Dunning-Kruger-efekti: Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän luulet tietäväsi
https://www.lily.fi/blogit/onnellinen-keho/dunning-kruger-efekti-mita-v…
Muistutus internetin titaaneille.
Kommentit (40)
Nettisotureilla on hyvin yleisenä myös ilmiö nimeltään vahvistusharha. Esim raiskausuutisilla runkkaavat uusnasut ovat hyvä esimerkki siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta mielenkiinnosta aliarvikoiko joku muu säännönmukaisesti omaa suoriutumistaan ja tietotasoa. Itse huomasin jo yliopistoaikoina tekeväni hyvin konservatiivisia arvioita omasta suoriutumisesta. Näinpä tenttinumerot olivat joka kerta 0,25-0,75 yksikköä omaa arviota korkeammat arvosteluskaalalla 1-3. Vähän kuin käänteinen Dunning-Kruger efekti. Ehkä asia liittyy perfektionistisiin taipumuksiin ja asetan riman itselleni aina korkealle.
Et siis edes ymmärtänyt mikä on Dunning-Kruger.
Perustele ja opettele suomen kieltä. Vähän kuin ei tarkoita yhtä kuin. Mutta kyllä tapanani on olettaa myös etten välttämättä itse tiedä (eikä välttämättä kukaan tiedä) kaikkia asiohin liittyviä faktoja. Harvoin tiedetään tai vaikutusta pystytä kvantitoimaan tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä
Kyllä, silti samaan aikaan myös niin että toivoisi tietävänsä paljon vähemmän. 😅
Vierailija kirjoitti:
Dimmu-Borgir efekti:
-Hlvetin kova runpa runpalilla
-Blästit käyntiin
-Aivan loistava melodia kitaralla - main riff
-Voiton riemuista
-Tottakai välillä tottakai synkkä osasto - depressiivisyys
-"Hioo, ME VOITAMME"
T. Nasu, jonka ÄO < 70 ja jonka äidinkieli on venäjä
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuo noin on, mitä enemmän tietää niin sitä enemmän tietää olevan asioita joita ei tiedä.
Kaikki ovat eri yksilöitä. Turaa paskan jauhantaa. 🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta mielenkiinnosta aliarvikoiko joku muu säännönmukaisesti omaa suoriutumistaan ja tietotasoa. Itse huomasin jo yliopistoaikoina tekeväni hyvin konservatiivisia arvioita omasta suoriutumisesta. Näinpä tenttinumerot olivat joka kerta 0,25-0,75 yksikköä omaa arviota korkeammat arvosteluskaalalla 1-3. Vähän kuin käänteinen Dunning-Kruger efekti. Ehkä asia liittyy perfektionistisiin taipumuksiin ja asetan riman itselleni aina korkealle.
Et siis edes ymmärtänyt mikä on Dunning-Kruger.
Perustele ja opettele suomen kieltä. Vähän kuin ei tarkoita yhtä kuin. Mutta kyllä tapanani on olettaa myös etten välttämättä itse tiedä (eikä välttämättä kukaan tiedä) kaikkia asiohin liittyviä faktoja. Harvoin tiedetään tai vaikutusta pystytä kvantitoimaan tarkasti.
Mihin sinä horisko vastasit? Kommenttisi on täysin irrallinen, käsittämätön ja huonoa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä
Kyllä, silti samaan aikaan myös niin että toivoisi tietävänsä paljon vähemmän. 😅
Tieto lisää tuskaa. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuo noin on, mitä enemmän tietää niin sitä enemmän tietää olevan asioita joita ei tiedä.
Kaikki ovat eri yksilöitä. Turaa paskan jauhantaa. 🤮🤮🤮
"Tura" persu össön sössön
Persujen matala ÄO ja tunteellisuuteen eli impulsiivisuuteen liittyvä korkea rikosfrekvenssi ovat faktoja, samoin ylivertaisuusvinouma ja vahvistusharha.
Sekin on todistettu, että antigenderistit on kaappihomoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä
Kyllä, silti samaan aikaan myös niin että toivoisi tietävänsä paljon vähemmän. 😅
Tieto lisää tuskaa. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Riippuu vähän. Itse käsittelen tunteeni nimenomaan tiedon avulla.
Vierailija kirjoitti:
Persujen matala ÄO ja tunteellisuuteen eli impulsiivisuuteen liittyvä korkea rikosfrekvenssi ovat faktoja, samoin ylivertaisuusvinouma ja vahvistusharha.
Sekin on todistettu, että antigenderistit on kaappihomoja.
Ei ketjua ilman persupakkomiellettä. Persuhullu päivystää 7-23.
Tyhmä ei tajua olevansa tyhmä, vaan luulee olevansa asiantuntija ihan kaikessa. Oikeasti älykäs taas vähättelee ja kyseenalaistaa omaa tietämystään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuo noin on, mitä enemmän tietää niin sitä enemmän tietää olevan asioita joita ei tiedä.
Kaikki ovat eri yksilöitä. Turaa paskan jauhantaa. 🤮🤮🤮
Et sitten tiedä mitään tilastotieteestä?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ei tajua olevansa tyhmä, vaan luulee olevansa asiantuntija ihan kaikessa. Oikeasti älykäs taas vähättelee ja kyseenalaistaa omaa tietämystään.
Ihmettelen niitä jotka väittävät kivenkovaan että ilmastonmuutos on ihmisen 100% aiheuttamaa mutta kun kysyy että montako tutkimusta hän on lukenut niin alkaa kauhea ulina ja kiemurtelu. Eikö voi myöntää että ei ole lukenut mitään vaan on iltapäivälehtien varassa tässäkin uskossaan?
Vierailija kirjoitti:
Pätee ehkä myös itseesi.
Pätee jokaiseen. Tyhmimmillä on vuorenvarma usko omaan ymmärrykseensä (kts kultti, fundamentalistiuskovaiset, äärioikeisto). Mitä älykkäämpi, sitä mieluummin myöntää tietonsa epätäydellisyyden ja epäilee itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa on kirjoiteltu tästä jo moneen otteeseen, joten linkittäjä ehkä arveli nyt keksineensä pyörän uudestaan:
Tuskin aloittaja kuvitteli keksineensä tuon syndrooman.
Ei se ole syndrooma vaan todellinen älykkyyteen liittyvä ilmiö, jonka Dunning ja Kruger löysivät.
Pätee jokaiseen. Tyhmimmillä on vuorenvarma usko omaan ymmärrykseensä (kts kultti, fundamentalistiuskovaiset, äärivasemmisto). Mitä älykkäämpi, sitä mieluummin myöntää tietonsa epätäydellisyyden ja epäilee itseään.
Vierailija kirjoitti:
mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä
On myös vanhuksia jotka luulevat tietävänsä kaiken. He ovat matalaälyisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätee ehkä myös itseesi.
Pätee jokaiseen. Tyhmimmillä on vuorenvarma usko omaan ymmärrykseensä (kts kultti, fundamentalistiuskovaiset, äärioikeisto). Mitä älykkäämpi, sitä mieluummin myöntää tietonsa epätäydellisyyden ja epäilee itseään.
Mielestäni olisi suurta viisautta tunnistaa omat ajatusvinoumansa.
Dimmu-Borgir efekti:
-Hlvetin kova runpa runpalilla
-Blästit käyntiin
-Aivan loistava melodia kitaralla - main riff
-Voiton riemuista
-Tottakai välillä tottakai synkkä osasto - depressiivisyys
-"Hioo, ME VOITAMME"