Hei te, joilla autossa "Baby on board"- kyltti!
Luuletteko todella, että muut luettuaan sen ajaisivat varovaisemmin, kuin normaalisti??
Kommentit (75)
En ole laittanut, vaikka meilläpäin suurta muotia. Jokainen lapsitarvikeliike niitä jakelee. ja jotkun kummajaiset jopa teettävät niitä lapsen etunimellä.
Ihan kuin olisi jotenkion erikoista olla äiti tai isä. Onhan lapsia kuitenkin enemmiställä tielläliikkujista.
Hassu ajatuskin. Eipä oo tullut edes mieleen. Laitettiin kun se näyttää mukavalta.
Voi v****u, itselläni käynyt pelkästään TURVALLISUUSNÄKÖKULMA mielessä. Olen raskaana ja monesti miettinyt, että minkähänlaisen kyltin sitä rustaisi, että takana oleva pitäisi kunnon turvavälin. Eli nimenomaan ajatuksena se, ettei tulisi äkillisiä peräänajoja, hurjia ohituksia jne. Uskon että tieto pienestä vauvamatkustajasta hillitsee kyllä kaasujalkaa. Ja paljon autoa ajavana liikenne on yksi riski mitä ajattelee jo tässä raskausaikana.
Mutta että kyltti siksi, että se on "mukavan näköinen". Ei mene jakeluun...
Miksi muka olen idiootti? Pitääkö minun suomessa osata jotain muuta kieltä, jotta pärjäisin yhteiskunnassa normaalisti. Siksikö nimittelet idiootiksi. Et saa anteeksi. Typerää, lapsellista ja ajattelematonta edes laittaa tuollainen kyltti, kun suuri osa kansasta, minä mukaan lukien, emme tiedä mitä tuo tarkoittaa. Pidät siis suurinta osaa suomalaisista idiootteina?
Niin. Syvä. Huokaus. Tulee varmaan fiksuja lapsia ja silleen...Äiti, mikä on "fuck"?
Vauvahan on turvallisesti kopassaan. Ei missään ylimääräisessä vaarassa. Enemmän siis ärsyttää tuo kyltti.
Onhan sitä muitakin heikkoja: vanhukset suurimmassa vaarassa ja raskaana olevat.
Pitäisi olla kylttejä: varokaa vanhus kyydissä, varokaa raskaana oleva kyydissä, varokaa sydänvikainen kyydissä, varokaa suuressa leikkauksessa ollut kyydissä, varokaa heikkoselkäinen kyydissä, varokaa kyydissä on ihminen jolle leikkaus olisi riski, varokaa keuhkoahtaumasta kärsivä kyydissä. jne.
EI se vauva oli minusta mikään syy hiljentää.
Itse muuten ajan aina varovasti.
vanhemmat ovat höpsähtäneet lapsestaan ja haluavat mainostaa sitä koko maailmalle. Oikeasti ei se muita kiinnosta.
Itse en kyllä tuollaista laittaisi. 4lasta on ja koitan pitää aina turvavälin, mutta se on toisinaan vaikeaa,kun siihen väliin on aina tulijoita.
Kuten tässä yksi kirjoittikin(jotka olivat lentokentälle menossa),että tarra saattaa saada ihmisissä aikaan juuri päinvastaiset ajatukset,kuin mikä tarran alkuperä olisi.
Miksi muka olen idiootti? Pitääkö minun suomessa osata jotain muuta kieltä, jotta pärjäisin yhteiskunnassa normaalisti. Siksikö nimittelet idiootiksi. Et saa anteeksi. Typerää, lapsellista ja ajattelematonta edes laittaa tuollainen kyltti, kun suuri osa kansasta, minä mukaan lukien, emme tiedä mitä tuo tarkoittaa. Pidät siis suurinta osaa suomalaisista idiootteina?
Johon sitä englantia koulussa jo kaikille opetetaan. Olisit käynyt koulusi kunnolla senkin yleissivistymätön moukka.
Minulla oli pitkä saksa ja sitten otin vapaaehtoisesti englannin peruskoulussa. Vasta lukiossa kolmas kieli tuli pakolliseksi, muttei englanti ollut pakollinen milloinkaan.
öykkäri audimaasturin takaikkunassa tämä on lähinnä koominen kun baseball lippiksellä varustettu idiootti vaihtelee raivoisasti kaistoja ilman vilkkua. Kun ohitan, ajan suoraan keulan eteen ja näytän keskisormea sille sialle.
Kun taas väännetään tikusta asiaa...
vauvan keho (esim.niska) ei kestä kestä pienessäkään törmäyksessä samalla tavalla kuin aikuisen tai vanhemman lapsen. Tästä syystähän vauvat ovat turvakaukaloissa, mutta ikävä kyllä niidenkin turvallisuudessa on isoja eroja. Tuolla suojaamisella ei siis ole mitään tekemistä kenenkään toista suuremman ihmisarvon kanssa.
Mun mielestä on turhaa liimailla mitään kylttejä autoon, varsinkin tuollaisia "hupikylttejä". Penkin ja ratin välissä on se, jonka tulee huomioida ajotyylissään se vauva.
Ajan työkseni autoa ja ainoa lappu, johon suhtaudun erityisen varovasti on autokoulun valkoinen kolmio. Ennenkuin kukaan alkaa halkomaan hiuksia, niin ammattiautot (varsinkin lanssit ja paloautot) ovat sitten taas asia erikseen.
Lähinnä olen pitänyt sitä hauskana juttuna, vähän kuin "just married". Eipä ole tapana muutenkaan ajella perseessä kiinni tai ohitella holtittomasti.
mutta jos käyttäisin niin tarkoittaisin sillä että "anteeksi jos vaikutan ylivarovaiselta liikenteessä, se johtuu siitä että minulla on vauva kyydissä".
En siis kuvittele että kukaan muu ajaisi eri tavalla kyltin nähtyään, vaan haluaisin sillä selittää omaa käytöstäni. Olen lapsia kuskatessani kuin toinen ihminen, mm. pelkään aivan hulluna että joku ajaisi kylkeen kolmion takaa tms.
Mutta täytyy sanoa että jos näen itse liikenteessä moisen kyltin, niin ajan huolellisemmin.
- äidin ja isän kasvanut riski mielenterveysongelmille traumaattisen tapahtuman jälkeen
-> työkyvyn (hetkellinen) menetys, kustannukset yhteiskunnalle, vähemmän veronmaksajia, terveydenhuolto kuormittuu
Autossa ei kyllä ollut ikinä kyydissä kylttiä mukana.
Itse pistän asian merkille muissa autoissa, mutta en usko sen paljon tavallisissa tilanteissa vaikuttavan. Tietty, jos tulisi joku ääri tilanne, saattaisi refleksin omaiset väistöliikkeet ohjata auton mieluummin toiseen esteeseen kuin siihen autoon missä kyltti riippuu.
Itse osallistuin liikennekäyttäytymis galluppiin n.8kk esikoisen syntymän jälkeen. Kysymykset muotoa mitenolet ajanut viimeisen 5 vuoden aikana. No, olin 22 kun esikoinen syntyi... Siinä sitten pähkäilin 22-21v ajoin hyvin varovaisesti ja turvavälit ymsä huomioiden (niin kuin nykyisinkin). 21-18 Känny yhdessä kädessä tupakka toisessa ja ratti ranteilla (no silloin lähempänä 18v, ja kännytkin laillista). Ja kiireestä riippuen vauhtia ja autotkin alussa nuorisomallia - siis vanhoja halpiksia. Ja 18-16v kevytmoottoripyörällä. Täytyy sanoa, että 22 vuotiaana alle 1-vuotiaan äitinä ajokulttuurini oli muuttunut huolettoman nuoren kulttuurista toisesta ihmisestä vastuussa olevan aikuisen kulttuuriin.
Ihan varmana näitä huimapää nuoria löytyy vieläkin. En tarkoita että ajaisivat laittomasti, mutta varomattomasti voi ajaa lakien mukaisestikin. Ehkä näille nuorille se kyltti autossa on ihan hyvä olla herättämässä huomiota. Ja voihan se kyltti vaikuttaa siihen refleksiomaiseen väistöliikkeen suuntaan...
- äidin ja isän kasvanut riski mielenterveysongelmille traumaattisen tapahtuman jälkeen -> työkyvyn (hetkellinen) menetys, kustannukset yhteiskunnalle, vähemmän veronmaksajia, terveydenhuolto kuormittuu
...jos et tullut ajatelleeksi, tai muuten ole ymmärtänyt, että pikku vauvat ovat paljon suuremmassa vaarassa pienessäkin kolarissa, kuin aikuiset! Ei siis ole mistään suuremmasta ihmisarvosta kyse vaan nimenomaan siitä, että vauvahan menehtyy jo pelkkään airbagin iskuun! Saati sitten että joku kolhasee kylkeen, missä ei aikuiselle välttämättä tapahdu mitään, mutta pieni vauva voi vaikka menehtyä! Mutta nyttenhän tiedät viimeistään! Murrrr!
oli muotia USAssa joskus 80luvulla, sen jalkeen en ole niita nahnyt.