Ovatko suomalaiset toisilleen tylympiä kuin ihmiset muissa maissa?
Kommentit (69)
En usko, että on tylympiä. On aluekohtaisia eroja ja osittain on kiinni myös omasta käytöksestä, millaista kohtelua saa (ei aina). Osa suomalaisista on tylyjä ja ilkeitä, toiset avuliaita, kohteliaita ja ystävällisiä ja osa jotain siltä väliltä. On maita, joissa on keskimäärin tylympiä ihmisiä ja maita, joissa on kohteliaampaa, empaattisempaa, sosiaalisempaa ja yhteisöllisempää kuin Suomessa.
Usein tylyt ihmiset voivat huonosti. Suomessa on liikaa ihmisiä, jotka tönii, eikä pyydä anteeksi, jos haluavat mennä ohi tai tonivät, kun eivät ilmaise haluavansa ohittaa ja on myös ihmisiä, jotka purkavat pahaa oloaan tuntemattomiin ihmisiin ja haluavat kiusata heikompia. Tuntuu, että tällainen käytös on lisääntynyt. Myös se on yleistynyt, että muita ihmisiä ei huomioida, vaan vain itsellä on väliä.
Suomessa monet tervehtivät naapureita (riippuu missä asuu) ja tuntemattomat ihmiset ovat auttaneet minua useita kertoja tai tulleet juttelemaan kaupungilla tai matkustaessa. Minusta tuntuu, että Suomessa on yleistynyt myös tuntemattomien ihmisten kanssa spontaani juttelu ja positiivisten tunteiden ilmaisu toisia kohtaan.
Muutos lähtee itsestä. Vain itse voi muuttua ja alkaa kohteliaammaksi. Silloin usein saa parempaa kohtelua muilta.
Emme ole.
Omat kokemukset, tausta tai henkiset ongelmat saattavat vaikuttaa siihen, miten hahmotamme muut.
Olen huomannut, että pääkaupunkiseudulla on tiettyjä alueita, joissa on keskimäärin enemmän pahoinvoivia epäkohteliaita ihmisiä ja alueita, joissa huomioidaan muut ihmiset paremmin.
Kyllä. Ei muut ihmiset ole "koiria" joille voi heittää vähän nappuloita ruuaksi ja karjua käskyjä. Koirakin säälittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ei muut ihmiset ole "koiria" joille voi heittää vähän nappuloita ruuaksi ja karjua käskyjä. Koirakin säälittää.
Koiratkin. Tekstinsyöttö taas muuttaa sanat.
En usko, että tosipaikan tullen ollaan tylyjä vaan todella avuliaita. Ja eikö suomalaiset tutkitustikin luota kanssaihmisiin paljon (enemmän kuin muualla)? Mieluummin niin että oikeassa avuntarpeessa saa apua kanssaihmisiltä kuin että hyvänä päivänä smalltalkataan tekohymyillen.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tosipaikan tullen ollaan tylyjä vaan todella avuliaita. Ja eikö suomalaiset tutkitustikin luota kanssaihmisiin paljon (enemmän kuin muualla)? Mieluummin niin että oikeassa avuntarpeessa saa apua kanssaihmisiltä kuin että hyvänä päivänä smalltalkataan tekohymyillen.
Ei kaikki auta silloinkaan.
Hah, tuli mieleen miten meni kun tarjosin mummolle bussissa paikkaani. se moneen kertaan intti että ei tarvitse, kyllä hän seisoo ja tuntui tosi tyhmältä istua itse takaisin. Se mummo oli keppien kanssa liikenteessä, mutta ei voinut istua.