Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskeeko koulutodistuksen keskiarvo aina vuosien varrella?

Vierailija
05.06.2009 |

Kaikki aina kertovat, kuinka olivat hyviä ala-asteella. Sitten yläasteella numerot tippuivat. Ja lopulta olivat huonoja lukiossa.

Jotkut kyllä kertovat, että todistus pysyy samantasoisena koko 12 vuotta.

Onko toisenlainen kehittyminen mahdolista? Että todistuksen arvosanat parantuisivat loppua kohden?

Mietin vain, kun pojan numerot ovat niin heikkoja... meneekö se tästä vain pakosta heikommaksi...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtunut lukiossa 9-10:n tasoon.

Minulla itsellänikin numerot paranivat ala-asteelta yläasteelle ja edelleen lukioon siirtyessä, mutta keskiarvo oli kiitettävä jo ala-asteella, joten ap. tuskin ajatteli tällaisia tapauksia.

Mutta jos numerot ovat 6-7 jo ala-asteella, jää helposti pohjatietoihin niin paljon aukkoja, että nouseminen myöhemmin on vaikeaa. Tällöin kannattaa yrittää pitää erityistä huolta siitä, että lapsi oppisi ainakin äidinkielessä, matematiikassa ja englannissa perusasiat. Jos niiden osalta perusteet jäävät hatariksi, on myöhemmin vaikea enää parantaa. Sen sijaan esim. biologiassa tai historiassa olevat puutteet pystyy paikkaamaan myöhemminkin selvästi helpommin.

Vierailija
2/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla numerot paranivat ala-asteen 8.5:n keskiarvosta yläasteella ja lukiossa melkein kymppiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on alkanutkin. Toki on niitäkin joilla keskiarvo nousee merkittävästi ja niitä joilla se laskee.

Pitkälti lienee kyse motivaation laskusta, huonosta seurasta jne. jos todistuksen arvosanat romahtaa yläkoulun aikana.

Vanhempien on syytä seurata lastensa kaveripiiriä minkälaista se on. Jos on kaveripiirissä sellaisia jotka käyttää päihteitä ja tupakkaa, rötöstelee niin siitä seuraa välinpitämättömyys koulutyötä kohti.

Tuttavapiirissä on yksi poika jonka ala-aste sujui mallikkaasti ja yläkoulussa tulokset ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Poika on ryhtynyt yöeläjäksi ja tulee ja menee miten haluaa, vanhemmilta on ote kadonnut jo pari kolme vuotta sitten. Hän ei ole ainoa laatuaan, tiedossa on muitakin jotka ovat ajautuneet huonoon seuraan ja tulokset sen mukaisia.

Vierailija
4/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostanut ja ala-asteelta kun pääsin todistuksessa oli keskiarvo 6,3.

Lukiosta kun pääsin keskiarvo oli 8,9

Vierailija
5/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilynyt sama linja koko koulunkäynnin ajan, vaikka eivät mitään hikipinkoja olekaan ja on muutakin elämää (yöelämääkin...) kuin koulu.

Kummalakin keskiarvo edelleen päälle yhdeksän, poika lopetti nyt lukion ekan ja tyttö kasiluokan.

Vierailija
6/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tavannut paljon muitakin sellaisia ihmisiä.

Tyypillisesti tällainen nouseva keskiarvo voi olla ihmisellä, joka on teoreettisesti lahjakas, mutta ei kovin pikkutarkka ja huolellinen.

Ala-asteella numeroihin vaikuttaa se, miten kauniita kirjaimia piirtää, ja miten siistit marginaalit on vihkossa. Lukiossa riittää kymppiin se, että osaa asiat hyvin, ja osallistuu opetukseen.

Ja laskeva keskiarvo on usein oppilailla, jotka ovat kilttejä ja tunnollisia, mutta mitä vaikeammaksi asiat menevät, sitä heikompia tuloksia tulee niistä kokeista ym.

Vierailija
7/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi keskiarvo koko koulunkäynnin ajan, lukion päättärissä jonkun verran yli yhdeksän. Ja siis olen juuri ennemmin teoreettisesti lahjakas kuin esimerkiksi huolellinen.

Vierailija
8/8 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seiskan keskiarvon tasolta yli yhdeksän keskiarvon tasolle. Olin koulualueeni viimeinen lukioon pääsijä alle seiskan lukuaineiden keskiarvolla, kirjoitin laudaturin paperit.

Pojat - kuten minäkin - ovat usein yläasteikäisinä pahimmassa räyhämurrosiässä, ja muutos voi olla huomattavakin lukiossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi