Ällöttääkö muita tämä: "Lapsia tulee, jos luoja suo"
Jotenkin kyllä sitä itse tästä asiasta päättää. Ja se, jos niitä ei tule, johtuu yleensä jostakin ihan lääketieteellisestä selityksestä. Ällö sanonta mielestäni, miten teistä muista?
Kommentit (12)
Kun en itse jumalaan usko, ei merkitse mulle mitään. Kuulostaisi kyllä tekopyhältä siinä vaiheessa, jos tämän sanoisi pari, joka juoksisi hedelmöityshoidoissa. :)
Kun en itse jumalaan usko, ei merkitse mulle mitään. Kuulostaisi kyllä tekopyhältä siinä vaiheessa, jos tämän sanoisi pari, joka juoksisi hedelmöityshoidoissa. :)
Meille Jumala soi lapsen adoption kautta. Itse ajattelen asian niin, että se on meidän tähtävämme tässä elämässä. Ja Jumala sen myös meille etukäteen "ilmoitti"
Olen itsekin samaa mieltä. Kyllä nämä asiat ovat Korkeimman kädessä, mutta kaikki eivät sitä halua uskoa.
Sellainen sanonta osoittaa puhujan taholta nöyryyttä siinä mielessä, että hän ei "tee" lapsia, vaan ne ovat kallisarvoinen lahja, ei meidän elämämme jatke tai meidän omaisuuttamme tai itsemme kopio. Se voi myös olla tekopyhää nöyristelyä tai hurskastelua mutta jotkutn saattavat edelleen täällä ristilipun maassa uskoa, että on olemassa Luoja, joka ne lapset loppujen lopuksi antaa, joillekin hoitojen avulla mutta kuitenkin.
"Ei ole väliä sukupuolella, kunhan on terve!"
Kyllä meille on kelvanneet ne "ei ihan niin terveet" lapset myös. Surullista ajatella, että joku ajattelee niin. Toki sitä toivoo tervettä, mutta että se olisi joku ehto... Hmmm!
toki voi itse päättää että nyt aletaan yrittämään. Mutta tiedän monia pareja jotka ei vaan saa lasta yrityksistä huolimatta, hoidoista huolimatta.
Että ei niitä tehdä noin vaan silloin kun on päätetty. (toki monilla se onnistuu näin)
Että kyllä ne on aina lahjoja jotka saa jos käy hyvä tuuri, sanotaan sitte vaikka niin.
En mäkään mihinkään jumalaan usko.
että tuota sanontaa käyttävät yleensä ne ihmiset, jotka eivät ole oikeasti joutuneet kohtaamaan edes ajatusta sairaasta lapsesta. Näin vastasin itsekin odotusaikana kyselijöille, jotka kysyivät kumpaa toivon....
Sitten kun vauva syntyi ja alkoikin sairaalarumba, niin aloin vasta ymmärtämään sen, että mitä kaikkea tuo lause pitääkään sisällään. Ja totta kai sitä pikkuista rakastaa ihan yhtä paljon, oli se terveydentila mikä vaan (rakkaus mitä tunsin sairasta vastasyntynyttä kohtaan oli ehkä vielä suurempaa mitä aikanaan tunsin terveenä syntynyttä esikoista kohtaan).
"Ei ole väliä sukupuolella, kunhan on terve!" Kyllä meille on kelvanneet ne "ei ihan niin terveet" lapset myös. Surullista ajatella, että joku ajattelee niin. Toki sitä toivoo tervettä, mutta että se olisi joku ehto... Hmmm!
mä ainakin olen ymmärtänyt sen enemmänkin sanontana, jolla halutaan sanoa, että olisi kiva saada lapsi, mutta katsotaan nyt onnistuuko... yleensähän silleen vastataan, kun joku kysyy meinaatteko hankkia lapsia... eikä mennä sanomaan lapsettomalle pariskunnalle toisen toimesta, että kyllä niitä lapsia tulee, jos luoja suo... näin mä olen lausahduksen ymmärtänyt, että sitä monet sanoo ilman sen kummempaa uskontoa siihen liittäen, sanontana vain.
se on sama, kun muslimit sanovat insh allah. Jos luoja suo. lue: ehkä tapahtuu, ehkä ei, who knows?
ja kaikki kyseli... Jotain piti sanoa, kun ei viitsinyt joka kyselijälle alkaa sekundääristä lapsettomuutta itkemään. Nätti tapa vastata. Ja kyllä minä kai Jumalaankin uskon... Mutta jokaisellahan on vapaus uskoa tai olla uskomatta, mutta kannattaako toisen uskosta noin ahdistua...
Ja kyllä, minä aikakin toivoin tervettä lasta ja vastasin kyselijöille, että ihan sama kumpaa sukupuolta, kunhan on terve. Saa kai sitäkin toivoa...
Meille tuli lapsia kun ivf onnistui. Tiedä sitten minkä verran Luojalla oli osuutta asiaan.