Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusalan valintakoe 2025

Vierailija
26.01.2025 |

Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.

https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e

Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (889)

Vierailija
881/889 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on tuo aika mielivaltainen päätös tehdä käytännössä soveltuvuuskokeen pysäkillä yksi.

Sen vielä ymmärtäisi, että jos etukäteen olisi ohjeistettu ja tiedotettu ettei käy sen sijaan että kokeessa lyödään 0 sitoutuneisuudesta.

Menevätköhän oikaisupyynnöt läpi?

Ehkä jos hallinto-oikeuteen jaksaa viedä, vai mikä se seuraava aste onkaan.

Onhan tuo aivan älytöntä blokata joku suoraan niin että vielä jättää kutsumatta soveltuvuuskokeeseen jonkun hakijan joka tämänkin keksineen mielestä olisi edes hakukelpoinen.

Oma veikkaukseni on, että oikaisu menee läpi, jos hakijalla ei todella olisi ollut muuta hakuväylää. Osallahan on ilmeisesti sellainen tilanne.

Vierailija
882/889 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti menee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/889 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopiston hakijapalveluista saa nyt pyytämällä perustelut omalle hylsylleen. Ilmeisesti Jodelissa kerrottu toimittajan yhteydenotto alkoi kuumottaa liikaa.

Perustelut kannattaa pyytää oikaisuvaatimuksen laatimisen helpottamiseksi. Mikäli niitä edelleen kieltäydytään antamasta, voit kertoa tietäväsi muidenkin hakijoiden ne saaneen ja vedota hyvään hallintotapaan ja hallintolakiin.

Eiköhän yliopistot osaa nämä käsitellä. Perusteluthan tässä joku jo kertoi saaneensa yliopistolta. Hakija ei vakuuttanut haastattelijaa  siitä, että pystyy tai aikoo suorittaa koko tutkinnon ja tästä syystä A  pysäkiltä on tullut 0. He ovat tehneet arvioinnin ja opiskelijavalinnat on tehty. 

Harmi vaan, että Jodelissa tähän mennessä jaet

Tämä!

ja itse näin opettajana mietin, että jos jää jumiin jo tässä vaiheessa eikä pääse siitä millään yli, niin opettajan ammatti ei ehkä ole se paras vaihtoehto soveltuvuuden kannalta. Opettajan ammatissa kun tulee vastaavia tilanteita jatkuvasti eteen (huoltajien kanssa, viranomaisten kanssa, oppilaiden kanssa, ehkä jopa kollegoiden kanssa jne) eikä niihin vain voi jäädä jumiin, vaan on pakko nollata tilanne omassa päässä (vaikka tietäisi itse olevansa oikeassa) ja jatkaa eteenpäin. 

Tuollainen jumittaja olisi painajainen työkaverina ja työyhteisön jäsenenä. 

Vierailija
884/889 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopiston hakijapalveluista saa nyt pyytämällä perustelut omalle hylsylleen. Ilmeisesti Jodelissa kerrottu toimittajan yhteydenotto alkoi kuumottaa liikaa.

Perustelut kannattaa pyytää oikaisuvaatimuksen laatimisen helpottamiseksi. Mikäli niitä edelleen kieltäydytään antamasta, voit kertoa tietäväsi muidenkin hakijoiden ne saaneen ja vedota hyvään hallintotapaan ja hallintolakiin.

Eiköhän yliopistot osaa nämä käsitellä. Perusteluthan tässä joku jo kertoi saaneensa yliopistolta. Hakija ei vakuuttanut haastattelijaa  siitä, että pystyy tai aikoo suorittaa koko tutkinnon ja tästä syystä A  pysäkiltä on tullut 0. He ovat tehneet arvioinnin ja opiskelijavalinnat on tehty. 

<

 

Vaikka oletkin opettaja, ilmeisesti empatiakykyä sinulla ei juurikaan ole. 

Vierailija
885/889 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kuullut oikaisupyynnöistä?

Vierailija
886/889 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kuullut oikaisupyynnöistä?

Onko vieläkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
887/889 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodelissa menny oikaisupyyntö läpi

Vierailija
888/889 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusalan soveltuvuuskokeen perusteella tehtävät vuoden 2026 opiskelijavalinnat tulivat tänään. Hain ensimmäistä kertaa opiskelemaan kasvatustiedettä,  erityispedagogiikkaa Helsinkiin. Hylky tuli :-(  

Opintopolun mukaan olin saanut alle 4 pistettä jostain soveltuvuuskokeen mittaamasta osa-alueesta/ osa-alueista. Muilta osa-alueilta olin saanut kyllä pisteitä. 

 

Onneksi täällä on tämä viime vuoden soveltuvuuskokeita käsittelevä ketju (tälle vuodelle ei kukaan ole vastaavaa perustanut tai en ainakaan ole löytänyt sitä). Olisin varmaan aivan musertunut, ellen olisi voinut ketjusta lukea, että saman kohtalon oli kokenut viime vuonna usea hakija. Siis kurjaa, että näin oli monelle käynyt, mutta tulee parempi mieli itselle, kun näen, että mitenkään ainutkertainen tällainen tulos ei valitettavasti ole.

 

Soveltuvuuskokeen arvostelu tuntuu kyllä aivan järkyttävän tiukalta ja tarkoitushakuiselta. Jos hylky tuli motivaatio-kohdasta, kuten viime vuonna oli monella käynyt, ihmetten, miten motivaatio voi olla 0 (niin kuin viime vuonna täällä moni kertoi saaneensa)? 

 

Eikö nyt jo se, että on hakemuksen tehnyt ja soveltuvuuskokeeseen paikalle tullut ja siihen parhaansa mukaan valmistautunut ja soveltuvuuskokeessa parhaansa yrittänyt, olisi vaikka edes 5 pisteen väärti ?  Omasta mielestäni en soveltuvuuskokeessa niin surkeasti suoriutunut,  että soveltuvuuskokeeni olisi ansainnut tulla hylätyksi. Sen ymmärräisin, jos pisteet eivät vaan riittäisi tullakseni valituksi, että valituksi tukeet hakijat olivat vaan parempia, mutta onko ihan pakko pisteyttää hakijan suoritus 0 pisteen arvoiseksi (eli täysin arvottomaksi)? Osa-alueesta 0 pisteen antaminen tuntuu minusta kiusanteolta ja sadistiselta (liioittelen nyt hieman, jotta ymmärrätte pointin). Eikö opettajan pitäisi olla kannustava ja huomata oppilaassa hyvä? 

 

Ja mitä soveltuvuuskoe muka edes oikesti mittaa, kun hakijalla on 3 x 5 minuuttia aikaa vastata kysymyksiin, ja aika vaan loppuu kesken. Olisi kiva tietää, millainen on se ideaali opettaja elävässä elämässä, jota kokeella seulotaan. Keitä ovat nämä ideaaliyksilöt? 

 

Ensi viikolla 2.7. pystyn katsomaan omat pisteeni eriteltyinä (opintopolussa näkyvät vain kokonaispisteet). Pyydän ehdottomasti perusteluja pisteille. Haluaisin ymmärtää, millä perusteella kokeeni hylättiin. Olenko oikeasti täysin soveltunaton opetusalalle?

 

Onkohan linjoilla kohtalotovereita?

Entä onko joku, joka on saanut hylätyn soveltuvuuskokeen, viitsinyt hakea vielä uudelleen kasvatusalan opintoihin?  Ja menikö tokalla kerralla paremmin vai tuliko taas hylky?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
889/889 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain OKL:ään 1999 ja nyt keskimmäinen tytär haki tänä vuonna. Meille tuli iloisia uutisia, mutta kun kuuntelin tyttäreni pääsykoe/ soveltuvuuskoe kokemuksia aiemmin tänä keväänä ajattelin, että oli ihan helppoa päästä sisään vielä vuosituhannen vaihteessa. Kuulemani perusteella soveltuvuuskoe ei mittaa lainkaan sopivuutta opetusalallekin…. Oli niitä silloinkin, jotka hakivat monta kertaa ja sisään oli suhteessa vaikeampi päästä. Koulutusvaiheessa en kyllä suuria eroja huomannut. Paitsi miespuoliset olivat päässeet sisään sukupuolen perusteella ja osa oli tosi epäsopivia alalle. Nokka pystyyn ja tuulta päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan