Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oululaiset! Mitä ajatuksia herättää keskustan ja lähiöiden hörhöt ja sekopäät?

Vierailija
28.05.2026 |

Olen syntyjään oululainen ja asunut välillä muualla, mutta muutin takaisin noin 16 vuotta sitten. Ainahan täällä on ollut juoppoja, narkomaaneja ja muita hörhöjä keskustassa ja jokaisessa lähiössä mutta minusta tuntuu että kuluneen kymmenen vuoden aikana heidän määränsä on lisääntynyt todella paljon. Onko kyseessä sitten omaa kuvitelmaani vai ei, sitä en tiedä. Joka tapauksessa Valkea on mielestäni yksi Oulun mätäpesäkkeistä, ja muutenkin keskusta on nykyään todella saastainen ja ruma paikka. Kaikenlaisia hyypiöitä liikkuu siellä joka nurkalla enkä nyt puhu pelkästään näistä uusnatsipuukottajista.

 

Onko täällä toisia jotka ovat huomanneet saman?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustan ja persujen hörhöt ällöttää. Poistetaan fasismi! Vaihda C k:ksi.

 

https://www.Cansalaisaloite.fi/fi/aloite/17364

Vierailija
42/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon asunut Itä-Tuirassa melkein koko aikuisikäni eli 47 v ja en olisi ikinä uskonut, että tämä alue muuttuisi joku päivä rauhallisemmaksi kuin keskusta… Käänne tapahtui joskus 2010 jälkeen. Keskustassa en käy kuin pakosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkean ovien edustalla on monesti ihan aineissa olevia ihmisiä ja suoraan sanottuna pelottaa kävellä heidän ohi. Monesti myöskin nuokkuvat käytävillä ovien lähellä. Näköjään siellä saa majoittua. Sen näköisiä, että elämänhallintaa ei ole ollut enää vuosiin. Eikö heitä voi kukaan auttaa?

Vierailija
44/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu Kuopiossa. Ihan täynnä sekaisin olevia narkkeja keskustassa. Ja vielä sanovat että Petonen on muka hirveä paikka.

Vierailija
45/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun päättäjät ovat maalaisia, jotka eivät itse edes asu Oulussa. 

Valtuuston jäsenten ja varajäsenten jne. on asuttava Oulussa, muuten ei ole pystynyt edes asettumaan ehdolle kunnallisvaaleissa.

Vierailija
46/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä Meri-Toppilan naapurissa kuuluu käsiaseiden ja haulikoiden laukauksia aika usein, ehkä kerran viikossa, varsinkin talvella kun ääni kulkee pakkasessa. Veikkaisin merenrannan sijaintia ja aseiden testaamista kaupankäyntimielessä, tuskin siellä välejä selvitellään. 

Uskomatonta kyllä, niin nyt klo 22.08. tuli uudet laukaukset täällä Meri-Toppilassa. 

Tai sitten räjäyttävät kallioita jos rakentavat jossain, vesi kantaa ääntä kaukaakin. Ei kai siellä koko ajan ammuskella :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mkstä tämä johtuu? Siis onko tässä taustalla joku selkeä syy. Onko asunnottomuus/aineiden käyttö lisääntynyt vai mikä homma? Aivan siis karmeassa kunnoasa, ei mitään puhtaasti alkkiksen näköisiä, vaan muutakin käyttöä taustalla.

Vierailija
48/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne perinteiset harmittomat juopot enää uskalla hengailla vakioaikoilla vai mikä on, kun näkyy lähinnä kovien aineiden käyttäjiä notkumassa varsinkin keskustassa? Se on kamalaa, kun osa on nuoria, ainakin alle tai noin 30v ja siinä kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveää on meno nykyisin Oulussa. Hyvä, että joku muukin huomannut saman. Jo aamupäivällä  alkaa kokoontua keskustaan narkkareita, juoppoja jne. Hirveätä porukkaa. Mitä on tapahtunut Oulussa, tietääkö joku? Ja onko muissa kaupungeissa samanlaista?,

Ajatteletko että jossain Treen keskustassa on sen rauhallisempaa! Tai Helsingin steissin ym.ympäristössä? Ei ole, yhä karmeampia se on kaikkialla.  Onnea vaan pikkulasten ja koululaisten vanhemmille kun koitatte pitää lapsenne erossa ongelmista.,,

Treella keskustassa sama meno jo vuosia, täynnä sekopäitä. Hieno kaupunki jossa oli ennen turvallista liikkua öisinkin mennyt aivan pilalle. Tilanne paheni n. 2017 paikkeilla huomattavasti ja sekavia uhkaavasti käyttäytyviä narkkeja alkoi pyöriä siellä täällä. Silloin katiska-vyyhti alkoi ja rantaaho kumppaneineen roudasi isot lastit aineita, Treesta tuli narkkien pääkaupunki koska valvontaa ei ollut ja suurinpiirtein kaikki Suomen narkit kokoontui paikalle. Ylessä oli aiheesta paljon juttua ja sanottiin että Oulu pohjoinen ainepääkaupunki, junarataa pitkin levitys helppoa.

