Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten runsaiden kuukautisten kanssa selviää työelämässä?

Vierailija
07.09.2022 |

Vuodan kuin seula 2-3:na ensimmäisenä päivänä ja vessassa joudun ravaamaan lähes jatkuvasti vaihtamassa sidettä. Kuukuppi ei tule kysymykseen, sillä se olisi hetkessä täynnä hyytymien vuoksi.

Miten te muut runsaasta vuodosta kärsivät selviätte?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonostihan siinä selvisi, eikä terveydenhoitohenkilökuntaa oikein kiinnostanut, ei edes siinä vaiheessa kun sanoin että holottamalla tulee, ei riitä suurin side ees puoleksi tunniksi ennen kuin täyttyy, on verenhukkaa. Hoituri selitti miten on normaalia että nainen vuotaa verta kerran kuussa. Ei, en päässyt siinä tilassa itse mihinkään päivystykseen. Lopulta sain ei-kiireajan ja lääkäri oli sillä kertaa pikkasen alttiimpi kuuntelemaan ja pisti verikokeisiin ja teki lähetteen erikoislääkärille. Ferrot oli niin alhaalla, ettei mittarilla voinut mitata enää. Pistivät sitten hormonikierukan, joka vei vuodot. Olen kuullut että toiset saa verenvuotoa estävää lääkitystä, tätä koetin aiemmin kysellä lääkäristä, mutta ei ollut ikinä kuullutkaan moisesta. Pillerit ei itselle sopineet, niitä kokeiltiin monia. Kierukasta tulee migreeniä, mutta tässä nyt on vähän valintakysymys haluanko vuotaa kuoliaaksi, vai kärsiä jatkuvasta migreenistä. 

Ei muakaan haittaisi lisääntynyt migreeni, mutta lääkärini mukaan ei voi laittaa koska lisää liikaa aivoinfarktiriskiä nuo hormonaaliset ehkäisyt, kun on aurallinen migreeni. Näköjään eri näkemyksiä siitäkin sitten.

Vierailija
22/32 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on aika erikoista, jos kuukuppi ei käy, mutta siteiden kanssa kyllä voi pelleillä :D Ei mitään logiikkaa: Voi sitä kuukuppiakin tyhjentää useammin ja ihan varmasti sitä joutuu harvemmin tyhjentämään kuin jotain ohutta kangas/paperiläpyskää vaihtamaan. Tarvittaessahan voi käyttää tuplasuojausta, eli laittaa sekä kuukupin että siteen.

Aika erikoista että luulet tietäväs paremmin miten jonkun toisen kroppa toimii. Mutta toisaalta; naisten kroppahan on tässä yhteiskunnassa yhteistä omaisuutta ja jokaisella on ilmeisesti oikeus kertoa mitä sinne saa / pitää tunkea ja miten sen kanssa elää ja jokainen tietää mielestään että jos jokin toimii itsellä, niin pakkohan sen on toimia muillakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa ensi hätään se vähentää kuuleMA menkkavuotoakin.

Vierailija
24/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin hormonikierukka. Se on niukentanut vuodot ihan minimiin. Kun olin teini, heräsin joskus öisin siihen, että sänky on veressä, verta tuli jostain syystä valtavasti juuri yöaikaan. Jouduin käyttämään tamponia suurinta imutehoa opiskellessa ja ekassa työpaikassa, 3 tunnin välein vaihto. Öisin en toki ole koskaan käyttänyt. Ravasin lääkärissä joskus noin 22-25 v., kun oli jatkuva anemia, eikä rautatabletit paljon tehonneet. Sain yhden lapsen, olin juuri 29 v. täyttänyt. Kun muilla laskee hemoglobiini raskaudessa, minulla se nousi, kun menkat jäi pois. Mutta ekat menkat tuli jo 6 viikkoa synnytyksestä, vaikka vauva oli täysimetyksessä. Ne oli todella runsaat. Jälkivuoto kesti 4 viikkoa ja siitä 2 viikon päästä massiiviset kuukautiset. Kävin gynekologilla ja sanoin, etten jaksa. Etenkin vauvan kanssa kaikki kuukautisrumba tuntui todella raskaalta. Verta tuli siis jopa enemmän kuin aiemmin. Gynekologi päätyi suosittelemaan hormonikierukkaa, jonka otin noin kuukauden päästä kun sain ekan vapaan ajan. Kierukan asentamisen jälkeen niukka pieni vuoto oli jatkuvaa noin 5 viikon ajan, mutta sitten se loppui. Menkat olivat sen jälkeen hyvin, hyvin niukat, pientä limaista verivuotoa 3 päivänä. Ensimmäinen hormonikierukka oli minulla 4 vuotta ja sitten kun vuoto alkoi runsastua, otin uuden. Se on ollut nyt 3 vuotta, ja vuoto on minimaalista verrattuna siihen mitä ilman kierukkaa.

Vierailija
25/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buranaa ensi hätään se vähentää kuuleMA menkkavuotoakin.

Eikä vähennä, jos on hyvin runsaat kuukautiset. Kipujen takia olen syönyt Buranaa joka kuukautisten aikaan kolmesti päivässä, eikö se vähentänyt vuotoa millään tavalla.

Vierailija
26/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi, tampooni ja vielä superside.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonostihan siinä selvisi, eikä terveydenhoitohenkilökuntaa oikein kiinnostanut, ei edes siinä vaiheessa kun sanoin että holottamalla tulee, ei riitä suurin side ees puoleksi tunniksi ennen kuin täyttyy, on verenhukkaa. Hoituri selitti miten on normaalia että nainen vuotaa verta kerran kuussa. Ei, en päässyt siinä tilassa itse mihinkään päivystykseen. Lopulta sain ei-kiireajan ja lääkäri oli sillä kertaa pikkasen alttiimpi kuuntelemaan ja pisti verikokeisiin ja teki lähetteen erikoislääkärille. Ferrot oli niin alhaalla, ettei mittarilla voinut mitata enää. Pistivät sitten hormonikierukan, joka vei vuodot. Olen kuullut että toiset saa verenvuotoa estävää lääkitystä, tätä koetin aiemmin kysellä lääkäristä, mutta ei ollut ikinä kuullutkaan moisesta. Pillerit ei itselle sopineet, niitä kokeiltiin monia. Kierukasta tulee migreeniä, mutta tässä nyt on vähän valintakysymys haluanko vuotaa kuoliaaksi, vai kärsiä jatkuvasta migreenistä. 

Ei muakaan haittaisi lisääntynyt migreeni, mutta lääkärini mukaan ei voi laittaa koska lisää liikaa aivoinfarktiriskiä nuo hormonaaliset ehkäisyt, kun on aurallinen migreeni. Näköjään eri näkemyksiä siitäkin sitten.

Hormonikierukka on paljon turvallisempi kuin e-pillerit, koska sen vaikutus on suurimmillaan paikallinen, kohdun limakalvoilla. Sen käyttäjillä verenkierrossa huomattavasti pienemmät hormonipitoisuudet kuin e-pillereissä, jotka nautitaan suun kautta. Gynekologi selitti tätä minulle, mikä ero mäissä on ja suositteli hormonikierukkaa, nimenomaan siksi kun oli 15 vuotta ollut kauhean isot vuodot ja anemia.

Vierailija
28/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto auttoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pillerit.

Vierailija
30/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri puoliväkisin tyrkytti kierukan. Ei suostunut määräämään mitään pillereitä, koska ne kertyy maksaan ja sitä rataa... puoli vuotta kestin kierukkaa ja lähes nonstop vuotoa jota tuli välillä samaan tapaan kuin ennen kierukkaa ja sitten taas välillä vähemmän. Ferritiinit tosi alhaalla koko ajan, söin rautaa maksimiannoksella, sain jopa yhden rautainfuusionkin.

Tuo puolivuotinen ajanjakso oli yhtä hvettiä. Johti lopulta aivan järkkyyn ahdistukseen ja kuolemanpelkoon. Pillitin ihan pikkuasioistakin ja minä kun en normaalisti koskaan itke. 

Sitten tuli päivä, onneksi vapaapäivä, kun kropassa alkoi tapahtua. Niin hirveät vuodot, että luulin kuolevani. Sen seurauksena kierukka tuli itsekseen ulos. Viikko jatkui normaali menkkoina ja sen koommin vuoto on tullut taas kerran kuukaudessa viikon ilman välivuotoja.

Töissä hirveät toppaukset ja buranaa maksimiannoksella, että selviää 4h Ilman vessaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole helppoa.

M36

Vierailija
32/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillerit/kierukka auttavat tähän vaivaan.

Harmi, ettei kaikille sovi hormonaaliset ratkaisut. Itse ottaisin vaivaan mielelläni ratkaisun, mutta hormonaaliset valmisteet tuo mukanaan toiset ongelmat

No näinhän se on kaikkien vaivojen kanssa: voi olla että varsinainen vaiva on lievempi kuin lääkkeiden haitat, joillain sitten toisinpäin. -eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi