Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reklamaatio asuntokaupassa - meneekö aina käräjäoikeuteen?

Vierailija
23.01.2022 |

Vai käsitteleekö kuluttajaviranomainen näitä?

https://www.kuluttajariita.fi/fi/index/yleisimmataiheet/asuntokauppa.ht…

Tuon perusteella ymmärtäisin, että tuonne voi valittaa. Mutta miksi niitä hometalojuttuja käsitellään aina käräjillä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt kun asia on joka tapauksessa yleensä selvä. Jos myyt hometalon hyvänä niin on ihan varma että joudut palauttamaan rahat. Sitten jos menet käräjille niin laskusta tulee paljon kovempi kun joudut maksamaan korvauksia ja oikeudenkäyntikuluja. Tuntuu että monesti hometalon myyjillä ei ole minkäänlaista järkeä päässä.

Tämähän se on, pitää saada ehjän hinta paskasta ja jos vaaditaan hinnan alennusta, niin se on olevinaan niin väärin.

Itse kysymykseen: Jos yksityinen ostaa yksityiseltä tai firma firmalta, ei mikään kuluttajansuoja päde. Siitä yksinkertaisesta syystä, että ensimmäisessä ei ole yritys joka myy ja toisessa ei ole kuluttaja joka ostaa.

Vierailija
22/25 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt kun asia on joka tapauksessa yleensä selvä. Jos myyt hometalon hyvänä niin on ihan varma että joudut palauttamaan rahat. Sitten jos menet käräjille niin laskusta tulee paljon kovempi kun joudut maksamaan korvauksia ja oikeudenkäyntikuluja. Tuntuu että monesti hometalon myyjillä ei ole minkäänlaista järkeä päässä.

En nyt ihan usko, että ne myyjät tietävät myyvänsä hometaloa. Joku ikänsä talossa asunut leski myy talon ja parin vuoden päästä tulee haaste käräjille.

Silti se on ihan oikein, että hometalosta ei saa terveen hintaa.

Kyllähän siitä tietenkin paska maku jää suuhun, mutta jos ostaja ei tiedä ostavansa hometaloa, jota myyjä ei tiedä myyvänsä, niin eikö oikeudenmukaisinta tosiaan ole, että talon viat hyvitetään kauppahinnassa. 

Silloinhan kumpikaan ei kärsi vääryyttä, vaan myyjä saa talostaan käyvän hinnan jonka ostaja maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa asia ni ei tarvii käräjöidä.

Vierailija
24/25 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omassa tapauksessani on kyse, että kerrostalon ominaisuudet olivat esitteessä paremmat kuin oikeasti olivat. Välittäjä oli käyttänyt vanhoja tietoja vaikka uudempia oli jo saatavilla useamman vuoden."

 

Tuossahan se välittäjä oli tehnyt virheen, ei myyjä. 

Vierailija
25/25 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tapauksessani on kyse, että kerrostalon ominaisuudet olivat esitteessä paremmat kuin oikeasti olivat. Välittäjä oli käyttänyt vanhoja tietoja vaikka uudempia oli jo saatavilla useamman vuoden.

AP

Ja mitäköhän tuo mahtaisi olla,  onko hissi poistettu vai mitä tapahtunut, tai miten hyvitetty muille osakkaille jos selvä rakennusvirhe. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi