Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki on nykyään nepsyjä?

Vierailija
24.01.2026 |

Niin lapset kuin aikuisetkin. 

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnostiikka on kehittynyt ja nepsypiirteet tunnistetaan paremmin. Myös yleinen tietämys aiheesta on lisääntynyt ja vanhemmat voivat epäillä herkemmin lapsensa nepsyyttä. 

 

Olen myös kuullut jonkun neuropsykiatrin arvelleen, että nykyinen elämäntapamme aiheuttaa nepsyn kaltaisia oireita.

 

Summa summarum, kaikki eivät ole nepsyjä, mutta useampi nykyisin tunnistetaan semmoiseksi.

Kyllä terveelle lapselle oireita tulee kun vanhemmat on tyhmiä. Oikeasti miten voi normaalisti kehittyä kukaan kun istuu rattaissa ja esittelee näkemiään asioita ja äiti/isä pönttö kuulokkeet päässä pukkaa vain eteenpäin, onko kotona samanlaista kukaan ei kuule eikä huomaa lasta, kun on ne pöntöt päässä. 

Vierailija
82/96 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat jotain ulisevia uhreja tänäpänä.

Ei tuolla luonnossa, mutta median teatterissa kyllä. Tässä maailmantilanteessa. Se mihin pyritään jää hieman epäselväksi: vahvat uhrataan, heikot säästetään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sinun aivot ovat pilalla, syy--- jostainhan tuo johtuu.Mistä näitä sikiääkin kuin tatteja mehtään. Vinks vokns on sun  diagnoosisi tuella tai ilman." 

 

Ei mun aivot ole ollenkaan pilalla. Autismin kirjo on mun suvussa geneettistä, lapseni on perinyt sen minulta, minä vanhemmaltani, vanhempani isovanhemmaltaan ja tätä samaa lienee kymmeniätuhansia vuosia taaksepäin. 

Vierailija
84/96 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään on niin trendikästä väittää tuollaista, että kaikki on nykyään nepsyjä, kun oikeasti kyseessä on pieni vähemmistö.

 

Autismin kirjon diagnooseja on n. 1 % väestöstä. 

 

ADHD diagnoosi 2 - 3 % aikuisista, ja lapsista ja nuorista löytyi tällainen tieto: "Vuonna 2023 ADHD-diagnoosi oli 11,3 prosentilla alakouluikäisistä (712-v) pojista ja 3,9 prosentilla tytöistä. Nuoruusikäisillä (1317-v) vastaavat luvut olivat 9,5 % (pojat) ja 5,7 % (tytöt)." 

Vierailija
85/96 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ne kuitattiinkin mt-ongelmiksi. Paniikkihäiriöt, masennukset ja kaksisuuntaiset oli aika yleisiä. 

Vierailija
86/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään on niin trendikästä väittää tuollaista, että kaikki on nykyään nepsyjä, kun oikeasti kyseessä on pieni vähemmistö.

 

Autismin kirjon diagnooseja on n. 1 % väestöstä. 

 

ADHD diagnoosi 2 - 3 % aikuisista, ja lapsista ja nuorista löytyi tällainen tieto: "Vuonna 2023 ADHD-diagnoosi oli 11,3 prosentilla alakouluikäisistä (712-v) pojista ja 3,9 prosentilla tytöistä. Nuoruusikäisillä (1317-v) vastaavat luvut olivat 9,5 % (pojat) ja 5,7 % (tytöt)." 

Aikasempaa väitettiin myös että aikuistuttua niin esm ADHD piti vaan kasvaa pois. Olisko vasta viimiset viisi vuotta herätty tajuamaan että ei se mihinkään katoa.

Varsinkin vanhemmiten niin taas on paljo ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kusipäitä ja huonosti kasvatettuja, sitten joku keksi nepsydiagnoosin. Tänä päivänä on ok vaikkapa hakata muita, kiusata, häiriköidä, tuhopolttaa tai perseillä muuten ja kaiken voi kuitata nepsy-sanalla.

Vierailija
88/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsieni saatua diagnoosinsa niin olen lukenut paljon alla.

Ja todennut että suvustani löytyy ADHD ta ainakin neljästä polvesta. ADDtä kahdesta polvesta. Autistisia piirteitäikin löytyy ainakin kahdesta polvesta.

Diagnoosit 70 luvulla ja 90 luvulla syntyneillä.

Ja totean myös että kirjainihmiset vetävät toisiaan puoleensa kun magneetit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsieni saatua diagnoosinsa niin olen lukenut paljon alla.

Ja todennut että suvustani löytyy ADHD ta ainakin neljästä polvesta. ADDtä kahdesta polvesta. Autistisia piirteitäikin löytyy ainakin kahdesta polvesta.

Diagnoosit 70 luvulla ja 90 luvulla syntyneillä.

Ja totean myös että kirjainihmiset vetävät toisiaan puoleensa kun magneetit.

Tekevät lapsia.

Periytyvää.

Vierailija
90/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen periaatteessa nepsy, mutta nykyään koen etten todellakaan halua sanoa tätä ääneen missään tilanteessa, ja toivon, ettei lääkäritkään huomaa diagnoosia kannasta. Peittelen piirteitä ennemmän kuin koskaan. Kiitos vain teille, jotka teette nepsyydestä itsellenne identiteetin jolla selitätte hankaluuttanne. Diagnooseista ei tarvitse rakentaa identieettiä!

Tiedän myös homoseksuaaleja, jotka vielä 15 vuotta sitten halusivat olla enemmän ulkona kaapista. Homma karkasi lapasesta transsekoilujen ja sukupuolten moninaisuuden vuoski ja he palasivat visusti kaappiin kun eivät halua identifioitua tähän sateenkaarisekoiluun. Kuulostaa samankaltaiselta ilmiöltä.

Tätä transsekoilua löytyy autisteilta. Pitääkin tutkia onko apua hakeva kirjolla. Jos näin on niin ensiksi oppia hyväksymään diagnoosinsa enneku jatkaa sukupuolenmuutosta. Voi olla että tarve vaihtaa sukupuolta tasottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin yhden tapauksen tiedän, että kahden lapsen äiti oli hyvin ylimielinen ja kriittinen kaikkia neurotyypillisiä kohtaan. Kappas vain, nuorin lapsi olikin vaikea tapaus ja sai diagnoosin. Kyllä muuttui ääni kellossa ja vaikea hänen oli hyväksyä asiaa, mutta kun oireet olivat niin selvät, ei auttanut.  

Äitini kertoi että kummitätini aikoinaan haukku kaikkien lapsia, idiooteiksi sun muuksi.

Kolmas lapsi heillä olikin sitten mongoloidi. Karma.

Vierailija
92/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole täydellinen. Jos tarpeeksi tutkitaan ja ylianalysoidaan kaikkea ja kaikkia niin johon löytyy enemmän tai vähemmän vikaa. Ja yritetään tunkea ihmiset samaan muottiin eli kaikkien pitää olla ja elää samoin tai on sairas ja viallinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu pikemminkin miksi nykyään yhä useammilla ihmisillä on nepsy-oireiden kokemista.

Vierailija
94/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä he sikiää kuin kaniinit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me ollaan vähän kirjolla.

Vierailija
96/96 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen periaatteessa nepsy, mutta nykyään koen etten todellakaan halua sanoa tätä ääneen missään tilanteessa, ja toivon, ettei lääkäritkään huomaa diagnoosia kannasta. Peittelen piirteitä ennemmän kuin koskaan. Kiitos vain teille, jotka teette nepsyydestä itsellenne identiteetin jolla selitätte hankaluuttanne. Diagnooseista ei tarvitse rakentaa identieettiä!

Tämä. Tunnen useammankin ihmisen, jolla ei ole diagnoosia, mutta riitaantuvat kaikkien kanssa ja ovat siitä keksineet, että koska heillä on ongelmia vuorovaikutuksessa, he ovat kirjolla! Tätä sitten selittävät totena kun jälleen kerran joku loukkaantuu ilkeilyistään. 

Jännä juttu, vaikka mulla on diagnoosi, en silti tappele kaikkien kanssa enkä harrasta ilkeilyä. En enää kerro olevani kirjolla, kun tuntuu, että nykyään se on synonyymi hankalalle ja epäempaattiselle ihmiselle.