Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusalan valintakoe 2025

Vierailija
26.01.2025 |

Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.

https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e

Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (887)

Vierailija
861/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! 😊 Olen varasijalla Jyväskylän monimuotototeutukseen, mutta otin vastaan opiskelupaikan Itä-Suomen yliopistosta Joensuun monimuotototeutuksena.

Vaikka asun Kirkkonummella, Joensuu tuntui järkevämmältä vaihtoehdolta, koska siellä lähiopetuspäiviä on vain noin 8 päivää koko lukuvuoden aikana. Jyväskylässä taas lähipäiviä on käsittääkseni jopa noin 45 päivää vuodessa, mikä olisi ollut minulle liian paljon pitkän välimatkan vuoksi.

Toivon, että Joensuun opetus todella pysyy tuossa 8 päivässä. 😅

Tsemppiä sulle opintoihin Tampereelle ihanaa, että pääset aloittamaan!

Vierailija
862/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! 😊 Olen varasijalla Jyväskylän monimuotototeutukseen, mutta otin vastaan opiskelupaikan Itä-Suomen yliopistosta Joensuun monimuotototeutuksena.

Vaikka asun Kirkkonummella, Joensuu tuntui järkevämmältä vaihtoehdolta, koska siellä lähiopetuspäiviä on vain noin 8 päivää koko lukuvuoden aikana. Jyväskylässä taas lähipäiviä on käsittääkseni jopa noin 45 päivää vuodessa, mikä olisi ollut minulle liian paljon pitkän välimatkan vuoksi.

Toivon, että Joensuun opetus todella pysyy tuossa 8 päivässä. 😅

Tsemppiä sulle opintoihin Tampereelle ihanaa, että pääset aloittamaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu valinta.:)

Vierailija
864/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, että vaikuttaako nyt kevään 2025 yhteishaussa otettu opiskelupaikka mitenkään syksyn 2025 hakuun? Kun noissa ohjeissa sanotaan, että saa ottaa vastaan vaan yhden paikan lukukautena. Eli tarkoittaako syksyn 2025 yhteishaku sitten uutta tilannetta? Olen hakemassa siinä kasvatustieteen maisteriohjelmaan, joka ei ollut nyt auki ja joka on mulle mieluisin. En ole ensikertalainen. Lähinnä tässä mietin, että jos tuossa syksyn yhteishaussa ei pääsisi sisään, niin toki innolla tätä saatua opiskelupaikkaa opiskelisin.

Et voi ottaa paikkaa vastaan molemmissa.

Vierailija
865/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, että vaikuttaako nyt kevään 2025 yhteishaussa otettu opiskelupaikka mitenkään syksyn 2025 hakuun? Kun noissa ohjeissa sanotaan, että saa ottaa vastaan vaan yhden paikan lukukautena. Eli tarkoittaako syksyn 2025 yhteishaku sitten uutta tilannetta? Olen hakemassa siinä kasvatustieteen maisteriohjelmaan, joka ei ollut nyt auki ja joka on mulle mieluisin. En ole ensikertalainen. Lähinnä tässä mietin, että jos tuossa syksyn yhteishaussa ei pääsisi sisään, niin toki innolla tätä saatua opiskelupaikkaa opiskelisin.

Kyllä joi, jos koulutus alkaa seuraavana lukukautena eli tammikuussa.

Vierailija
866/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joi, jos koulutus alkaa seuraavana lukukautena eli tammikuussa.

Kiitos tiedosta! Joo, alkaa tammikuussa. Toki pienet mahkut ois päästä tuohon, joten siksi mieluusti aloittaisin vakaopinnot jo tälle syksyä ja ottaisin sen paikan vastaan - onpahan eteenpäin jo kohti työelämää 😊.

Vierailija
867/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihin virheellisiin kirjauksiin? Muistiinpanot eivät ole virallinen asiakirja."

Minä olen saanut Helsingin yliopiston hakijapalveluista tietooni, miten haastattelijani on perustellut suoritukseni hylkäämistä, ja ne perustelut, jotka hän on antanut, ovat olleet virheelliset. Siis hän on kirjoittanut perusteluksi asioita, jotka eivät pidä paikkaansa, ja joita en sen vuoksi ole varmastikaan hänelle sanonut.

On täysin selvää, että paperilla muissa hakuväylissä hakukelpoiset haluttiin ylempien tahojen ohjauksella sulkea viisivuotisten tutkintojen opiskelijavalinnan ulkopuolelle. Aiemminhan noita kirjauksia ei ole hakijoille edes pyynnöstä luovutettu, joten haastattelijat ovat voineet kirjoittaa perusteluiksi ihan puutaheinää. Joka muuta väittää, elää pilvilinnoissa.

Sana sanaa vastaan. Eikä heillä ole mitään syytä kirjoittaa sinne puutaheinää. Miksi olisi? Oikeasti. Nyt valot päälle. Kaikki hakijat on arvoitu ja osa sai paikan, osa jäi ilman. 

Vierailija
868/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä tulevilla monimuotolisilla paljon pohjalla aiempia opintoja?Mulla uupuu parhaimmillaan vaan 17 op.:)

Vierailija
869/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihin virheellisiin kirjauksiin? Muistiinpanot eivät ole virallinen asiakirja."

Minä olen saanut Helsingin yliopiston hakijapalveluista tietooni, miten haastattelijani on perustellut suoritukseni hylkäämistä, ja ne perustelut, jotka hän on antanut, ovat olleet virheelliset. Siis hän on kirjoittanut perusteluksi asioita, jotka eivät pidä paikkaansa, ja joita en sen vuoksi ole varmastikaan hänelle sanonut.

On täysin selvää, että paperilla muissa hakuväylissä hakukelpoiset haluttiin ylempien tahojen ohjauksella sulkea viisivuotisten tutkintojen opiskelijavalinnan ulkopuolelle. Aiemminhan noita kirjauksia ei ole hakijoille edes pyynnöstä luovutettu, joten haastattelijat ovat voineet kirjoittaa perusteluiksi ihan puutaheinää. Joka muuta väittää, elää pilvilinnoissa.

Oletko se sama, joka jo ennen sovareita kyseli eikö muita ihmetytä mihin sovarit perustuu ym? Kirjoitustyyli täsmää. 

Jos on virhe tapahtunut niin hyvä hakea oikeutta, mutta voi oikeasti tulla tarpeeseen myös miettiä olisko jotain, mitä voisi ensi vuonna tehdä toisin. 

Vierailija
870/887 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko te vakan tulevat monimuotolinjalaiswt tehdä opintoja töiden ohella ?itse aion osa-aikatyön ohella paitsi harkan aikana toki.. 

Vierailija
871/887 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Onko täällä joku joka olisi päässyt Jyväskylän yliopistoon ohjausalan maisteriohjelmaan? Itse pääsin ja kiinnostaisi vaihtaa ajatuksia :)

Vierailija
872/887 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Vipusesta pystyy näkemään paikan vastaanottaneiden määrän/paljonko on vielä vapaana? 11. ja 17. varasijoilla yleiselle linjalle Tampereelle ja Turkuun, veikkaan, että nämä ovat liikaa?

Vierailija
873/887 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Vipusesta pystyy näkemään paikan vastaanottaneiden määrän/paljonko on vielä vapaana? 11. ja 17. varasijoilla yleiselle linjalle Tampereelle ja Turkuun, veikkaan, että nämä ovat liikaa?

Turkuun kasvatustiede hyväksytty 51, paikan vastaanottaneita 45. Ei-ensikertalaisille näistä 15 paikkaa, joista 12 otettu vastaan. 

Tampereelle elinikäinen oppiminen ja kasvatus hyväksytty 45, paikan vastaanottanut 33. Ei-ensikertalaisille näistä varattu 9, vastaanotettu 6. Mut nää on kolmella jaollisia kaikki, eli ei ihan tarkkoja lukuja. Lisäksi moni on hyväksynyt ja odottaa ylempiä vapautuvia, joten ei ole vielä sitovasti vastaanottanut paikkaansa. Kasvatusalalla moni jonottaa jotakin muuta kasvatusalan paikkaa ristiin rastiin muiden kanssa. Joten suurin osa paikoista on mennyt jo.

Vierailija
874/887 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan mikä tilanne Helsingissä on varasijojen ja paikan vastaanottaneiden kanssa?

Vierailija
875/887 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan todennäköisesti tässä vaiheessa pääsisi vielä varasijalta sisään? Varasijoiltahan pääsee sisään vielä elokuun alkuun asti, mutta ei toi ihan hirveen lupaavalta näytä...

Vierailija
876/887 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
877/887 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tuo aika mielivaltainen päätös tehdä käytännössä soveltuvuuskokeen pysäkillä yksi.

Sen vielä ymmärtäisi, että jos etukäteen olisi ohjeistettu ja tiedotettu ettei käy sen sijaan että kokeessa lyödään 0 sitoutuneisuudesta.

Vierailija
878/887 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iik,enään muutama viikko orientaatioviikkoon.:)Mites muilla ,

Vierailija
879/887 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on tuo aika mielivaltainen päätös tehdä käytännössä soveltuvuuskokeen pysäkillä yksi.

Sen vielä ymmärtäisi, että jos etukäteen olisi ohjeistettu ja tiedotettu ettei käy sen sijaan että kokeessa lyödään 0 sitoutuneisuudesta.

Menevätköhän oikaisupyynnöt läpi?

Vierailija
880/887 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menevätköhän oikaisupyynnöt läpi?

Ehkä jos hallinto-oikeuteen jaksaa viedä, vai mikä se seuraava aste onkaan.

Onhan tuo aivan älytöntä blokata joku suoraan niin että vielä jättää kutsumatta soveltuvuuskokeeseen jonkun hakijan joka tämänkin keksineen mielestä olisi edes hakukelpoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi