Pitääkö pikkukengät ottaa kesäjuhlissa sisällä pois? (rippi, yo, 60v-synttärit jne)
Viime kesänä oltiin miehen sukulaisen rippijuhlissa. Meillä oli vauvaa myöten kaikilla juhlavaatteet päällä ja pikkukengät jalassa (juhlat olivat sisällä).
Jo juhlissa huomasin, että oltiin vähän ylipukeutuneita. Muut esim olivat sukkasillaan sisällä. Jälkeenpäin anoppi oli ihmetellyt, että eikö meillä ole tapoja kun tullaan sisälle kengät jalassa!
Siis onko huonotapaista jos pitää rippijuhlissa juhla-asun kanssa sisällä pikkukenkiä (juhlakengät) jalassa? Olin aina luullut, että tämä oli kohteliasta ja nyt joku loukkaantui kun oltiin niin juntteja, ettei tajuttu ottaa perhejuhlissa juhlakenkiä pois ja tepastella sukkasilla.
Kerroin asiasta tädilleni joka on vaatealalla ompelijana ja hän sanoi että kyllä ehdottomasti juhla-asun kanssa kuuluu olla pikkukengät jalassa sisällä. Ihan junttia tepastella sukkasillaan.
Mitä mieltä muut?
Kommentit (27)
kengät jalassa juhlissa. Saa varmaan kotioloissa ottaa poiskin, kotijuhlat eivät esim. meillä ole olleet kovin "juhlavia" ulkoisilta puitteiltaan, mutta ei kyllä moitetta ansaitse kukaan, joka juhlissa pitää pikkukengät jalassa.
Meilläkin on ollut kotona pidettäviä juhlia ja kyllä niissä ollaan kengät jalassa (vaikkei muuten tietenkään olla).
Voihan matkaksi laittaa käevlykengät, joissa talsii autosta sisään yms. Ovella voi kaivaa sisäkengät/juhlakengät pussista. so simple.
inhottavaa että sisällä pidetään kenkiä jalassa, ellei sitten eteisessä vaihda eri kenkiä jalkaan, tekeekö joku niin näin kesäaikaan? silloin ok jos tykkää olla kengät jalassa sisällä.
mun mielestä se on epämukavaa ja epähygieenistä. olen kuitenkin opetellut tuon idioottimaisen tavan kun se kuuluu tapoihin. vaikka itse en pysty asiaa niin näkemään. mä en haluis että meillä kukaan pitää kenkiä sisällä jalassa.
kotona pidettävissä juhlissakin voi pitää. Mieluusti vaihdat sisäkengät eteisessä jalkaan, ainakin jos juhlat jonkun kotona. Johonkin seuraintalolle voi mennä samoissa kengissä. Ja tosiaan JUHLAkengissä.
juhlakengät juhlissa samoin muuallakin.
Junttia olisi riisua ne.
ne jotka ei ole ulkona jalassa laitetaan jalkaan
kuin mies puku päällä ja ilman kenkiä! Mutta vain Suomessa voidaan olla juhlissa muuten tällättyinä, mutta ilman kenkiä.
juhlakengät kuuluu kyllä olle jalassa. On huonotapaista olla juhlissa sukkasillaan.
MUTTA IHAN YHTÄ HUONOTAPAISTA ON TEPASTELLA TOISTEN PAKETILLE HIEKKAISILLA KORKOKENGILLÄ.
Joten AINOA oikea ja hyväkäytöksinen tapa on, että kengät VAIHDETAAN eteisessä. Myös kesällä. ulkona ulkokengät ja sisällä sisäkengät. Etenkin lapsilla!
juhlapukeutumiseen kuuluu pitä kengät jalssa.miettikää nyt miestäkin pukupäällä,ilman siistejä kenkiä.ei ei..ei hyvä. korkkarit siis pysyy jalassa. putsataan tai vaihdetaan kuten täällä jokunen jo sanoikin.
juhlakengät kuuluu kyllä olle jalassa. On huonotapaista olla juhlissa sukkasillaan.
MUTTA IHAN YHTÄ HUONOTAPAISTA ON TEPASTELLA TOISTEN PAKETILLE HIEKKAISILLA KORKOKENGILLÄ.
Joten AINOA oikea ja hyväkäytöksinen tapa on, että kengät VAIHDETAAN eteisessä. Myös kesällä. ulkona ulkokengät ja sisällä sisäkengät. Etenkin lapsilla!
Kylässä ollaan kengät jalassa, ellei kyseessä ole japanilainen koti tai moskeija. Jos ulkona on loskaa, lunta jne, niin otetaan sisäkengät mukaan, joihin vaihdetaan.
Mulla on tänä kesänä lapseni ristiäiset ihan kotioloissa, joihin tulee yhteensä 10 vierasta meidän perheen lisäksi. Odotan, että ihmiset arvostavat suurta juhlaamme (jossa kuitenkin vain vähän vieraita) sen verran, että pukeutuvat asianmukaisesti eivätkä hipsuttele sukkasillaan.
Kengät kuuluu juhlapukeutumiseen. Samoin sukkahousujen käyttö naisilla myös kesähelteillä, jos alaosa on hame (tai mekko). Paljas sääri ei kuulu juhliin. Ja kirkossa hartiat on peitettävä, vaikka muuten voikin olla olkaimetonta pukua päällä naisväellä.
nuo paketin päällä hiekkaisine kenkineen tallailijat!
Ai että oon väsyny kun naurattaa hulluna...
kengillä mennään kuin ulkonakin. Ei ne nyt niin hiekkaisia ole, kun kunnolla ne ovella pyyhkii. Mutaisella kelillä pitää sitten miettiä miten toimii, mutta kuivalla kesäkelillä en näe mitään ongelmaa.
mutta olen kyllä vähän katsonut kuloisissakin juhlissa, että miten toiset on olleet ja riisunut sukkasilleen, jos ei muillakaan ole kenkiä. Esim kastajaisissa näin, että vanhemmat ja kummit on olleet kengät jalassa ja muut vieraat halutessaan sukkasillaan. Sitten kun pappi lähtee, niin kaikki on heittäneet kengät nurkkaan :)
Eli jos piikkikorkosi jättää parkettiin jälkiä, niin riisu ne heti. Tai jos huomaat, että kaikki riisuu kengät ns. virallisen osuuden jälkeen, niin kannattaa noudattaa isäntäväen esimerkkiä. Nimittäin isäntäväki on se joka päättää juhlien luonteen! Jos he pitävät nudistibileet, niin voitte olla menemättä, muttette mennä vaatteet päällä.
Esim kastajaisissa näin, että vanhemmat ja kummit on olleet kengät jalassa ja muut vieraat halutessaan sukkasillaan. Sitten kun pappi lähtee, niin kaikki on heittäneet kengät nurkkaan :)
on kerran ollut juhlakengät jalassa, niin varmaan sitä olisi odotettu muiltakin vierailta?
Me oltiin kanssa valmistujaisissa ja jätettiin kengät jalkaan vaikka lähes kaikki muut olivat kenkänsä riisuneet.
Ihan junttia on tepastella sukkasillaan - samaa mieltä!