Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisinä teidän lapset ovat oppineet nukahtamaan itsekseen?

Vierailija
07.06.2009 |

Siis niin, että laitetaan sänkyyn ja jäävät sinne itsekseen ja nukahtavat omillaan ilman rintaa/silittelyä/tms.?

Ja muutenkin kaipaisin vinkkejä nukkumisasioista. Kertokaa mitä teen väärin, mitä kannattaisi muuttaa? (sisältää pitkän ja pikkutarkan, mutta epäjohdonmukaisen sepustuksen, toivottavasti joku jaksaa lukea :P)

Meillä on poika nyt 1v2kk ja olen aivan lopenkyllästynyt hänen nukuttamiseensa. Meillä on lapsen syntymästä saakka nukuttu perhepedissä, ja lapsi on saanut rintaa aina kun on halunnut. On siis nukahtanut aina tissille, on yöllä herättyään aina rauhoitettu rinnalle. Tottunut nukkumaan kainalossa. Öisin ei ole koskaan tarvinnut valvoa vauvan kanssa, kun tämä on nukkunut tissi suussaan oikein tyytyväisenä. Noin vuodenikäiseksi asti tämä tyyli toimi ihan ok. Mentiin koko porukka yhtä aikaa nukkumaan, ja herättiin aamulla yhdessä.

Mutta. Sittemmin lapsi on siirtynyt yksiin päiväuniin, ja päivärytmi on sen mukana muuttunut niin että hän käy yöunille niin aikaisin ettemme me miehen kanssa vielä ole siihen halukkaita. Minun pitää siis nukuttaa poika, ja tämän jälkeen vasta pääsen palaamaan alakertaan jatkamaan iltahommia ja viettämään kauan kaivattua aikaa mieheni kanssa kaksin. Tuo lapsen nukuttaminen on alkanut käydä minulla hermojen päälle enenevässä määrin ilta toisensa jälkeen, koska siihen menee niin kauan aikaa. Tänäänkin pötkötin lapsen vieressä 45 minuuttia :(

Olen yrittänyt vieroittaa poikaa rinnasta - tuloksetta. Hän on aivan mahdoton "tissinarkomaani", päivin ja öin (heräilee edelleen öisin n. 5 kertaa ja rauhoittuu aina vain rinnalle). Illalla hän rauhoittuu meidän vanhempien sängyssä rinnalleni. En kuitenkaan anna hänen enää nukahtaa siihen kuten aikaisemmin, vaan käännyn selälleni ja annan lapsen nukahtaa viereeni ilman rintaa. Tänä iltana hän söi rintaa ensin 10 minuuttia, ja sen jälkeen meni vielä yli ½ h ennenkuin lapsi oli sikeässä unessa ja pääsin siirtämään hänet omaan sänkyynsä. Hän höpötteli itsekseen, näperteli peittoa, pyöriskeli ja touhusi yli 30min. Koko ajan pitkällään kylläkin, ei siis noussut istualtaan touhuamaan tms. Ja minä makaan vieressä pimeässä huoneessa ja tuijotan kattoon. Hermot kireällä. Alakerrassa odottelisi iltatee ja sämpylät. Ja telkkariohjelmat + miehen kainalo. Mutta kun ei se nukahda. Ei millään.

Olen joskus yrittänyt siirtää poikaa omaan sänkyynsä touhuamaan ja itsekseen nukahtamaan, mutta siitä ei tule mitään. Jos lapsi ei saa olla vieressäni, hän nousee sängyssään seisomaan ja huutaa ja itkee niin kauan että pääsee syliin. Olen myös yrittänyt aloittaa nukutuksen ilman imetystä, koska haluaisin siitä jo luopua (Poika heräilee edelleen öisin n. 5 kertaa, ja aina rauhoittuu tissille. Ensimmäisen unipätkän (3-5h) hän nukkuu nykyään omassa sängyssään, herätessään siellä yöllä parkumaan nostan meidän väliin loppuyöksi nukkumaan.)sillä yösyötöt on tosi tosi raskaita nykyään. Vuoden jaksoin, nyt pari kk on alkanut tuntua että alkaa riittää mokoma touhu. Muutenkin se että poika repii paidanrinnuksiani mm. kaupassa, puistossa, bussissa ym. päästäkseen tissille nautiskelemaan alkaa vaan olla häiritsevää.

Alan harhautua täysin aloitukseni aiheesta... (väsyttää, turhauttaa ja en vaan jaksa nyt keskittyä) Mutta kertoisiko joku minulle

1.) missä vaiheessa on realistista odottaa, että lapsen voi jättää sänkyynsä sitä unta hakemaan, eikä vanhemman tarvitse enää tuntitolkulla maata siinä vieressä turvana?

2.) Miten tuota meidän yöelämää saisi muutenkin järkeistettyä..? Miten päästä eroon tuosta yöimetyksen kierteestä? Lapsi kun on vastasyntyneestä saakka oppinut tuohon tiettyyn kaavaan, että nukahtaakseen tarvitsee sen rinnan... Miten siitä voi oppia pois? Tuttia lapsi muuten ei syö.

3) Miten imetyksen voisi lopettaa mahd. nopeasti ja kuitenkin kivuttomasti lapsen kannalta? Onko jotain hyvää ajankohtaa (lapsen kehityksessä) jolloin imetyksen lopettaminen olisi helpointa?

Kiitos jos jaksoit tänne saakka lukea, ja jos vielä haluat neuvojakin antaa :)

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis samanikäinen poika, joka täytyy iltaisin nukuttaa viereen jo alkuillasta. Aikaa tähän menee 5-45 min. illasta riippuen. Pidän tätä ihan normaalina vauvan/pikkulapsen käytöksenä, sillä muuta en edes osannut odottaa. Minulle tuli yllätyksenä ettei kaikkia lapsia tarvitsekaan erikseen nukuttaa. Perhepedissä nukutaan, mutta nyt ajateltiin ostaa lastensänky ja kiilata se seinän ja vanhempien sängyn väliin.

Vastauksia kysymyksiisi:

1) Varmasti lapsikohtaista. Toinen tarvitsee aikuisen rauhoittamaan, joku toinen vauva/lapsi osaa tämän ilman apua. Kaverin tosi rauhallinen vauva nukahtaa itsekseen pinnasänkyyn ilman sen kummempia nukuttamisia. Meidän aktiivinen ja levoton poikamme taas tarvitsee aikuista rauhoittuakseen.

2 ja 3) Sinuna lopettaisin imetyksen kerrasta poikki. Yövalvomistahan se teettää, mutta jossain vaiheessa se joka tapauksessa on teillä edessä. Yritä keksiä lapselle korvaavaa tekemistä kun näet, että nyt tekee mieli rintaa. Luokaa lapsellenne tutut ja turvalliset iltarutiinit, jotka toistuvat samanlaisina joka ilta. Esim. meillä syödään puuro, iltapesut, vaihdetaan yövaatteet, pestään hampaat ja levollista pientä yhdessä olemista, jonka jälkeen mennään sänkyyn ja luetaan iltasatu. Ottakaa käyttöön unirätti tai -lelu, joka pidetään kainalossa nukkumaan mennessä. Kokeilkaa lempeää unikoulua, meillä se tosin ei auttanut nukahtamiseen, mutta yöheräämisiin kyllä.

Vierailija
42/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaiselta kuulostaa yötouhut siis teilläkin päin.. Pitää tutustua noihin linkkeihin huomenna, nyt käyn nukkumaan. Lisää saa kommentoida ja neuvoa, tulen heti aamulla tarkastamaan viestit :)

Ap

Elisabeht Pentley: pehmeä matka höyhensaarille. On mun raamattuni nykyään. Siinä on paljon amerikkalaista hömppää, mutta kun ohitta sen ja poimii sieltä sen asian, niin pääsee tosi pitkälle. Meillä on 1v 2kk tyttö, joka nukkuu perhepedissä ja on erittäin tissiriippuvainen. Tyttö syö rintaa 3-5krt/ yö ja päivisin 5-7krt. Meidän tyttökään ei ole huolinut tuttia lainkaan. Mulle alkaa myös riittämään tämä tississä roikkuminen.

Pari linkkiä' erilaisiin unikouluihin:

http://www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

http://www.annawahlgren.com/index.php/view/finska/anna-wahlgren

Toivottavasti näistä on jotain apua. Tsemppiä teille!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen noin 4-vuotiaasta. Aika paljon on siis luonteestakin kiinni, mutta totuus on että ei se lapsi koskaan sinne vuoteeseen yksin jää jos mamma vaan istuu ja istuu ja lässyttää siinä sängyn vieressä. Sinne on vain jätettävä iltasatujen ja suukkojen jälkeen, ja kyllä se protestointi sitten vähitellen loppuu.

Vierailija
44/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tyttö nukahtanut itsekseen omaan sänkyynsä. Pidettiin muutama päivä lempeää unikoulua ja siitä sitten helpotti myös yöherämiset. Kun yölläkin herätessä tyttö osaa itse nukahtaa, eikä hätää tule.

Tässä kyllä joutuu olemaan itse päättäväinen, eli pistät lapsen sänkyyn ja et enää ota syliin. Rauhoitella toki pitää, mutta sen voi tehdä taputtelemalla ja halailemalla, mutta jos syliin otat niin olet "palkinnut" huudon. Muutama ilta siinä menee, mutta sitten pitäisi helpottaa.

Tämä on niin lapsikohtaista. Meillä yritettiin, mutta syliinhän lapsi on otettava jos kurkku suorana huutaa. Minusta ei ole itkettämään lasta.

Vierailija
45/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä, laita pois, eli pääsee kapuamaan meidän sänkyyn. Joskus nukahtaa niin että pää ja yläkroppaa meidän sängyn puollella ja jalat omassa sängyssä. Joskus nukahtaa meidän sänkyyn. Tyttö on tosi tarkka siitä että ei saa pitää kiinni, eli ei suostu kainaloon nukahtamiseen vaan pitää antaa yksin pyöriä sängyssä. Ei myöskään tykkää yhtää silittämisestä. Alkuun laulan lapselle ja näytän kuvia ja sitten vain olen hiljaa ja nostan tytön makuuasentoon jos on lähdössä jonnekkin.

Tosin annan aika monta kertaa tytön käydä katomassa olkkarissa isää tai pissalla tai pyörimässä muuten vaan. On vähän sellaista paikan hakemista. Lähinnä niin että en pakota olemaan yhdessä paikassa paikoillaan...

t. lähesyyden puutteesta kärsivä :)

Vierailija
46/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko sanoa, että meillä saman ikäinen poika ja meno on ihan samanlaista. Tekstisi voisi sanasta sanaan olla minun kirjoittamani!

Vierailija
47/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä pieni lapsi määrää tahdin ja aikuiset tottelevat. Lapsi on huomannut, että kun huutaa tarpeeksi kovaa, äiti tekee mitä vaan. Anteeksi vaan, mutta olet idiootti ja sekä sinä että koko muukin perhe, lapsi mukaan lukien, saa kärsiä.

Nyt otat ne ohjat käsiisi. Päätät miten haluat iltojen menevän ja sitten katsot että ne menevät niin. Lapsi voi huutaa kaksi viikkoa, mutta kyllä se huuto sitten loppuu. Ensin käyt lohduttelemassa 10 min välein, seuraavana päivänä harvemmin ja sitten aina vain harvemmin ja pidemmän huudon jälkeen. Lopulta ei enää edes tarvitse.

Tuommoinen pimeässä huoneessa makaaminen on ihan ääliömeininkiä, eihän normaalilla ihmisellä ole tuollaiseen edes mahdollisuutta. Lapsihan pompottaa sinua ihan miten haluaa.

Vierailija
48/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasihan ne mun mahassakin nukahtaa nukuttamatta. Sinne vaan imetyksen jälkeen sänkyyn ja kyllä nukahtaa, jos on tarpeeksi väsynyt.

Vierailija
49/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joutui sivuun iltasadun lukemisesta sen jälkeen, kun puri pikkuveljeään.

Itsekseen nukahtamisesta en oo vielä edes haaveillut.

Vierailija
50/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla suoraan mun näppikseltä - tosin pari kuukautta sitten.

Meillä homma ratkesi niin, että mä väsyin nukuttamiseen ja yösyöttöihin niin paljon, että lopetin koko homman. Eli perjantai-iltana mies meni lapsen kanssa kaksin makkariin, mä nukuin sohvalla ja esikoinen mummolassa. Ekat 2-3 yötä meni miten meni (mies sylitteli ja kantoi), sit alko helpottaan. Nukuin yhteensä varmaan viikon toisessa huoneessa ettei olis maidon haju kiusannut yöllä, ja siinä se sitten oli.

Sen jälkeen ollaan saatu nukkua yöt rauhassa. Ja mies voi nukuttua vuoroiltoina lapset, eli mullakin on joskus omaa aikaa. Suosittelen.

Vierailija
51/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole käynyt katsomassa seisooko lapsi kenties pinnoja vasten tai räpläileekö pinnasängyn suojusta. Ihan sama. Perustyytyväiset lapset joilla on asiat hyvin eivät kaipaa mitään kolmen tunnin vahtimisia ja nukutusrituaaleja ennen kuin uskaltavat ummistaa silmänsä. Olen varma että ap:n lapsellakin on perusasiat kunnossa, äiti vain on vähän kahveella.

Vierailija
52/74 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätät miten haluat iltojen menevän ja sitten katsot että ne menevät niin. Lapsi voi huutaa kaksi viikkoa, mutta kyllä se huuto sitten loppuu. Ensin käyt lohduttelemassa 10 min välein, seuraavana päivänä harvemmin ja sitten aina vain harvemmin ja pidemmän huudon jälkeen. Lopulta ei enää edes tarvitse

Mä en vois katsoa lastani silmiin tämän jälkeen. Tunteet ne on pienelläkin lapsella. Kaikki kasvatustieteen asiantuntijat tuomitsevat mainitsemasi unikouloun. Miksi ihmeessä ei voi uskoa heidän ammatillista näkemystään kun kuitenkin tiedämme heillä olevan koulutuksen ja tutkimuksen kautta paljon enemmän taustatietoja lapsen psyykkisestä kasvusta ja kehityksestä kuin meillä keittiöpsykologeilla.

Vierailija
53/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

45min ei ole maailman loppu, eikä myöskään 30min. Oletko ajatellut lopettaa koko imetyksen, vai öisin vain? Juoko lapsi mukista tai pullosta?

Vierailija
54/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikeasti melko raskaalta ja turhauttavalta. Lukiessani ajattelin koko ajan että ehdotan tuttia, sitten pääsi loppuun ja huomasin että se ei kelpaa. :/

Meillä poika reilu 2v. iltatoimien jälkeen laitan nokkamukin kera (jep, pitäisi jättää pois, se on työnalla) pinnariin. Poika juo maidon, minä istun tai makaan viereisellä sängyllä. Kun muki on tyhjä otan sen pois ja lausun pojalle iltarukouksen. Joskus hän haluaa minun laulavan (ainoa laulu jonka poika kelpuuttaa on Finladersin Oikeesti), toisinaan on niin väsynyt että voin hiippailla samantien pois. Poistun kuitenkin aina vain olohuoneeseen ja poika tietää minun katsovan tv:tä seinän takana.

Vierailija
55/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan ollut mitään ongelmia nukkumisessa kun läheisriippuvaiset vanhemmat ei pidä tississä kiinni 24h/7. Okei, okei tuli vedettyä vähän provon puolelle.

Mä vaan ihmettelen että miksi vauva ei saa nukkua rauhassa vaan sen täytyy olla ihossa kiinni tauotta? Ei lapsi siitä mitään traumoja saa kun saa nukkua itsekseen ilman että tönitään, tuupitaan ja lääpitään jatkuvasti. Meillä lapset on nukkuneet pinnasängyissä meidän huoneessa ja sitten omassa huoneessa. Ei koskaan ole tarvinnut olla paijaamassa tuntikaupalla että lapsi nukahtaa.

Vierailija
56/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo synnäriltä lähtien nukahtamaan ilman seremonioita. Toki on ollut kausia (päivä tai pari) että on sairauden tms takia joutunut olemaan vieressä pidempään. Mutta ne on poikkeustilanteita. VAikea sanoa mikä tuossa vaiheessa auttaisi, lapsi kun kerran tottuun johonkin tapaan niin sitä on vaikea muuttaa.

Vierailija
57/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuukausi sitten. ja on kyllä tosi ihanaa. käyn antamassa lapselle hyvänyän pusun ja toivottmassa hyvät yöt, sanomassa että rakastan lasta ja sinne lapsi jää nukkumaan. eilenkin pitkään pyöti sängyssä, mutta ei tullut pois, eikä alkanut huutamaan vaan sitkeesti yritti vaikkei uni heti tullutkaan ja sinne oli taas reipas tyttö itse nukahtanut

Vierailija
58/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, lapset ovat hyvin erilaisia sekä nukahtamisten että yönukkumisten osalta, joten ei kannata vertailla toisiin!

Meillä on neljä lasta, joista esikoinen piti nukuttaa vieressä (lattialla sängyn vieressä) istuen ja kädestä kiinni pitäen 4-vuotiaaksi, oikeastaan 5-vuotiaaksi asti, siitä pikkuhiljaa alkoi sitten jäädä omaan sänkyyn itsenäisesti. Toinen lapsi alkoi jäädä omaan sänkyyn nukkumaan (sama huone kuin esikoisella) varmaan jo vuoden vanhana, kolmas oppi jäämään yksin sänkyyn kirjoja katselemaan 1,5-vuotiaana (sitten nukahti kirjojensa ääreen) ja neljännen kanssa on taas ollut hankalampaa.

Meillä oli aika vastaava tilanne kuin ap kuvasit, kun neljäs lapsi oli 1v2kk. Olin lopen uupunut tissille nukuttamiseen ja yösyöttöihin ja meillä tehtiin sitten radikaali vieroitus: mies lähti lasten (kaksi nuorinta) kanssa mummolaan viideksi päiväksi, ilman minua. Kuopus ei juuri edes kysellyt äidin perään ja oli nukkunut yönsä mainiosti ilman tissiä, tosin isän vieressä. Sen reissun jälkeen lapsi ei ole ollut edes vailla tissiä, mutta alkuun teimme viikkoja niin, että isä nukutti lapsen (että ei olisi edes alkanut kaivat sitä tissiä). No, imetysvieroitus onnistui, mutta edelleen lapsen vieressä täytyy istua kädestä kiinni pitäen, kunnes lapsi nukahtaa (onneksi kuitenkin omaan sänkyynsä ja onneksi on nopea nukahtaja), nyt on jo 3-vuotias. Ja tämä kuopus tulee joka ikinen yö äidin ja isän väliin.

Vierailija
59/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi opettaa lapsi niihin silittelyihin ei tuu muuta kuin ongelmia. Meidän lapsi ainaki jää kiltisti sänkyyn kun sinne vie ikää nyt reilu vuosi! =)

Vierailija
60/74 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana: puolivuotias pärjää ravinnollisesti ilman maitoa yön. Puhutaan TAVASTA tän jälkeen. Rinta pitää korvata uudella tavalla! Lapsi oppii kyllä ajan kanssa että syliin ottaminen, paijaaminen on ihan yhtä hyvää tarkottavia.

Jos ajattelisitte sielä miehen kanssa että lapsi saa lohtua rinnasta niin se on kiusaamista jos välillä "kokeillaan" jotain muuta ja kohta annetaan rintaa kun muu ei auta! Sama kun tukistaa ja pyytää sitten anteeksi. Rintaa se lapsi on vaan tottunut aina saamaan.

Lapsi on koukussa rintaasi, siihen se on tyytyväinen ja se on sen turva. Jos sitä ei lopeteta ja opeteta jotain muuta niin ei lapsi tajua että joku muukin tapa on tukena ja turvana!

VASTAUKSIA:

Jos ette lopeta asialla leikkimistä, niin ette voi odottaa mitään!

Jos kiusaatte pitämällä omassa pedissä puoli yötä jonka jälkeen turhautuneena annat sille rinnan niin sää nollaat koko tilanteen, jatkossa lapsi kyllä huutaa kovempaa ja kauempaa koska tietää että se tulee kyllä vielä!

Nukuttaminen on asia joka ei lopu ennen kouluikää. Vai miten itse muistat oman lapsuutesi? On se tavallaan aika surullistakin jos lapsi on aikuinen joka ei kaipaa nukuttamista: kuka nyt ei nukuta lasta?

Juu, aina on vanhempia jokka laittaa lapsen petiin ja se nukahtaa sinne.. Ja ihmettelee miksi nukkumaanlaitto on pelleilyä! Huomioohan se hakee.

Kaikkea ei voi opettaa kerralla; oma peti, imetyksen loppuminen, muutto uuteen asuntoon ja ympäristöön, tutti.. Siinä on liikaa kerralla! (en sano että teillä nyt nää kaikki vaan yleisesti).

Tutti ei ole edes mikään pakko! Ja lapsellasi on hampaat, osaa ilmaista itseään enempi kuin sylivauva (siis kiipeää vaikka syliin jne). Oma hammaslääkäri katsoo kieroon jos kuulee että yli vuoden ikänen imee tuttia tai juo tuttipullosta. Te olette osin ohittanutkin jo jotain asioita, lapsi on aika iso.

Korkeintaan kannattaa pistää omaan petiin ja rauhotella. Ei rintaa, ollenkaan ainakaan yöllä. Meillä on viikko ollut miehen hallinnassa tuudittaa lasta kun loppuu rinnan lutkutus.

Omaan petiin mennään kun lasta nukutetaan, ei sinne ei laiteta leikkimään tai muuta! Se on lapselle nukkumapaikka. Ton ikänen voi mennä jo lastensänkyyn. Ekana paikkana voi olla teidän vieressä. Siitä siirrätte kun osaa nukkua heräämättä pidemmän ajan. Ja oikeesti: lasta tarttee jaksaa hoitaa vaikka 20 kertaa sängystä nousemalla!! :)