Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti-ongelma

Vierailija
05.06.2009 |

Asumme äitini omistamassa omakotitalossa, äiti muutti pienempään asuntoon jonka me sitten ostimme - vaihtokauppa ikään kuin.

Ongelma on se, että äitini ei ymmärrä rajoja. Hän saattaa ilmestyä pihalle koska tahansa ilmoittamatta, ja tulee omilla avaimilla sisälle. Tänään hän toi jonkun putkimiehen mukanaan omilla avaimillaan kun hänen mielestä meidän vessassa haisee (meidän mielestä ei... eikä putkarinkaan...). Minä olin juuri tullut suihkusta ja hilluin siinä puolialasti kun kuulin vieraan miehen äänen. Toinen lapsistakin heräsi päikkäreiltä kun tiuskaisin äidille asiasta ja hän lähti ovet paukkuen.

Olemme keskustelleet tästä asialliseen sävyyn muutaman kerran, ja hän on kyllä ymmärtänyt kun olen sanonut että me asumme nyt täällä, ja hän saa tulla kun vain ilmoittaa. Ongelma on myös se, että hän on oikeastaan ainoa lastenhoitoapumme ja minun ainoa elossaoleva 500 kilometrin säteellä asuva sukulainen.

Ja tänään tuli sitten se kortti, että kyllä hän saa tulla tänne kun hän tämän omistaa ja haluaa pitää huolta ettei me pilata tätä.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Ollaan asuttu tässä vasta vähän aikaa ja tehty järjettömän iso ja kallis remontti omilla rahoilla, äiti ei täällä asuessaan raaskinut remontoida tippaakaan mutta on ollut meidän suunnitelmiin puuttumassa joka välissä.

Apua. En halua loukata mutta alkaa ahdistaa :(

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihtaisin lukot. Äiti varmasti loukkaantuisi, mutta eipä tulisi enää vieraiden miesten kanssa kylään...

Vierailija
2/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perhesovun vuoksi lunastaisitte7hoitaisitte jotenkin virallisesti asuntonne puolin ja toisin omaksi? Vaikka se sitten jotain maksaisikin. Kysy vaikka neuvoa joltakin lakimieheltä että miten kannattaa hoitaa verotuksellisesti edullisimmin. Näin äitisi ei voisi vedota omistusoikeuteen enää ja saisitte rauhan elää perheenä yhdessä ja erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihtaisin lukot. Äiti varmasti loukkaantuisi, mutta eipä tulisi enää vieraiden miesten kanssa kylään...

Miten olitte ajatelleet järjestää nuo omistussuhteet tulevaisuudessa? Ostatteko talon äidiltäsi vai odotteletteko perintöä? Tilanne tuskin selkiytyy ennenkuin selvitätte nuo omistukset vastaamaan todellista asumistilannetta.

Vierailija
4/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan puhuttu tästä lunastamisesta, mutta tällä hetkellä meillä ei ole siihen varaa kun maksamme sekä sitä asuntoa jossa äiti asuu että tämän talon remonttia.

Luulin että tää onnistuis ihan hyvin kun äitikin on ihan järjellinen - yleensä siis - mutta nyt alkaa pinna palaa.

Meillä on onneksi mahdollisuus lukita ovet sisältä. Näin tein.

Vierailija
5/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä mahdollista tehdä kirjallinen ostositoumus tai kenties tulevaan perintöön liittyvä asiakirja jossa mainitaan milloin/kuinka omsitusoikeus siirtyy/aiotaan järjestää. Olisiko tämä riittävä vastine äidillesi? Tällaistäkin asiakirjaa olisi mielestäni mahdollista kysäistä lakimieheltä jotta sen saa riittävän pitäväksi ja voisitte saada tilanteen haltuun äitisi kannalta.

Vierailija
6/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös järjestää sopivaan tilanteeseen itsenne vaikka keittöön/eteiseen "sänkytouhuissa" kun huomaatte äitinne olevan tulossa omilla avaimillaan. Ehkä hän sitten ymmärtäisi? Mun kaveri teki niin ja se toimi:)

Vierailija
7/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla omaan taloonsa. Niin että pitäisi miettiä ennen kuin tekee tyhmiä ratkaisuja. Ja tietenkin kaikki sopimukset mustaa valkoiselle. AINA.

Pahimassa tapauksessa saatte muuttaa ulos talosta jossa olette kustantaneet remontin.

Vierailija
8/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt sanoisi tätä tyhmäksi ratkaisuksi, ei meillä olis ollut varaa ostaa samankokoista taloa samalta alueelta eikä äiti enää jaksanut asua tässä.

Mut joo voi olla et täytyy ottaa puheeksi tän talon omistusjärjestelyt. Mä en vaan tiedä miten - vaikka sehän tietty oli koko asunnonvaihtojärjestelyn takana et meidän ei tarvis maksaa tästä "ylimääräistä".

Tai sit mä ehkä rupeen käymään kaiken maailman hanslankarien kanssa mutsin asunnolla (joka me siis omistetaan) omilla avaimillani.

-ap

Vierailija
9/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi omistaa asunnon, eikä teillä ole vuokralaisen oikeuksia, niin ette voi tehdä mitään vaan asunnon omistaja voi vapaasti tulla ja mennä ja tilata asuntoonsa putkimiehiä.

Tuo on huono systeemi, ja remontin teko oli todella typerästi tehty.

Sanokaa äidille että vaihtoehdot ovat joko että te teette asianmukaisen vuokrasopimuksen, joka tarkoittaa että asunto on teidän hallinnassanne ja vuokranantajalla ei ole oikeutta tulla käymään omine lupineen - TAI että te vuokraatte (ostatte?) asunnon joltakulta muulta. Te tarvitsette kodin jossa voitte olla kuin kotonanne, kuten jokainen muukin tarvitsee.

Vierailija
10/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmista asunnoista ja selkeät säännöt remonteista ja omistuksista yms. ennen kuin tuollaiseen rupeaa! Jos rupeaa...

Vierailija
11/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko myytte ne asunnot puolin ja toisin toisillenne tai sitten teette asianmukaiset vuokrasopimukset.

Asunnon haltijuus kyllä pitäisi määrittää ihan virallisesti.

Vierailija
12/12 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä olisi voitu virallisesti siirtää nimiisi? Vai kuinka iso on asuntonne ja remontoimattoman talon erotus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä