilallasi vakavasti Hyllykalliota asuinalueena, koska jos tosiaan poikasi on kiinnostunut luonnontieteistä, voisi ent. Nurmon lukiossa, joka siis tätä Hyllykallioa on lähellä, olla hyvä vaihtoehto. Ja tosiaan iso ruokakauppa (mm. iso Prisma) on lähellä eli periaatteessa itse Seinäjoen keskustasta ei nyt mitään kummempaa tarvitsekaan kun peruspalvelut löytyy läheltäkin, sieltä Hyllykalliostakin. Ja tosiaan sinne keskustaan kun pyörälläkin hyvin pääsee. Paikallisliikennettä kaikki haukkuvat mutta siitä ei ole itsellä kokemusta.
Onhan se shokki muuttaa paikkaan, jossa ei niin ole menoa ja meininkiä, mutta itse ajattelisin, että jos peruspalvelut on ok, ja tosiaan kyllä niitä samanhenkisiä ihmisiä, jotka sitten tekevät siitä arjesta rikkaampaa löytyy vaikka mistä, ja loppu on sitten itsestä kiinni. Tsemppiä mahdolliseen muuttoon.