Vierailija
50/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen keskustassa pyöri keskiluokka ja narkit lähiöissä. Nyt on toisinpäin. Keskiluokka käy ostoksilla asuinalueidensa tuntumassa ja keskustassa on entistä enemmän huono-osaisia. Valkeassa on paljon vartijoita, joten pyörivät sitten entisen Anttilan aulassa, Valkean edessä jne. Oman lisänsä tuovat valtavalla vauhdilla liikkuvat Wolt-kuskit. Ei ole kiva paikka, käyn vain pakosta. Onneksi olen enemmän luonto/ulkoiluihminen. Näihin harrastuksiin Oulu lähiseutuineen on ihan mahtava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkean kesäkatu aina täynnä lorvijoita! Siis laumoja jotain nuoria osittain alaikäisiä, ja niitä pälyileviä kummallisia aikuisia, oven edustalla puliukkoja ja kodittomia nuokkumassa. 

Vierailija
52/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisethan halusi ihania karviksia ja timoja joten nauttikaahan nyt niistä.

Mä nautin maaseudun rauhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin Oulussa, pakenin Oulusta heti 18 täytettyäni, muutin vanhempieni vanhennuttuani takaisin, kestin tasan kaksi vuotta, ja muutin pois turvaan maalle.

Oulu-plussat: pyörätiet ovat todella hyvin tehtyjä. Oulu on pyöräilijöiden kaupunki. Lisäksi mainitsen Pikisaaren, joka on ihana, Tuiran ja Värtön ja Myllyojan hiekkarannat, sekä torin seudun.

Oulu-miinukset: suurin osa historiasta on tuhottua, talot rumia betonikuutioita kuten kunnon teollisuuskaupungissa ainakin. Tästä on tarinoita, miten rakennusyhtiöt olisivat sytytelleet tahallaan Oulun puutalokortteleita tuleen 70-luvulla.

Oulu- neutraalit: Oulussa voi elää jos pysyy kaukana Heinäpään ja Limingantullin alueelta (haju tekee migreenin)

Vierailija
54/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 34 vuotta Oulussa, ei herätä ajatuksia hörhöt ja sekopäät. Pari kertaa varastivat auton, mutta siitäkin on jo kohta 30 vuotta aikaa kiitos ajoneston keksimisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostakin se kertoo, että pitää juuri kauppakeskuksiin ängetä pyörimään epämääräisessä seurassa. Eikö kaupungilla ole mitään ilmaista hengailupaikkaa, jossa olisi edes jotain valvontaa/ohjuasta. Siis jotain järkevää ajanvietettä turvallisessa ympäristössä. Se on ikävä tosiasia, että moni jää sille tielle. Ja vielä jos on erityislapsi, niin niitä on näiden yksinkertaisten pummienkien helppo höynäyttää. 

Kyllä niitä ilmaisia ja valvottuja hengailupaikkoja on nuorille ainakin Oulussa paljon, mutta ei niihin haluta mennä, kun siellä ei saa myydä huumeita vapaasti. Yksi tuollainen nuorisopaikka on Valkean ostoskeskuksessa. Se on perustettu sinne juuri siksi, koska nuoret muutenkin viettävät ostoskeskuksessa aikaansa 24/7.

Vierailija
56/58 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mkstä tämä johtuu? Siis onko tässä taustalla joku selkeä syy. Onko asunnottomuus/aineiden käyttö lisääntynyt vai mikä homma? Aivan siis karmeassa kunnoasa, ei mitään puhtaasti alkkiksen näköisiä, vaan muutakin käyttöä taustalla.

Oulussa asunnottomuus on vähentynyt, muualla lisääntynyt.

Vierailija
57/58 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oululaiset on mitä on. Esim Jasmin Vähäkangas 

Ai niin hän on oululainen. Mitä somessa seuraan niin mahtava mimmi! Sehän vaikuttaa Oulussa vaikka missä nykyään.

Vierailija
58/58 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Oulun Valkea-kauppakeskusta ja sen Kesäkatua rakennettiin niin sinne nimenomaan Arina halusi tehdä hengailupaikkoja nuorille. Kysyivät nuorilta mitä ja minkälaista nuoret haluavat. Sitten tulikin vuosi 2015 ja suuri maahanvirtaus alkoi ja Ouluun tuli parin vuoden sisällä hurja määrä uusia asukkaita eri maista. Vastavalmistuneesta Valkeasta tuli paitsi paikallisten nuorten ja  h-kauppiaiden, myös uusien oululaisten tapailupaikka. Kesäkatua ei voinut sulkea yölläkään joten siellä on ollut lämmin olla ja viettää aikaa. Siksi Oulun keskusta nyt on mitä on.