Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dunning-Kruger-efekti: Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän luulet tietäväsi

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dimmu-Borgir efekti:

-Hlvetin kova runpa runpalilla

-Blästit käyntiin

-Aivan loistava melodia kitaralla - main riff

-Voiton riemuista

-Tottakai välillä tottakai synkkä osasto - depressiivisyys

-"Hioo, ME VOITAMME"

Vierailija
22/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettisotureilla on hyvin yleisenä myös ilmiö nimeltään vahvistusharha. Esim raiskausuutisilla runkkaavat uusnasut ovat hyvä esimerkki siitä. 

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vahvistusharha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta mielenkiinnosta aliarvikoiko joku muu säännönmukaisesti omaa suoriutumistaan ja tietotasoa. Itse huomasin jo yliopistoaikoina tekeväni hyvin konservatiivisia arvioita omasta suoriutumisesta. Näinpä tenttinumerot olivat joka kerta 0,25-0,75 yksikköä omaa arviota korkeammat arvosteluskaalalla 1-3. Vähän kuin käänteinen Dunning-Kruger efekti. Ehkä asia liittyy perfektionistisiin taipumuksiin ja asetan riman itselleni aina korkealle.

Et siis edes ymmärtänyt mikä on Dunning-Kruger. 

Perustele ja opettele suomen kieltä. Vähän kuin ei tarkoita yhtä kuin. Mutta kyllä tapanani on olettaa myös etten välttämättä itse tiedä (eikä välttämättä kukaan tiedä) kaikkia asiohin liittyviä faktoja. Harvoin tiedetään tai vaikutusta pystytä kvantitoimaan tarkasti.

Vierailija
24/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä

Kyllä, silti samaan aikaan myös niin että toivoisi tietävänsä paljon vähemmän. 😅

Vierailija
25/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dimmu-Borgir efekti:

-Hlvetin kova runpa runpalilla

-Blästit käyntiin

-Aivan loistava melodia kitaralla - main riff

-Voiton riemuista

-Tottakai välillä tottakai synkkä osasto - depressiivisyys

-"Hioo, ME VOITAMME"

T. Nasu, jonka ÄO < 70 ja jonka äidinkieli on venäjä

Vierailija
26/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa tuo noin on, mitä enemmän tietää niin sitä enemmän tietää olevan asioita joita ei tiedä.

Kaikki ovat eri yksilöitä.   Turaa paskan jauhantaa. 🤮🤮🤮

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta mielenkiinnosta aliarvikoiko joku muu säännönmukaisesti omaa suoriutumistaan ja tietotasoa. Itse huomasin jo yliopistoaikoina tekeväni hyvin konservatiivisia arvioita omasta suoriutumisesta. Näinpä tenttinumerot olivat joka kerta 0,25-0,75 yksikköä omaa arviota korkeammat arvosteluskaalalla 1-3. Vähän kuin käänteinen Dunning-Kruger efekti. Ehkä asia liittyy perfektionistisiin taipumuksiin ja asetan riman itselleni aina korkealle.

Et siis edes ymmärtänyt mikä on Dunning-Kruger. 

Perustele ja opettele suomen kieltä. Vähän kuin ei tarkoita yhtä kuin. Mutta kyllä tapanani on olettaa myös etten välttämättä itse tiedä (eikä välttämättä kukaan tiedä) kaikkia asiohin liittyviä faktoja. Harvoin tiedetään tai vaikutusta pystytä kvantitoimaan tarkasti.

Mihin sinä horisko vastasit? Kommenttisi on täysin irrallinen, käsittämätön ja huonoa suomea. 

Vierailija
28/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä

Kyllä, silti samaan aikaan myös niin että toivoisi tietävänsä paljon vähemmän. 😅

Tieto lisää  tuskaa.    👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa tuo noin on, mitä enemmän tietää niin sitä enemmän tietää olevan asioita joita ei tiedä.

Kaikki ovat eri yksilöitä.   Turaa paskan jauhantaa. 🤮🤮🤮

"Tura" persu össön sössön

Vierailija
30/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen matala ÄO ja tunteellisuuteen eli impulsiivisuuteen liittyvä  korkea rikosfrekvenssi ovat faktoja, samoin ylivertaisuusvinouma ja vahvistusharha.

Sekin on todistettu, että antigenderistit on kaappihomoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä

Kyllä, silti samaan aikaan myös niin että toivoisi tietävänsä paljon vähemmän. 😅

Tieto lisää  tuskaa.    👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Riippuu vähän. Itse käsittelen tunteeni nimenomaan tiedon avulla. 

Vierailija
32/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen matala ÄO ja tunteellisuuteen eli impulsiivisuuteen liittyvä  korkea rikosfrekvenssi ovat faktoja, samoin ylivertaisuusvinouma ja vahvistusharha.

Sekin on todistettu, että antigenderistit on kaappihomoja. 

Ei ketjua ilman persupakkomiellettä. Persuhullu päivystää 7-23.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ei tajua olevansa tyhmä, vaan luulee olevansa asiantuntija ihan kaikessa. Oikeasti älykäs taas vähättelee ja kyseenalaistaa omaa tietämystään.

Vierailija
34/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa tuo noin on, mitä enemmän tietää niin sitä enemmän tietää olevan asioita joita ei tiedä.

Kaikki ovat eri yksilöitä.   Turaa paskan jauhantaa. 🤮🤮🤮

Et sitten tiedä mitään tilastotieteestä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä ei tajua olevansa tyhmä, vaan luulee olevansa asiantuntija ihan kaikessa. Oikeasti älykäs taas vähättelee ja kyseenalaistaa omaa tietämystään.

Ihmettelen niitä jotka väittävät kivenkovaan että ilmastonmuutos on ihmisen 100% aiheuttamaa mutta kun kysyy että montako tutkimusta hän on lukenut niin alkaa kauhea ulina ja kiemurtelu. Eikö voi myöntää että ei ole lukenut mitään vaan on iltapäivälehtien varassa tässäkin uskossaan?

Vierailija
36/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätee ehkä myös itseesi.

Pätee jokaiseen. Tyhmimmillä on vuorenvarma usko omaan ymmärrykseensä (kts kultti, fundamentalistiuskovaiset, äärioikeisto). Mitä älykkäämpi, sitä mieluummin myöntää tietonsa epätäydellisyyden ja epäilee itseään. 

Vierailija
37/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa on kirjoiteltu tästä jo moneen otteeseen, joten linkittäjä ehkä arveli nyt keksineensä pyörän uudestaan:

https://www.hs.fi/elama/art-2000006112039.html

https://www.hs.fi/elama/art-2000005784310.html

Tuskin aloittaja kuvitteli keksineensä tuon syndrooman.

Ei se ole syndrooma vaan todellinen  älykkyyteen liittyvä ilmiö, jonka Dunning ja Kruger löysivät. 

Vierailija
38/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätee jokaiseen. Tyhmimmillä on vuorenvarma usko omaan ymmärrykseensä (kts kultti, fundamentalistiuskovaiset, äärivasemmisto). Mitä älykkäämpi, sitä mieluummin myöntää tietonsa epätäydellisyyden ja epäilee itseään. 

Vierailija
39/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä vanhemmaksi elää sitä vähemmän huomaa tietävänsä

On myös vanhuksia jotka luulevat tietävänsä kaiken.  He ovat matalaälyisimpiä. 

Vierailija
40/40 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätee ehkä myös itseesi.

Pätee jokaiseen. Tyhmimmillä on vuorenvarma usko omaan ymmärrykseensä (kts kultti, fundamentalistiuskovaiset, äärioikeisto). Mitä älykkäämpi, sitä mieluummin myöntää tietonsa epätäydellisyyden ja epäilee itseään. 

Mielestäni olisi suurta viisautta tunnistaa omat ajatusvinoumansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä